לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

היחס לגלגולי נשמות

נושאים שונים
סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 572
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי פעלעד » 13 יולי 2017, 23:07

יש חת"ס שכותב שדברי רשב"י וחבריו בספר הזוהר לא ניתן למשה בסיני???
ומה עם דברי שאר חז"ל כגון ר' אלעזר בב""ר שמעון, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי אבא וכו' כל חכמי הזוהר???
קצת טפשי להאמין שהחת"ס אמר כזה דבר...

ערכים:


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1530
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 454 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 13 יולי 2017, 23:17

פעלעד כתב:יש חת"ס שכותב שדברי רשב"י וחבריו בספר הזוהר לא ניתן למשה בסיני???
ומה עם דברי שאר חז"ל כגון ר' אלעזר בב""ר שמעון, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי אבא וכו' כל חכמי הזוהר???
קצת טפשי להאמין שהחת"ס אמר כזה דבר...
הוא קיבל דברי הגרי"ע לפקפק על חלק מזהר שהוא הוספת מקובלים מאוחרים. הוא דוקא הצדיק אותם קצת שכוונתם היתה לשמים, אבל ברור שהוא לא האמין שהכל בקבלה איש מפי איש.
למעשה ברור שאם קבלה דברי אמיתי, כמו שנתקבל היום, יהיה לה שורש בדברי תורת משה, אבל עדיין אין זה בגדר תורת משה ממש. משל למה הדבר דומה, כל מה שתלמיד וותיק עתיד לחדש ניתן למשה בסיני, אבל זה אינו אומר שכל זמן שתלמיד וותיק מחדש דבר שניתן עכשיו לומר שאנחנו קבלנו זה ממשה.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 572
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי פעלעד » 13 יולי 2017, 23:25

אחד התלמידים כתב:
פעלעד כתב:יש חת"ס שכותב שדברי רשב"י וחבריו בספר הזוהר לא ניתן למשה בסיני???
ומה עם דברי שאר חז"ל כגון ר' אלעזר בב""ר שמעון, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי אבא וכו' כל חכמי הזוהר???
קצת טפשי להאמין שהחת"ס אמר כזה דבר...
הוא קיבל דברי הגרי"ע לפקפק על חלק מזהר שהוא הוספת מקובלים מאוחרים. הוא דוקא הצדיק אותם קצת שכוונתם היתה לשמים, אבל ברור שהוא לא האמין שהכל בקבלה איש מפי איש.
מנין לך? יש לזה מקור?
ונניח שאתה צודק לגבי הזוהר, האם שמעת אי פעם שהחת"ס מפקפק בדברי הרמ"ק והאריז"ל ח"ו?
אחד התלמידים כתב:למעשה ברור שאם קבלה דברי אמיתי, כמו שנתקבל היום, יהיה לה שורש בדברי תורת משה, אבל עדיין אין זה בגדר תורת משה ממש. משל למה הדבר דומה, כל מה שתלמיד וותיק עתיד לחדש ניתן למשה בסיני, אבל זה אינו אומר שכל זמן שתלמיד וותיק מחדש דבר שניתן עכשיו לומר שאנחנו קבלנו זה ממשה.
דבריך מפולפלים מעט אבל אינם מובנים כלל.
1. מה פירוש אינו מתורת משה רק יש לה שורש בתורת משה, אלו מילים חדשות ומיופיפות, או שזה מתורת משה או שלא, אין באמצע!

2. כל מה שתלמיד וותיק עתיד לחדש - אם זה חידוש אמיתי ונכון - הרי שהוא ניתן למשה בסיני, שאם לא כן, אתה סותר את דברי חז"ל שאמרו שכל מה שתלמיד ותיק וכו' ואתה אומר שלא תמיד זה ככה...
אלא מסתמא כוונתך לומר שאם יש פקפוק אם זה אמיתי או לא, אז כבר לא ברור 100% אם זה מסיני.
עכשיו אני שואל אותך: יש פוסק או גדול שחי אחרי תקופת האריז"ל שמפקפק אם דברי האריז"ל אמת, וסבור שיתכן וזה לא 'חידושים אמיתיים'?
מסתבר שתשובתך היא: לא!
אז איך שייך להוציא מילים כאלו מהפה ולומר על רבינו הקדוש החתם סופר שפקפק על דברי המקובלים???


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1530
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 454 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 13 יולי 2017, 23:33

פעלעד כתב:
אחד התלמידים כתב:
פעלעד כתב:יש חת"ס שכותב שדברי רשב"י וחבריו בספר הזוהר לא ניתן למשה בסיני???
ומה עם דברי שאר חז"ל כגון ר' אלעזר בב""ר שמעון, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי אבא וכו' כל חכמי הזוהר???
קצת טפשי להאמין שהחת"ס אמר כזה דבר...
הוא קיבל דברי הגרי"ע לפקפק על חלק מזהר שהוא הוספת מקובלים מאוחרים. הוא דוקא הצדיק אותם קצת שכוונתם היתה לשמים, אבל ברור שהוא לא האמין שהכל בקבלה איש מפי איש.
מנין לך? יש לזה מקור?
ונניח שאתה צודק לגבי הזוהר, האם שמעת אי פעם שהחת"ס מפקפק בדברי הרמ"ק והאריז"ל ח"ו?
הבאתי המקור כאן.
לא שמעתי שהוא פקפק בדברי הרמ"ק והאריז"ל, ומעולם לא כתבתי כן, לא בשם החת"ס ולא שלא בשמו, ולא ראיתי אף אחד כאן בפורום שכתב כן.
פעלעד כתב:
אחד התלמידים כתב:למעשה ברור שאם קבלה דברי אמיתי, כמו שנתקבל היום, יהיה לה שורש בדברי תורת משה, אבל עדיין אין זה בגדר תורת משה ממש. משל למה הדבר דומה, כל מה שתלמיד וותיק עתיד לחדש ניתן למשה בסיני, אבל זה אינו אומר שכל זמן שתלמיד וותיק מחדש דבר שניתן עכשיו לומר שאנחנו קבלנו זה ממשה.
דבריך מפולפלים מעט אבל אינם מובנים כלל.
1. מה פירוש אינו מתורת משה רק יש לה שורש בתורת משה, אלו מילים חדשות ומיופיפות, או שזה מתורת משה או שלא, אין באמצע!

2. כל מה שתלמיד וותיק עתיד לחדש - אם זה חידוש אמיתי ונכון - הרי שהוא ניתן למשה בסיני, שאם לא כן, אתה סותר את דברי חז"ל שאמרו שכל מה שתלמיד ותיק וכו' ואתה אומר שלא תמיד זה ככה...
אלא מסתמא כוונתך לומר שאם יש פקפוק אם זה אמיתי או לא, אז כבר לא ברור 100% אם זה מסיני.
עכשיו אני שואל אותך: יש פוסק או גדול שחי אחרי תקופת האריז"ל שמפקפק אם דברי האריז"ל אמת, וסבור שיתכן וזה לא 'חידושים אמיתיים'?
מסתבר שתשובתך היא: לא!
אז איך שייך להוציא מילים כאלו מהפה ולומר על רבינו הקדוש החתם סופר שפקפק על דברי המקובלים???
לא הבתי מה אינו מובן. לא כל מה שנמסר למשה בסיני מקובל לנו ממשה. לדוגמא: בתמורה (ט"ז ע"א) אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו ע"כ, ומבואר שם בגמ' שלא היה אפשר להחזיר ההלכות ע"פ נבואה שאין נביא רשאי לחדש דבר. למעשה החזירן עב"ן בפלפולו ויש לנו ההלכות היום, וזה מה שנמסר למשה בסיני, אבל אנחנו אין לנו קבלה על זה מסיני אלא מפלפולו של עב"ק.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 572
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי פעלעד » 13 יולי 2017, 23:44

אחד התלמידים כתב: הבאתי המקור כאן.
לא שמעתי שהוא פקפק בדברי הרמ"ק והאריז"ל, ומעולם לא כתבתי כן, לא בשם החת"ס ולא שלא בשמו, ולא ראיתי אף אחד כאן בפורום שכתב כן.
1. איני מבין את דברי החת"ס שהבאת בציטוט הנ"ל, לא רואה שוהא מדבר שם על הזוהר, אולי תסביר לי על מה הוא מדבר שם ומה זה הר"ת אמ"ו.

2. כתבתי מה שכתבתי לגבי הרמ"ק והאריז"ל בעקבות דבריך שכתבת וזה לשון קדשך: 'אבל ברור שהוא לא האמין שהכל בקבלה איש מפי איש'.
אם לא לזאת היתה כוונתך, אז אני מבקש את סליחתך, אשרי מי שחושדין בו ואין בו...
אחד התלמידים כתב: לא הבתי מה אינו מובן. לא כל מה שנמסר למשה בסיני מקובל לנו ממשה. לדוגמא: בתמורה (ט"ז ע"א) אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו ע"כ, ומבואר שם בגמ' שלא היה אפשר להחזיר ההלכות ע"פ נבואה שאין נביא רשאי לחדש דבר. למעשה החזירן עב"ן בפלפולו ויש לנו ההלכות היום, וזה מה שנמסר למשה בסיני, אבל אנחנו אין לנו קבלה על זה מסיני אלא מפלפולו של עב"ק.
אתה צודק שהגמ' מדברת על קביעת הלכה כ'הלכה למשה מסיני'.
אבל אנחנו מדברים על המושג של כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש וכו', הגמ' בתמורה לא חולקת על מימרא זו, הרי במימרא זו לא היתה הכונה שכל חידוש בתורה נהפך להיות 'הלכה למשה מסיני' רק שמשה למד את זה בסיני.

חוץ מזה, רק מה שנכתב בפירוש בחז"ל שנשכח בימי אבלו של משה וכו' שייך לומר כמוך, אבל שאר כל דברי חז"ל הם תורה שבעל פה עבורינו, ואין שייך לומר ע"ז מעצמינו שזה לא ניתן למשה מסיני, כי אחד מהי"ג עיקרים זה להאמין גם בתורה שבע"פ.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1530
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 454 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 14 יולי 2017, 00:01

פעלעד כתב:
אחד התלמידים כתב: הבאתי המקור כאן.
לא שמעתי שהוא פקפק בדברי הרמ"ק והאריז"ל, ומעולם לא כתבתי כן, לא בשם החת"ס ולא שלא בשמו, ולא ראיתי אף אחד כאן בפורום שכתב כן.
1. איני מבין את דברי החת"ס שהבאת בציטוט הנ"ל, לא רואה שוהא מדבר שם על הזוהר, אולי תסביר לי על מה הוא מדבר שם ומה זה הר"ת אמ"ו.

2. כתבתי מה שכתבתי לגבי הרמ"ק והאריז"ל בעקבות דבריך שכתבת וזה לשון קדשך: 'אבל ברור שהוא לא האמין שהכל בקבלה איש מפי איש'.
אם לא לזאת היתה כוונתך, אז אני מבקש את סליחתך, אשרי מי שחושדין בו ואין בו...
החת"ס שם קיבל דברי רי"ע, שנכתבו על ספר הזהר, וכל כולו נכתב להראות שיש בו הוספות מאוחרות. [לדוגמא הוא מביא זהר שמבאר המילה לבהכ"נ, ולא נמצא תיבה זו בשום מקום בחז"ל, אבל כך נקרא בהכ"נ בספרדית, וכנראה דעתו שקטע זה של הזהר נתחדש ע"י יהודי ספרדי אחר תקופת חז"ל.]
כוונתי שלא קיבל שיש קבלה איש מפי איש עד משה רבינו. נניח שהאריז"ל קיבל משהו מאליהו הנביא, זה מספיק לנו לקבל אותו, אבל אין זה קבלה ממשה.
פעלעד כתב:
אחד התלמידים כתב: לא הבתי מה אינו מובן. לא כל מה שנמסר למשה בסיני מקובל לנו ממשה. לדוגמא: בתמורה (ט"ז ע"א) אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו ע"כ, ומבואר שם בגמ' שלא היה אפשר להחזיר ההלכות ע"פ נבואה שאין נביא רשאי לחדש דבר. למעשה החזירן עב"ן בפלפולו ויש לנו ההלכות היום, וזה מה שנמסר למשה בסיני, אבל אנחנו אין לנו קבלה על זה מסיני אלא מפלפולו של עב"ק.
אתה צודק שהגמ' מדברת על קביעת הלכה כ'הלכה למשה מסיני'.
אבל אנחנו מדברים על המושג של כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש וכו', הגמ' בתמורה לא חולקת על מימרא זו, הרי במימרא זו לא היתה הכונה שכל חידוש בתורה נהפך להיות 'הלכה למשה מסיני' רק שמשה למד את זה בסיני.

חוץ מזה, רק מה שנכתב בפירוש בחז"ל שנשכח בימי אבלו של משה וכו' שייך לומר כמוך, אבל שאר כל דברי חז"ל הם תורה שבעל פה עבורינו, ואין שייך לומר ע"ז מעצמינו שזה לא ניתן למשה מסיני, כי אחד מהי"ג עיקרים זה להאמין גם בתורה שבע"פ.
באופן כללי מקובל אצלי שכל מה שקבלנו מחז"ל הוא ממשה רבינו, וגם זה אינו ברור ותלוי במש"כ הרמב"ם בשורש ב' של ספר המצות לחלק בין מה שיש לנו קבלה להדיא ומה שנלמד בי"ג מדות, וא"א להאריך כראוי במסגרת הזו. אבל זה אינו אומר שכל דברי קבלה נתקבל ממשה רבינו, בפרט שחלק גדול נתגלה [עכ"פ באופן ציבורי] רק בדורות האחרונים. אם יש תביאו גדולי הדורות שכתבו שזה מקובל ממשה רבינו אני מוכן לקבל זה, אבל בינתיים לא ראיתי זה.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 408 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי יעבץ » 14 יולי 2017, 00:06

ננסה להעמיד דברים על דיוקם:
א. אף אחד לא הזכיר כאן בפורום את האריז"ל רמ"ק וכד' נא להוריד מסדר היום.
ב. דובר אך ורק על ספר הזוה"ק. כידוע היעב"ץ במטפחת ספרים כתב שהרבה מדברי הזוהר אינם לרשב"י ותלמידיו. והחת"ס, בדיון בנושא אחר לגמרי הצדיק מי שכתב דבריו בשם קדמונים כי "אם באת להחנק היתלה באילן גדול", כלומר שיהיו דבריו נשמעים, והפנה לדברי היעב"ץ "כי דבר גדול דיבר הנביא", כלומר שגם בזוה"ק ישנה תופעה דומה. הרבה מהמקובלים נחלקו ע"ז בכל תוקף, אבל ח"ו מלומר שדעת החת"ס שלא כופר חלילה בעצם הזוהר רק אם כולו מגיע מרשב"י נחשבת ככפירה.
ג. לגבי נתן מסיני או לא יש פה לדעתי בלבול בהגדרה. אין חולק על הגמרה שכל מה שתלמיד וכו', אלא שמכל מקום עדיין חידושי תלמידים, ואפילו כגובה ארזים גובהם לא משתמשים בד"כ בביטוי "ניתן ממשה", הרי גם חידושי ר"ש משה למד בסיני ואף אחד לא מתבטא כך. זה נושא קצת נפרד אם תרצו אוכל להאריך יותר, אבל העיקר שלא באו לומר שזה לא דברים נכונים ח"ו אלא לשנות ההגדרה, ויש להאריך עוד בזה.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 572
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי פעלעד » 14 יולי 2017, 00:16

יעבץ כתב:ננסה להעמיד דברים על דיוקם:
א. אף אחד לא הזכיר כאן בפורום את האריז"ל רמ"ק וכד' נא להוריד מסדר היום.
ב. דובר אך ורק על ספר הזוה"ק. כידוע היעב"ץ במטפחת ספרים כתב שהרבה מדברי הזוהר אינם לרשב"י ותלמידיו. והחת"ס, בדיון בנושא אחר לגמרי הצדיק מי שכתב דבריו בשם קדמונים כי "אם באת להחנק היתלה באילן גדול", כלומר שיהיו דבריו נשמעים, והפנה לדברי היעב"ץ "כי דבר גדול דיבר הנביא", כלומר שגם בזוה"ק ישנה תופעה דומה. הרבה מהמקובלים נחלקו ע"ז בכל תוקף, אבל ח"ו מלומר שדעת החת"ס שלא כופר חלילה בעצם הזוהר רק אם כולו מגיע מרשב"י נחשבת ככפירה.
ג. לגבי נתן מסיני או לא יש פה לדעתי בלבול בהגדרה. אין חולק על הגמרה שכל מה שתלמיד וכו', אלא שמכל מקום עדיין חידושי תלמידים, ואפילו כגובה ארזים גובהם לא משתמשים בד"כ בביטוי "ניתן ממשה", הרי גם חידושי ר"ש משה למד בסיני ואף אחד לא מתבטא כך. זה נושא קצת נפרד אם תרצו אוכל להאריך יותר, אבל העיקר שלא באו לומר שזה לא דברים נכונים ח"ו אלא לשנות ההגדרה,
תודה.

יש לי רק הערה קטנה על סיום דבריך:
יעבץ כתב: ויש להאריך עוד בזה.
לדעתי אין להאריך עוד בזה... :)
מה התועלת?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3489
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 713 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי יהודי » 14 יולי 2017, 00:24

מילות סיכום
יש הרבה מהמקובלות בימינו שנידונו בעבר ע"י גדולי רבותינו.
אפשר לדון בדברים שנידונו בעבר בדרך מו"מ, אך יש להיזהר מאוד מאוד שלא לזלזל בדבר שהתקבל לחלוטין בדורות האחרונים, ובמיוחד בדברים שהם מיסודי היהדות.
המזלזל ביסודי התורה שבע"פ אין מקומו כאן, ולצערי יש מספיק מקומות לא ראויים ברחבי הרשת לשכמותו.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 408 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי יעבץ » 14 יולי 2017, 00:31

הבהרה: שכתבתי ויש להאריך התכוונתי לעניין כל מה שתלמיד ותיק והלכה למשה מסיני וכד' ולא לגבי הנושא המדובר, עליו השתדלתי דווקא לקצר...


סופר
משתמש ותיק
הודעות: 551
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 175 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי סופר » 14 יולי 2017, 10:25

פעלעד כתב:נרשמתי לפורום מיד לאחר הקמתו, אבל מחוסר זמן ב"ה מיעטתי לבקר כאן, היום יצא לי לקפוץ לכאן לביקור, ואני פוגש אשכול תמהוני כזה (בלשון נקיה, ובלשון שאינה נקיה: טפשית ומנותקת לגמרי...)
על מה דנים, האם צריך לקבל את דברי הזוהר או לא...
ומה עם האריז"ל? עליו אין ספק אם יש לקבל את דבריו?

הזוהר וגם האריז"ל גילו המון דברים שהראשונים לא ידעו, כל הקבלה של הראשונים מאד סתום.
זה שאין הלכה כהזוהר, זה רק כשהנגלה חולק עליו, אבל אם אין חז"ל בנגלה שחולקים על הזוהר, מי שאינו מאמין בזוהר כופר בתורת משה רבינו ע"ה, בפרט שכאן מדובר על מציאות ולא הלכה למעשה, ונמצא דנים כאן באשכול האם המציאות שהזוהר מדבר עליו קיימת או שהיא ח"ו...

חשבתי שהפורום הזה אמור להוות תחליף למי שאינו רוצה להתלכלך מהדיעות זרות וכוזבות שבפורום אוצה"ח, וכאן אני מוצא אותו לכלוך... ה' ירחם.
אם האשכול הזה ממשיך להתקיים, הסברא נותנת לשלוח אותו לאותם רבנים שהורו לחסום את פורום אוצה"ח בכל הסינונים, מהסיבה הפשוטה ביותר:
כשאתה קורא שיח כזה, סוף סוף משהו חודר למח, כי כך דרכם של דיעות זרות וכפירה ה"י.
פעלעד, אני זוכר בפורום נתיב לא היית מרוצה מסגירת פורום אוצר החכמה, אפילו קצת נלחמת נגד, שינית את דעתך ? מצויין תסביר לציבור, הם לא מבינים.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 572
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי פעלעד » 14 יולי 2017, 13:06

סופר כתב:
פעלעד כתב:נרשמתי לפורום מיד לאחר הקמתו, אבל מחוסר זמן ב"ה מיעטתי לבקר כאן, היום יצא לי לקפוץ לכאן לביקור, ואני פוגש אשכול תמהוני כזה (בלשון נקיה, ובלשון שאינה נקיה: טפשית ומנותקת לגמרי...)
על מה דנים, האם צריך לקבל את דברי הזוהר או לא...
ומה עם האריז"ל? עליו אין ספק אם יש לקבל את דבריו?

הזוהר וגם האריז"ל גילו המון דברים שהראשונים לא ידעו, כל הקבלה של הראשונים מאד סתום.
זה שאין הלכה כהזוהר, זה רק כשהנגלה חולק עליו, אבל אם אין חז"ל בנגלה שחולקים על הזוהר, מי שאינו מאמין בזוהר כופר בתורת משה רבינו ע"ה, בפרט שכאן מדובר על מציאות ולא הלכה למעשה, ונמצא דנים כאן באשכול האם המציאות שהזוהר מדבר עליו קיימת או שהיא ח"ו...

חשבתי שהפורום הזה אמור להוות תחליף למי שאינו רוצה להתלכלך מהדיעות זרות וכוזבות שבפורום אוצה"ח, וכאן אני מוצא אותו לכלוך... ה' ירחם.
אם האשכול הזה ממשיך להתקיים, הסברא נותנת לשלוח אותו לאותם רבנים שהורו לחסום את פורום אוצה"ח בכל הסינונים, מהסיבה הפשוטה ביותר:
כשאתה קורא שיח כזה, סוף סוף משהו חודר למח, כי כך דרכם של דיעות זרות וכפירה ה"י.
פעלעד, אני זוכר בפורום נתיב לא היית מרוצה מסגירת פורום אוצר החכמה, אפילו קצת נלחמת נגד, שינית את דעתך ? מצויין תסביר לציבור, הם לא מבינים.
אכן כן! בזמנו הייתי מכור לפורום ההוא, ומתוך התמכרות דיברתי, אבל מי כמוני יודע עד כמה המקום שם מלוכלך, אחרי שההתמכרות פגה לה והלכה, באה ההתפקחות...
ומאז אני מודה לה' שסגרו בנתיב את אוצה"ח.
כל מי שיש לו יד ורגל מעט בפורום ההוא אינו נצרך להסברים נוספים על קלות הדעת בה דנים שם ביסודות הדת.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 408 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי יעבץ » 14 יולי 2017, 13:58

זה יפה! אנשים ישרים כאלה אנחנו צריכים פה אצלינו, חזק ואמץ!


משה בן חנינא
הודעות: 110
הצטרף: 26 מרץ 2017, 18:23
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי משה בן חנינא » 07 מאי 2018, 02:34

משה בן חנינא כתב:בעניין דעת רב סעדיה, אין בידי דבריו בלשונו הערבית ולמרבה דעתי אין גישה ל״אלאמאנאת ואלאעתקאדאת׳׳ בערבית באינטרנט. מכל מקום, אפשר לראות את תרגומו של הרב יוסף קאפח פה: http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/kapah/6b-2.htm#8.
בינתיים, למדתי שאפשר לראות את המקור הערבי בhttps://archive.org/stream/kitbalamnt00saaduoft#page/n143/mode/1up


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 791 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 07 מאי 2018, 02:51

מה שהעירו על החת"ס בכל הנוגע לתורת הסוד. ראה מש"כ בזה.
מרן החת"ס מזכיר בעשרות מקומות מספר הזוהר וד' האר"י לאו דוקא בענינים הנוגעים להלכה. ויותר מזה אף יסודות קבלה ממש.
דוגמא אחת ממש"כ עה"ת בהעלותך דף מ"א ד"ה ויאמר ..לפעמים הקב"ה מזמין לצדיק ע"י סבות רבות שיעבור דרך פלוני כדי שיעבור לפני אילן פלוני או הר פלוני וכדומה, כדי לתקן בעברו שם ניצוצות המגולגלים שם וכו'.. ועיי"ע בדרשות ח"ג דף ע"ד סוף טור ב' בהג"ה. מש"כ ביאור נוסח לשם יחוד.
ובדרשות חת"ס ח"ב לפסח מש"כ חשבונות על שם הויה ומה שציין לד' הזוהר פ' נח ודן בדבריו שם ועשרות עשרות מקומות בלי גוזמא בדרשות החת"ס מזכיר את ספר הזוהר בשם המפורש.(זאת מלבד מה שנכתב במבוא לדרשות החת"ס שפעמים רבות היה מציין דברי הזוהר ות"ז בלשון מדרש חז"ל.)
ושם בספר תולדות חתם סופר לנכד החתם סופר, מביא שהחת"ס אמר לחתנו רעק"א, שהכיר בחור בן ט"ו שולט בתורת הקבלה, ואח"ז אמר רעק"א שהתכוין על עצמו ומפני ענותנותו הסתיר.
צרפתי את העמוד הנ"ל
תולדות חתם סופר עמ 21.pdf
וז"ל החת"ס בשו"ת או"ח סי' קצז-
כולי האי קאמינא כאיסטרא בלגינא ועתה באתי היות כי מכותלי כתבו אשר הגיעוני מאנשי ק"ק פאטאק נראה כאלו נאמרו דלטורים לפר"מ כאלו לבי ח"ו חלוק ממנו ואחז"ל ברכות ל"א ע"ב מכאן לנחשד וכו' ולא עוד אלא שצריך לברכו וכו' וכן אקוה האמת לא אכחיד כי מרגלא בפומי כי כל האמור להלכה בש"ע היא תורה נתונה לכל ישראל בשוה ואין בודד במועדיו אכן מי שאין לו אלא תורה אפי' תורה אין לו כי זה נעשה מצות אנשים מלומדה ואב לבנים יודיע ע"כ כל המתחסד עם קונו ניכר במעלליו מה שלבו בודה לשם ה' להזיר נזיר מכל מה אשר ידבנו לבו ובזה אין סגנון א' עולה לשנים כי אין לב ב' בני אדם שוה באהבת ה' ולכן נקראים בני כושיים משונה במעשיו אך רק משונה באור"ו אבל תוכו מתאחד עם כל ישראל ואך לעשות עדה שלמה כולם יתחסדו במנהג א' לכולם א"כ היא גופי' נעשה חק לישראל ומצות אנשים וזה א"א ולכן ראיתי רבותי הגאון הפלאה ז"ל ומורי החסיד שבכהונה מהו' נתן אדליר זצ"ל והגאון מהו' זלמן חסיד ז"ל שלא המשיכו עדה מעיד אני עלי שמימי לא שמעתי מפי קדושי ישראל הנ"ל ס' הזוהר יוצא מפי קדשם בשום דרוש ותלי"ת לא זזה ידי מתוך ידם ולא חסרתי מהם וכו' ותלי"ת תלמידיהם אין פרץ וכו' כדבס"פ הי' קורא ומ"מ אין א' דומ' לחברו זה הוא מה שמרגלא בפומי ועוד אמרתי כי התפלה בנוסח ספרדי' איננו גנאי ופחיתות לנוסח אשכנזי אשר התורה מקובלת בידיהם מאבות הראשוני' יעיי' אריכות היעב"ץ בכלי' אורב אך היות כי בעו"ה נשכחו סתרי הכוונ' בצרות ויגונות ובדור האחרון העמיד' נר מזרחי האר"י זצ"ל וזכו הספרדי' שהיה מבניהם והוא גילה תעלומות בנוסחאות שלהם ואלו היינו גם אנחנו זוכים לכיוצא בו היה מבאר לנו כהנה וכהנה בנוסחאות שלנו והיות בעו"ה אין אתנו יודע עד מה ע"כ מי שרוצ' לכוון והוא אינו יודע צריך להתפלל בנוסח האר"י והיות בעוונותי לא זכיתי לא לזה ולא לזה ע"כ בנוסחא שהורגלתי אחזיק ולא ארפנו כי מה לי הכא ומה לי התם:

ושם בתשובה ט"ו כותב החת"ס בלשון ברורה-
הנה כבר גליתי דעתי לכל העומדים לפני כי כך קבלתי מרבותי זצ"ל והם מורי הגאון חסיד שבכהונה מו"ה נתן אדליר זצ"ל והגאון רבן של כל בני הגול"ה הפלא"ה ז"ל אשר מימיהם שתיתי ת"ל וממקורם חצבתי כי כל הנוסחאות שוות זו כזו וכל שיש בזו יש בזו אלא שאין אתנו יודע עד מה ואנו מתפללין ע"ד מתקני תפלות ונוסחאו' הללו כי כולם לדבר א' נתכוונו כמו סגנון אחד לכמה נביאים ואין ב' נביאים מתנבאים בסגנון אחד כי כל נוסחא ונוסחא אינה אלא סגנון אחד משונה מחברתה אבל הם עולים למקום אחד וכשבא נר האלקי' האר"י זצ"ל ואיזן וחיקר ותיקן כי הוא ידע תוכן הדברים הוא העמיד בסידורו כל דבר על מכונו וגילה תעלומות של הנוסחא ההיא הספרדי' יען כי היה ספרד ואילו היה נמצא באשכנזי איש כמוהו היה עושה כיוצא בזה בסידור אשכנזי ועתה בדורות האחרוני' הבאים בסוד ה' די להם שמבינים דברי האר"י זצ"ל אבל אין אתנו יודע להוציא כן מנוסח אשכנזי ע"כ טוב להם להתפלל מסידור ספרדים שנרשם שם מקום ההכלות והיחודים ע"פ האר"י ז"ל ומה שיתפללו אשכנזי אע"פ שגם שם נרמז הכל והמתפלל על דעת המתקן הנוסחא ההיא עד מהרה ירוץ דברו ומ"מ נוח להם להתפלל מה שמבינים ממה שמתפלל ע"ד המתקן וע"כ מורי הגאון החסיד שבכהונה מו"ה נתן אדלער זצ"ל הוא בעצמו עבר לפני התיבה והתפלל ספרדי בסידור האר"י זצ"ל וכן מורי הגאון בעל הפלאה זצ"ל כי רק אך המה התפללו בנוסח האר"י ושום אחד מהאנשים המצורפים להמנין לא התפללו כ"א אשכנזי ואפילו בנו הגאון בעל מחנה לוי זצ"ל לא שינה נוסחת אשכנזי ומיד אחר פטירת אביו הגאון זצ"ל ביטל הכנסת שלו והתפלל בב"הכנ של קהל בפפד"מ והוא דבר מפורסם וידוע והכל מטעם כי מי שאינו יודע עד מה אין לו לשנות נוסחתינו כמצווה עלינו במג"א רס"י ס"ח בשם ירושלמי ושכ"כ האר"י עצמו והיוצא מדברינו שהמתפללי' ספרדי' מסתמא באו בסוד ה' ונכנסו בסתר המדרגה ויודעי' מה שאומרי' יפה עשו ומי שלא הגיע לכך כגון אנחנו מה שאנו מתפללין ע"ד מתקני תפלות נוסחי אשכנזי גם תפלתינו נשמעת אבל אין לומר שתפלה זו משונה מחברתה ואינה סובלת בגד צמר דברי הבל המה ראה זה ראיתי במנהגי מורי הגאון מ' נתן אדלער זצ"ל שבי"ט של סוכות לא קרא ללוי למי שאוכל חדש כי באותו זמן כבר נקצרו השעורים שהם חדש קודם העומר והלוי קורין לפניו בבי"ט של סוכות ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה עד הביאכם וזה יברך על התורה ויקרא לפניו מקרא זה ושוב ישתה שכר ויי"ש ויאכל פתו המחומץ בשמרי שכר שלרוב פוסקים גם בזה הזמן הוא דאורייתא וכיוצא בזה השתא הכא שנת השמיטה אינה ראוי' לקרות בתורה לא יגוש את רעהו למי שלא עשה פרוזבל ער"ה הבע"ל ביציאתו לצאת ידי כל הפוסקים בזה עיי' ח"מ סי' ס"ז כיוצא באלו ראוי' להחסידים ליזהר אבל להתפלל בבגד צמר אין לחוש לדבריו אם לא ישמיעני ויברר דבריו ויגלה לי סתריו אז אודה על האמת אם הוא אמת יורני דרך יבחר ואחתום בברכה משה"ק סופר מפפ"דמ:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 1033
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 235 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי יוספזון » 07 מאי 2018, 13:33

השאלה ששאל השואל בפתיחת הפורום היה באם היו מרבני אשכנז שהתייחסו לדבר זה. הנני מפנה אותו למאמר ארוך ומנומק בספה"ק 'שומר אמונים' להרה"ק ר' אהרן ראטה זי"ע שחתנו כ"ק אדמו"ר הגה"ק מתו"א זי"ע הוסיף מאמר שלם במאמר שכר ועונש, שם מביא מגדולים כמו הגר"ד אופנהיים זי"ע ועוד, שלא היו קשורים לקבלה וכדו', עיי"ש ויונעם לך


ישבב הסופר
הודעות: 27
הצטרף: 07 מאי 2018, 20:12
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי ישבב הסופר » 10 מאי 2018, 21:58

אם למישהו קשה לקבל שיש גלגולים, הוא יכול לפרש את הזוהר, שהזוהר לא כפשוטו אלא שזה משל לדברים נסתרים ולרעיונות, ובדיוק כמו שהרבה מגדולי הראשונים (דוגמא על קצה המזלג: רמב"ם, מאירי) לא האמינו בשדים וברוח רעה וכדו' ופירשו את הגמרות שכוונתם לסודות או למשלים וכו'.


ישבב הסופר
הודעות: 27
הצטרף: 07 מאי 2018, 20:12
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי ישבב הסופר » 10 מאי 2018, 22:04

בנוגע לזוהר עצמו, מימי לא הבנתי מה הנידון מי כתב אותו אם זה תנאים או קצת אחרי כך, או שנוספו דברים וכדו'. עיקר הדבר שהרעיונות החדשים שיש בזוהר על גילוי דרכי ה' והנהגתו את העולם, רעיונות אלו התקבלו כאמיתיים אצל רוב חכמי ישראל, וגם חכמי ישראל שלא ראו בזוהר ספר חזל"י מ"מ הם קיבלו את עצם החידושים של הזוהר והשתמשו בתפיסות האלה.
כמובן שמי שתופס את הרעיונות של הזוהר והקבלה כפשוטם כמו האי רשיעא דרדעיא שחיק טמיא, שהניף קולמסו לכתוב בצורה נוראית ומבזה, ולכן הדברים נראים לו זרים ומשונים, אדם כזה אין לו תקנה. אבל מי שמבין את הנמשל של הקבלה בדרך של הרמח"ל והגר"א או בדרך של החסידות מבין שזה לא כ"כ משנה מי כתב את הזוהר אם זה רשב"י הראשון או רשב"י השני, או רבנן סבוראי או רמד"ל.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1628
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 23 מאי 2019, 21:44

פייערמאן כתב:
02 יולי 2017, 08:22
יהודי כתב: וי"א שזו גם סיבת ה"כבוד" שזכה לה הרש"ש בדפוס עוז והדר.
אמר לי ידיד קרוב שראה בגמרתו של הגרח"ק שליט"א שמחק מילים אלו של הרש"ש.
אגב, המילה "הרציונלים" בהקשר המובא איננה לענין כלל, וראוי למוחקה היטב.
דרך שיחה פר' כי תבא
כמדו׳ שאמר שהוסיף את זה בנו
 


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי טעם ודעת » 23 מאי 2019, 22:19

אשכול שכל כולו לא לענין בלשון המעטה.............


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2408
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי מאן דהו » 23 מאי 2019, 22:22

צודק. גלגול אינו חלק מיג עיקרים אבל חלק גדול ממסרות שנתקבלה ומי שמלזל בזה מגלה את לצנותו


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1098
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 251 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס לגלגולי נשמות

שליחה על ידי יאיר » 23 מאי 2019, 22:54

מי שלא מאמין בגלגולים, יגלגלו אותו (מכל המדרגות..) כעונש וגם כדי שיאמין ומגלגלין זכות וכו'...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יהי חסדך עלינו | 4 אורחים