משמעות מריחת הדם על המשקוף ושתי המזוזות?

NETANEL

משתמש ותיק
ד, מזוזות – ח' או שלושה יודי"ן , מה הגן והציל ?
כאן אין חילוקי דעות - ומקובל שמדובר בשתי המזוזות שבצדי הפתח,
אבל מה המשמעות של נתינת הדם על שלושת המקומות האלו " 2 המזוזות והמשקוף ? יש המון פירושים ע"כ,: 3 האבות .\ משה ואהרון והקבה,\ האבות האימהות והקבה \ צינורות לשפע היורד מלמעלה, ועוד, אבל אתייחס לשניים נוספים ,ידועים פחות :
1, החזקוני מסביר שצירוף הנקודות יוצר את האות חית = חיים , "כדי שיהיה הדם כמין ח' להגן על הפתח לבלתי נתון המשחית לבוא ,ואות חיים הוא " ,(האם לפיו צריך לעשות פסים רצופים כמו האות ח' ?? לא שמענו עכ ),

2, אבל הספורנו כאן מפתיע ומחדש מנהג שהיום נשכח, :שהיו כותבים בסידורים את שמו של הקבה ל א בשני יודין - א ל א בשלושה !
וזה לשונו: מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף. שֶׁתִּהְיֶה עַל כָּל הַזָּאָה טְבִילָה, כְּמו שֶׁצִּוָּה הָאֵל בְּאָמְרו "עַל שְׁתֵּי המזוזות" (פסוק ז), וְזֶה קודֵם, וְאַחַר כָּךְ "עַל הַמַּשְׁקוף",
וְזֶה לא יִתָּכֵן זוּלָתִי בְּג' הַזָּאות, לְהורות עַל ג' יוּדִי"ן, כאומרם 'הָעולָם הַבָּא נִבְרָא בְּיוּ"ד' (מנחות כט, ב ועוד). וְכֵן הָיָה קדֶם חֵטְא אָדָם הָרִאשׁון, וּבְיום מַתַּן תּורָה עַד הָעֵגֶל, כִּי בָם יִהְיֶה צוּר עולָמִים נִצְחִיִּים, כִּי הַיּוּ"ד תּורֶה עַל פְּשִׁיטוּת נִצְחִי, וְתורֶה הַיּוּ"ד עֶלְיונָה מְצִיאוּת הַיָּחִיד בְּעולָמו עַל שְׁנֵי עולָמִים נִצְחִיִּים
( שהדם \יודין , שעל שתי המזוזות מרמזים על עולם הזב ועל עולם הבא, וזה שבמשקוף שעומד על גביהם מרמז לקבה שהוא היחיד בעולמו ומקור כל הנצחיות)

ומפרשיו מסבירים : שנקודות הדם הנופלות על- נראות כאות יוד שצורתה נקודה בלא התפשטות, ונהגו לכתוב את שם הויה בשלושה יודין, ומביאים מהזוהר ראייה לכך : כתיב ולקחתם אגדת אזוב וטבלתם בדם אשר בסף, והגעתם אל המשקוף ואל שתי המזוזות, אגודת אזוב למה, בגין לבערא רוח מסאבא מבינייהו, ולאחזאה בפתחייהו בהני תלת דוכתי מהימנותה שלימתא, חד הכא וחד הכא וחד בגווייהו,
ובגין כך ופסח הקבה על הפתח, ולא ייתן המשחית לבא אל בתיכם לנגוף, משום דחמי שמא קדישא רשים על פתחא.,,,
ומפורש יותר בפסיקתא זוטרתא שמות ג, טו,," ולמה אנו כותבים השם הגדול בשלושה יודין וכו וכן בשו"ת הרדב"ז א, רו, דן "על מה שנהגו העם לכתוב ג יודין במקום השם, אם מותר למוחקו וכו , וכן יש בשו"ת הרמב"ם ובשו"ת התשבץ ועוד,

וזה מה ששלח שם מהירושלמי עדינו העצני: שהוא כעין מזבח !

שליחה על ידי עדינו העצני » 21 ינואר 2021, 09:50

ירושלמי פסחים פרק ט דף לו
ותני כן שלש מזבחות היו לאבותינו במצרים משקוף ושתי מזוזות אית תניי תני ארבעה סף ומשקוף ושתי מזוזות אית תניי תני סף כלי אית תניי תני סף אסקופה מאן דאמר סף כלי ואת הסיפים ואת המזמרות ואת המזרקות מאן דאמר סף אסקופה בתתם ספם את סיפיי מאן דאמר כלי ניחא דכתיב מן הדם אשר בסף מאן דאמ' סף אסקופ' מה מקיים סף כלי מביא סף כלי ונותן על האסקופ' וטובל ומזה.

ועוד ראה כאן.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=16875#p246932
 
חלק עליון תַחתִית