את השליחות שלו הוא כבר עשה בלי חשבונות. מה זה נוגע להסכמה שלהם?יהודה בן יעקב אמר:בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.
וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
הגר"ש זיע"א לא נחית לבאר מדוע דוקא בשלב זה, רק לבאר יסוד הדבר שבשליחות זהו יצא מארור ונכנס לכלל ברוך.יהודה בן יעקב אמר:בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.
וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
לכאו' גם זרעו שנולד אח"כ הוי נולד מברוך והם בכלל ברוך.יחי אמר:אף דאליעזר עצמו נהפך לברוך, בתו ארורה תישאר
וע''ע
פרלמן משה אמר:הגר"ש זיע"א לא נחית לבאר מדוע דוקא בשלב זה, רק לבאר יסוד הדבר שבשליחות זהו יצא מארור ונכנס לכלל ברוך.יהודה בן יעקב אמר:בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.
וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
מעשה השליחות נמשך מאז נסיעתו לארם נהריים עד הבאת רבקה, ומבאר הגר"ש שמחמת מעשה זה יצא מכלל ארור, בלי קשר לאיזה חלק של השליחות.יהודה בן יעקב אמר:פרלמן משה אמר:הגר"ש זיע"א לא נחית לבאר מדוע דוקא בשלב זה, רק לבאר יסוד הדבר שבשליחות זהו יצא מארור ונכנס לכלל ברוך.יהודה בן יעקב אמר:בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.
וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
קושייתי היא, שעוד לפני שאמר את המילים "עבד אברהם אנכי", וכלל לא נכנס לבית בתואל, כבר יצא מכלל ארור לכלל ברוך. וא"כ מבואר שבגלל חלק אחר בשליחות הוא נהפך לכלל ברוך.
כך כותב הרד"קHaimL אמר:וחוץ מזה, מה שאמרו לו בוא ברוך השם, הכוונה היא על ברכת העושר שהביא איתו, וכמו שהזכיר גם העבד עושר בלשון ברכה
וַיהֹוָ֞ה בֵּרַ֧ךְ אֶת־אֲדֹנִ֛י מְאֹ֖ד וַיִּגְדָּ֑ל וַיִּתֶּן־ל֞וֹ צֹ֤אן וּבָקָר֙ וְכֶ֣סֶף וְזָהָ֔ב וַעֲבָדִם֙ וּשְׁפָחֹ֔ת וּגְמַלִּ֖ים וַחֲמֹרִֽים׃
ודפח"ח.בא ברוך ה' - שבירך אותך בעושר כאשר אני רואה.
רש"י שם:וַיִּ֥יקֶץ נֹ֖חַ מִיֵּינ֑וֹ - וַיֵּ֕דַע אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה־ל֖וֹ בְּנ֥וֹ הַקָּטָֽן: וַיֹּ֖אמֶר אָר֣וּר כְּנָ֑עַן - עֶ֥בֶד עֲבָדִ֖ים יִֽהְיֶ֥ה לְאֶחָֽיו:
ממילא, אליעזר שעושה הפוך לגמרי מזקנו, בהשתדלותו העצומה ותפילתו הגדולה לשידוך ראוי הגון ליצחק, שכל עניינו פריה ורביה: וַיְבָרֲכ֤וּ אֶת־רִבְקָה֙ וַיֹּ֣אמְרוּ לָ֔הּ אֲחֹתֵ֕נוּ אַ֥תְּ הֲיִ֖י לְאַלְפֵ֣י רְבָבָ֑ה - וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ...ארור כנען – אתה גרמתה לי שלא להוליד בן רביעי לשמשני, ארור בנך הרביעי להיות משמש את זרעם של אלו הגדולים, שהוטל עליהם טורח עבודתי מעתה. ומה ראה חם שסירסו, אמר להם לאחיו: אדם הראשון שני בנים היו לו, ובשביל ירושת העולם עמד זה והרג את זה, ואבינו יש לו שלשה בנים, ועוד מבקש בן רביעי.
פינחס רוזנצוויג אמר:הראיה לא מלבן שאמר 'בא ברוך ה''
אלא מהתורה שמצטטת את לבן.