קושיא בפסחים דף ג:

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 425 פעמים
קיבל תודה: 387 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קושיא בפסחים דף ג:

שליחה על ידי יצחק » 24 מרץ 2020, 09:12

הגמ' מספרת על כהן שאמר שקיבל חלק בקדשים "כזנב הלטאה" ומחמת זה בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול. והקשה הגמ' הרי "אין בודקין מן המזבח ולמעלה" ותי' עיי"ש. 
ובראשונים נחלקו מה פירוש "שמץ פסול" רש"י מפרש שהכוונה לפגם ביחוס. אבל רבינו חננאל הובא בתוס' שם פירש שהכוונה שהכהן הזה עבד עבודה זרה ולכן היה פסול לעבוד בבית המקדש.
וצ"ע על רבינו חננאל דמפורש במשנה בסוף מנחות שכהנים שעבדו בבמות פסולים לעבודה במקדש וכ"ש כהנים שעבדו ע"ז, אבל חולקים בקדשים. וכאן הרי לא מדובר על עבודה אלא על חלוקה בקדשים א"כ מה הקשה הגמ' מהא ד"אין בודקים מן המזבח ולמעלה". 
וצריך לומר שהר"ח סובר שרק מי שעבד בבמה חולק בקדשים אבל מי שעבד ע"ז אינו חולק בקדשים וזה חידוש גדול וצ"ע. 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1978
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 461 פעמים
קיבל תודה: 548 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בפסחים דף ג:

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 מרץ 2020, 09:45

בפשיטות יתכן שהיה שמשמע
שבעקבות מעשה זה בדקו אותו ופסלוהו [והיינו שע"כ שעד עכשיו עבד במזבח שהרי לאכילה כשר גם מכאן ולהבא]
ועל זה מק' שאין בודקים מן המזבח ולמעלה


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 425 פעמים
קיבל תודה: 387 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בפסחים דף ג:

שליחה על ידי יצחק » 24 מרץ 2020, 12:35

איש ווילנא כתב:
24 מרץ 2020, 09:45
בפשיטות יתכן שהיה שמשמע
שבעקבות מעשה זה בדקו אותו ופסלוהו [והיינו שע"כ שעד עכשיו עבד במזבח שהרי לאכילה כשר גם מכאן ולהבא]
ועל זה מק' שאין בודקים מן המזבח ולמעלה
לא הבנתי

אני מעתיק את הגמ' כדי שלא יהיו טעויותהנהו תלתא כהני חד אמר להו הגיעני כפול וחד אמר הגיעני כזית וחד אמר הגיעני כזנב הלטאה בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול והא (תניא) אין בודקין מן המזבח ולמעלה לא תימא שמץ פסול אלא אימא שחץ פסול ואי בעית אימא שאני התם דאיהו דארע נפשיה.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1978
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 461 פעמים
קיבל תודה: 548 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בפסחים דף ג:

שליחה על ידי איש ווילנא » 24 מרץ 2020, 13:01

אם הבנתי נכון
אתה שואל
מה שייך לשאול אין בודקין מן המזבח ולמעלה
מנלן ששימש במזבח?
וע"כ שכיון שחלק בקדשים גם כן אין בודקים אחריו
ועל זה אתה שואל אייזה ראיה אפשר להביא ממה שחלק בקדשים לכשרותו כיון שהנושא הוא פסול כזה שפוסל רק לעבודה במקדש ולא לחלוקת קדשים

ועל זה השבתי שבאמת וודאי חלוקה בקדשים אינה הוכחה לכשרותו
אלא שהגמ' הבינה שבעקבות מעשה זה שהוציא לשון מגונה על הקדשים בדקוהו,
ועד עכשיו לא נזקקו לבדקו ועבד בכשרות על המזבח
וכיון שכך הקשתה הגמ' איך בעקבות מעשה זה בדקוהו ועברו על הא דאין בודקין מן המזבח ולמעלה


ששמואל
משתמש ותיק
הודעות: 310
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בפסחים דף ג:

שליחה על ידי ששמואל » 24 מרץ 2020, 13:03

לא מכיר את הסוגיא אבל ממה שכתבת זה נראה שבעקבות מה שהוא אמר על אכילת קדשים פסלו אותו מלעבוד על המזבח.


למה לא
הודעות: 1
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 00:08
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בפסחים דף ג:

שליחה על ידי למה לא » 20 אפריל 2020, 01:50

לפי ר"ח זה ע"ז ואז מקשים איך יתכן הרי אין בודקין וכ', כלומר, שכבר בדקו אותו ונמצא כשר (עיין בר"ח שכבר נבדק והכשירוהו סנהדרי גדולה בלשכת הגזית), ועל כן אומרת הגמרא אל תאמר שמץ פסול אלא תאמר שחץ פסול ור"ח מפרש שזה גסות רוח ולעיגת לשון וזה גם הנושא ש"לעולם ידבר אדם בלשון נקייה".

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסחים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים