בנמצא הלך אחר הרוב

נושאים שונים

פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 20 ינואר 2020, 23:55

יש להק' מ"ט בנמצא הלך אחר הרוב. הרי כשלוקח עמו החתיכה נעשית לקבוע ושוב יתחדש עליה האיסור כמו אשה דהדרא לניחותא בתוס' כתובות טו.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי HaimL » 21 ינואר 2020, 00:06

הערשל כתב:
20 ינואר 2020, 23:55
יש להק' מ"ט בנמצא הלך אחר הרוב. הרי כשלוקח עמו החתיכה נעשית לקבוע ושוב יתחדש עליה האיסור כמו אשה דהדרא לניחותא בתוס' כתובות טו.
אדרבה, אם לוקח את החתיכה,  הרי כבר פרשה מהרוב, ואינו דומה לאישה שקידש בשוק, דשמא תחזור לביתה, והדרא לניחותא ובפשטות אם לא אמר לשליח סתם צא וקדש אלא צא וקח לי אישה, וקדש אותה במקום פלוני, שיהיה מותר בכל הנשים שבעולם, שכבר פרשה ממקום קביעותה, ולא הדרא לניחותא. 
 


תנא היכא קאי
הודעות: 147
הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי תנא היכא קאי » 21 ינואר 2020, 00:07

קבוע היינו שהדבר נמצא במקום שהוא מקומו של האיסור (גם כן), ובחתיכה שפירשה הרי שאין היא במקום שהוא מקומו של האיסור משא"כ בתוס' שם


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 21 ינואר 2020, 00:35

תנא היכא קאי כתב:
21 ינואר 2020, 00:07
קבוע היינו שהדבר נמצא במקום שהוא מקומו של האיסור (גם כן), ובחתיכה שפירשה הרי שאין היא במקום שהוא מקומו של האיסור משא"כ בתוס' שם
מה הדין לפי דבריך אם משכו את רוב החתיכות מהתערובת ואין ידוע מה נמשך, האם נימא דהשתא הנשאר אינו קבוע מפני שאין ידוע אם האיסור כאן.
 


תנא היכא קאי
הודעות: 147
הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי תנא היכא קאי » 21 ינואר 2020, 00:45

הערשל כתב:
21 ינואר 2020, 00:35
תנא היכא קאי כתב:
21 ינואר 2020, 00:07
קבוע היינו שהדבר נמצא במקום שהוא מקומו של האיסור (גם כן), ובחתיכה שפירשה הרי שאין היא במקום שהוא מקומו של האיסור משא"כ בתוס' שם
מה הדין לפי דבריך אם משכו את רוב החתיכות מהתערובת ואין ידוע מה נמשך, האם נימא דהשתא הנשאר אינו קבוע מפני שאין ידוע אם האיסור כאן.


זה לא עניין של ידוע אם האיסור כאן אלא של מקומו של האיסור (כגון מי שנכנס לחנות שיש בה 95% בשר כשר ו5% טרף, הרי שנכנס לחנות מעורבת שמוכרת כשר וטרף וע"כ כל החנות נקרית קבועה דהיינו חנות שהיא מקומה של איסור, וכן עיר שגרים בה 95 כשרים ו5 פסולים הרי שהיא עיר מעורבת דהיינו שהיא מקומה של הכשרים והפסולים, וכן כל כיוצא בזה)
אבל אם יש שתי חתיכות כשירות ואחת טריפה ואין זה מקומו של האיסור, אין זה "קבוע" אלא "איקבע איסורא" והיא כן בטילה ברוב. 


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 21 ינואר 2020, 00:49

תנא היכא קאי כתב:
21 ינואר 2020, 00:45
אבל אם יש שתי חתיכות כשירות ואחת טריפה ואין זה מקומו של האיסור, אין זה "קבוע" אלא "איקבע איסורא" והיא כן בטילה ברוב.
התם טעמא מפני שאין האיסור ניכר במקומו.


תנא היכא קאי
הודעות: 147
הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי תנא היכא קאי » 21 ינואר 2020, 00:51

הערשל כתב:
21 ינואר 2020, 00:49
תנא היכא קאי כתב:
21 ינואר 2020, 00:45
אבל אם יש שתי חתיכות כשירות ואחת טריפה ואין זה מקומו של האיסור, אין זה "קבוע" אלא "איקבע איסורא" והיא כן בטילה ברוב.
התם טעמא מפני שאין האיסור ניכר במקומו.
התם טעמא מפני שאין האיסור ניכר במקומו.
 


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 21 ינואר 2020, 00:52

תנא היכא קאי כתב:
21 ינואר 2020, 00:51
ניכר


תנא היכא קאי
הודעות: 147
הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי תנא היכא קאי » 21 ינואר 2020, 00:53

ה"ניכר" בא לענות רק למה זה גופא שיש פה איסור לא יחשיב את זה מקומו
דהיינו שהיות וזה לא ניכר במקומו ע"כ זה לא נקרא מקומו של האיסור
על אף שהייתי אומר שאחר שיש כאן איסור הרי זה מקומו


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 21 ינואר 2020, 20:26

תנא היכא קאי כתב:
21 ינואר 2020, 00:45
ואין זה מקומו של האיסור
לפי מה נקבע מהו מקומו של האיסור


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 21 ינואר 2020, 20:34

HaimL כתב:
21 ינואר 2020, 00:06
אם לוקח את החתיכה,  הרי כבר פרשה מהרוב, ואינו דומה לאישה שקידש בשוק, דשמא תחזור לביתה, והדרא לניחותא ובפשטות אם לא אמר לשליח סתם צא וקדש אלא צא וקח לי אישה, וקדש אותה במקום פלוני, שיהיה מותר בכל הנשים שבעולם, שכבר פרשה ממקום קביעותה, ולא הדרא לניחותא.
הרי כשתבוא החתיכה לביתו של הלוקח תהי' קבוע במקומה, כמו אשה שתעבור דירה שמעתה היא קבועה במקומה החדש. וכמו ששם רואים שאף אחרי שהותרה תחזור לאיסורה כשתהי' קבוע. הכ"נ נימא בחתיכה


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי HaimL » 21 ינואר 2020, 20:41

הערשל כתב:
21 ינואר 2020, 20:34
HaimL כתב:
21 ינואר 2020, 00:06
אם לוקח את החתיכה,  הרי כבר פרשה מהרוב, ואינו דומה לאישה שקידש בשוק, דשמא תחזור לביתה, והדרא לניחותא ובפשטות אם לא אמר לשליח סתם צא וקדש אלא צא וקח לי אישה, וקדש אותה במקום פלוני, שיהיה מותר בכל הנשים שבעולם, שכבר פרשה ממקום קביעותה, ולא הדרא לניחותא.
הרי כשתבוא החתיכה לביתו של הלוקח תהי' קבוע במקומה, כמו אשה שתעבור דירה שמעתה היא קבועה במקומה החדש. וכמו ששם רואים שאף אחרי שהותרה תחזור לאיסורה כשתהי' קבוע. הכ"נ נימא בחתיכה
אבל כשתבוא לביתו, זה כבר לא ספק, שכבר יודע ומכיר בה, ואין פה ספק על כל הנשים שבעולם והספק הוא רק כשעדיין לא באה לביתו, והיא נמצאת במקום קביעותה.
 


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 21 ינואר 2020, 20:51

HaimL כתב:
21 ינואר 2020, 20:41
אבל כשתבוא לביתו, זה כבר לא ספק, שכבר יודע ומכיר בה, ואין פה ספק על כל הנשים שבעולם והספק הוא רק כשעדיין לא באה לביתו, והיא נמצאת במקום קביעותה
דבריך שייכים אם נימא דהדרא לניחותא הולך על האשה שהתקדשה ע"י השליח, כגירסת התוס' לפנינו, הרש"ש מוחק מהתוס' תיבת השליח, וכן יש דעות להדיא בש"מ בנזיר שמדובר על הקרובה, וא"כ קו' הגמ' שם דלמא בשוקא וכו' היינו המסופקת כקרובה. ולפי"ז התי' דהדרא לניחותא שכשתחזור תיאסר. וע"ז יקשה כנ"ל.


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 23 ינואר 2020, 20:36

שוב חשבתי דלא קשה כלל וע"ד מש"כ @תנא היכא קאי רק במילים יותר פשוטות שבכה"ג הרי אין האיסור ניכר במקומו ולק"מ. רק דיש להק' שיהי' אסור מדרבנן כש"כ התוס' בזבחים וי"ל דעכ"פ אין ודאי שהאיסור במקומו.


פותח הנושא
הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בנמצא הלך אחר הרוב

שליחה על ידי הערשל » 23 ינואר 2020, 23:24

הערשל כתב:
23 ינואר 2020, 20:36
אין ודאי שהאיסור במקומו
וראי' לסברא זו שיש קולא בכה"ג מיומא פד: הא דפרוש כולהו הא דפריש קצתייהו וברש"י שם דבמקצתייהו לא איתחזק איסורא

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים