מחפש היכן כתב הרמב"ם שלקראת הגאולה תחזור לעולם הנבואה והעבודה זרה

חיים.

משתמש ותיק
אני מחפש היכן זה מופיע ברמב"ם שהנבואה עתידה לחזור לעם ישראל באחרית הימים.
וכן עניין העבודה זרה.
כלומר כדי שיהיה נבואה צריך שיהיה את הדבר שכנגד - העבודה זרה. 

מי יודע מקורות לדבר?

תודה. 

 
 

במבי

משתמש ותיק
ברמב"ם אני לא יודע, אבל את חטאי אני מזכיר היום, ולפני מספר שנים שהיתי במקום שודרה בו פרק מסדרת טלוויזיה לילדים שנעשתה במזרח הרחוק, שהעלילה בעיקר אודות כשפים והסבירו שם יסודות שלמים בחכמה זו והוזכר שם משהו מעין שישנם 85 סוגי כשפים ולהבדיל זה הזכיר לי את דברי יונתן בן עוזיאל בריש פרשת האזינו רוּם משֶׁה דַהֲוָה רַבְּהוֹן דְיִשְרָאֵל לָא הֲוָה אֶפְשַׁר לֵיהּ לְמִדְכַּר יַת שְׁמָא קַדִישָׁא עַד דַהֲוָה מְחַנִיךְ פּוּמֵיהּ בְּרֵישׁ שִׁירָתָא בִּתְמַנְיָין וְחַמְשָׁא אָתִין דְהִינוּן עַשְרִין וְחַד מִלִין וּמִן בָּתַר כְּדֵין אָמַר אֲרוּם בִּשְׁמָא דַיְיָ אֲנָא מְצַלֵי וכו' וכן בפרשת בראשית עד ויאמר אלוקים יהי אור ישנם21 מילים ועד שם אלוקים ישנם 85 אותיות (וכן בחזון ישעיהו) כאילו כביכול לאחר שעוברים את המספר 85 מתחילים את יסודות הקדושה. אבל אולי אני מדבר שטויות.

ועצוב שהדור הצעיר שגר חצי קילומטר מבני ברק בקי ביסודות תורת המזרח לפרטי פרטים, וכל מה שקשור לתורת ישראל ואמונתה הוא עם הארץ גמור מדאורייתא ומדרבנן, כמו ששמעתי שבוע שעבר את אחד מרבני הערים שאמר שהתורה "לא בשמים היא" אבל אצליהם התורה נשארה בשמים.

וזכורני שלפני 20 שנה שמעתי שני קשישים חילוניים מדברים ואחד אמר לשני שנכדו יודע בעל פה את כל סיפורי המיתולוגיה היוונית. והזדעזתי.

אז שתדע שע"ז הדור הצעיר מקבל באינפוזיה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
אין לך מה להזדעזע מידיעת המיתולוגיה היוונית. הוא מאמין בזה בדיוק כפי שהוא מאמין ב(להבדיל)תנ"ך.
ובכל מקרה, העבודה זרה לא חזרה במזרח הרחוק, אלא פשוט נשארה שם מאז ומעולם.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
חיים. אמר:
אני מחפש היכן זה מופיע ברמב"ם שהנבואה עתידה לחזור לעם ישראל באחרית הימים.
וכן עניין העבודה זרה.
כלומר כדי שיהיה נבואה צריך שיהיה את הדבר שכנגד - העבודה זרה. 

מי יודע מקורות לדבר?

תודה. 

 

אתה בטוח שכתוב כזה דבר ברמב"ם?

בכל מקרה אם זה מתקיים
יתכן שזה מתקיים בכל הרפואות והסגולות המיובאות ממזרח הרחוק
שרובם ככולם אין בהם תועלת
ואין בהם אלא אמונות טפילות של עובדי אלילים
אבל זה דיון לעצמו והתווכחו על זה רבים בעבר
 

יצחק

משתמש ותיק
זה שהנבואה עתידה לחזור זה פסוקים מפורשים ביואל והיה אחרי כן זקניכם חלומות יחלומון. בשביל זה לא צריך רמב"ם
בנוגע לעבודה זרה הדבר מוזר מאד, יש לי קצת רקע ברמב"ם ולא מוכר לי כזה דבר. אדרבה בהלכות מלכים הרמב"ם מסביר איך במשך השנים אמונת היחוד מתפשטת בעולם כולו ע"י עם ישראל וגם הנוצרים והמוסלמים המה ביטוי להתקדמות הזו.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
כמובן שהתכוונתי רק לחלק של עבודה זרה
אכן אתה צודק
וגם לי לא זכור ברמב"ם [וגם אני הייתי מצפה שאני ידע כזה דבר אם היה קיים]
אני משער שהדימוי נפל לו מדברי הרמב"ם על הנצרות [כמדומה באחד מהאיגרות]
על הפסוקים בדניאל שרבים וכו' יעמידו חזון וכו' [אגב הנצרות היא גם עבודה זרה]
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
כנראה מדובר בהסקה משילוב דברי הרמב"ם עם דברי הגר"א
1. ברמב"ם באיגרת תימן משמע שהנבואה יכולה לחזור לפני ביאת המשיח
"ואין ספק שחזרת הנבואה היא הקדמת משיח, שנאמר (יואל ג' א'): "ונבאו בניכם ובנותיכם". "
2. בגר"א על סדר עולם פרק ל' עד כאן היו הנביאים מתנבאים
ברוח הקדש, מכאן ואילך הט אזנך ושמע דברי חכמים.
ביאר הגר"א - 'משהרגו/בטלו את היצר הרע בטלה הנבואה', וכעין זה כתב רבי צדוק הכהן מלובלין.
אמנם הרי לעת"ל יהיה נבואה למרות שלא יהיה כלל יצה"ר, ואם כן יתכן שתחזור הנבואה גם בלי יצרא דע"ז

נ.ב. אני לא חולק על כך שבימינו יש ריבוי של נביאי שקר, ומתרבים בקרבינו ענייני עבודה זרה.
 

חיים.

משתמש ותיק
פותח הנושא
עברתי מלמעלה על דבריכם:
בזמן שעבדו עבודה זרה רובם המשיכו להאמין באלוקים, רק שעבדו בשיתוף, והקיצונים בסוף עזבו אותו.
אכן על נבואה זה יותר מפורש וברור. אבל עבודה זרה תחזור במידה מסוימת, אם כי לא ברמות דאז, אבל תהיה חזקה עד שיפנו לכוחות אחרים "שהם הקובעים" ויזניחו את אלוקים בצד, שכאילו אין לו השפעה ויכולת. אם רוצים פתרון אז "זה זה". היכן אלוקים? - לא קיים! (פתרון?) רק כך... אין צד כזה (אלוקים) בכלל.

מכירים מקורות לדבר ברמב"ם.
שמעתי שיש משהו מפורש על כך. אולי באגרות.
קיצרתי.
 

שניאור זלמן

משתמש רשום
עיין ב'אגרת תימן', מצו"ב ציטוט:
"אבל אמתת העת על בוריה אינה מודעת אבל יש אצלנו קבלה גדולה ונפלאת קבלתי אותה מאבי שקבל מאביו ומאבי אביו והוא קבל הדבר וכן הדבר עד תחלת הגלות של ירושלים כמו שנאמר (עובדיה א' כ') "וגלות החל הזה לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת וגלות ירושלים אשר בספרד ירשו את ערי הנגב" וביאור הדבר שבנבואת בלעם רמז שתחזור הנבואה לישראל אחר שתפסוק מהם לפי שיש בתורה פסוקים שאף על פי שהכונה בהם לשום ענין אף על פי כן יש בהם רמז לענין אחר כמו שמצינו ממאמר יעקב אבינו עליו השלום שאמר לבניו (בראשית מ"ב ב') "רדו שמה" שעכבו במצרים כמנין רד"ו שהם מאתים ועשר שנים וכן מאמר משה רבינו עליו השלום שאמר (דברים ד' כ"ה) "כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ" שישבנו בארץ ישראל מיום שנכנסנו בה עד גלות המלך יויכין כמנין "נושנתם" והם שמנה מאות ארבעים ושש שנה וכזה הרבה ועל הענין הזה קבלנו שזה שאמר בלעם (במדבר כ"ג כ"ג) "כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל" יש בו סוד שמן העת ההיא יש לחשב כמנין שיש מששת ימי בראשית ועד אותה העת ותחזור הנבואה לישראל ואז יאמרו להם הנביאים "מה פעל אל" ונבואה זו נאמרה בשנת הארבעים לצאתם מארץ מצרים ותמצא התחלת החשבון עד אותה העת אלפים ארבע מאות שמונים ושמנה שנה שהסימן "בתפ"ח גאולים" ולפי ההקש הזה והפירוש הזה תחזור הנבואה לישראל בשנת ארבעת אלפים תשע מאות שבעים ושש ליצירה ואין ספק שחזרת הנבואה היא הקדמת משיח שנאמר (יואל ג' א') "ונבאו בניכם ובנותיכם"".

וראה כאן עוד סקירה על חזרת הנבואה.
 

שניאור זלמן

משתמש רשום
חיים. אמר:
אני מחפש היכן זה מופיע ברמב"ם שהנבואה עתידה לחזור לעם ישראל באחרית הימים.
וכן עניין העבודה זרה.
כלומר כדי שיהיה נבואה צריך שיהיה את הדבר שכנגד - העבודה זרה. 

מי יודע מקורות לדבר?

תודה. 
אכן לצערנו העבודה זרה עדיין ישנה במדינות מסויימות,
היכן ראית שחזרת הנבואה קשורה לעבודה זרה?
אפשר לראות את התנאים לנבואה ברמב"ם הלכות יסודי התורה: "מיסודי הדת לידע שהא-ל מנבא את בני האדם, ואין הנבואה חלה אלא על חכם גדול בחכמה, גיבור במידותיו, ולא יהא יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם, אלא הוא מתגבר על יצרו תמיד, והוא בעל דעה רחבה נכונה עד מאוד. אדם שהוא ממולא בכל המידות הללו, שלם בגופו, כשייכנס לפרדס ויימשך באותם העניינים הגדולים הרחוקים, ותהיה לו דעה נכונה להבין ולהשיג והוא מתקדש והולך ופורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן, והולך ומזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד הדברים בטלים ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו, אלא דעתו פנויה תמיד למעלה, קשורה תחת הכסא, להבין באותן הצורות הקדושות הטהורות ומסתכל בחכמתו של הקב"ה כולה מצורה ראשונה עד טבור הארץ ויודע מהם גדלו וכו' – מיד רוח הקודש שורה עליו וכו'".
 
 

סיידוף

משתמש רגיל
חיים. אמר:
אני מחפש היכן זה מופיע ברמב"ם שהנבואה עתידה לחזור לעם ישראל באחרית הימים.
אינני יודע היכן דבר זה מבואר ברמב"ם. אמנם בהגדה של פסח מבית לוי [בריסק] עמ' רי"ז, נתבאר בשם הגר"ח דהנביא מלאכי הוא אחרון הנביאים והוא חתם הנבואה לדורות ומלבדו לא יתנבאו עוד, מלבד אליהו הנביא בבשורת הגאולה, וזה כתוב בפסוק בסוף מלאכי "הנה אנכי שלח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא". ועיין שם בדבריו הנפלאים מה שביאר את סוף פסוקי מלאכי
 
חלק עליון תַחתִית