הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 16 ינואר 2020, 07:08

שמואל דוד כתב:
16 ינואר 2020, 05:27
ברכות יב.

רש״י ד״ה אלא אי אמרת - הך ברכה דקאמרי אהבה רבה היכי ש"מ דאין מעכבות זו את זו דלמא האי דלא אמרי יוצר אור משום דלא מטא זמניה הוא וכי מטא זמניה אמרי לה ואע"ג דקרו אינהו ק"ש לא מטא זמניה כדאמרינן *״בעלמא״* (יומא לז:) הקורא את שמע עם אנשי משמר לא יצא שאנשי משמר
מקדימין

יש להעיר קצת מדוע כתב רש״י בעלמא ולא כתב בהדיא מסכת יומא.

עיין לעיל יא: רש״י ד״ה וברכת כהנים - לברך את העם ובשאר תפלה לא היה להם פנאי ואף זמן קריאת שמע לא הגיע כדאמר במסכת יומא (דף לז ע"ב) הקורא את שמע עם אנשי משמר ועם אנשי מעמד לא יצא לפי שאנשי משמר מקדימין וכו'
אני מניח שאין אפשרות לומר שהתחלף למדפיסים "יו" ב "על" מה?
 


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 16 ינואר 2020, 07:13

אשמח לראות כת״י רש״י. יש עמ״ס ברכות?


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 16 ינואר 2020, 07:33

שמואל דוד כתב:
16 ינואר 2020, 07:13
אשמח לראות כת״י רש״י. יש עמ״ס ברכות?
לא ידעתי שיש בכלל דבר כזה. מעצם כתיבת ידו, אשמח לראות כל דבר.
 


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 16 ינואר 2020, 07:36

לאו דוקא כת״י של רש״י .. דפוס ראשון ...


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 16 ינואר 2020, 07:41

שמואל דוד כתב:
16 ינואר 2020, 07:36
לאו דוקא כת״י של רש״י .. דפוס ראשון ...
חבל. למרות שגם מעניין לראות. 
 


יהודי רציני
מאמרים: 0
הודעות: 104
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי יהודי רציני » 16 ינואר 2020, 10:27

יושב אוהלים כתב:
14 ינואר 2020, 17:54
שמואל דוד כתב:
14 ינואר 2020, 17:42
רש״י דף י:

כדרכו - או בקימה או בשכיבה או בישיבה או מהלך

צריך עיון קצת מדוע נקט רש״י בסדר זה.
הערה יפה.
ואולי אפשר לומר שהרי בית הלל בא לאפוקי מדברי ב"ש שבשכבך ובקומיך היינו דוקא בצורת שכיבה ובצורת קימה.
והתחיל רש"י לפרש בתחילה לגבי הדברים שנחלקו ב"ה להדיא עם ב"ש, דהיינו שכיבה וקימה, וכסדר הפסוק ובשכבך ובקומיך, ופירש"י דלב"ה אפשר לקרות בערב גם דרך קימה, אע"ג דכתיב בשכבך, וגם אפשר לקרות ביום גם דרך שכיבה אע""ג דכתיב ובקומיך, ואח"כ המשיך ואמר גם על שאר הדברים הנאמרים בפסוק, דאפשר לקרות גם בדרך ישיבה [בשבתך בביתך], וגם בהליכה [ובלכתך בדרך].
אחרי שראיתי פה את הקושיא והתירוץ נתעוררתי בדף הסמוך (יא.) שב"ה עצמם לא נקטו כלשון הפס' 
וז"ל הגמרא- ת''ר בה''א עומדין וקורין (ובקומך) יושבין וקורין (בשבתך בביתך) ומטין וקורין (ובשכבך) הולכין בדרך וקורין (ובלכתך בדרך)  עושין במלאכתן וקורין.
ואולי את הסדר בברייתא של ב"ה נסביר כך- קודם לפי הסדר הפעולות שאדם עושה ביום בבוקר הוא קם במשך היום הוא יושב ובערב הוא שוכב, וע"ז באו לומר שאין נפק"מ איך יעשה אלא בכל אחת מהפעולות בין בק"ש של ערב ובין של בוקר שפיר דמי, ואח"כ הוסיפו דברים אחרים כגון הליכה לדרך או עשיית מלאכה.

 


מלמד להועיל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 659
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 204 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי מלמד להועיל » 16 ינואר 2020, 14:24

ברכות יב: כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש נקרא חוטא

לכאורה חבירו לאו דוקא וכל אחד מישראל נקרא "חבירו"

ואם כן לא מצינו ידינו ורגלינו, שהרי בכל עיתון מודפסים שמות רבים של חולים הזקוקים לתפילה, האם מי שלא עומד ומתפלל על כולם ומבקש עליהם רחמים נקרא חוטא?


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 16 ינואר 2020, 14:33

מלמד להועיל כתב:
16 ינואר 2020, 14:24
ברכות יב: כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש נקרא חוטא

לכאורה חבירו לאו דוקא וכל אחד מישראל נקרא "חבירו"

ואם כן לא מצינו ידינו ורגלינו, שהרי בכל עיתון מודפסים שמות רבים של חולים הזקוקים לתפילה, האם מי שלא עומד ומתפלל על כולם ומבקש עליהם רחמים נקרא חוטא?
.. 
 


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 16 ינואר 2020, 14:34

מלמד להועיל כתב:
16 ינואר 2020, 14:24
ברכות יב: כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש נקרא חוטא

לכאורה חבירו לאו דוקא וכל אחד מישראל נקרא "חבירו"

ואם כן לא מצינו ידינו ורגלינו, שהרי בכל עיתון מודפסים שמות רבים של חולים הזקוקים לתפילה, האם מי שלא עומד ומתפלל על כולם ומבקש עליהם רחמים נקרא חוטא?




דווקא בזה כן שייך לפרש חבירו ממש. כי אם זה מי שאין מכירו, אין זאת מידת אכזריות, כמו שחבירו, שמכיר אותו זקוק לרחמים. 
 


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 16 ינואר 2020, 18:15

יישר כח @יהודי רציני


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 16 ינואר 2020, 18:17

מלמד להועיל כתב:
16 ינואר 2020, 14:24
ברכות יב: כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש נקרא חוטא

לכאורה חבירו לאו דוקא וכל אחד מישראל נקרא "חבירו"

ואם כן לא מצינו ידינו ורגלינו, שהרי בכל עיתון מודפסים שמות רבים של חולים הזקוקים לתפילה, האם מי שלא עומד ומתפלל על כולם ומבקש עליהם רחמים נקרא חוטא?
כמדומני שרב ישעיה ברלין ז״ל כתב בזה בספרו חידושי הש״ס. 
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 230
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי יושב אוהלים » 16 ינואר 2020, 20:24

שמואל דוד כתב:
16 ינואר 2020, 18:17
מלמד להועיל כתב:
16 ינואר 2020, 14:24
ברכות יב: כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש נקרא חוטא

לכאורה חבירו לאו דוקא וכל אחד מישראל נקרא "חבירו"

ואם כן לא מצינו ידינו ורגלינו, שהרי בכל עיתון מודפסים שמות רבים של חולים הזקוקים לתפילה, האם מי שלא עומד ומתפלל על כולם ומבקש עליהם רחמים נקרא חוטא?
כמדומני שרב ישעיה ברלין ז״ל כתב בזה בספרו חידושי הש״ס. 

אם בשעת ראיית השמות בעיתון הוא אומר "לרפואה" אז כבר התפלל עליהם. דלא כתוב שצריך להזכיר כל שם ושם בנפרד.

ושמעתי מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א שאם השם כתוב לפניו אין צריך אפילו להזכיר את השם כלל, ואומר רק 'רפואה שלימה' וסגי. (וזה נכלל במש"כ בגמ' שאם מתפלל בפני האדם שמתפלל עליו אין צריך להזכיר שמו).


מלמד להועיל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 659
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 204 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי מלמד להועיל » 16 ינואר 2020, 20:35

יושב אוהלים כתב:
16 ינואר 2020, 20:24
שמואל דוד כתב:
16 ינואר 2020, 18:17
מלמד להועיל כתב:
16 ינואר 2020, 14:24
ברכות יב: כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש נקרא חוטא

לכאורה חבירו לאו דוקא וכל אחד מישראל נקרא "חבירו"

ואם כן לא מצינו ידינו ורגלינו, שהרי בכל עיתון מודפסים שמות רבים של חולים הזקוקים לתפילה, האם מי שלא עומד ומתפלל על כולם ומבקש עליהם רחמים נקרא חוטא?
כמדומני שרב ישעיה ברלין ז״ל כתב בזה בספרו חידושי הש״ס. 

אם בשעת ראיית השמות בעיתון הוא אומר "לרפואה" אז כבר התפלל עליהם. דלא כתוב שצריך להזכיר כל שם ושם בנפרד.

ושמעתי מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א שאם השם כתוב לפניו אין צריך אפילו להזכיר את השם כלל, ואומר רק 'רפואה שלימה' וסגי. (וזה נכלל במש"כ בגמ' שאם המתפלל לפני האדם שמתפלל יליו אין צריך להזכיר שמו).



זה חידוש כי בפשטות אם אדם אומר "לרפואה" זה יותר ברכה ולא תפילה, ותפילה זה אם אומר יהי רצון מלפניך [ועכ"פ גם לרפואה לא ידוע לי שנוהגים כן]
ובספר חידושי הש"ס לא מצאתי שהעיר על זה


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 16 ינואר 2020, 20:46

טעיתי. בספרו אומר השכחה.
https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.a ... =&pgnum=80


יושב אוהלים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 230
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי יושב אוהלים » 16 ינואר 2020, 20:59

מלמד להועיל כתב:
16 ינואר 2020, 20:35
יושב אוהלים כתב:
16 ינואר 2020, 20:24
שמואל דוד כתב:
16 ינואר 2020, 18:17

כמדומני שרב ישעיה ברלין ז״ל כתב בזה בספרו חידושי הש״ס. 

אם בשעת ראיית השמות בעיתון הוא אומר "לרפואה" אז כבר התפלל עליהם. דלא כתוב שצריך להזכיר כל שם ושם בנפרד.

ושמעתי מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א שאם השם כתוב לפניו אין צריך אפילו להזכיר את השם כלל, ואומר רק 'רפואה שלימה' וסגי. (וזה נכלל במש"כ בגמ' שאם המתפלל לפני האדם שמתפלל יליו אין צריך להזכיר שמו).



זה חידוש כי בפשטות אם אדם אומר "לרפואה" זה יותר ברכה ולא תפילה, ותפילה זה אם אומר יהי רצון מלפניך [ועכ"פ גם לרפואה לא ידוע לי שנוהגים כן]
ובספר חידושי הש"ס לא מצאתי שהעיר על זה
א - זה חידוש שצריך בדווקא לשון תפילה כזה.
ב - גם אם לא נוהגים, זה לא נקרא "לא מצינו ידנו ורגלנו..." (שאם יש לו זמן לקרוא העיתון יש לו גם זמן לומר מילה 'לרפואה' (ואם ממש כל שניה של זמנו חשוב לו יגיד "רפוש" כמו הגרח"ק שאומר בו"ה, (באמת גם הגרח"ק אומר בחולה רפואה שלימה, ורק בברכה והצלחה הוא אומר בו"ה).
 


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 19 ינואר 2020, 06:11

יג:

רש״י ד״ה לכל אדם - אפילו אינו נכבד. 

צריך עיון מדוע לא פירש כן לעיל יג. במשנה?


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 19 ינואר 2020, 06:15

יד:
רש״י ד״ה והא בעי לאדכורי יציאת מצרים - דתנן (לעיל ד' יב:) מזכירין יציאת מצרים בלילות ואי לא אמר ״אמת ואמונה״ ולא אמר ״פרשת ציצית״ היכי מדכר יציאת מצרים

צ״ע מדוע הקדים אמת ואמונה לפרשת ציצית.


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 19 ינואר 2020, 06:16

ברכות יד:

והאמר רב חייא בר אשי זמנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב ומקדים ומשי ידיה

פירש״י ומקדים - משכים.

צ״ע כוונתו בזה, ועוד יש להעיר מדוע ל״פ כן לעיל יא:


גרשון
מאמרים: 0
הודעות: 10
הצטרף: 01 נובמבר 2018, 02:38
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי גרשון » 19 ינואר 2020, 07:32

כוונתו שקם לפני זמן תחילת קריאת שמע של שחרית.


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 20 ינואר 2020, 06:10

ברכות טז: רב בתר צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתתן לנו חיים ארוכים חיים של שלום חיים של טובה חיים של ברכה חיים של פרנסה חיים של חלוץ עצמות חיים שיש בהם יראת חטא חיים שאין בהם בושה וכלימה חיים של עושר וכבוד חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים חיים שתמלא לנו את כל משאלות לבנו לטובה

בכל שבת מברכים החודש אומרים תפילה זו. וקשה לי מדוע שואלים כל עניני גשמיות פרנסה כבוד כו׳ ורק לבסוף שואלים על תורה ויר״ש.

ואולי אם אין קמח אין תורה ?


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 20 ינואר 2020, 07:28

שמואל דוד כתב:
20 ינואר 2020, 06:10
ברכות טז: רב בתר צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתתן לנו חיים ארוכים חיים של שלום חיים של טובה חיים של ברכה חיים של פרנסה חיים של חלוץ עצמות חיים שיש בהם יראת חטא חיים שאין בהם בושה וכלימה חיים של עושר וכבוד חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים חיים שתמלא לנו את כל משאלות לבנו לטובה

בכל שבת מברכים החודש אומרים תפילה זו. וקשה לי מדוע שואלים כל עניני גשמיות פרנסה כבוד כו׳ ורק לבסוף שואלים על תורה ויר״ש.

ואולי אם אין קמח אין תורה ?
לי נראה, שהלשון חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים, הוא לא תפילה על עצמו, כמו פרנסה וכו', והרי איך שייך להתפלל על יראת שמים, שהכל בידי שמים חוץ מיר"ש. אלא שתהא בנו, הוא תפילה על הציבור, שנזכה שיהיו בנו ת"ח ויראי שמים, ממילא זה יפעל עלינו ועל כל ישראל. וכמו שמבקשים, לקיים בנו חכמי ישראל וכו' וכמו שהמבקש מבקש דבר מועט ואז דבר גדול, וכמו שכתבו הפוסקים על זכרנו לחיים ואח"כ וכתוב לחיים טובים, כמו כן בהתחלה מתפללים על עצמו זכרנו לחיים שהוא בקשה פרטית, ואח"כ על כל הציבור, וכתוב לחיים טובים כל בני בריתך, ובספר חיים... ניזכר וניכתב לפניך אנחנו וכל עמך בית ישראל וכו' ה"נ קודם מבקשים על הפרנסה וכו' לעצמו, ואח"כ תורה ויר"ש על כלל ישראל. 
 


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 20 ינואר 2020, 07:30

עדיין לא מיושב שאלתי


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 20 ינואר 2020, 07:37

שמואל דוד כתב:
20 ינואר 2020, 07:30
עדיין לא מיושב שאלתי
כן, שמתי לב שעיקר חסר מן הספר ערכתי את התשובה שכתבתי לעיל. שבקשה פרטית צריכה להיאמר לפני כל בקשה על הציבור.
 


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 21 ינואר 2020, 04:27

טז:

בין שהוא בן ברית בין שאינו בן ברית כו׳

פירש״י - שאינו מהול.

ומה עם ערל שמתו אחיו מחמת מילה ועם גוי שמל?

מדוע לא פירש שאינו בן ברית = גוי?


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 21 ינואר 2020, 04:27

דף טז-יז

יש הרבה תפילות שאמרו חז״ל בתר דמסיימו צלותא.
ויש לעיין מדוע מנהגנו לומר דוקא אלוקי נצור שאמר מר בריה דרבינא.
ועוד קשה מדוע לא אומרים כל מה שאמר הוא ודולגים על כמה תיבות. וצריך ביאור.


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 21 ינואר 2020, 07:16

דף יז

רש״י ד״ה מפטרי רבנן - זה מזה שהיה נוטל רשות מחבירו לשוב לביתו ולארצו

יש להעיר, חדא מדוע צריך לשאול רשות. ועוד ק׳ שהרי בגמרא משמע שדיבר עם רבו ומדוע כתב רש״י חבירו. ועוד יש לעיין מדוע האריך רש״י וכתב ״ולארצו״, לכאורה מספיק אם היה כותב רק לביתו.


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 21 ינואר 2020, 07:48

שמואל דוד כתב:
21 ינואר 2020, 04:27
דף טז-יז

יש הרבה תפילות שאמרו חז״ל בתר דמסיימו צלותא.
ויש לעיין מדוע מנהגנו לומר דוקא אלוקי נצור שאמר מר בריה דרבינא.
ועוד קשה מדוע לא אומרים כל מה שאמר הוא ודולגים על כמה תיבות. וצריך ביאור.
הדילוג, כתבתי בדיון אחר, שאולי הוא מפני שכבר אמרו תפילת רבי קודם התפילה.
 


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 248
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי שמואל דוד » 21 ינואר 2020, 07:53

לא הבנתי.


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 21 ינואר 2020, 07:54

שמואל דוד כתב:
21 ינואר 2020, 07:16
דף יז

רש״י ד״ה מפטרי רבנן - זה מזה שהיה נוטל רשות מחבירו לשוב לביתו ולארצו

יש להעיר, חדא מדוע צריך לשאול רשות. ועוד ק׳ שהרי בגמרא משמע שדיבר עם רבו ומדוע כתב רש״י חבירו. ועוד יש לעיין מדוע האריך רש״י וכתב ״ולארצו״, לכאורה מספיק אם היה כותב רק לביתו.


בגמרא כתוב רבנן דבי רב פלוני, ומשמע שהיו נפטרים זה מזה בני החבורה. ובפשטות, עיקר לימודם היה בינם לבין עצמם, והרב היה שונה להם הלכות ופושט ספקות (מעין מה שעושים היום).
והאריכות לארצו, שלא תאמר שהיו נפטרים זה מזה בכל יום כשהולכים לביתם, אלא הכוונה היא, כשהיו נפטרים זה מזה לזמן ארוך, היינו שהיו לומדים במקום רחוק, ואז, כשנפטרים זה מזה לאחר זמן, היו נוטלים רשות זה מזה.


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות

שליחה על ידי HaimL » 21 ינואר 2020, 07:58

שמואל דוד כתב:
21 ינואר 2020, 07:53
לא הבנתי.
מה שדולגים הוא תחנונים שכבר נכללים בתפילת רבי, שקבעו לאחר ברכות השחר, קודם התפילה, באופן כללי
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ברכות דף ז כמה הערות והארות
    על ידי יושב אוהלים » 10 ינואר 2020, 13:47 » ב ברכות
    9 תגובות
    86 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי גרשון
    19 ינואר 2020, 07:39
  • ברכות דף ח ע"א כמה הערות והארות
    על ידי יושב אוהלים » 12 ינואר 2020, 11:56 » ב ברכות
    7 תגובות
    108 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    19 ינואר 2020, 13:51
  • ברכות דף ח ע"ב כמה הערות והארות
    על ידי יושב אוהלים » 12 ינואר 2020, 13:36 » ב ברכות
    12 תגובות
    104 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    19 ינואר 2020, 13:54
  • ברכות דף ט - כמה הערות והארות
    על ידי יושב אוהלים » 13 ינואר 2020, 00:22 » ב ברכות
    13 תגובות
    194 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    23 ינואר 2020, 21:37
  • ברכות דף יג. כמה הערות והארות
    על ידי יושב אוהלים » 16 ינואר 2020, 20:19 » ב ברכות
    29 תגובות
    286 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    20 ינואר 2020, 02:52

חזור אל “ברכות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יושב אוהלים, מתלבט | 0 אורחים