באיזה גיל רחל התחתנה עם רבי עקיבא

נדיב לב

משתמש ותיק
לכאורה בגיל ארבעים. בחז"ל מוזכר שלאחר שנשא רבי עקיבא את רחל לא ראה אותה 24 שנים שיצא ללמוד תורה. ובאבות דרבי נתן פרק ו הלכה ב מובא הסיפור עם רבי עקיבא והמים שחקקו בסלע, ואז יצא ללמוד תורה בגיל ארבעים כמו שהוזכר שם. ושוב מצאתי בספר סדר הדורות - חלק תנאים ואמוראים כתב: ר' עקיבא כשנשא בת כלבא שבוע בן מ' שנה היה וחי ק"כ. וכנראה יצא לו החשבון על פי הנ"ל.
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
לכאורה בגיל ארבעים. בחז"ל מוזכר שלאחר שנשא רבי עקיבא את רחל לא ראה אותה 24 שנים שיצא ללמוד תורה. ובאבות דרבי נתן פרק ו הלכה ב מובא הסיפור עם רבי עקיבא והמים שחקקו בסלע, ואז יצא ללמוד תורה בגיל ארבעים כמו שהוזכר שם. ושוב מצאתי בספר סדר הדורות - חלק תנאים ואמוראים כתב: ר' עקיבא כשנשא בת כלבא שבוע בן מ' שנה היה וחי ק"כ. וכנראה יצא לו החשבון על פי הנ"ל.
השאלה היא בת כמה רחל ולא רבי עקיבא שזה דבר מפורש
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
היא כבר לא היתה ברשות אביה כך שהיא הייתה בוגרת -12.5
ומאידך קשה להאמין שעשיר כמוהו ישאיר את בתו רווקה זמן רב, ודאי היו קופצים רבים
א''כ הגיל נע לפי הערכה זו בין 13-15

הפער בין רחל לר''ע מזכיר את הפער בין יצחק לרבקה
במציאות של היום קשה לנו לתפוס את זה
 

הכהן

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
הפער בין רחל לר''ע מזכיר את הפער בין יצחק לרבקה
במציאות של היום קשה לנו לתפוס את זה
ומה היה הפער בין מרים הנביאה לכלב בן יפונה?
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
לכאורה בגיל ארבעים. בחז"ל מוזכר שלאחר שנשא רבי עקיבא את רחל לא ראה אותה 24 שנים שיצא ללמוד תורה. ובאבות דרבי נתן פרק ו הלכה ב מובא הסיפור עם רבי עקיבא והמים שחקקו בסלע, ואז יצא ללמוד תורה בגיל ארבעים כמו שהוזכר שם. ושוב מצאתי בספר סדר הדורות - חלק תנאים ואמוראים כתב: ר' עקיבא כשנשא בת כלבא שבוע בן מ' שנה היה וחי ק"כ. וכנראה יצא לו החשבון על פי הנ"ל.

באבות דרבי נתן מסופר על האבן והמים, וגם.....שרבי עקיבא הלך יחד עם בנו, ללמוד אותיות.

בנוסף, רבי עקיבא עבד באריסות (אצל רבי אליעזר?) ודן לכף זכות את בעל השדה שלא שילם לו, כמדומני שזה היה לאחר חתונתו. בטרם גדל בתורה.

יוצא אם כן שישנו פער בין מועד החתונה, לבין המהפך שחל בחייו, שאין חולק שהתרחש בשנתו הארבעים.
 

הכהן

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
נדיב לב אמר:
לכאורה בגיל ארבעים. בחז"ל מוזכר שלאחר שנשא רבי עקיבא את רחל לא ראה אותה 24 שנים שיצא ללמוד תורה. ובאבות דרבי נתן פרק ו הלכה ב מובא הסיפור עם רבי עקיבא והמים שחקקו בסלע, ואז יצא ללמוד תורה בגיל ארבעים כמו שהוזכר שם. ושוב מצאתי בספר סדר הדורות - חלק תנאים ואמוראים כתב: ר' עקיבא כשנשא בת כלבא שבוע בן מ' שנה היה וחי ק"כ. וכנראה יצא לו החשבון על פי הנ"ל.

באבות דרבי נתן מסופר על האבן והמים, וגם.....שרבי עקיבא הלך יחד עם בנו, ללמוד אותיות.

בנוסף, רבי עקיבא עבד באריסות (אצל רבי אליעזר?) ודן לכף זכות את בעל השדה שלא שילם לו, כמדומני שזה היה לאחר חתונתו. בטרם גדל בתורה.

יוצא אם כן שישנו פער בין מועד החתונה, לבין המהפך שחל בחייו, שאין חולק שהתרחש בשנתו הארבעים.

ומי אמר שהיה רווק כשנשא את בת כלבא שבוע?
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
שאלה טובה.
אך בכל אופן לגבי הנחתו של @נדיב לב , אותה אני חושב לשלול, אין די בשאלה שלך כדי לבצר הנחה זו.

אגב, צא ולמד סיפורי העוני שרבי עקיבא חווה עם אשתו רחל, לא נראה לי שמדובר על עניות של שבוע שבע ברכות וגםלא עניות של חצי שנה.

אגב, זכורני שרבי עקיבא נשא לפחות עוד אשה אחת על שתי המוזכרות לעיל, אם מישהו יודע אשמח אם יביא מקור.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
אגב, זכורני שרבי עקיבא נשא לפחות עוד אשה אחת על שתי המוזכרות לעיל, אם מישהו יודע אשמח אם יביא מקור.
אשתו של טורנוסרופוס?
ע''ז כ ע''א
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
מוחל וסולח אמר:
אגב, זכורני שרבי עקיבא נשא לפחות עוד אשה אחת על שתי המוזכרות לעיל, אם מישהו יודע אשמח אם יביא מקור.
אשתו של טורנוסרופוס?
ע''ז כ ע''א

אגב, זכורני שרבי עקיבא נשא לפחות עוד אשה אחת על שתי המוזכרות לעיל, אם מישהו יודע אשמח אם יביא מקור.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
מוחל וסולח אמר:
אגב, זכורני שרבי עקיבא נשא לפחות עוד אשה אחת על שתי המוזכרות לעיל, אם מישהו יודע אשמח אם יביא מקור.
אשתו של טורנוסרופוס?
ע''ז כ ע''א

אגב, זכורני שרבי עקיבא נשא לפחות עוד אשה אחת על שתי המוזכרות לעיל, אם מישהו יודע אשמח אם יביא מקור.
זה נשמע יותר כמו חידה
תן כיוון או רמז
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פניתי לגולם שיחפש לי שלש נשים של ר''ע, והוא לא אכזב!
קבלו (פסחים פ''ג מ''א): רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, שָׁלֹשׁ נָשִׁים לָשׁוֹת כְּאַחַת וְאוֹפוֹת בְּתַנּוּר אֶחָד, זוֹ אַחַר זוֹ. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, שָׁלֹשׁ נָשִׁים עוֹסְקוֹת בַּבָּצֵק, אַחַת לָשָׁה וְאַחַת עוֹרֶכֶת וְאַחַת אוֹפָה. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, לֹא כָל הַנָּשִׁים וְלֹא כָל הָעֵצִים וְלֹא כָל הַתַּנּוּרִים שָׁוִין. זֶה הַכְּלָל, תָּפַח, תִּלְטֹשׁ בְּצוֹנֵן:
פלאי פלאים!

חיפוש נוסף הניב לי מסמך עם הרבה בלה בלה בלה
אבל בין השיטין יש מקורות שאולי יענו על כמה שאלות קודמות
אין לי ראש לעבור עליו עכשיו, והשנ''צ קוראת לי
אעלה אותו ברשותכם לכאן 
רק כאוסף מר''מ ותו לא
אשמח אם מישהו יעשה את העבודה וידלה ממנו לכאן

הצג קובץ מצורף רבי עקיבא.pdf
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
היא כבר לא היתה ברשות אביה כך שהיא הייתה בוגרת -12.5
ומאידך קשה להאמין שעשיר כמוהו ישאיר את בתו רווקה זמן רב, ודאי היו קופצים רבים
א''כ הגיל נע לפי הערכה זו בין 13-15

הפער בין רחל לר''ע מזכיר את הפער בין יצחק לרבקה
במציאות של היום קשה לנו לתפוס את זה
אולי זה לא מדוייק החישוב.
כי מובא, ואיני זוכר כעת היכן, שכלבא שבוע הציע לבתו בחורים רבים והיא תמיד מצאה אמתלה כדי לא להנשא.
ורק לאחר שאביה קלט, שהיא מורידה כל הצעה, סתם בשביל להוריד, לחץ עליה, ואז גילתה לו שהיא רוצה להנשא לעקיבא.

מישהו יודע מקור?
 
 

חזק

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
היא כבר לא היתה ברשות אביה כך שהיא הייתה בוגרת -12.5
ומאידך קשה להאמין שעשיר כמוהו ישאיר את בתו רווקה זמן רב, ודאי היו קופצים רבים
א''כ הגיל נע לפי הערכה זו בין 13-15

הפער בין רחל לר''ע מזכיר את הפער בין יצחק לרבקה
במציאות של היום קשה לנו לתפוס את זה
אולי 15.5?...
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
חזק אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
היא כבר לא היתה ברשות אביה כך שהיא הייתה בוגרת -12.5
ומאידך קשה להאמין שעשיר כמוהו ישאיר את בתו רווקה זמן רב, ודאי היו קופצים רבים
א''כ הגיל נע לפי הערכה זו בין 13-15

הפער בין רחל לר''ע מזכיר את הפער בין יצחק לרבקה
במציאות של היום קשה לנו לתפוס את זה
אולי 15.5?...
היית יכול לכתוב: טיעון מוזר :)
 
 

חידוד

משתמש ותיק
פראנק אמר:
יראתי בפצותי אמר:
46 שנה, הייתה מבוגרת.
מה הפער, בין נח לאשתו (לשיטות השונות).

נראה לי שעשיתי חשבון שזה מעל 900!
 
פראנק אמר:
זה אומר הוא נולד ב1056 והיא נולדה לפני שנת 130
מי אמר שהיא נולדה לפני שנת 130 זה שהתורה מספרת את כל תולדות קין עד נעמה ואחר כך חוזרת לספר שאדם הוליד את שת לא אומר שנעמה נולדה לפני שת.
כך דרך הכתוב בהרבה מקומות לספר ענין אחד עד סופו ולחזור אחורה לתחילת ענין אחר. 
 
 

הכהן

משתמש ותיק
חידוד אמר:
פראנק אמר:
יראתי בפצותי אמר:
46 שנה, הייתה מבוגרת.
מה הפער, בין נח לאשתו (לשיטות השונות).

נראה לי שעשיתי חשבון שזה מעל 900!
 
פראנק אמר:
זה אומר הוא נולד ב1056 והיא נולדה לפני שנת 130
מי אמר שהיא נולדה לפני שנת 130 זה שהתורה מספרת את כל תולדות קין עד נעמה ואחר כך חוזרת לספר שאדם הוליד את שת לא אומר שנעמה נולדה לפני שת.
כך דרך הכתוב בהרבה מקומות לספר ענין אחד עד סופו ולחזור אחורה לתחילת ענין אחר. 
ומדרש בראשית רבה (כג, ד.), לא הרג למך כלום, ונשיו פורשות ממנו משקיימו פריה ורביה,  לפי שנגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות, אמרו, מה אנו יולדות לבהלה, למחר המבול בא ושוטף את הכל,  והוא אומר להן וכי איש הרגתי לפצעי, וכי אני הרגתי את הבל, שהיה איש בקומה וילד בשנים, שיהא זרעי כלה באותו עון, ומה קין שהרג נתלה לו שבעה דורות, אני שלא הרגתי לא כל שכן שיתלו לי שביעיות הרבה, וזה קל וחומר של שטות,  אם כן אין הקדוש ברוך הוא גובה את חובו ומקיים את דברו: וידע אדם וגו'. בא לו למך אצל אדם הראשון וקבל על נשיו, אמר להם, וכי עליכם לדקדק על גזירתו של מקום,  (ד) אתם עשו מצותכם והוא יעשה את שלו, אמרו לו קשוט עצמך תחלה, והלא פרשת מאשתך זה מאה ושלשים שנה משנקנסה מיתה על ידך, מיד וידע אדם וגו', ומהו עוד, ללמוד שנתוספה לו תאוה  (ה) על תאותו. בבראשית רבה (כג, ה.):
 

איש גלילי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
חידוד אמר:
פראנק אמר:
נראה לי שעשיתי חשבון שזה מעל 900!
 
פראנק אמר:
זה אומר הוא נולד ב1056 והיא נולדה לפני שנת 130
מי אמר שהיא נולדה לפני שנת 130 זה שהתורה מספרת את כל תולדות קין עד נעמה ואחר כך חוזרת לספר שאדם הוליד את שת לא אומר שנעמה נולדה לפני שת.
כך דרך הכתוב בהרבה מקומות לספר ענין אחד עד סופו ולחזור אחורה לתחילת ענין אחר. 
ומדרש בראשית רבה (כג, ד.), לא הרג למך כלום, ונשיו פורשות ממנו משקיימו פריה ורביה,  לפי שנגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות, אמרו, מה אנו יולדות לבהלה, למחר המבול בא ושוטף את הכל,  והוא אומר להן וכי איש הרגתי לפצעי, וכי אני הרגתי את הבל, שהיה איש בקומה וילד בשנים, שיהא זרעי כלה באותו עון, ומה קין שהרג נתלה לו שבעה דורות, אני שלא הרגתי לא כל שכן שיתלו לי שביעיות הרבה, וזה קל וחומר של שטות,  אם כן אין הקדוש ברוך הוא גובה את חובו ומקיים את דברו: וידע אדם וגו'. בא לו למך אצל אדם הראשון וקבל על נשיו, אמר להם, וכי עליכם לדקדק על גזירתו של מקום,  (ד) אתם עשו מצותכם והוא יעשה את שלו, אמרו לו קשוט עצמך תחלה, והלא פרשת מאשתך זה מאה ושלשים שנה משנקנסה מיתה על ידך, מיד וידע אדם וגו', ומהו עוד, ללמוד שנתוספה לו תאוה  (ה) על תאותו. בבראשית רבה (כג, ה.):
אין שום סיבה לחבר מדרשים מרובים יחד, ואין שום ראיה שמי שאומר שמעשה למך ונשיו היה לפני לידת שת אומר ג"כ שנעמה היתה אשתו של נח (אגב, ענין זה שנעמה בתו של למך היא אשתו של נח לא ידוע לי משום מקום אחר מלבד רש"י).
 
 

3857425

משתמש רשום
מוחל וסולח אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
היא כבר לא היתה ברשות אביה כך שהיא הייתה בוגרת -12.5
ומאידך קשה להאמין שעשיר כמוהו ישאיר את בתו רווקה זמן רב, ודאי היו קופצים רבים
א''כ הגיל נע לפי הערכה זו בין 13-15

הפער בין רחל לר''ע מזכיר את הפער בין יצחק לרבקה
במציאות של היום קשה לנו לתפוס את זה
אולי זה לא מדוייק החישוב.
כי מובא, ואיני זוכר כעת היכן, שכלבא שבוע הציע לבתו בחורים רבים והיא תמיד מצאה אמתלה כדי לא להנשא.
ורק לאחר שאביה קלט, שהיא מורידה כל הצעה, סתם בשביל להוריד, לחץ עליה, ואז גילתה לו שהיא רוצה להנשא לעקיבא.

מישהו יודע מקור?
כמדומני רבי מאיר להמן בספרו...
 
 
חלק עליון תַחתִית