מי זוכה להחזיר לי אבדתי?

חיים ושלום

משתמש ותיק
פעם ראיתי בפורום ביאור יפה 
כיצד לומדים מהפסוק "כי הוא זה" שמודה במקצת חייב שבועה?
איני מוצא אותו בחיפוש רגיל.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חיים ושלום אמר:
פעם ראיתי בפורום ביאור יפה 
כיצד לומדים מהפסוק "כי הוא זה" שמודה במקצת חייב שבועה?
איני מוצא אותו בחיפוש רגיל.
אולי כוונתך איך לומדים שהודאת בעל דין מהני, כי מודה במקצת לא צריך הסבר.
 
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני יבאר כוונתי כתוב בפסוק: עַֽל־כָּל־דְּבַר־פֶּ֡שַׁע עַל־שׁ֡וֹר עַל־חֲ֠מוֹר עַל־שֶׂ֨ה עַל־שַׂלְמָ֜ה עַל־כָּל־אֲבֵדָ֗ה
אֲשֶׁ֤ר יֹאמַר֙ כִּי־ה֣וּא זֶ֔ה עַ֚ד הָאֱלֹהִ֔ים יָבֹ֖א דְּבַר־שְׁנֵיהֶ֑ם אֲשֶׁ֤ר יַרְשִׁיעֻן֙ אֱלֹהִ֔ים יְשַׁלֵּ֥ם שְׁנַ֖יִם לְרֵעֵֽהוּ

מהמילים כי הוא זה דורשים שמודה במקצת חייב שבועה ולא כופר הכול.
כיצד יש משמעות בפסוק לדרשה זו.
וזכורני שראיתי בפורום משהו שכתב ביאור פשוט לדרשה זו.
 

HaimL

משתמש ותיק
נראה לי מסתבר לפרש, כי הוא - אשר אתה טוען - אינו כן, אלא זה - אשר אני מודה בו
 

בן 40 לבינה

משתמש ותיק
המפקיד והשומר באים לדין על שור או שה וכו' שעליהם נסובה הפרשה, המפקיד נותן עיניו בשור שמן ומפוטם ואומר לו שור זה הפקדתי אצלך, השיבהו לי.
לעומתו השומר מורה לו על שור כחוש ודק ואמר לו הוא זה אשר הפקדת אצלי הוא ואין בלתו, ועל זה אמרה תורה שבועה כו'. והכוונה "אשר יאמר" האומר "כי הוא זה" שהפקדת אצלי, הוא ולא אחר.
התורה נקטה ציור זה ולא אופן שהשומר כופר הכל אלא מודה בשור הכחוש, ומזה למדנו דבעי' הודאה במקצת.
זה לענ"ד אחד מן המקומות שהפסוק מוכר וידוע לרבבות אלפי ישראל, וכל מי שזכה לעסוק בתורה מכיר אותו, ובכל זאת הפירוש הפשוט שלו, שהוא ג"כ עולה בקנה א' עם דברי חז"ל הקדושים, הוא כמעט נסתר מעיני הלומדים.
וזכורני שיש בדברי הראב"ד על ב"מ ה. בזה האם הוי הילך או לא.
 
חלק עליון תַחתִית