ברכה אחרונה על כוס ראשון


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 29 מרץ 2020, 16:11

בס"ד
יש תמיהה גדולה שעדיין לא ראיתי תשובה לזה
היכן הברכה אחרונה על כוס ראשון מד' כוסות
הרי א"א לסמוך על ברכת המזון משום שעובר שיעור עיכול
דההגדה אורכת הרבה זמן
 

ערכים:


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1851
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 435 פעמים
קיבל תודה: 505 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי איש ווילנא » 29 מרץ 2020, 16:15

בראשונים לא הצריכו ברכה אחרונה [מחלוקת בראשונים אבל מכל מקום לא דנו מצד שעבר שיעור עיכול]
ובפשטות צריך לומר שאצל הראשונים
אמירת ההגדה לא נמשכה הרבה זמן כמו אצלינו
ולכן לא עבר שיעור עיכול
[ויש ראיה גם בגמ' שאמירת ההגדה הייתה זמן קצר. אינני זוכר כרגע]


מיכה
הודעות: 95
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי מיכה » 29 מרץ 2020, 16:36

יש כמה ראיות ששיעור עיכול נאמר רק ביחד עם שינוי מקום, אבל אם לא שינה מקומו יכול לברך אחרי זמן רב יותר ג"כ.
הראיה הראשונה לזה היא המשנה עצמה שמדברת בעניין : משנה מסכת ברכות פרק ח
מי שאכל ושכח ולא ברך בית שמאי אומרים יחזור למקומו ויברך וב"ה אומרים יברך במקום שנזכר עד אימתי הוא מברך עד כדי שיתעכל המזון שבמעיו. ודוק.


מיכה
הודעות: 95
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי מיכה » 29 מרץ 2020, 16:38

כמובן שיש לדחות. שהדין של עד אמתי אינו קשור לדין הראשון. אבל יותר נראה לכאו' כמ"ש.
כמו"כ יש לזה עוד ראיות, אך איני זוכר עתה.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 949
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 422 פעמים
קיבל תודה: 353 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי רוצה לדעת » 29 מרץ 2020, 16:41

יש שמה"ט מקפידים לשתות מעט מים קודם שיעבור זמן שיעור עיכול


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 29 מרץ 2020, 16:58

איש ווילנא כתב:
29 מרץ 2020, 16:15
בראשונים לא הצריכו ברכה אחרונה [מחלוקת בראשונים אבל מכל מקום לא דנו מצד שעבר שיעור עיכול]
ובפשטות צריך לומר שאצל הראשונים
אמירת ההגדה לא נמשכה הרבה זמן כמו אצלינו
ולכן לא עבר שיעור עיכול
[ויש ראיה גם בגמ' שאמירת ההגדה הייתה זמן קצר. אינני זוכר כרגע]

מה נעשה בימינו שההגדה אורכת זמן רב??


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי הערשל » 29 מרץ 2020, 17:32

אמונה ובטחון כתב:
29 מרץ 2020, 16:11
בס"ד
יש תמיהה גדולה שעדיין לא ראיתי תשובה לזה
היכן הברכה אחרונה על כוס ראשון מד' כוסות
הרי א"א לסמוך על ברכת המזון משום שעובר שיעור עיכול
דההגדה אורכת הרבה זמן

יש בזה נידון באחרונים אם צריך לברך ברכה אחרונה לפני שעובר שיעור עיכול באופן שהולך לאכול עוד, וזכורני שהביאוה"ל מביא שרוב האחרונים סוברים שאי"צ, והמ"ב סובר שצריך, והמנהג הוא לא לברך אחר כוס ראשון אף שבפשטות לוקח לפעמים יותר משיעור עיכול, שהרי יש מצוה להרבות בסיפור, וכן נראה מכך שכל הראשונים שדנו בענין ברכה אחרונה על כוס ראשון לא הזכירו שיש חשש שיעבור שיעור עיכול, ומשמע שלא סברו כהביאוה"ל.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1851
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 435 פעמים
קיבל תודה: 505 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי איש ווילנא » 29 מרץ 2020, 17:35

הערשל כתב:
29 מרץ 2020, 17:32
יש בזה נידון באחרונים אם צריך לברך ברכה אחרונה לפני שעובר שיעור עיכול באופן שהולך לאכול עוד, וזכורני שהביאוה"ל מביא שרוב האחרונים סוברים שאי"צ,

האמנם
איפוא באחרונים יש על זה נידון? ואיפוא הביאה"ל על כך
והוא תמוה שהרי מפסיד ברכה אחרונה על מה שאכל קודם לכן


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי הערשל » 29 מרץ 2020, 17:46

איש ווילנא כתב:
29 מרץ 2020, 17:35
הערשל כתב:
29 מרץ 2020, 17:32
יש בזה נידון באחרונים אם צריך לברך ברכה אחרונה לפני שעובר שיעור עיכול באופן שהולך לאכול עוד, וזכורני שהביאוה"ל מביא שרוב האחרונים סוברים שאי"צ,

האמנם
איפוא באחרונים יש על זה נידון? ואיפוא הביאה"ל על כך
והוא תמוה שהרי מפסיד ברכה אחרונה על מה שאכל קודם לכן
אחפש אי"ה. וזכורני שמכח סברא זו שהזכרת הכריע הביאוה"ל לברך,
 


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1093
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 347 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי הכהן » 29 מרץ 2020, 17:50



הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי הערשל » 29 מרץ 2020, 17:51

סי' קצ סעי' ב'


יוספי
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 21 ינואר 2019, 23:00
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי יוספי » 29 מרץ 2020, 20:33

יש על זה אשל אברהם כמדומה.
בשו"ת מחזה אליהו דן בזה, ויצא לחידוש שבן א"י הנמצא בחו"ל וחייב לשתות הכוסות אכן חייב לברך ברכה אחרונה דלא נחשב כסעודה אחת.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=600412


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 29 מרץ 2020, 22:24

יישר כח על מציאת ההגדה
האמת הציע לך את דעות הראשונים שמברכים ברכה אחרונה והם  מחזור ויטרי עמוד קכז בשם הגאונים
ובשבלי הלקט סימן ריח בשם רש"י וכן מהר"ח או"ז בסימן רי"ג ,ובמעשה רוקח על הרמב"ם בפרק ז מחמץ
ומצה הלכה י הביא שר"א בן הרמב"ם אמר כך בשם אביו
אולם כל זה לא עוזר לנו שהרי השו"ע תע"ג ס"ב פסק שאין מברכין אחר כוס ראשון 
 


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי הערשל » 29 מרץ 2020, 22:52

אמונה ובטחון כתב:
29 מרץ 2020, 22:24
יישר כח על מציאת ההגדה
האמת הציע לך את דעות הראשונים שמברכים ברכה אחרונה והם  מחזור ויטרי עמוד קכז בשם הגאונים
ובשבלי הלקט סימן ריח בשם רש"י וכן מהר"ח או"ז בסימן רי"ג ,ובמעשה רוקח על הרמב"ם בפרק ז מחמץ
ומצה הלכה י הביא שר"א בן הרמב"ם אמר כך בשם אביו
אולם כל זה לא עוזר לנו שהרי השו"ע תע"ג ס"ב פסק שאין מברכין אחר כוס ראשון 

מה שהראשונים כתבו לברך ברכה אחרונה זה מטעם אחר וכבר כתבו כן התוס' בפ' ערבי פסחים, מפני שיש הפסק בין הכוסות, וזה גם אם לא עובר שיעור עיכול, וא"כ גם עליהם קשה למה לא הזכירו כלל שיש לדון בזה גם מצד שעלול לעבור שיעו עיכול [ובפרט שמסתבר ששיעור עיכול של שתיה הוא שיעור מועט מעיכול דמזון], ובע"כ שסברו כמו שכתבו כל האחרונים שהביא הביאוה"ל הנ"ל כמו שכבר כתבתי לעיל.
 


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 30 מרץ 2020, 01:09

מחילה מכבוד תורתו
יעויין המהר"ח או"ז שהבאתי לעיל שכתב בהדיא שיברך ברכה אחרונה שלא יעבור שיעור עיכול


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 30 מרץ 2020, 12:40

יוספי כתב:
29 מרץ 2020, 20:33
יש על זה אשל אברהם כמדומה.
בשו"ת מחזה אליהו דן בזה, ויצא לחידוש שבן א"י הנמצא בחו"ל וחייב לשתות הכוסות אכן חייב לברך ברכה אחרונה דלא נחשב כסעודה אחת.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=600412

אתה יכול לומר לי באיזה סימן בשות מחזה אליהו 


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 30 מרץ 2020, 12:45

סליחה
מצאתי בחלק ב סימן ל"ב
תודה


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 30 מרץ 2020, 13:27

יש שו"ת שאילת שאול לאב"ד דציריך שחידש בח"א סי' כד- דכל מה שא"א לברך ברכה אחרונה לאחר שיעור עיכול הוא דווקא היכא
שהסיח דעתו אבל היכא דלא הסיח דעתו יכול לברך גם לאחר שיעור עיכול ולפי"ז תירץ שלכן לא מברכים ברכה אחרונה על כוס ראשון אע"פ שעבר שיעור עיכול - ונראה לי שהוא חידוש גדול
מי שיש לו ראיות בעד או נגד שיכתוב זה מאוד יעזור לי


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי הערשל » 30 מרץ 2020, 13:55

אמונה ובטחון כתב:
30 מרץ 2020, 13:27
יש שו"ת שאילת שאול לאב"ד דציריך שחידש בח"א סי' כד- דכל מה שא"א לברך ברכה אחרונה לאחר שיעור עיכול הוא דווקא היכא
שהסיח דעתו אבל היכא דלא הסיח דעתו יכול לברך גם לאחר שיעור עיכול ולפי"ז תירץ שלכן לא מברכים ברכה אחרונה על כוס ראשון אע"פ שעבר שיעור עיכול - ונראה לי שהוא חידוש גדול
מי שיש לו ראיות בעד או נגד שיכתוב זה מאוד יעזור לי
עי' בביאה"ל שהבאתי לעיל.
 


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 30 מרץ 2020, 23:58

כעת ראיתי שעל השאלה המדוברת יישב זאת במנחת שלמה ח"א סי' יח ד"ה ברם
אולם מהביה"ל שהביא הערשל לכאורה מוכח שלא כדברי המנחת שלמה
לילה טוב


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 31 מרץ 2020, 00:05

איש ווילנא כתב:
29 מרץ 2020, 17:35
הערשל כתב:
29 מרץ 2020, 17:32
יש בזה נידון באחרונים אם צריך לברך ברכה אחרונה לפני שעובר שיעור עיכול באופן שהולך לאכול עוד, וזכורני שהביאוה"ל מביא שרוב האחרונים סוברים שאי"צ,

עיינתי בבהי"ל  ק"צ ס"ב ודעתו שצריך לברך ברכה אחרונה לפני שיעבור שיעור עיכול
ומדברי הערשל נראה שדעת הביה"ל אינו כן 
אשמח אם תבאר דבריך
 


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה אחרונה על כוס ראשון

שליחה על ידי הערשל » 31 מרץ 2020, 18:23

אמונה ובטחון כתב:
31 מרץ 2020, 00:05
איש ווילנא כתב:
29 מרץ 2020, 17:35
הערשל כתב:
29 מרץ 2020, 17:32
יש בזה נידון באחרונים אם צריך לברך ברכה אחרונה לפני שעובר שיעור עיכול באופן שהולך לאכול עוד, וזכורני שהביאוה"ל מביא שרוב האחרונים סוברים שאי"צ,
עיינתי בבהי"ל  ק"צ ס"ב ודעתו שצריך לברך ברכה אחרונה לפני שיעבור שיעור עיכול
ומדברי הערשל נראה שדעת הביה"ל אינו כן 
אשמח אם תבאר דבריך

הבי"ה עצמו סובר שצריך, אך כל האחרונים שהביא שם סוברים שאי"צ.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים