שאלה במכת כינים

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
אם לא היה כינים לכלל ישראל בארץ גושן למה יעקב חשש להיקבר במצרים? [מסתמא היה נקבר בגושן]
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יונה בן יעקב אמר:
אם לא היה כינים לכלל ישראל בארץ גושן למה יעקב חשש להיקבר במצרים? [מסתמא היה נקבר בגושן]


ספר אהבת יהונתן על בראשית פרק מז פסוק כט
ויאמר לו אם נא מצאתי חן בעיניך שים נא ידך תחת יריכי ועשית עמדי חסד ואמת אל נא תקברני במצרים. במדרש איתא ג' טעמים למה לא רצה יעקב להיות נקבר במצרים האחד שסופה להיות עפרה כנים והשני שאין מתי ח"ל חיים אלא בצער גלגול מחילות ושלא יעשוני מצרים עבודת כוכבים ומזלות ונראה דהוצרך לג' טעמים דוקא דלא סגי בחד דהנה הקשו על החכם הכוזרי שהשיב למלך הכוזרי דגושן היא מא"י ולא שחטו הפסחים בחוץ וא"כ קשה למה הטריח יעקב ליוסף לקוברו בא"י בשביל גלגול מחילות ולא צוה לקוברו בגושן אלא דידע דגושן לא ילקה עפרו בכנים ויאמרו מצרים בשביל שיעקב נקבר שם היה זאת ויעשהו עבודת כוכבים ומזלות רק למה לא צוה להקבר אותו בנילוס וצ"ל הטעם משום גלגול מחילות וגם בלא"ה יש לדקדק דהא נמי יכולין לעשותו בא"י עבודת כוכבים ומזלות וכן מה איכפת ליה אם יהיה על קברו כנים מלמעלה ע"כ צריך לומר כל הטעמים:
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ובלאו הכי העירו הראשונים על התורה מה חשש יעקב מהכינים "דמזה לא היה לו לירא דהשתא בנימין בנו לא שלטה בו רמה כל שכן אביו אם לא נאמר שזה לא היה יעקב יודע. ואומר ר"ת שהיה ירא שלא ינצלו מצרים מעשר מכות בעבורו אם יקבר במצרים שהרי נקרא ישראל שה פזורה ומצרים נקראים חמורים שנאמר אשר בשר חמורים בשרם וכתיב פטר חמור תפדה בשה". דעת זקנים
 

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
יונה בן יעקב אמר:
אם לא היה כינים לכלל ישראל בארץ גושן למה יעקב חשש להיקבר במצרים? [מסתמא היה נקבר בגושן]


ספר אהבת יהונתן על בראשית פרק מז פסוק כט
ויאמר לו אם נא מצאתי חן בעיניך שים נא ידך תחת יריכי ועשית עמדי חסד ואמת אל נא תקברני במצרים. במדרש איתא ג' טעמים למה לא רצה יעקב להיות נקבר במצרים האחד שסופה להיות עפרה כנים והשני שאין מתי ח"ל חיים אלא בצער גלגול מחילות ושלא יעשוני מצרים עבודת כוכבים ומזלות ונראה דהוצרך לג' טעמים דוקא דלא סגי בחד דהנה הקשו על החכם הכוזרי שהשיב למלך הכוזרי דגושן היא מא"י ולא שחטו הפסחים בחוץ וא"כ קשה למה הטריח יעקב ליוסף לקוברו בא"י בשביל גלגול מחילות ולא צוה לקוברו בגושן אלא דידע דגושן לא ילקה עפרו בכנים ויאמרו מצרים בשביל שיעקב נקבר שם היה זאת ויעשהו עבודת כוכבים ומזלות רק למה לא צוה להקבר אותו בנילוס וצ"ל הטעם משום גלגול מחילות וגם בלא"ה יש לדקדק דהא נמי יכולין לעשותו בא"י עבודת כוכבים ומזלות וכן מה איכפת ליה אם יהיה על קברו כנים מלמעלה ע"כ צריך לומר כל הטעמים:
זה הפירוש השני ברש"י, אני הקשיתי על הפי' הראשון.
 
 

מלך שבא

משתמש ותיק
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת אבות פרק ה משנה ג
ואמנם העשרה ניסים אשר נעשו לאבותינו במצרים - הרי הם הינצלם מעשר המכות, והיות כל מכה ומכה מיוחדת במצרים, לא בישראל, ואלו ניסין בלא ספק. ולשון התורה בכל מכה מהן שהיא במצרים לבד, זולת הכינים, שהוא לא באר בה זה, אבל ידוע שלא ענש את ישראל, ואמנם היו מצויות אצלם ולא ציערו אותם, וכך בארו החכמים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יונה בן יעקב אמר:
נדיב לב אמר:
יונה בן יעקב אמר:
אם לא היה כינים לכלל ישראל בארץ גושן למה יעקב חשש להיקבר במצרים? [מסתמא היה נקבר בגושן]


ספר אהבת יהונתן על בראשית פרק מז פסוק כט
ויאמר לו אם נא מצאתי חן בעיניך שים נא ידך תחת יריכי ועשית עמדי חסד ואמת אל נא תקברני במצרים. במדרש איתא ג' טעמים למה לא רצה יעקב להיות נקבר במצרים האחד שסופה להיות עפרה כנים והשני שאין מתי ח"ל חיים אלא בצער גלגול מחילות ושלא יעשוני מצרים עבודת כוכבים ומזלות ונראה דהוצרך לג' טעמים דוקא דלא סגי בחד דהנה הקשו על החכם הכוזרי שהשיב למלך הכוזרי דגושן היא מא"י ולא שחטו הפסחים בחוץ וא"כ קשה למה הטריח יעקב ליוסף לקוברו בא"י בשביל גלגול מחילות ולא צוה לקוברו בגושן אלא דידע דגושן לא ילקה עפרו בכנים ויאמרו מצרים בשביל שיעקב נקבר שם היה זאת ויעשהו עבודת כוכבים ומזלות רק למה לא צוה להקבר אותו בנילוס וצ"ל הטעם משום גלגול מחילות וגם בלא"ה יש לדקדק דהא נמי יכולין לעשותו בא"י עבודת כוכבים ומזלות וכן מה איכפת ליה אם יהיה על קברו כנים מלמעלה ע"כ צריך לומר כל הטעמים:
זה הפירוש השני ברש"י, אני הקשיתי על הפי' הראשון.
 
לא ידידי ומוכרח שלא קראת את הדברים. רש"י מביא בפירושו ג' טעמים שנכתבו בשם מדרש רבה. הראשונים והאחרונים כתבו לבאר את ג' טעמים בלא זו אף זו, ולבאר מדוע הוצרך לג' הטעמים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עוד חשבתי לבאר מה שכתב רש"י, סופה להיות עפרה כנים ומרחשין תחת גופי. והיינו שהכינים נתהוו מתוך העפר ושלטו בכל עפר ארץ מצרים כולל גושן אבל לא הגיעו לגופם של עם ישראל משא"כ שוכני עפר אצלם שלטו הכינים. ועם זאת כתבתי רק כעת לאחר שבדומה לזה הביאו בשם הרמב"ם
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
לארונה ראיתי ואינני זוכר היכן (אולי בכמוצא שלל רב) שיש המדייק לשון הפס' וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן אֲשֶׁר עַמִּי עֹמֵד עָלֶיהָ לְבִלְתִּי הֱיוֹת שָׁם עָרֹב, מה שלא נאמר בצפרדע וכינים, שאכן היו צפרדעים וכינים בגושן אלא שלא הזיקו לעמ"י, מה שאין ערב לא הגיע כלל לארץ גושן (אולי מפני שגם אם אינו מזיק יראים מפני החיות ולכך והפליתי את ארץ גושן לבלתי היות שם ערוב כלל) ולפ"ז מיושבת הקו'.
 

מלך שבא

משתמש ותיק
מצא את ההבדלים [לגבי מכת כנים]
מלך שבא אמר:
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת אבות פרק ה משנה ג
ואמנם העשרה ניסים אשר נעשו לאבותינו במצרים - הרי הם הינצלם מעשר המכות, והיות כל מכה ומכה מיוחדת במצרים, לא בישראל, ואלו ניסין בלא ספק. ולשון התורה בכל מכה מהן שהיא במצרים לבד, זולת הכינים, שהוא לא באר בה זה, אבל ידוע שלא ענש את ישראל, ואמנם היו מצויות אצלם ולא ציערו אותם, וכך בארו החכמים.
יהודי רציני אמר:
לארונה ראיתי ואינני זוכר היכן (אולי בכמוצא שלל רב) שיש המדייק לשון הפס' וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן אֲשֶׁר עַמִּי עֹמֵד עָלֶיהָ לְבִלְתִּי הֱיוֹת שָׁם עָרֹב, מה שלא נאמר בצפרדע וכינים, שאכן היו צפרדעים וכינים בגושן אלא שלא הזיקו לעמ"י, מה שאין ערב לא הגיע כלל לארץ גושן (אולי מפני שגם אם אינו מזיק יראים מפני החיות ולכך והפליתי את ארץ גושן לבלתי היות שם ערוב כלל) ולפ"ז מיושבת הקו'.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
השתא בנימין בנו לא שלטה בו רמה, כל שכן אביו. דעת זקנים.
הלשון הזה הפלא ופלא!​
בשלהי השותפין בחדא מחתא מחתינהו תנא: שִׁבְעָה לֹא שָׁלַט בָּהֶן רִמָּה וְתוֹלֵעָה, וְאֵלּוּ הֵן: אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, משֶׁה אַהֲרֹן וּמִרְיָם, וּבִנְיָמִין בֶּן יַעֲקֹב.
 
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
מלך שבא אמר:
מצא את ההבדלים [לגבי מכת כנים]
מלך שבא אמר:
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת אבות פרק ה משנה ג
ואמנם העשרה ניסים אשר נעשו לאבותינו במצרים - הרי הם הינצלם מעשר המכות, והיות כל מכה ומכה מיוחדת במצרים, לא בישראל, ואלו ניסין בלא ספק. ולשון התורה בכל מכה מהן שהיא במצרים לבד, זולת הכינים, שהוא לא באר בה זה, אבל ידוע שלא ענש את ישראל, ואמנם היו מצויות אצלם ולא ציערו אותם, וכך בארו החכמים.
יהודי רציני אמר:
לארונה ראיתי ואינני זוכר היכן (אולי בכמוצא שלל רב) שיש המדייק לשון הפס' וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן אֲשֶׁר עַמִּי עֹמֵד עָלֶיהָ לְבִלְתִּי הֱיוֹת שָׁם עָרֹב, מה שלא נאמר בצפרדע וכינים, שאכן היו צפרדעים וכינים בגושן אלא שלא הזיקו לעמ"י, מה שאין ערב לא הגיע כלל לארץ גושן (אולי מפני שגם אם אינו מזיק יראים מפני החיות ולכך והפליתי את ארץ גושן לבלתי היות שם ערוב כלל) ולפ"ז מיושבת הקו'.
הרב מלך שבא יישר כחך, באמת לא שמתי לב לדברים אלו שצוטטו לעיל ועמך הסליחה.
(אך מ"מ ראיתי את הדרים במק"א ואם תשים לב גם ציינתי את החילוק בין מכת כינים וצפרדע לערוב, בל"נ אחפש היום בכולל מי אומר את החילוק, והיינו דלא כהרמב"ם לגבי מכת ערוב).



 
 
חלק עליון תַחתִית