ויחי מח, כב - שכם אחד על אחיך

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בפסוק (ויחי מח, כב) וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי:
פרש"י שכם אחד על אחיך. שְׁכֶם מַמָּשׁ, הִיא תִּהְיֶה לְךָ חֵלֶק אֶחָד יְתֵרָה עַל אַחֶיךָ:
וביאר בשפתי חכמים - תהי' לך חלק א' יתירה כו'. דק"ל דאם שכם הוא שכם ממש, העיר, למה כתיב אחד ל' זכר אלא ע"כ אחד לאו אהעיר קאי אלא ה"פ העיר שכם יהיה לך חלק אחד ואחד קאי אחלק שהוא לשון זכר: [מהרש"ל]:

וב'עיקר שפתי חכמים' [שאמור להביא את דברי השפת"ח בקיצור]  כ' וז"ל "כי לא נוכל לפרש שכם הוא שם העיר, כי כל שמות העיירות באים בלשון נקבה, והיה צ"ל שכם אחת, ולא אחד:

לכאורה בעל העיקר שפתי חכמים טעה בהבנת דברי השפת"ח (וגם דברי רש"), שהרי השפת"ח כ' מהמרש"ל שרש"י לא בא לשלול אלא שהמילה 'אחד' לא קאי על העיר שכם, אלא על החלק, ולהדיא מבואר בדבריו שכוונת רש"י "שכם ממש - היינו העיר שכם, ודלא כמש"כ בעיקר שפת"ח, שא"א לפרש ששכם הוא שם העיר, והוא הבין את המילים בשפת"ח "דאם שכם הוא שם העיר", שבא לשלול ששכם הוא שם העיר, ואינו כן, אלא הכוונה הוא 'דאם - היינו דאם כבר פירש רש"י ששכם הוא שם העיר ("שכם ממש")...

(ועיין http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=3909&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%AA%D7%99+%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%99%D7%9D#p29284
וגם
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=13593
שמדברים על מחברי הפירושים 'שפתי חכמים' ו'עיקר שפתי חכמים' - והטעויות שב'עיקר שפתי חכמים').
(פורום אוצר החכמה חסום בנטפרי).

 
 
חלק עליון תַחתִית