huo yuc יום טוב אמר:
ראובן- אמא
שמעון- אמא
לוי - אבא
יהודה- אמא
דן- אמא
נפתלי- אמא
גד- אמא
אשר- אמא
יששכר - אמא
זבולון- אמא
דינה - אמא
יוסף- אמא
בנימין - אבא (אמא בן אוני)
האם יש כללים בעניין קריאת השם?
על פניו כמו שציינת ברשימה - רוב י"ב השבטים, שמנם נקבע ע"י האם, ואילו אצל בנימין יעקב מעניק לו את שמו, כמבואר בפסוק "ויהי בצאת נפשה כי מתה ותקרא שמו בן אוני, ואביו קרא לו בנימין. פרק לה פסוק יח. אמנם ראיתי ברמב"ן שלמד בפסוק, שגם כאן לא כינה יעקב את בנו בשם חדש, אלא נתן הסבר ופירוש לשם שניתן ע"י רחל, ושני השמות מוצאם משורש אחד, רק בהסבר שונה, ובאמת לדבריו כל שמות השבטים נקבעו ע"פ האימהות וז"ל: והנכון בעיני כי אמו קראתו בן אוני ורצתה לומר בן אבלי, מלחם אונים (הושע ט ד), לא אכלתי באוני (דברים כו יד), ואביו עשה מן אוני כחי, מלשון ראשית אוני (להלן מט ג), ולאין אונים (ישעיה מ כט) ולכן קרא אותו בנימין, בן הכח או בן החוזק, כי הימין בו הגבורה וההצלחה, כענין שכתוב (קהלת י ב) לב חכם לימינו, ימינך תמצא לכל שונאיך (תהלים כא ט), ימין ה' רוממה (שם קיח טז), רצה להיות קורא אותו בשם שקראתו אמו, כי כן כל בניו בשם שקראו אותם אמותם יקראו, והנה תרגם אותו לטובה ולגבורה: וראיתי בבראשית רבה (פב ט) בן אוני בן צערי, ואביו קרא לו בנימין בלשון הקדש - ולא ידעתי מהו, כי הכל לשון הקדש, וכן שם כל בניו לשון קדש הוא, אבל רמזו למה שאמרתי, שתרגם הלשון לטובה עכ"ל.
אלא שדברי הרמב"ן "שכל בניו בשם שקראו אותם אמותם" לכאורה קצת נסתר מקריאת שם לוי, שבפסוק עולה שיעקב קרא שמו "ותאמר עתה הפעם ילוה אישי אלי כי ילדתי לו שלשה בנים על כן קרא שמו לוי" הרי נאמר בפסוק "קרא" ולא "קראה". וכ"כ שם הרשב"ם "יש לומר שיעקב קרא לו שם". וכן האברבנאל כתב שם "והנה אמר על כן קרא שמו לוי להגיד שראובן ושמעון לאה קראה שמם, אבל לוי קרא שמו יעקב כי הוא בשמחתו הסכים עמה שילוה אליה". ואילו הרמב"ן לא כתב שם.
אמנם יש ליישב דברי הרמב"ן בשני אופנים א. גם אצל לוי השם נקבע על ידי לאה, שכן עיקרו של השם טמון באותו משפט שמביע את טעמו של השם, וזה ניתן ע"י לאה שאמרה "הפעם ילוה אישי אלי כי ילדתי לו שלשה בנים" וכדבר טפל לטעם הוא שיעקב קרא את השם ב. כמו"כ י"ל ע"פ מה שכתבו שם בפירוש בעלי התוספות וז"ל: קרא שמו לוי. הקב"ה קראו לוי לפי שלווהו במתנות שנתן לו כ"ד מתנות כהונה ע"כ.
...................................
דרך אגב, שים לב להבדל בין בני השפחות שנקראו כפי שקבעו רחל ולאה, ואילו בבנה של שפחת שרה, הגר, היא שקוראת שם לבנה ולא גבירתה שרה, ומדוע? וראיתי בספורנו (פרק ל פסוק ו) כתב וז"ל: דנני אלהים. והנה הסכימו הגבירות בדבריהן אלה שתהיינה השפחות משוחררות וזה באמרן שיהיו בני השפחות להן לבנים לא לעבדים כמו שהיה הדין אם היה אמותם שפחות כאמרו האשה וילדיה תהי' לאדוניה לפיכך לא שעבדו בהן כמו ששעבדה שרה את הגר בהסכמ' אישה כאמרו הנה שפחתך בידך ובכן היו כלם בני יעקב לירשו והיו כלם רצוי' לזכרון לפני ה' באפוד ובחשן שכל אחד מהם נחשב ליעקב זרעו המיוחס אחריו והפך זה היה בישמעאל כאמרו כי ביצחק יקרא לך זרע ע"כ. ובדבריו מיושבת הערתנו.