שובבי"ם

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

פותח הנושא
דוידי חיים
מאמרים: 0
הודעות: 64
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:35
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שובבי"ם

שליחה על ידי דוידי חיים » 14 ינואר 2020, 22:10

מה לעשות בימי השובבים כדי לתקן פגם הברית


ספר וסופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 339
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 14 ינואר 2020, 22:27

בבית המדרש המוסרי, השקיעו בימים אלו בעבודה על המחשבה.

ולא הכוונה לחלק ההרהור של המחשבה, אלא על המחשבה עצמה, שתהיה תפוסה מדברי תורה.

כי הקושי האמיתי לחשוב בדברי תורה זמן ארוך, הוא לא מצד חוסר 'קשב וריכוז', אלא בגלל שהעולם הרוחני והמופשט זר לנו, ואנחנו אוהבים להשתעשע בחיים המוחשיים שעל פני האדמה ולהתענג עליהם.

וכאשר האדם מרגיל את עצמו ואת מחשבותיו להיות 'תפוסות' בעניינים שכליים ותורניים, בעומק, ובירידה לפרטים, הוא עוקר את עצמו מתענוגי העולם והגוף, להיות נטוע בחיי עולם, ובזה הוא מתקדש ומיטהר מכל זוהמא וחטא.

יש עוד דברים בזה, אולם זה מה שראיתי לנכון לכתוב כעת.


אח שלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 518
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 229 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי אח שלך » 14 ינואר 2020, 23:41

אני הקטן מצאתי הרבה תורה בכל מה שזז.
גם בכל פרטי המציאות ניתן לראות את ה'.
ואני לא רואה שום גריעותא בכך שזה מוחשי חי ותוסס.
כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים וכו' 

מי שחושב שתורה ענינה סתם לברוח מהחומר (ולא לנהל אותו לפי סדרי הבורא) ילך לו אל הנצרות הארורה ופתאום הוא יבין מהיכן נשאבו דבריו.


הנופל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 250
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי הנופל » 15 ינואר 2020, 00:16

ספר וסופר כתב:
14 ינואר 2020, 22:27
כי הקושי האמיתי לחשוב בדברי תורה זמן ארוך, הוא לא מצד חוסר 'קשב וריכוז', אלא בגלל שהעולם הרוחני והמופשט זר לנו, ואנחנו אוהבים להשתעשע בחיים המוחשיים שעל פני האדמה ולהתענג עליהם.

וכאשר האדם מרגיל את עצמו ואת מחשבותיו להיות 'תפוסות' בעניינים שכליים ותורניים, בעומק, ובירידה לפרטים, הוא עוקר את עצמו מתענוגי העולם והגוף, להיות נטוע בחיי עולם, ובזה הוא מתקדש ומיטהר מכל זוהמא וחטא.

הקושי המתואר כאן אינו שייך בדוקא לד''ת אלא לכל חכמה הדורשת מחשבה.
גם הפילוסוף או הפיזיקאי השקוע בהגיגיו עוקר עצמו מתענוגי העולם הזה.
נראה ששכחנו כיצד נראתה התורה כנתינתה, יצא האדם עם בנו אל השדה והראה לו בעבודתו דיני כלאים ולקט שכחה ופאה.
לקחו אל החנות ובשעת המסחר לימדו דיני המשקלות. וכהנה וכהנה.
אמנם בעת גלותנו הפכה התורה לספונה בבית המדרש אך אל לנו לנתקה מהחיים עצמם.


הנופל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 250
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי הנופל » 15 ינואר 2020, 00:26

ספר וסופר כתב:
14 ינואר 2020, 22:27
וכאשר האדם מרגיל את עצמו ואת מחשבותיו להיות 'תפוסות' בעניינים שכליים ותורניים, בעומק, ובירידה לפרטים, הוא עוקר את עצמו מתענוגי העולם והגוף, להיות נטוע בחיי עולם, ובזה הוא מתקדש ומיטהר מכל זוהמא וחטא.

עיקר הנקודה בעבודה על המחשבה אינו משום שבזה עוקר עצמו מתענוגי עוה''ז וכו',
אלא כיון שהחטא הוא במחשבה צריך התיקון להיות במחשבה. ואין מעשה יכול לתקן מחשבה.
ורק דברי תורה קיומם הוא במחשבה.


פותח הנושא
דוידי חיים
מאמרים: 0
הודעות: 64
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:35
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי דוידי חיים » 15 ינואר 2020, 00:30

אתם צודקים שעיקר היושא זה המחשבהאבל לא לשכוח את המעשה שמירת העינים


הנופל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 250
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי הנופל » 15 ינואר 2020, 00:33

דוידי חיים כתב:
15 ינואר 2020, 00:30
אתם צודקים שעיקר היושא זה המחשבהאבל לא לשכוח את המעשה שמירת העינים

שמירת העינים זה התשובה.
אבל התיקון למה שנעשה זה במחשבה של ד''ת. (כיון שבחטא זה נאמר שתשובה רגילה אינה מתקנת)


לייבל
מאמרים: 0
הודעות: 3
הצטרף: 09 ינואר 2020, 22:27
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי לייבל » 15 ינואר 2020, 00:39

ויקרא-רבה (כה, א): "אם נכשל אדם בעבירה ונתחייב מיתה בידי שמים מה יעשה ויחיה אם הוא למוד להיות קורא דף אחד יקרא שני דפים לשנות פרק אחד ישנה שני פרקים"


ספר וסופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 339
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 15 ינואר 2020, 15:02

אח שלך כתב:
14 ינואר 2020, 23:41
אני הקטן מצאתי הרבה תורה בכל מה שזז.
גם בכל פרטי המציאות ניתן לראות את ה'.
ואני לא רואה שום גריעותא בכך שזה מוחשי חי ותוסס.
כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים וכו' 

מי שחושב שתורה ענינה סתם לברוח מהחומר (ולא לנהל אותו לפי סדרי הבורא) ילך לו אל הנצרות הארורה ופתאום הוא יבין מהיכן נשאבו דבריו.

מי דיבר על 'סתם לברוח מהחומר' לעומת לנהל אותו לפי סדרי הבורא?
לא היה אדם אחד ממעמד הר סיני, ועוד יותר - מזמן האבות, ועוד יותר - מזמן אדם הראשון, שחשב שניתן להוציא קדושה מהעולם בלא 'עבודה', והעבודה היא לקשר בין עולם התורה, שהוא עולם 'נבדל' בלא ספק, לעולם שלנו החי והתוסס.
הקדושה עצמה בלא ספק נוגעת עד הגוף עצמו, ומי לנו קדושה יותר מהשבת, שכל עניינה מגע בגוף עצמו.
אולם עדיין, הקדושה זקוקה לעבודה [ולא לשכוח שאנחנו מדברים על תיקון להתנהגות של מה שנקרא בתורה 'רע' בעצם, שיא השפלות והטומאה האפשרית], והקדושה עצמה היא בסופו של דבר 'השראה' מלמעלה, וכמו שהשריש הרמח"ל - תחילתה עבודה וסופה מתנה [וזאת אומרת שאין שום שלב של 'ממילא']. ובית המקדש, שהוא מקום השראת הקדושה, הוא כולו 'מקום עבודה', והקדושה בפועל הוא השראה הבאה מלמעלה, 'וכבוד ה' נראה בענן'.

ובהחלט, כדי להשתייך לעולם של קדושה, הדבר הגדול ביותר שניתן לעשות זה להשתמש בכח המחשבה, כי התורה היא עולם מתוקן, שקיים לעצמו, והיא כמטר המצמיח קדושה מקרקע עולם [עיין תיקוני זהר תיקון נא ובגר"א שם, ובעוד אינספור מקומות], והיכולת לראות את העולם בעינים של תורה, הוא רק בידי מי שעמל בכל כוחו ליצור עולם של תורה במחשבתו, שבכח 'המוחין' שלו הוא זוכה להחיל את מדרגתו הפנימית על כל סביבתו, ובסוד 'עיניך בשדה אשר יקצורון והלכת אחריהן', אולם מי שלא זכה בזה והולך אחרי עיניו, עליו נאמר - 'ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם' [דברי הגר"א ספ"ד פ"ב עיי"ש].

ונא לא למהר לשפוט את הנהגתם של גדולי המוסר, ר' ישראל סלנטר, הסבא מקלם ור' ירוחם - כנצר' הארורה. גדולי עולם אלו ידעו יותר טוב מכל אחד מה זה קדושה ומה זה טומאה.

וככלל, דברי התורה עדינים אלו, אינם תלויים בהתלהבות והזדהות נעורים עם דבר כזה או אחר, אלא נקנה ברוב עמל ויגיעה בספרים העסוקים בעניינים אלו מהשורש.

ודי בזה.


ספר וסופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 339
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 15 ינואר 2020, 15:09

הנופל כתב:
15 ינואר 2020, 00:16
ספר וסופר כתב:
14 ינואר 2020, 22:27
כי הקושי האמיתי לחשוב בדברי תורה זמן ארוך, הוא לא מצד חוסר 'קשב וריכוז', אלא בגלל שהעולם הרוחני והמופשט זר לנו, ואנחנו אוהבים להשתעשע בחיים המוחשיים שעל פני האדמה ולהתענג עליהם.

וכאשר האדם מרגיל את עצמו ואת מחשבותיו להיות 'תפוסות' בעניינים שכליים ותורניים, בעומק, ובירידה לפרטים, הוא עוקר את עצמו מתענוגי העולם והגוף, להיות נטוע בחיי עולם, ובזה הוא מתקדש ומיטהר מכל זוהמא וחטא.

הקושי המתואר כאן אינו שייך בדוקא לד''ת אלא לכל חכמה הדורשת מחשבה.
גם הפילוסוף או הפיזיקאי השקוע בהגיגיו עוקר עצמו מתענוגי העולם הזה.
נראה ששכחנו כיצד נראתה התורה כנתינתה, יצא האדם עם בנו אל השדה והראה לו בעבודתו דיני כלאים ולקט שכחה ופאה.
לקחו אל החנות ובשעת המסחר לימדו דיני המשקלות. וכהנה וכהנה.
אמנם בעת גלותנו הפכה התורה לספונה בבית המדרש אך אל לנו לנתקה מהחיים עצמם.
מטעות זאת בדיוק באתי להפקיע, כשאמרתי שזה לא בעיה של קשב וריכוז.

בתורה מלבד בעיית קשב, יש בעיה של טומאה מול קדושה.

התורה מזמן נתינתה ניתנה בבית המדרש [שבמדבר!] ולא בשדה, היא 'מתקיימת' בשדה, עשיו כידוע היה איש שדה ויעקב איש תם יושב אהלים.

ומי שחושב שהתורה צריכה את השדה, חושב שהשדה קדמה לתורה, ולא היא - התורה קדמה לעולם.

[אף אחד לא דיבר על ניתוק מהחיים, אולי אצל הכותב הנכבד עולם המחשבה מנותק מהחיים??? אדרבה, ככל הידוע לי נאמר בפסוק (תורה שבכתב - למי שזקוק) 'החכמה תחיה בעליה'].


הנופל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 250
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי הנופל » 15 ינואר 2020, 18:22

ספר וסופר כתב:
15 ינואר 2020, 15:09
מטעות זאת בדיוק באתי להפקיע, כשאמרתי שזה לא בעיה של קשב וריכוז.

בתורה מלבד בעיית קשב, יש בעיה של טומאה מול קדושה.

טוב שהתבארו הדברים, מכיון שבהודעה הקודמת הרב @ספר וסופר כתב שהקושי הוא מחמת המופשטות של הדברים וניתוקם מהגשמי, ועל זה כתבתי ששייך בכל חכמה.
עכשיו הוא מבאר את דבריו שיש כאן ענין מיוחד משום קדושת התורה.


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 588
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי יואל נהרי » 15 ינואר 2020, 18:33



ספר וסופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 339
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שובבי"ם

שליחה על ידי ספר וסופר » 15 ינואר 2020, 18:44

הנופל כתב:
15 ינואר 2020, 18:22
ספר וסופר כתב:
15 ינואר 2020, 15:09
מטעות זאת בדיוק באתי להפקיע, כשאמרתי שזה לא בעיה של קשב וריכוז.

בתורה מלבד בעיית קשב, יש בעיה של טומאה מול קדושה.

טוב שהתבארו הדברים, מכיון שבהודעה הקודמת הרב @ספר וסופר כתב שהקושי הוא מחמת המופשטות של הדברים וניתוקם מהגשמי, ועל זה כתבתי ששייך בכל חכמה.
עכשיו הוא מבאר את דבריו שיש כאן ענין מיוחד משום קדושת התורה.

יש באמת בכל חכמה משהו מזה, אולם כל חכמה היא 'שכל של המציאות', ולכן המופשטות והזרות היא לא 'בעצם', וסוף סוף עסוקים בשכל של החוש עצמו.
אולם 'תורה' זה 'עולם של שכל' שיש לו קיום בפני עצמו, וזה 'זר' לנו [מצד הכוחות השליליים שבנו] כמו שאנחנו 'זרים' ביחס לכל קדושה שמעבר אלינו.

[בפילוסופיה יש משהו שעוד יותר דומה לתורה בחלק הזה, ולכן היא 'צרה' לתורה, וכאשר זה לא נעשה באופן שזה להדיא טפל לתורה זה באמת אבי אבות הטומאה].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “ענינו של יום”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח