נדה נח: - ותולה בבנה או בבעלה

יהודי נאמן

משתמש ותיק
מבואר במשנה שאשה יכולה לתלות את הכתם בדם מכה של בנה או בעלה לקולא.
ויש לחקור אם גם להיפוך ולחומרא נאמר כן? אם נמצא כתם דם על בנה או בעלה [באופן שאין להם מכה] האם מציאת הכתם על בנה או בעלה תטמא את האשה שנתלה שהגיע מן האשה אליהם?
 

ayedavid

משתמש ותיק
על רגלה במקום שלא מגיע ישירות אומרים שאין תולים טומאה ממקום למקום..
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
על רגלה במקום שלא מגיע ישירות אומרים שאין תולים טומאה ממקום למקום..
מה הקשר? כאן זה מגיע ישירות. והרי גם לתלות לקולא אין מחזיקין ממקום למקום ואעפ"כ תולה בבנה או בבעלה לקולא.
 
 

ayedavid

משתמש ותיק
אשה חוששת למראה דם רק כשנמצא במקום שיכול היה להגיע מהמקור לאותו מקום ולא ממקום למקום, ואעפ"כ אם יש במה לתלות תולה. אבל אם אינו יכול להגיע ישירות מהמקור לאותו מקום עליו נמצא אינה חוששת גם כשאין במה לתלות. אבל אם השאלה באופן שהדם יכול להגיע ישירות מהמקור לבנה או לבעלה אז זה לא קשור (ולכאורה הוא כמו כל כתם?).
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
אשה חוששת למראה דם רק כשנמצא במקום שיכול היה להגיע מהמקור לאותו מקום ולא ממקום למקום, ואעפ"כ אם יש במה לתלות תולה. אבל אם אינו יכול להגיע ישירות מהמקור לאותו מקום עליו נמצא אינה חוששת גם כשאין במה לתלות. אבל אם השאלה באופן שהדם יכול להגיע ישירות מהמקור לבנה או לבעלה אז זה לא קשור (ולכאורה הוא כמו כל כתם?).
נכון מאוד, ובאותה מידה שאינה חוששת באופן שהוא ממקום למקום, כך גם אינה תולה לקולא באופן כזה, כגון שיש לה מכה בצווארה ומצאה כתם על שוקיה, אם הוא לא יכול להגיע ישירות מהמכה שבצוואר הרי היא טמאה, ואינה יכולה לתלות לקולא במכה שבצוואר.
ולכן, כשכתוב במשנה שתולה לקולא בבנה או בבעלה, בהכרח הכוונה שזה יכול להגיע ישיר מבנה ובעלה למקום שנמצא הכתם בגופה, אי לכך אני שואל מה הדין במקרה הפוך שנמצא הכתם על בנה או בעלה ואין להם מכה לתלות בהם, האם תהיה טמאה? וכמובן באופן שאפשר לתלות שהגיע ישר ממקור דמיה.
 
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
בשו"ת פנים מאירות כתב לטהר בנמצא על בגד בנה או בעלה, ותמה עליו בפ"ת מתוספתא מפורשת נידה ו יח ובאחרונים ישבו בכמה אופנים .
ויש מהאחרונים שכתבו שלא התיר הפ"מ אלא בבגד אבל על הגוף לא (ותלוי בישובים דלעיל )
למעשה חלוקים בזה מורי ההוראה הלכה למעשה, והדברים עתיקים.
 

שרביה

משתמש ותיק
חיפשתי דווקא בפתחי תשובה על כך ולא מצאתי אשמח אם תציין המיקום.
 
חלק עליון תַחתִית