האחד בא לגור אמר:הרבה יותר מזה
הרי אם לא בדקה עד שהגיעה יא יום ואז בדקה ומצאה דם,נחלקו רב ולוי האם היא זבה ודאי או ספק.
האחד בא לגור אמר:הכוונה היא כך : העיקר שפתי חכמים יוצא מנקודת הנחה, שאם לא פסקה אחרי ימי נידתה בטהרה אז כל דם שתראה אפילו שלשה ימים הרי זה דם נידה וסגי לה בהפסק ויכולה לטבול מיד, ואילו בגמרא מוכח הפוך בדיוק ,שאם לא בדקה בסוף ימי נידתה ולאחר מכן כגון אם בדקה ביום השלישי של יא ימים, אז לפי רב אנו תולים שראתה כל שלשת הימים וממילא היא זבה ודאי, ואילו ללוי אנו מסתפקים האם ראתה כל שלשת הימים ואז היא זבה גדולה או שאנו תולים שראתה רק עכשיו ,אבל עכ"פ מפורש אם אנו תולים שלא פסקה הרי היא זבה .
ועוד דמופלג שאמרו בגמ' היינו שראתה בהפסק יום (ביום ט' מראיית הנידות). וזה אין צד גם להשפ"ח שבראתה ביום ח' לא תהיה זבה (אלא מה?). וכל כוונתו שצריך איזה הפסק בתחילת יום השמיני לראייתה. וק"ל. וצע"ג.מקור השפתי חכמים.
הבעיה שיש בפירוש רש"י היא שכתיב ב' אופנים. א. בלא עת נידתה. ב. תזוב על נידתה.
ובגמרא אמרו על פי גירסת הראש והריף ותו"כ דעל נידתה פירושו סמוך ומנין אפי' מופלג ת"ל בלא עת נידתה.
אמנם גיר' רשי על החומש ובגמ' (עיי' רש"א) דמופלג ילפינן מעל נידתה. ולכאו' תמוה דאי בעי למימר דאפי' מופלג הרי הוא כתיב יותר בבלא עת נידתה. (ועיי' מהרש"א בנדה )
ונראה מרש"י דאפי' על נידתה שפירושו המשך מנידתה (ולא שהוא בכלל לא עת נידתה ) בעינן מופלג. וא"כ הוי ראיה לשפתי חכמים.
אך טעות הוא דבר זה דהרי גירסת רשי הוא כן גם בגמרא ושם איתא להדיא ומנין אפי' מופלג.
זו אינה ראיה כלל, שאין הכרח לבאר שרואה ברציפות י' ימים, אלא רק שיש לה י' ימים רצופים שרואה בהם.יעוי' גמ' נדה נד סו"פ בא סימן דמבואר שם אשה שיש לנ י' ימים טמאין וי' ימים טהורים שהיא נהיית זבה מהג' ימים שאחר ז' ימי הנידות וימי שימושה כימי זיבתה
גם זו אינה טענה, כדמוכח מהראב"ד הנ"ל שכתב מפורש, ששפיעה מזיבה לנדה, אינה דם נדות אלא דם זיבות.מה הצד שלא יהיה זיבה הרי לכאו' בנדה וזיבה אף ללוי זה מעיין אחד
הרבה יותר מזה
הרי אם לא בדקה עד שהגיעה יא יום ואז בדקה ומצאה דם,נחלקו רב ולוי האם היא זבה ודאי או ספק.
הכוונה היא כך : העיקר שפתי חכמים יוצא מנקודת הנחה, שאם לא פסקה אחרי ימי נידתה בטהרה אז כל דם שתראה אפילו שלשה ימים הרי זה דם נידה וסגי לה בהפסק ויכולה לטבול מיד, ואילו בגמרא מוכח הפוך בדיוק ,שאם לא בדקה בסוף ימי נידתה ולאחר מכן כגון אם בדקה ביום השלישי של יא ימים, אז לפי רב אנו תולים שראתה כל שלשת הימים וממילא היא זבה ודאי, ואילו ללוי אנו מסתפקים האם ראתה כל שלשת הימים ואז היא זבה גדולה או שאנו תולים שראתה רק עכשיו ,אבל עכ"פ מפורש שאם אנו תולים שלא פסקה הרי היא זבה .
מצאנו!המקור שיש ל הוא ממה שלא מצאנו לנדה הפסק טהרה
מהראב"ד הנ"ל אין להוכיח דבר, משום שימי נדה אחר ימי זיבה מתחילים רק אחר ספירת ז' נקיים כמבואר ברוב הראשו' [מלבד הרמב"ם כמובן]גם זו אינה טענה, כדמוכח מהראב"ד הנ"ל שכתב מפורש, ששפיעה מזיבה לנדה, אינה דם נדות אלא דם זיבות.
הרי שאף שהם ממעין אחד, מ"מ יש לדון האם ראיה זו היא ראיית נדות או ראיית זיבות.
הוא מדבר באופן שאי"צ ספירת ז"נ שלא ראתה ג' ימים בימי זיבה, וכל הנידון רק מצד השפיעה שאמור להיות שכל הראיה היא תידון כראיה אחת.מהראב"ד הנ"ל אין להוכיח דבר, משום שימי נדה אחר ימי זיבה מתחילים רק אחר ספירת ז' נקיים כמבואר ברוב הראשו' [מלבד הרמב"ם כמובן]
יעוי' רש"י נדה לז: גבי ימי נדה שאין ספירת ז' עולה מהן
הראב"ד הנ"ל מדבר על ווסתותבעלי הנפש שער תיקון הוסתות סימן ב
אבל היכא דרגילה למיחזי חמשה ימים רצופים בכל וסת ווסת ותרי יומי קמאי מינייהו קיימי בימי זיבה לראיה הראשונה ותלת בתראי קיימי בימי נדה, הנך תלתא יומי בתראי דחזו לקביעת וסת קבעה בהו בתלתא זימני. ואפילו היכא דשפעה בהו בהנך חמשא יומי כולהו, אף על גב דאמרינן שופעת אינה אלא כראיה אחת ומתוך אחד עשר היא, אפילו הכי קבעה לה וסת, דחיישינן שמא הפסיקה בלילה מתוך השינה ולא ידעה.
מתחילה חששתי שמא תשיב לי כך, אך לדעתי, עד כמה שהדמים הללו ייחשבו דם נידות אף בלא הפסקה, הם אמורים גם לקבוע וסת, כי ההפסקה אינה משנה אלא לענין הדמים עצמם אם הם ראיה אחת או לא, אבל לא לענין חשבון ימים הראוים לנידה או לזיבה, כלומר, שגם אילו לא הפסיקה בלילה, עדיין יום זה הוא יום הראוי לנדה, וע"כ מה שאינה קובעת וסת ביום זה, הוא מחמת שהדם שרואה בלא הפסקה הוא מחמת תחילת ראייתה דהיינו זיבה, וממילא לא ניתן לחלק בזה ולומר שהדם עצמו הוא דם נידות.הראב"ד הנ"ל מדבר על ווסתות
ובווסתות אכן הקובע הוא תחילת הראיה,
ואם התחילה בתוך הי"א יום אין בזה קביעת ווסת אא"כ נימא שהפסיקה, ואז יש קביעת ווסת בימי נדה