מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

נושאים שונים

יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1562
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 מאי 2020, 17:52

יוספזון כתב:
13 מאי 2020, 17:49
יושב אוהלים כתב:
13 מאי 2020, 17:46
יוספזון כתב:
13 מאי 2020, 17:33
ישב ולא עבר עבירה (כשנזדמנה לידו) נותנים לו שכר כאילו עשה מצוה...
ובכלל זה אפשר לקיים כל רגע בפרט ברחוב 'עוצם עיניו מראות ברע' וכדו'


זה לא בדיוק נכנס לקטגוריה זו, שהרי אם בא לידו העברה, לדוגמא מראות אסורות ברחוב, ובמכוון הוא אינו עובר, אז הוא עושה כן משום שיודע דכך צריך לעשות ע"פ תורה, וא"כ הוא כן כיוון לשם מצוה, (פשוט שאין צריכים לכוון את המילים של הגמרא, או של הפסוק כדי שיהא נחשב כמכוון למצוה), ואם סתם לא עשה את העבירה, זה לא נחשב שבא לידו, ופשוט וברור שאין ראוי לאדם להביא עצמו לנסיונות כאלה, כדי לקיים ה"ישב ולא עבר עבירה".
אם לפי דבריך, פשוט וברור שקיים מצוה, ולמה לשון הגמ' נותנים לו שכר 'כאילו' עשה מצוה?

קודם כל תיקון: לשון הגמרא (קידושין לט:) אינו "כאילו" עשה מצוה, אלא ישב ולא עבר עבירה נותנים לו שכר כעושה מצוה
החידוש הוא שגם שלילה של עבירה נחשב כמו שעשה מעשה של מצוה.
 


יאיר אור
הודעות: 150
הצטרף: 06 אוגוסט 2018, 16:40
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי יאיר אור » 13 מאי 2020, 22:39

ישנה מצווה שכמעט כל אחד עושה ורק כדאי לחשוב בה למצוה
לטייל בשבת וביו"ט לשמחת שבת ויו"ט
כמבואר ברמ"א סי' תטו ס"ב בשם התרוה"ד
[אמנם בתרוה"ד מיירי ביו"ט שיש בה חיוב שמחה וברמ"א הוסיף
שבת משמע שסובר שיש דין שמחה גם בשבת, שלא משמע שהוא מדין
עונג וכדמשמע ברמ"א עי"ש]


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2732
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי נדיב לב » 13 מאי 2020, 23:23

יאיר אור כתב:
13 מאי 2020, 22:39
ישנה מצווה שכמעט כל אחד עושה ורק כדאי לחשוב בה למצוה
לטייל בשבת וביו"ט לשמחת שבת ויו"ט
כמבואר ברמ"א סי' תטו ס"ב בשם התרוה"ד
[אמנם בתרוה"ד מיירי ביו"ט שיש בה חיוב שמחה וברמ"א הוסיף
שבת משמע שסובר שיש דין שמחה גם בשבת, שלא משמע שהוא מדין
עונג וכדמשמע ברמ"א עי"ש]

תתקן סימן תקיח סעיף א.

הרמ"א סימן שז ס"א כתב: ובני אדם שספור שמועות ודברי חדושים הוא עונג להם מתר לספרם בשבת כמו בחול וכו'. וכמדומני שמקור דבריו הוא מתרומת הדשן שיש בזה משום עונג שבת.


יאיר אור
הודעות: 150
הצטרף: 06 אוגוסט 2018, 16:40
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי יאיר אור » 13 מאי 2020, 23:51

נדיב לב כתב:
13 מאי 2020, 23:23
יאיר אור כתב:
13 מאי 2020, 22:39
ישנה מצווה שכמעט כל אחד עושה ורק כדאי לחשוב בה למצוה
לטייל בשבת וביו"ט לשמחת שבת ויו"ט
כמבואר ברמ"א סי' תטו ס"ב בשם התרוה"ד
[אמנם בתרוה"ד מיירי ביו"ט שיש בה חיוב שמחה וברמ"א הוסיף
שבת משמע שסובר שיש דין שמחה גם בשבת, שלא משמע שהוא מדין
עונג וכדמשמע ברמ"א עי"ש]

תתקן סימן תקיח סעיף א.
בדווקא כתבתי סי' תטו ששם מפורש ברמ"א הטעם שהוא מצווה וגם מבואר שהוא מצוה גם בשבת [וכמו שהערתי בהערה]
אמנם נכון שגם בסי' תקי"ח מבואר יסוד זה וראיית התרוה"ד  היא משם.
ומה שכתבת: הרמ"א סימן שז ס"א כתב: ובני אדם שספור שמועות ודברי חדושים הוא עונג להם מתר לספרם בשבת כמו בחול וכו'. וכמדומני שמקור דבריו הוא מתרומת הדשן שיש בזה משום עונג שבת.
עיין היטב בדברי הסמ"ק ותרה"ד ותראה שלא התיר סיפור שמועות מחמת מצות עונג, אלא שהוא לא בכלל דיבור חול עי"ש ודו"ק
ולכך כתב השל"ה  ע"ז "לאו משנת חסידים היא, והנשמר מלדבר דברי חול, קדוש יאמר לו"


דודי
הודעות: 11
הצטרף: 13 מאי 2020, 23:45
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי דודי » 14 מאי 2020, 00:00

אהבת ישראל, כל אחד כלפי אשתו!


ביאור הדבר
משתמש ותיק
הודעות: 269
הצטרף: 23 אפריל 2020, 10:55
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי ביאור הדבר » 14 מאי 2020, 00:02

לומר איזה יום היום מקיימים מצוה (כך ידוע לי)


דודי
הודעות: 11
הצטרף: 13 מאי 2020, 23:45
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי דודי » 14 מאי 2020, 00:04

ביאור הדבר כתב:
14 מאי 2020, 00:02
לומר איזה יום היום מקיימים מצוה (כך ידוע לי)
רק אם אומרים בשבת, שאז זוכרים את השבת


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2732
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי נדיב לב » 14 מאי 2020, 00:20

יאיר אור כתב:
13 מאי 2020, 23:51
נדיב לב כתב:
13 מאי 2020, 23:23
יאיר אור כתב:
13 מאי 2020, 22:39
ישנה מצווה שכמעט כל אחד עושה ורק כדאי לחשוב בה למצוה
לטייל בשבת וביו"ט לשמחת שבת ויו"ט
כמבואר ברמ"א סי' תטו ס"ב בשם התרוה"ד
[אמנם בתרוה"ד מיירי ביו"ט שיש בה חיוב שמחה וברמ"א הוסיף
שבת משמע שסובר שיש דין שמחה גם בשבת, שלא משמע שהוא מדין
עונג וכדמשמע ברמ"א עי"ש]

תתקן סימן תקיח סעיף א.
בדווקא כתבתי סי' תטו ששם מפורש ברמ"א הטעם שהוא מצווה וגם מבואר שהוא מצוה גם בשבת [וכמו שהערתי בהערה]
אמנם נכון שגם בסי' תקי"ח מבואר יסוד זה וראיית התרוה"ד  היא משם.
ומה שכתבת: הרמ"א סימן שז ס"א כתב: ובני אדם שספור שמועות ודברי חדושים הוא עונג להם מתר לספרם בשבת כמו בחול וכו'. וכמדומני שמקור דבריו הוא מתרומת הדשן שיש בזה משום עונג שבת.
עיין היטב בדברי הסמ"ק ותרה"ד ותראה שלא התיר סיפור שמועות מחמת מצות עונג, אלא שהוא לא בכלל דיבור חול עי"ש ודו"ק
ולכך כתב השל"ה  ע"ז "לאו משנת חסידים היא, והנשמר מלדבר דברי חול, קדוש יאמר לו"

סימן תטו סעיף ב לא א.

וזה פשוט שמדברי הרמ"א אפשר לדחות שאין ראיה דהוי מצות עונג אלא שאינו בכלל דיבור חול, אבל בתרומת הדשן זכור לי שכתב דהוי עונג, וכעת מצאתי דבריו סימן סא וז"ל: שאלה: מה שנוהגים רוב בני אדם אף המדקדקים במעשיהם, להתאסף ביום השבת לאחר יציאת בהכ"נ, ולספר שמועות מעניני מלכים ושרים וערך המלחמות וכה"ג, יש חשש איסור בדבר או לאו?
תשובה: יראה דצריך לדקדק בדבר, דהתוס' וכן האשירי כתבו בפ' אלו קשרים, דאסור להרבות בשיחה בטילה בשבת כדמוכח בעובדא דאימא דרשב"י. כדאיתא בויק"ר דהוי לר"ש אימא סיבתא, דהוי משתעי סגי, א"ל אימא שבתא הוא ושתקה, משמע דאין כ"כ לדבר בשבת כמו בחול, ובירושלמי אמרינן דבדוחק וטורח התירו בשאלות שלום בשבת עכ"ל. הא קמן להדיא דאסור להרבות דברים כמו בחול, וכש"כ יותר מבחול. אמנם אם אותם בני אדם מתענגים בכך, כשמדברים ומספרים שמועות מהמלכים ושרים ומלחמותיהם וכה"ג, כדרך הרבה בני אדם שמתאוים לכך, נראה דודאי שרי. דכה"ג כ' בסמ"ק דבחורים המתענגים במרוצתם ובקפיצותם, מותר; וכן לראות כל דבר שמתענגים בו לראות ע"כ. הא חזינן דאע"ג דדרשו חכמים וכבדתו מעשות דרכיך, שלא יהא הלוכך של שבת כהלוכך של חול, פי' שלא ירוץ ויקפוץ, ואעפ"כ אם עושה להתענג ולאות נפשו שרי. ה"ה לענין שיחה יתירה, דנפקא לן נמי מההיא קרא ממצא חפצך ודבר דבר, כמו שפירשו התוספות והאשירי דלעיל. אמנם ראיתי הרבה פעמים, שמקצת מאותם בני אדם המתאספים לספר שמועות הללו, אינם מתענגים בריבוי שמועות הללו, אלא שעושים כן לרצון חבריהם הנאספים עמהן. כה"ג נראה דיש חשש איסור לאותן שאין מתענגים עכ"ל.

ואכן מדבריו שכתב 'ודאי שרי' משמע כמו שכתבת שאין בזה משום מצות עונג. וקצת צ"ב מאי שנא מטיול ובפרט שטעמו משום דין שמחה. [ואם שייך דין שמחה בשבת אאל"ט כבר נתחבטו בזה]

ובעצם מה שכתבת דהוי מצוה. ראה שם סימן תטו במ"ב ס"ק ה מה שסייג.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1242
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 367 פעמים
קיבל תודה: 379 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי הכהן » 14 מאי 2020, 10:28

דודי כתב:
14 מאי 2020, 00:04
ביאור הדבר כתב:
14 מאי 2020, 00:02
לומר איזה יום היום מקיימים מצוה (כך ידוע לי)
רק אם אומרים בשבת, שאז זוכרים את השבת

לכאורה כל פעם שאומרים יום חמישי זה יום חמישי בשבת (בשונה מבשפות אחרות יש לכל יום שם בפני עצמו)


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2732
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי נדיב לב » 14 מאי 2020, 16:34

כשמזכירים חולה בביהכנ"ס מקרי צורך מצוה [ע"פ הרמ"א סימן נד ס"ג וי"ל דאינו מצוה ממש]


זוזו
משתמש ותיק
הודעות: 255
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי זוזו » אתמול, 09:46

יושב אוהלים כתב:
30 דצמבר 2019, 19:08
זוזו כתב:
29 דצמבר 2019, 22:01
תשלום בסוף הנסיעה לקיים ביומו תתן שכרו
אם כוונתך בדווקא ל"סוף הנסיעה" יש בזה נידון בין הפוסקים, אם משלמים לפני הזמן אם זה נקרא להפקיע את עצמו מהמצוה או לא..
יש פוסקים שסוברים שאכן בסוף יש חיוב אבל המצוה מקיימים כל שדאג שיהיה לו תשלום בזמן ולא משנה אם נתנו קודם או בסוף.

מקור?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1562
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 10:32

הכהן כתב:
14 מאי 2020, 10:28
דודי כתב:
14 מאי 2020, 00:04
ביאור הדבר כתב:
14 מאי 2020, 00:02
לומר איזה יום היום מקיימים מצוה (כך ידוע לי)
רק אם אומרים בשבת, שאז זוכרים את השבת

לכאורה כל פעם שאומרים יום חמישי זה יום חמישי בשבת (בשונה מבשפות אחרות יש לכל יום שם בפני עצמו)
לא מוכרח.
יתכן לפרש יום חמישי בשבוע, ואז לא הזכיר שבת.
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1562
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 10:35

זוזו כתב:
אתמול, 09:46
יושב אוהלים כתב:
30 דצמבר 2019, 19:08
זוזו כתב:
29 דצמבר 2019, 22:01
תשלום בסוף הנסיעה לקיים ביומו תתן שכרו
אם כוונתך בדווקא ל"סוף הנסיעה" יש בזה נידון בין הפוסקים, אם משלמים לפני הזמן אם זה נקרא להפקיע את עצמו מהמצוה או לא..
יש פוסקים שסוברים שאכן בסוף יש חיוב אבל המצוה מקיימים כל שדאג שיהיה לו תשלום בזמן ולא משנה אם נתנו קודם או בסוף.
מקור?

כך זכור לי מזמן שלמדתי את הסוגיא, ודנו בשאלה אם כל מי שמשלם שכר לימוד (או מטפלת) מראש (כנהוג) אינו מקיים מצוות ביומו תתן שכרו.
 


זוזו
משתמש ותיק
הודעות: 255
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי זוזו » אתמול, 12:05

יושב אוהלים כתב:
אתמול, 10:35
זוזו כתב:
אתמול, 09:46
יושב אוהלים כתב:
30 דצמבר 2019, 19:08

אם כוונתך בדווקא ל"סוף הנסיעה" יש בזה נידון בין הפוסקים, אם משלמים לפני הזמן אם זה נקרא להפקיע את עצמו מהמצוה או לא..
יש פוסקים שסוברים שאכן בסוף יש חיוב אבל המצוה מקיימים כל שדאג שיהיה לו תשלום בזמן ולא משנה אם נתנו קודם או בסוף.
מקור?

כך זכור לי מזמן שלמדתי את הסוגיא, ודנו בשאלה אם כל מי שמשלם שכר לימוד (או מטפלת) מראש (כנהוג) אינו מקיים מצוות ביומו תתן שכרו.


יל"ע בזה. 
עכ"פ יש לי פטנט - לומר מפורש שזו רק הפקדה ואינו שלו עד גמר המלאכה. רק צ"ע הרי משתמשים בכסף בנתיים וזה לא יכול להיות הפקדה אלא הלוואה והפרעון של ההלואה זה ע"י העבודה שהוא עובד.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1242
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 367 פעמים
קיבל תודה: 379 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי הכהן » אתמול, 13:23

יושב אוהלים כתב:
אתמול, 10:32
יתכן לפרש יום חמישי בשבוע, ואז לא הזכיר שבת.
בשבוע המבוסס על השבת, כי בלא השבת אין שום משמעות לתחילת השבוע.
להעיר: גם "יום חמישי בשבת" זה חמישי בשבוע.


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1562
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 15:21

הכהן כתב:
אתמול, 13:23
יושב אוהלים כתב:
אתמול, 10:32
יתכן לפרש יום חמישי בשבוע, ואז לא הזכיר שבת.
בשבוע המבוסס על השבת, כי בלא השבת אין שום משמעות לתחילת השבוע.
להעיר: גם "יום חמישי בשבת" זה חמישי בשבוע.
כדי לקיים מצות זכור את יום השבת לקדשו צריך להזכיר את יום השבת, ולא להזכיר משהו שעל פי חשבון יוצא שיש כזה דבר שבת, כי בלא השבת אין שום משמעות לתחילת השבוע.
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1562
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצוות שאינם ידועות כ"כ ומקיימים אותם לרוב

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 15:26

זוזו כתב:
אתמול, 12:05
יושב אוהלים כתב:
אתמול, 10:35
זוזו כתב:
אתמול, 09:46

מקור?

כך זכור לי מזמן שלמדתי את הסוגיא, ודנו בשאלה אם כל מי שמשלם שכר לימוד (או מטפלת) מראש (כנהוג) אינו מקיים מצוות ביומו תתן שכרו.

יל"ע בזה. 
עכ"פ יש לי פטנט - לומר מפורש שזו רק הפקדה ואינו שלו עד גמר המלאכה. רק צ"ע הרי משתמשים בכסף בנתיים וזה לא יכול להיות הפקדה אלא הלוואה והפרעון של ההלואה זה ע"י העבודה שהוא עובד.
יש לעיין במי ששוכר את השכיר לעבוד אצלו, ומסכם אתו שהתשלום יהיה שימחול לו את החוב שהוא חייב לו, אבל ימחול לו רק כשמסיים את העבודה, אם מקיים בזה המצוה של בית"ש.
ואם כן, אז גם הכא, יהיה התשלום מראש כהלואה, וימחול את הפרעון אחרי סיום העבודה ויקיים בזה את המצוה.
אבל כבר כתבתי שיש אומרים שמקיימים המצוה כל שבסיום העבודה נגמר התשלום ולא משנה מתי הוא שילם בפועל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”