חיי שרה - בוא ברוך ה', איך נהפך אליעזר מארור לברוך?

יהודה בן יעקב

משתמש ותיק
בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.

וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
הצג קובץ מצורף עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
 

HaimL

משתמש ותיק
זה לא בפשטות שאמרו לו את זה בבית בתואל, והם לא הכירו אותו, ולא ידעו שהוא עבד כנעני? זה שהוא אמר עבד אברהם אנוכי, אולי הוא עבדו העברי? אולי הוא עבדו מעמים אחרים?
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודה בן יעקב אמר:
בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.

וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
את השליחות שלו הוא כבר עשה בלי חשבונות. מה זה נוגע להסכמה שלהם?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
וחוץ מזה, מה שאמרו לו בוא ברוך השם, הכוונה היא על ברכת העושר שהביא איתו, וכמו שהזכיר גם העבד עושר בלשון ברכה

וַיהֹוָ֞ה בֵּרַ֧ךְ אֶת־אֲדֹנִ֛י מְאֹ֖ד וַיִּגְדָּ֑ל וַיִּתֶּן־ל֞וֹ צֹ֤אן וּבָקָר֙ וְכֶ֣סֶף וְזָהָ֔ב וַעֲבָדִם֙ וּשְׁפָחֹ֔ת וּגְמַלִּ֖ים וַחֲמֹרִֽים׃
 

יחי

משתמש ותיק
אף דאליעזר עצמו נהפך לברוך, בתו ארורה תישאר
וע''ע
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
יהודה בן יעקב אמר:
בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.

וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
הגר"ש זיע"א לא נחית לבאר מדוע דוקא בשלב זה, רק לבאר יסוד הדבר שבשליחות זהו יצא מארור ונכנס לכלל ברוך.
 
 

יהודה בן יעקב

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
יהודה בן יעקב אמר:
בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.

וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
הגר"ש זיע"א לא נחית לבאר מדוע דוקא בשלב זה, רק לבאר יסוד הדבר שבשליחות זהו יצא מארור ונכנס לכלל ברוך.

קושייתי היא, שעוד לפני שאמר את המילים "עבד אברהם אנכי", וכלל לא נכנס לבית בתואל, כבר יצא מכלל ארור לכלל ברוך. וא"כ מבואר שבגלל חלק אחר בשליחות הוא נהפך לכלל ברוך.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
יהודה בן יעקב אמר:
פרלמן משה אמר:
יהודה בן יעקב אמר:
בעיון בפסוקים על המקום שנא' 'בא ברוך ה'', מבואר שזה נאמר לאחר שנתן לרבקה את הנזם והצמידים לפני שבא לבית בתואל ושמע שהם מסכימים על כך.
וא"כ לא הבנתי כ"כ את הישוב מדוע נהפך כבר בשלב זה לברוך.

וראה בקובץ המצורף [מתורת רבו של הדרכי שמואל, רבי שמואל קיבלביץ זצ"ל], בהערה בסופו.
עמודים מ תורת שמואל - סוכה, תורה, מוסר.pdf
הגר"ש זיע"א לא נחית לבאר מדוע דוקא בשלב זה, רק לבאר יסוד הדבר שבשליחות זהו יצא מארור ונכנס לכלל ברוך.

קושייתי היא, שעוד לפני שאמר את המילים "עבד אברהם אנכי", וכלל לא נכנס לבית בתואל, כבר יצא מכלל ארור לכלל ברוך. וא"כ מבואר שבגלל חלק אחר בשליחות הוא נהפך לכלל ברוך.
 מעשה השליחות נמשך מאז נסיעתו לארם נהריים עד הבאת רבקה, ומבאר הגר"ש שמחמת מעשה זה יצא מכלל ארור, בלי קשר לאיזה חלק של השליחות.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
ספר ליקוטי תורה להאריז"ל:
למנצח על מות לבן. דע, כי ע"י שאמר לבן לאליעזר 'בוא ברוך ה' למה תעמוד בחוץ' - זכה שע"י יצא מכלל 'ארור' ונכנס ב'ברוך' וזכה בזה בשביל לבן. וז"ס מארז"ל 'למנצח על מות לַבֵּן' שהוא לָבָן, וזכה לבן שייסדו לו מזמור באותו זכות שעשה עם אליעזר.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
וחוץ מזה, מה שאמרו לו בוא ברוך השם, הכוונה היא על ברכת העושר שהביא איתו, וכמו שהזכיר גם העבד עושר בלשון ברכה

וַיהֹוָ֞ה בֵּרַ֧ךְ אֶת־אֲדֹנִ֛י מְאֹ֖ד וַיִּגְדָּ֑ל וַיִּתֶּן־ל֞וֹ צֹ֤אן וּבָקָר֙ וְכֶ֣סֶף וְזָהָ֔ב וַעֲבָדִם֙ וּשְׁפָחֹ֔ת וּגְמַלִּ֖ים וַחֲמֹרִֽים׃
כך כותב הרד"ק
בא ברוך ה' - שבירך אותך בעושר כאשר אני רואה. 
ודפח"ח.
 

יחיה

משתמש ותיק
יש להוסיף, כי הארור של אליעזר, שורשו בארור כנען, הכתוב בפרשת נח:
וַיִּ֥יקֶץ נֹ֖חַ מִיֵּינ֑וֹ - וַיֵּ֕דַע אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה־ל֖וֹ בְּנ֥וֹ הַקָּטָֽן: וַיֹּ֖אמֶר אָר֣וּר כְּנָ֑עַן - עֶ֥בֶד עֲבָדִ֖ים יִֽהְיֶ֥ה לְאֶחָֽיו: 
רש"י שם:
ארור כנען – אתה גרמתה לי שלא להוליד בן רביעי לשמשני, ארור בנך הרביעי להיות משמש את זרעם של אלו הגדולים, שהוטל עליהם טורח עבודתי מעתה. ומה ראה חם שסירסו, אמר להם לאחיו: אדם הראשון שני בנים היו לו, ובשביל ירושת העולם עמד זה והרג את זה, ואבינו יש לו שלשה בנים, ועוד מבקש בן רביעי.
ממילא, אליעזר שעושה הפוך לגמרי מזקנו, בהשתדלותו העצומה ותפילתו הגדולה לשידוך ראוי הגון ליצחק, שכל עניינו פריה ורביה: וַיְבָרֲכ֤וּ אֶת־רִבְקָה֙ וַיֹּ֣אמְרוּ לָ֔הּ אֲחֹתֵ֕נוּ אַ֥תְּ הֲיִ֖י לְאַלְפֵ֣י רְבָבָ֑ה - וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ...
בכן נהפך לברוך, כי הברכה היא בפריה ורביה, וכמפורש בפרשת בראשית: וַיְבָ֧רֶךְ אֹתָ֛ם אֱלֹהִ֖ים לֵאמֹ֑ר פְּר֣וּ וּרְב֗וּ וּמִלְא֤וּ אֶת־הַמַּ֙יִם֙ בַּיַּמִּ֔ים וְהָע֖וֹף יִ֥רֶב בָּאָֽרֶץ... 
וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֘ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֛וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ...
ובפרשת נח: וַיְבָ֣רֶךְ אֱלֹהִ֔ים אֶת־נֹ֖חַ וְאֶת־בָּנָ֑יו וַיֹּ֧אמֶר לָהֶ֛ם פְּר֥וּ וּרְב֖וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָֽרֶץ...
 
חלק עליון תַחתִית