פרשת וארא, מדוע מתו הדגים במכת דם, בשונה מהמבול שקרה להם נס

רוצה לדעת

משתמש ותיק
א. כאן היה זה חלק מהעונש למצרים, היה זה מכר על היאור והדגים הם חלק מהיאור. להראות למצרים שהיאור שלהם שהיה אלוההם אינו מחזיק כלום ואף הדגים ששם מתו
וביתר ביאור, כאן המים עצמם נהפו לדם ולא רק שנתערבב בהם דם, ולהראות דבר זה מתו הדגים, שאם היה זה רק מעורב במים יתכן ולא בהכרח שימותו הדגים
ב. אם היו נשארים בחיים החרטומים היו אומרים שזה בזכותם...
 

דרומאי

משתמש ותיק
יצחק בן חיים אמר:
נשאלתי בשב"ק
מדוע מתו הדגים במכת דם, וכמ"ש וגם הדגה אשר ביאור תמות"
בשונה מהמבול שמבואר בקידושין י"ג א' שהם נותרו בחיים ונעשה להם נס
הקלקול של דור המבול היה 'על הארץ' ולכן בריות שבים לא היו בכלל הפורענות, וכדאיתא בספר בית הלוי פרשת נח.
אך המצרים קלקלו ביאור עצמו שעשאוהו אלוהות ולכן לקה היאור ובריות שבו.
 

ים סוף

משתמש ותיק
שף ויתיב אמר:
ראיתי מובא שהדגים אכלו מתינוקות בני ישראל לפיכך נענשו אף הם
היכן ראית?
ועוד דא"כ יק' למה נענשו הבהמות במכת דבר? (מלבד הכבשים שהיו אלוהיהם של מצרים)
 

pkd

משתמש רגיל
עי' בעלון פקודיך דרשתי שכתבנו ע"כ בהרחבה
 

יצחק

משתמש ותיק
בצפנת פענח על התורה כותב שיש הבדל בין "דגה" ל"דגים", דגה זה קטנים דגים זה גדולים והוא מביא מהירושלמי שהגדולים אינם ברשותו של אדם אבל הקטנים המה ברשותו וחל עליהם שם הבעלות שלו, א"כ רק הקטנים היו של מצרים ולכן רק הם לקו.
עכ"פ למדנו מדבריו שבכדי שתחול עליהם המכה צריך שיהיה נקרא שם מצרים עליהם, לפ"ז י"ל שבמבול לא מתו הדגים (אפילו הקטנים)משום שהם חיים בים ואינם נחשבים של שייכים לבני אדם דרי תבל הקרקע המיושבת.
 

רוצה להעמיק

משתמש רגיל
יש ראשונים שלומדים שזה היתה עיקר המכה דההפיכה לדם היתה רק אמצעי שהדגים ימותו ועי"כ יבאש היאור וכך לא יוכלו לשתות את המים
דהוקשה להם הא הגוים להוטים אחרי דם ומה היתה המכה בזה
ועד כדי כך שהם לומדים דאחרי שמו הדגים נהפך היאור בחזרה למים
ובזה מיישבים כמה תמיהות עיי"ש
 

חייש

משתמש ותיק
יש ראשונים שלומדים שזה היתה עיקר המכה דההפיכה לדם היתה רק אמצעי שהדגים ימותו ועי"כ יבאש היאור וכך לא יוכלו לשתות את המים
דהוקשה להם הא הגוים להוטים אחרי דם ומה היתה המכה בזה
ועד כדי כך שהם לומדים דאחרי שמו הדגים נהפך היאור בחזרה למים
ובזה מיישבים כמה תמיהות עיי"ש
אם אפשר להביא מקור נשמח
תודה רבה
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
מיתת הדגים זה הוכחה שזה נהפך לדם
ולא נהפכו למים אדומים

במים אדומים דגים יכולים לחיות
בדם הם לא יכולים לחיות
 

מן הבאר

משתמש רגיל
מיתת הדגים זה הוכחה שזה נהפך לדם
ולא נהפכו למים אדומים

במים אדומים דגים יכולים לחיות
בדם הם לא יכולים לחיות
בס"ד
עי' דעת זקנים - מובא בהמצו"ב עמ' 1 ועוד שם, שכתב שזה רק מים אדומים, והוכיח ממה שכתוב שבאש היאור משום הדגים, ולא כתוב משום הדם שבו. ומזה מוכח שזה לא היה דם ממש!
ורואים, שדגים מתים גם במים בצבע אדום.
אגב, מענין טובא בכל המצו"ב שכתב זאת ידידי הגרשז"כ שליט"א.

בברכה
 

קבצים מצורפים

  • טבילת גרים במכת דם.pdf
    122 KB · צפיות: 4

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
בס"ד
עי' דעת זקנים - מובא בהמצו"ב עמ' 1 ועוד שם, שכתב שזה רק מים אדומים, והוכיח ממה שכתוב שבאש היאור משום הדגים, ולא כתוב משום הדם שבו. ומזה מוכח שזה לא היה דם ממש!
ורואים, שדגים מתים גם במים בצבע אדום.
אגב, מענין טובא בכל המצו"ב שכתב זאת ידידי הגרשז"כ שליט"א.

בברכה
תודה על העלון
אך לא נראה לי פירושו. מצורף, עם הסבר בסוגרים

דעת זקנים מבעלי התוספות שמות (פרשת וארא) פרק ז פסוק יח

(יח) ובאש. לפי שאילו לא היה נבאש לא היו נמנעין מלשתות הימנו כי אף על פי שמראיתו דם טעמו היה מים {הוא לא מתכוין לטעם מים}
שמא היו שותין כמו שאומות העולם אוכלין עתה {מה הם אוכלים? ע"כ דם} (וכוונתו שהיו יכולים לשתות את הדם כמו שהגויים אוכלים דם)
לפיכך הדגה תמות כדי שיבאש היאור.
וכן משמע כדכתיב לקמן.
וקשה לי א"כ למה נקראת המכה כי אם על שם הדם ולא על שם ההבאשה
נ"ל לפי שההבאשה אינה נכרת והדם ניכר:
 
חלק עליון תַחתִית