אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה


פותח הנושא
אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 493
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי אמונת אומן » 09 נובמבר 2019, 23:03

לאחרונה נפוצה סגולה של אמירת שיר השירים ע"י נשים, כשמחלקים ביניהן, האם נכון הדבר? 
האם מותר לאשה לומר שיר השירים? 
ומהיכן המקור לקריאת שיר השירים כסגולה? 


שלמה בן דוד 15
הודעות: 18
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:42
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי שלמה בן דוד 15 » 09 נובמבר 2019, 23:06

מה הצד שיהיה אסור לאישה לקרוא שיר השירים ובמה שונה מקריאת תהילים?


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1099
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי במבי » 09 נובמבר 2019, 23:25

מה פירוש כשמחלקין ביניהם?
זה הרי לא כ"כ ארוך.

ובמובא שהיה ר"ע קורא בע"ש שיר השירים היו עיניו זולגות דמעות כי ידע עד היכן הדברים מגיעים.
וזה מסתמא המקור לקרוא אותו לפני שבת.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2773
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 405 פעמים
קיבל תודה: 532 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי יהודי » 09 נובמבר 2019, 23:28

מחלקים בשביל הקריאה הציבורית המשותפת.


פותח הנושא
אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 493
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי אמונת אומן » 09 נובמבר 2019, 23:29

שלמה בן דוד 15 כתב:
09 נובמבר 2019, 23:06
מה הצד שיהיה אסור לאישה לקרוא שיר השירים ובמה שונה מקריאת תהילים?


תהלים מקובל כספר תפלה וע"כ אין זה ענין לאיסור תלמוד תורה לנשים, שיר השירים גם בכלל? 
 


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2773
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 405 פעמים
קיבל תודה: 532 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי יהודי » 09 נובמבר 2019, 23:35

יש בעיה של לימוד כשקוראים בתור סגולה?


חזק
הודעות: 17
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי חזק » 09 נובמבר 2019, 23:47

אסור לאישה לקרוא תנך?


פותח הנושא
אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 493
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי אמונת אומן » 09 נובמבר 2019, 23:58

ללמוד תנ"ך לשם מצוות לימוד תורה, אסור.
מה הכוונה קוראים בתור סגולה? סגולת לימוד תורה או משהו אחר?
תפילה מותרת, לימוד אסור. אני טועה?


חזק וברוך
הודעות: 78
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי חזק וברוך » 10 נובמבר 2019, 00:21

אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:58
ללמוד תנ"ך לשם מצוות לימוד תורה, אסור.
מה הכוונה קוראים בתור סגולה? סגולת לימוד תורה או משהו אחר?
תפילה מותרת, לימוד אסור. אני טועה?
שו"ע יורה דעה סימן רמו סעיף ו
 אשה שלמדה תורה יש לה שכר, אבל לא כשכר האיש, מפני שאינה מצווה ועושה. ואף על פי שיש לה שכר, צוו חז"ל שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתן מכוונת להתלמד, ומוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן. אמרו חכמים: כל המלמד את בתו תורה, כאילו מלמדה תיפלות (פי' דבר עבירה).  בד"א בתורה שבע"פ; אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה, ואם מלמדה אינו כמלמדה תיפלות.

ובט"ז:
דמצינו בפרשת המלך הקהל את העם האנשים והנשים והמלך היה לומד ספר משנה תורה ויש להקשות אם כן אפי' לכתחלה שרי כמו התם נראה לי דהתם לא דרש המלך כי אם פשוטי הדברים וזה באמת מותר אף לדידן לכתחלה כמו שהוא המנהג בכל יום מה שאין כן בלימוד פירוש דברי תורה דרך התחכמות והבנה אסרו לכתחלה.


וכן מנהג פשוט בבתי הספר לבנות ללמדן תנ"ך.


פותח הנושא
אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 493
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי אמונת אומן » 10 נובמבר 2019, 01:22

כשמלמדים תנ"ך הוא לא לשם מצוות לימוד תורה.
העניין של מוציאות לדברי הבאי וכו' שייך ביותר בלימוד שיר השירים, כידוע למבינים.


חזק וברוך
הודעות: 78
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי חזק וברוך » 10 נובמבר 2019, 10:12

אמונת אומן כתב:
10 נובמבר 2019, 01:22
כשמלמדים תנ"ך הוא לא לשם מצוות לימוד תורה.
מקור?
השו"ע שציטטתי כתב שמקיימות מצוה (-מצות תלמוד תורה) כאינו מצווה ועושה.

 


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 802
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 237 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי הכהן » 10 נובמבר 2019, 10:19

אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:03
ומהיכן המקור לקריאת שיר השירים כסגולה?


אברהם העברי
הודעות: 98
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי אברהם העברי » 10 נובמבר 2019, 23:24

אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:58
ללמוד תנ"ך לשם מצוות לימוד תורה, אסור.
מה הכוונה קוראים בתור סגולה? סגולת לימוד תורה או משהו אחר?
תפילה מותרת, לימוד אסור. אני טועה?
לימוד תורה לשם סגולה הוא איסור הרבה יותר חמור והוא גם לגברים


בר נש
הודעות: 110
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי בר נש » 10 נובמבר 2019, 23:33

אמונת אומן כתב:
10 נובמבר 2019, 01:22
כשמלמדים תנ"ך הוא לא לשם מצוות לימוד תורה.
אבל זה בודאי ע''מ שידעו תורה ואיזה איסור יהיה מותנה בכוונה לקיים מצוות ת''ת?


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 285
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי יהודי נאמן » 10 נובמבר 2019, 23:35

אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:03
לאחרונה נפוצה סגולה של אמירת שיר השירים ע"י נשים, כשמחלקים ביניהן, האם נכון הדבר? 
האם מותר לאשה לומר שיר השירים? 
ומהיכן המקור לקריאת שיר השירים כסגולה? 
פרק שירה כבר יצא מהאופנה?
 


בר נש
הודעות: 110
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי בר נש » 10 נובמבר 2019, 23:36

אברהם העברי כתב:
10 נובמבר 2019, 23:24
אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:58
ללמוד תנ"ך לשם מצוות לימוד תורה, אסור.
מה הכוונה קוראים בתור סגולה? סגולת לימוד תורה או משהו אחר?
תפילה מותרת, לימוד אסור. אני טועה?
לימוד תורה לשם סגולה הוא איסור הרבה יותר חמור והוא גם לגברים


מהוא?
 


דרורי
הודעות: 135
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי דרורי » 11 נובמבר 2019, 01:52

אברהם העברי כתב:
10 נובמבר 2019, 23:24
אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:58
ללמוד תנ"ך לשם מצוות לימוד תורה, אסור.
מה הכוונה קוראים בתור סגולה? סגולת לימוד תורה או משהו אחר?
תפילה מותרת, לימוד אסור. אני טועה?
לימוד תורה לשם סגולה הוא איסור הרבה יותר חמור והוא גם לגברים

?

החש בראשו, גרונו וכו' - יעסוק בתורה! זו לא סגולה?!


אברהם העברי
הודעות: 98
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי אברהם העברי » 11 נובמבר 2019, 15:48

רמב"ם הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים יא יב
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה, וכן הקורא על התינוק שלא יבעת, והמניח ספר תורה או תפילין על הקטן בשביל שיישן - לא די להם שהם בכלל מנחשים וחוברים, אלא שהן בכלל הכופרים בתורה, שהן עושין דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא רפואת נפשות, שנאמר (משלי ג כב): "ויהיו חיים לנפשך".
 
אבל הבריא, שקרא פסוקין ומזמור מתהילים כדי שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות ומנזקים, הרי זה מותר.
הדגשתי זכות קריאתן ולא שהם עצמם סגולה


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1853
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי מבקש אמת » 11 נובמבר 2019, 16:08

חזק וברוך כתב:
10 נובמבר 2019, 00:21
אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:58
ללמוד תנ"ך לשם מצוות לימוד תורה, אסור.
מה הכוונה קוראים בתור סגולה? סגולת לימוד תורה או משהו אחר?
תפילה מותרת, לימוד אסור. אני טועה?
שו"ע יורה דעה סימן רמו סעיף ו
 אשה שלמדה תורה יש לה שכר, אבל לא כשכר האיש, מפני שאינה מצווה ועושה. ואף על פי שיש לה שכר, צוו חז"ל שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתן מכוונת להתלמד, ומוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן. אמרו חכמים: כל המלמד את בתו תורה, כאילו מלמדה תיפלות (פי' דבר עבירה).  בד"א בתורה שבע"פ; אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה, ואם מלמדה אינו כמלמדה תיפלות.

ובט"ז:
דמצינו בפרשת המלך הקהל את העם האנשים והנשים והמלך היה לומד ספר משנה תורה ויש להקשות אם כן אפי' לכתחלה שרי כמו התם נראה לי דהתם לא דרש המלך כי אם פשוטי הדברים וזה באמת מותר אף לדידן לכתחלה כמו שהוא המנהג בכל יום מה שאין כן בלימוד פירוש דברי תורה דרך התחכמות והבנה אסרו לכתחלה.


וכן מנהג פשוט בבתי הספר לבנות ללמדן תנ"ך.
כל זה רק בנוגע ללמד את הבנות תורה, אבל שאשה תלמד בעצמה אין איסור כלל ואדרבה יש לה מצוה, וכמבואר בכמה אחרונים, ואעתיק לשונם:
כתב הפרישה (יו"ד רמו,טו) וז"ל:
"מפני שרוב נשים אין דעתם מכוונת כו׳: אבל אם למדה לעצמה אנו רואות שיצאו מהרוב, ולכך כתב לעיל שיש לה שכר, ור״ל אם למדה התורה על מכונה שאינה מוציאה לדברי הבאי. אבל האב אינו רשאי ללמדה דדילמא תוציא דבריה לדברי הבאי כי הוא אינו יודע מה שבלבה".
ובשו"ת מהרי"ל החדשות סימן מה: 
"ודווקא המלמד לבתו, אבל היא שלמדה בעצמה יש לה שכר כאינה מצווה ועושה, שהיא מכוונת לטובה".

ובשו"ת מעיין גנים אגרת י:
"בהיות האשה מוכן לקבל שפע החכמות יזיק לה ההתרשלות, דלא חיישינן להא דאמרי רבנן כל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תפלות… כי אפשר לחלק, שחכמים ז"ל לא דיברו אלא כשהאב מלמדה בקטנותה… דוודאי כי האי גוונא איכא למיחש שרוב הנשים דעתן קלות בדברי הבאי וכרובן כן חטאו מקוצר רוח. אמנם הנשים אשר נדבה לבן אותנה לקרבה אל המלאכה המלוכה, מלאכת ה', מצד בחירתן בטוב הן הנה תעלינה בהר ה' תשכונה במקום קדשו, כי נשי מופת הנה, ועל חכמי דורן להדרן לאדרן לסדרן, לחזק ידיהן".
וכ"כ החיד"א (טוב עין, סימן ד):
"פירש הרמב"ם דפירוש דברי תפלות היינו שאינה מכוונת ללמוד, אלא מוציאה דברי תורה לדברי הבאי. ובברוריא, שהכירו בה שהייתה כוונתה ללמוד בכל לבה וגדל שכלה, לכך למדוה".

וידוע שהיו כמה מבנות ישראל הצדקניות במשך הדורות שלמדו תורה שבע"פ והיו חכמניות מופלגות, החל מברוריה אשת רבי מאיר ועד לאשת בעל הפרישה וזקנת המהרש"ל והחוות יאיר. 

יש לציין שהרב יחיאל יעקובזון העיד בשם סבו שהיה אצל החפץ חיים כשדנו אודות ענין פתיחת רשת בית יעקב ות"ת לנשים, ואמר הח"ח שמעיקר הדין האיסור הוא רק ללמדן לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, אבל לא לימוד סתם.





נ.ב. בעצם האיסור אני מסופק האם הצורה הנוהגת בזמנינו היא כמו בזמנם, מאחר וברש"י מבואר שהטעם משום שמלמדן ערמימות, והיינו שלא טוב לטבע האשה להיות מפולפלת וחריפה אלא אדרבה מתאים לה התום והישרות (וכדומה שמי שעיניו בראשו מבחין באמת שבדברים). והנה מאחר ובזמן חז"ל הנשים לא למדו כלום, א"כ אפילו מעט תורה שבע"פ היה מלמדן ערמימות. אבל בזמנינו שלומדות הרבה חכמות חול, א"כ לא מסתבר לאסור ללמדן תורה ברמה שאינה עולה בחריפות על חכמות החול, שהרי אינו מוסיף אצלן שום ערמימות כלל, ורק ברמה גבוהה יותר יש לאסור, וצל"ע בזה.


יואל נהרי
הודעות: 156
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי יואל נהרי » 11 נובמבר 2019, 16:26

דרורי כתב:
11 נובמבר 2019, 01:52
אברהם העברי כתב:
10 נובמבר 2019, 23:24
אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:58
ללמוד תנ"ך לשם מצוות לימוד תורה, אסור.
מה הכוונה קוראים בתור סגולה? סגולת לימוד תורה או משהו אחר?
תפילה מותרת, לימוד אסור. אני טועה?
לימוד תורה לשם סגולה הוא איסור הרבה יותר חמור והוא גם לגברים

?

החש בראשו, גרונו וכו' - יעסוק בתורה! זו לא סגולה?!
אומרים בדרך צחות, שהחש בראשו יעסוק בתורה, ואז הוא יראה שאין לו ראש, אז מה כואב לו?
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 964
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי איש ווילנא » 11 נובמבר 2019, 20:00

מבקש אמת כתב:
11 נובמבר 2019, 16:08
נ.ב. בעצם האיסור אני מסופק האם הצורה הנוהגת בזמנינו היא כמו בזמנם, מאחר וברש"י מבואר שהטעם משום שמלמדן ערמימות, והיינו שלא טוב לטבע האשה להיות מפולפלת וחריפה אלא אדרבה מתאים לה התום והישרות (וכדומה שמי שעיניו בראשו מבחין באמת שבדברים). והנה מאחר ובזמן חז"ל הנשים לא למדו כלום, א"כ אפילו מעט תורה שבע"פ היה מלמדן ערמימות. אבל בזמנינו שלומדות הרבה חכמות חול, א"כ לא מסתבר לאסור ללמדן תורה ברמה שאינה עולה בחריפות על חכמות החול, שהרי אינו מוסיף אצלן שום ערמימות כלל, ורק ברמה גבוהה יותר יש לאסור, וצל"ע בזה.

כמובן שיש סברא ברורה לחלק בין פעם להיום [גם ללא הסברא המחוכמת שאתה אומר שבלאו הכי יש להם את אותו ערמומיות]
[אם כי הגישה של החזון איש ועוד הייתה שאין להתיר ונצמדו לדינא דגמרא.
זה שאלה שנוגעת להרבה ענינים כמה לנטות מדין הגמרא בסגנון כזה בעקבות שינוי כזה או אחר]

אגב אני נוטה לומר שאין כוונת הגמרא לומר שעיקר האיסור הוא משום שדאגו לבת שלא תלמד ערמימות
אלא כוונת הגמרא לומר שכיון שהלימוד לא נעשה כהוגן
הרי זה ביזוי לתורה ללמדה לבת


דודע
הודעות: 104
הצטרף: 31 יולי 2019, 18:16
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי דודע » 11 נובמבר 2019, 21:14

אמונת אומן כתב:
09 נובמבר 2019, 23:03
לאחרונה נפוצה סגולה של אמירת שיר השירים
סגולה למה?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1853
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי מבקש אמת » 12 נובמבר 2019, 15:28

איש ווילנא כתב:
11 נובמבר 2019, 20:00
מבקש אמת כתב:
11 נובמבר 2019, 16:08
נ.ב. בעצם האיסור אני מסופק האם הצורה הנוהגת בזמנינו היא כמו בזמנם, מאחר וברש"י מבואר שהטעם משום שמלמדן ערמימות, והיינו שלא טוב לטבע האשה להיות מפולפלת וחריפה אלא אדרבה מתאים לה התום והישרות (וכדומה שמי שעיניו בראשו מבחין באמת שבדברים). והנה מאחר ובזמן חז"ל הנשים לא למדו כלום, א"כ אפילו מעט תורה שבע"פ היה מלמדן ערמימות. אבל בזמנינו שלומדות הרבה חכמות חול, א"כ לא מסתבר לאסור ללמדן תורה ברמה שאינה עולה בחריפות על חכמות החול, שהרי אינו מוסיף אצלן שום ערמימות כלל, ורק ברמה גבוהה יותר יש לאסור, וצל"ע בזה.

כמובן שיש סברא ברורה לחלק בין פעם להיום [גם ללא הסברא המחוכמת שאתה אומר שבלאו הכי יש להם את אותו ערמומיות]
[אם כי הגישה של החזון איש ועוד הייתה שאין להתיר ונצמדו לדינא דגמרא.
זה שאלה שנוגעת להרבה ענינים כמה לנטות מדין הגמרא בסגנון כזה בעקבות שינוי כזה או אחר]

אגב אני נוטה לומר שאין כוונת הגמרא לומר שעיקר האיסור הוא משום שדאגו לבת שלא תלמד ערמימות
אלא כוונת הגמרא לומר שכיון שהלימוד לא נעשה כהוגן
הרי זה ביזוי לתורה ללמדה לבת
איני יודע לאיזו סברא כוונתך, אבל יש עוד סברא שבזמנינו שלומדות לימודי חול ברמה גבוהה הרי זה נזק גדול אם דוקא בלימודי קודש לא תהיה להם ידיעה ברמה גבוהה, כיון שאם יש כבר השכלה צריך לוודא שחלק נכבד מההשכלה יהיה השכלה תורנית. כעין סברא זו כתב החפץ חיים (אם כי הוא הדגיש את הענין שקבלת האבות התרופפה והרחוב משפיע, ולאו דווקא את ההשכלה הכללית, אבל נראה שזה בכלל זה).
אלא שסברא זו מודה שיסוד טעם האיסור של חז"ל אכן שייך בזמנינו, ורק שמחמת טעם אחר מסתבר שחז"ל לא היו אוסרים בכהאי גוונא. אבל הטעם שכתבתי הוא סיבה שהאיסור מיסודו בכלל אינו שייך בזמן הזה, עכ"פ לא ברמה שאינה משנה מהותית את צורת האשה.

לגבי הערתך על הנידון הכללי של שינויים בדין בעקבות שינויים במציאות, אכן באופן כללי יש בזה מבוכה גדולה ואין בזה כלל ברור. אבל לכאורה כל הסיבה שלא לנטות מדין הגמרא בעקבות שינוי במציאות היא בגלל הכלל של כל דבר שנאסר במנין צריך מנין אחר להתירו, אפילו באופן שבטל הטעם, כמבואר בביצה ה,ב. אך לענ"ד זה אינו נוגע לעניננו, היות ולא משמע בחז"ל שיש גזירה או איסור דרבנן ללמד תורה לנשים, וכדחזינן שהתירו הפוסקים לפי הענין (אם ניכר שמתאימה לכך ושכוונתה לשם שמים), אלא שיש כאן הוראת דרך מחז"ל בענין זה. וכיון שלא מדובר בדבר שנאסר במנין אלא בצורת ההנהגה הנאותה, הרי מסתבר בהחלט לשנות ההנהגה לפי המציאות הקיימת.
ישנם כאלו שבכל זאת לא רוצים לשנות פסיק מהמסורת, אבל זה לא מטעמי הלכה אלא מטעמי השקפה שמרנית. זה כבר נושא לנידון אחר.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 964
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי איש ווילנא » 12 נובמבר 2019, 16:01

מבקש אמת כתב:
12 נובמבר 2019, 15:28
לגבי הערתך על הנידון הכללי של שינויים בדין בעקבות שינויים במציאות, אכן באופן כללי יש בזה מבוכה גדולה ואין בזה כלל ברור. אבל לכאורה כל הסיבה שלא לנטות מדין הגמרא בעקבות שינוי במציאות היא בגלל הכלל של כל דבר שנאסר במנין צריך מנין אחר להתירו, אפילו באופן שבטל הטעם, כמבואר בביצה ה,ב. אך לענ"ד זה אינו נוגע לעניננו, היות ולא משמע בחז"ל שיש גזירה או איסור דרבנן ללמד תורה לנשים, וכדחזינן שהתירו הפוסקים לפי הענין (אם ניכר שמתאימה לכך ושכוונתה לשם שמים), אלא שיש כאן הוראת דרך מחז"ל בענין זה. וכיון שלא מדובר בדבר שנאסר במנין אלא בצורת ההנהגה הנאותה, הרי מסתבר בהחלט לשנות ההנהגה לפי המציאות הקיימת.
ישנם כאלו שבכל זאת לא רוצים לשנות פסיק מהמסורת, אבל זה לא מטעמי הלכה אלא מטעמי השקפה שמרנית. זה כבר נושא לנידון אחר.

אני חושב שיסוד הויכוח הוא שונה
האם לתפוס שיש בהרבה ענינים דין עקרוני
למשל שנשים לא אמורות ללמוד וזה משהו עקרוני ולא משהו מקרי לפי דורות מסויימים
או שזה הכל ענינים משתנים
אני חושב שאצל רבים מקובל על הרבה דינים שהם עקרוניים

[אגב מר' משה שפירא שמעתי פעם גישה הרבה יותר קיצונית על שינויים בין המציאות לחז"ל
אבל באותו ענין דבריו הם לא כדברי החזון איש]


יואל נהרי
הודעות: 156
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי יואל נהרי » 12 נובמבר 2019, 16:07

הספר 'חוות יאיר' נקרא ע"ש זקנתו מרת חוה שכפי שהוא כותב בהקדמתו:
הן מצד לימודה שהיתה יחידה במינה בדורה בתורה, ונהירנא שהיה לה מדרש רבה בלי פירוש, ולמדה בה ע"פ השגתה ושכלה ובמקומות רבות השיגה על הרב שמ"כ פי' הרבות, ופירשה באופן אחר שכל השומע יבחין שהדין עמה, ואיזה דברים מהם כתבתי בכרכים משמה, וכן עשתה בפי' מחזורים וסליחות ובפי' רש"י בחומש ועשרים וארבע וכו' וכמה פעמים שנתחבטו בדבר גדולי הדור ובאה היא והושיטה בקנה והיתה מופלגת בכתב ולשון צח ומצוחצח וכו'.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1853
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת שיר השירים ע"י נשים כסגולה

שליחה על ידי מבקש אמת » 12 נובמבר 2019, 17:50

איש ווילנא כתב:
12 נובמבר 2019, 16:01
מבקש אמת כתב:
12 נובמבר 2019, 15:28
לגבי הערתך על הנידון הכללי של שינויים בדין בעקבות שינויים במציאות, אכן באופן כללי יש בזה מבוכה גדולה ואין בזה כלל ברור. אבל לכאורה כל הסיבה שלא לנטות מדין הגמרא בעקבות שינוי במציאות היא בגלל הכלל של כל דבר שנאסר במנין צריך מנין אחר להתירו, אפילו באופן שבטל הטעם, כמבואר בביצה ה,ב. אך לענ"ד זה אינו נוגע לעניננו, היות ולא משמע בחז"ל שיש גזירה או איסור דרבנן ללמד תורה לנשים, וכדחזינן שהתירו הפוסקים לפי הענין (אם ניכר שמתאימה לכך ושכוונתה לשם שמים), אלא שיש כאן הוראת דרך מחז"ל בענין זה. וכיון שלא מדובר בדבר שנאסר במנין אלא בצורת ההנהגה הנאותה, הרי מסתבר בהחלט לשנות ההנהגה לפי המציאות הקיימת.
ישנם כאלו שבכל זאת לא רוצים לשנות פסיק מהמסורת, אבל זה לא מטעמי הלכה אלא מטעמי השקפה שמרנית. זה כבר נושא לנידון אחר.

אני חושב שיסוד הויכוח הוא שונה
האם לתפוס שיש בהרבה ענינים דין עקרוני
למשל שנשים לא אמורות ללמוד וזה משהו עקרוני ולא משהו מקרי לפי דורות מסויימים
או שזה הכל ענינים משתנים
אני חושב שאצל רבים מקובל על הרבה דינים שהם עקרוניים

[אגב מר' משה שפירא שמעתי פעם גישה הרבה יותר קיצונית על שינויים בין המציאות לחז"ל
אבל באותו ענין דבריו הם לא כדברי החזון איש]

לא הבנתי למה העובדה שמדובר בדין עקרוני היא סתירה להתכנות שינויים. אני גם מסכים שמדובר בדין עקרוני, ודלא כהרבה מהד"לים שסבורים שמדובר רק בשיקוף של המקובל בזמנם. הטענה שלי היא שאופן יישום העקרון בפועל משתנה לפי המציאות. העקרון הוא (כפי איך שאני הקטן מבין) שלא טוב שנשים יהיו מפולפלות וחריפות באופן כללי, כיון שזה מזיק לכל צורת האשה עם כל מעלותיה, וכעין שאמרו לגבי שררה "לא יאה יהירותא לנשי". אלא שהשאלה היא איזה סוג לימוד וכמה ממנו אכן ישנה את צורת וסגנון האשה. בדורות עברו שהנשים לא רכשו השכלה כלל הרי שלא נדרש הרבה לימוד בשביל לשנות את הצורה, משא"כ בדורינו בשביל להפוך אשה לגבר ע"י הלימוד נדרש לימוד הרבה יותר אינטנסיבי. וממילא לא העקרון הוא שהשתנה, אלא אופן יישומו במציאות של ימינו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: הכהן | 1 אורח