huo yuc יום טוב
משתמש ותיק
האם מותר להסתפר בלילה או רק ביום
בנשואים מתירים בלילה האם גם בתספורת
בנשואים מתירים בלילה האם גם בתספורת
ראה משנ"ב תצג, יאhuo yuc יום טוב אמר:האם מותר להסתפר בלילה או רק ביום
באמת, על סמך מה נהגו היתר בנישואין?huo yuc יום טוב אמר:בנשואים מתירים בלילה האם גם בתספורת
אני לא מיושב בנושא כעת, אבל יש מחלוקת מדרשים:יראתי בפצותי אמר:באמת, על סמך מה נהגו היתר בנישואין?huo yuc יום טוב אמר:בנשואים מתירים בלילה האם גם בתספורת
חימקו אמר:ראה משנ"ב תצג, יאhuo yuc יום טוב אמר:האם מותר להסתפר בלילה או רק ביום
huo yuc יום טוב אמר:חימקו אמר:ראה משנ"ב תצג, יאhuo yuc יום טוב אמר:האם מותר להסתפר בלילה או רק ביום
רציתי לדעת מה המנהג
ראיתי במ"ב דרשודוד ה. אמר:יש שני טעמים לא להסתפר בליל ל"ג בעומר, האחד דאיכא אבלות עד היום, השני כי צריך 33 ימים שאסורים בתספורת וביום ל"ג אמרינן מקצת היום ככולו.
אשר על כן החק יעקב תלה את איסור תספורת בליל ל"ג בעומר בשאלה אם אומרים תחנון במנחה בערב ל"ג בעומר וכיון שמנהגינו שלא לומר תחנון מותר גם להסתפר וכן פסק בשו"ע הרב שתלוי במנהג בזה.
לעומת זאת דעת המחצית השקל ע"פ המג"א שצריך מקצת היום ככולו ולכן צריך לחכות להנץ החמה וכך כתב הגר"א.
ובפועל מנהג הליטאים (כפי הנראה) שלא להסתפר בליל ל"ג בעומר אם אין דוחק גדול כדוגמת חתונה וכד', לגבי מנהג החסידים ובני ספרד איני יודע.
כסניף יש המצרפים (איני זוכר כעת מי) לשון הביאור הגר"א הוא הנץ החמה אם איני טועה.huo yuc יום טוב אמר:ואולי אפשר לצרף דעת הגר"א באבלות
שמביא רמב"ן שאומרים מקצת הים ככולו אומרים גם בלילה
באור הגר"א יורה דעה סימן שצה ס"ק א
(ליקוט) כיון כו' כיון כו'. תוס' והרא"ש אבל הרמב"ן חלק עליהם וכתב דאפילו מקצת הלילה עולה ומ"ש (י"ט ב') כיון שעמדו המנחמין לפי שאם רצה לישב כל היום הרשות בידו ודרך היה לבא מנחמין ולכך אסור לפי שעדיין ינחמו אותו ומ"ש ראיה ממ"ש כ"ז א' ולמוצאי שבת אף על פי כו' משם ראיה להיפך דאי ס"ד דכל הלילה בעי צריכא למימר (וע"ש בריטב"א) אלא דמשום דמקצת הלילה עולה ס"ד דסגי בדבר אחד בחליצת מנעל קמ"ל דבעי כל דיני שבעה אף בכפיית המטה אף לשעה אחת ומה שהביאו ראיה משומרת יום (דספ"ב דמגילה) ג"כ אינה ראיה דשם גמרינן מזבה דטבילתן ביום ואדרבה משם ראיה להיפך וערש"י בפסחים פ"א א' ד"ה א"נ ברואה כו' ואף על גב דלרבנן דוקא ביממא היינו משום דס"ל דלא אמרינן מקצת היום ככולו וסותרת אפילו ראתה בסוף היום והוא מימי הזבה עדיין משא"כ לר"י אבל תוס' שם ד"ה א"נ פי' כשיטתן ע"ש וכתב הרמב"ן שכן הורה ר"ת בשעת הרחק וע"ש (בתה"א) (ע"כ):
לא הבנתידוד ה. אמר:כסניף יש המצרפים (איני זוכר כעת מי) לשון הביאור הגר"א הוא הנץ החמה אם איני טועה.huo yuc יום טוב אמר:ואולי אפשר לצרף דעת הגר"א באבלות
שמביא רמב"ן שאומרים מקצת הים ככולו אומרים גם בלילה
באור הגר"א יורה דעה סימן שצה ס"ק א
(ליקוט) כיון כו' כיון כו'. תוס' והרא"ש אבל הרמב"ן חלק עליהם וכתב דאפילו מקצת הלילה עולה ומ"ש (י"ט ב') כיון שעמדו המנחמין לפי שאם רצה לישב כל היום הרשות בידו ודרך היה לבא מנחמין ולכך אסור לפי שעדיין ינחמו אותו ומ"ש ראיה ממ"ש כ"ז א' ולמוצאי שבת אף על פי כו' משם ראיה להיפך דאי ס"ד דכל הלילה בעי צריכא למימר (וע"ש בריטב"א) אלא דמשום דמקצת הלילה עולה ס"ד דסגי בדבר אחד בחליצת מנעל קמ"ל דבעי כל דיני שבעה אף בכפיית המטה אף לשעה אחת ומה שהביאו ראיה משומרת יום (דספ"ב דמגילה) ג"כ אינה ראיה דשם גמרינן מזבה דטבילתן ביום ואדרבה משם ראיה להיפך וערש"י בפסחים פ"א א' ד"ה א"נ ברואה כו' ואף על גב דלרבנן דוקא ביממא היינו משום דס"ל דלא אמרינן מקצת היום ככולו וסותרת אפילו ראתה בסוף היום והוא מימי הזבה עדיין משא"כ לר"י אבל תוס' שם ד"ה א"נ פי' כשיטתן ע"ש וכתב הרמב"ן שכן הורה ר"ת בשעת הרחק וע"ש (בתה"א) (ע"כ):
huo yuc יום טוב אמר:חימקו אמר:ראה משנ"ב תצג, יאhuo yuc יום טוב אמר:האם מותר להסתפר בלילה או רק ביום
רציתי לדעת מה המנהג
התכוונתי לגר"א על ל"ג בעומרhuo yuc יום טוב אמר:לא הבנתי
כתוב מקצת הלילה