פרשת משפטים - אהרן הכהן היה בכור???

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בפרשת משפטים בפסוק (כד,יד) וְאֶל־הַזְּקֵנִ֤ים אָמַר֙ שְׁבוּ־לָ֣נוּ בָזֶ֔ה עַ֥ד אֲשֶׁר־נָשׁ֖וּב אֲלֵיכֶ֑ם וְהִנֵּ֨ה אַהֲרֹ֤ן וְחוּר֙ עִמָּכֶ֔ם מִי־בַ֥עַל דְּבָרִ֖ים יִגַּ֥שׁ אֲלֵהֶֽם׃
כתוב באבן עזרא:
והנה אהרן. גם הוא בכור היה.

אבן עזרא - אהרן בכור.PNG

וזה דבר פלא, שהרי ידוע שמרים הנביאה היתה גדולה מאהרן הכהן, וא"כ אהרן לא היה בכור. וצ"ב.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
קמנו ונתעודד אמר:
קמנו ונתעודד אמר:
ושמרים הייתה הגדולה מניין לך?
כי "ותתצב" קשה לומר שהיא הייתה בת שלוש

היא היתה אז בת שש, אבל אין צריך לסברות כבר מפורש בכמה וכמה מקומות שאהרן גדול ממשה בשלש שנים, ומרים גדול מאהרן בשלש שנים.
 

מםאלף

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בפרשת משפטים בפסוק (כד,יד) וְאֶל־הַזְּקֵנִ֤ים אָמַר֙ שְׁבוּ־לָ֣נוּ בָזֶ֔ה עַ֥ד אֲשֶׁר־נָשׁ֖וּב אֲלֵיכֶ֑ם וְהִנֵּ֨ה אַהֲרֹ֤ן וְחוּר֙ עִמָּכֶ֔ם מִי־בַ֥עַל דְּבָרִ֖ים יִגַּ֥שׁ אֲלֵהֶֽם׃
כתוב באבן עזרא:
והנה אהרן. גם הוא בכור היה.

אבן עזרא - אהרן בכור.PNG

וזה דבר פלא, שהרי ידוע שמרים הנביאה היתה גדולה מאהרן הכהן, וא"כ אהרן לא היה בכור. וצ"ב.

בבמדבר רבה פרשת נשא פרשה ו: "ניתנה הכהונה לאהרן שהיה בכור".

קמנו ונתעודד אמר:
ושמרים הייתה הגדולה מניין לך?
בשמות רבה פרשת שמות פרשה א, יג:
"מי היו המילדות? ... רבי שמואל בר נחמן אמר אשה ובתה, יוכבד ומרים, ולא היו למרים אלא ה' שנים, שאהרן גדול ממשה ג' שנים".
והובא בתוספות מסכת בכורות דף ד ע"א:
"דלא היה אהרן בכור דמרים גדולה ממנו ג' שנים כדאמר במדרש [ריש פ' שמות] כמו שהיה אהרן גדול ממשה ג' שנים
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
מםאלף אמר:
והובא בתוספות מסכת בכורות דף ד ע"א:
"דלא היה אהרן בכור דמרים גדולה ממנו ג' שנים כדאמר במדרש [ריש פ' שמות] כמו שהיה אהרן גדול ממשה ג' שנים
כבר קדמך הרב @איש מזרע אהרן נ"י

איש מזרע אהרן אמר:
קמנו ונתעודד אמר:
ושמרים הייתה הגדולה מניין לך?

תוס' בכורות ד. ד"ה ואהרן
 

אבי חי

משתמש ותיק
ברשב"ם ורמב"ן ועוד ראשונים עה"פ ותקח מרים הנביאה אחות אהרן, משמע שאהרן היה גדול גם ממרים.

אבל אכן במד"ר שמות א יג מבואר שמרים היתה גדולה מאהרן.

וכנראה פליגי בזה רש"י ותו' בכורות ד א.

שו"ר שקדמוני הרבנים שליט"א בחלק מהמ"מ.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
ברשב"ם ורמב"ן ועוד ראשונים עה"פ ותקח מרים הנביאה אחות אהרן, משמע שאהרן היה גדול גם ממרים.
אשמח מאוד אם תואיל בטובך לצטט דבריהם.
 

אבי חי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אבי חי אמר:
ברשב"ם ורמב"ן ועוד ראשונים עה"פ ותקח מרים הנביאה אחות אהרן, משמע שאהרן היה גדול גם ממרים.
אשמח מאוד אם תואיל בטובך לצטט דבריהם.
רשב"ם:
אחות אהרן – על שם הבכור קורא אחות, כמו שפירשתי אצל: אחות נביות (רשב״ם בראשית כ״ח ט׳) ואחות לוטן (רשב״ם בראשית ל״ו כ״ב).

רמב"ן:
אחות אהרן – הנכון בעיני כי מפני שהוזכרו בשירה משה ומרים, ולא הוזכר אהרן בכאן רצה הכתוב להזכירו, ואמר: אחות אהרן דרך כבוד לו, שהוא אחיהם הגדול ואחותו הנביאה מתייחסת אליו, שגם הוא נביא וקדוש יי.
ויתכן שדרך הכתובים לייחס אל גדול האחים, וכן: ואחות לוטן תמנע (בראשית ל״ו כ״ב), כדרך: את עוץ בכורו ואת בוז אחיו (בראשית כ״ב כ״א), וכן: ובני כלב אחי ירחמאל (דברי הימים א ב׳ מ״ב), שהיה גדול אחיו, שנאמר: את ירחמאל ואת רם ואת כלובי (דברי הימים א ב׳ ט׳).
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
רמב"ן:
אחות אהרן – הנכון בעיני כי מפני שהוזכרו בשירה משה ומרים, ולא הוזכר אהרן בכאן רצה הכתוב להזכירו, ואמר: אחות אהרן דרך כבוד לו, שהוא אחיהם הגדול ואחותו הנביאה מתייחסת אליו, שגם הוא נביא וקדוש יי.
ויתכן שדרך הכתובים לייחס אל גדול האחים, וכן: ואחות לוטן תמנע (בראשית ל״ו כ״ב), כדרך: את עוץ בכורו ואת בוז אחיו (בראשית כ״ב כ״א), וכן: ובני כלב אחי ירחמאל (דברי הימים א ב׳ מ״ב), שהיה גדול אחיו, שנאמר: את ירחמאל ואת רם ואת כלובי (דברי הימים א ב׳ ט׳).
הלשון "גדול האחים" בודאי אפשר לפרשו שהוא הגדול מבין שני האחים, ואין הכרח מזה שהוא גם היה גדול ממרים, וא"כ ה"נ יש לפרש במש"כ לפני כן "אחיהם הגדול" דהיינו הגדול שבאחים.
 

אבי חי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הלשון "גדול האחים" בודאי אפשר לפרשו שהוא הגדול מבין שני האחים, ואין הכרח מזה שהוא גם היה גדול ממרים, וא"כ ה"נ יש לפרש במש"כ לפני כן "אחיהם הגדול" דהיינו הגדול שבאחים.
לכן כתבתי רק 'משמע'. גם לשון בכור ברשב"ם אולי יכולה להדחק כך.
 

אבי חי

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
הרב ראובן חיים קליין - אהרן הבכור.pdf

צירפתי רק את שני העמודים האחרונים הנוגעים לעניננו

יש"כ!

נתווספו שם כמה מ"מ חשובים, כגון משמעות בבמדבר רבה שאהרן היה בכור.

מה שהביא שם ממדרש שנדמ"ח שמרים לא היתה בת יוכבד אלא מאשה אחרת, נסתר מדברי רז"ל בסוטה יא ב.
 

יוסיפוני

משתמש רגיל
משמת לוי ועד שיצאו ישראל ממצרים קי"ו שנה ואין השעבוד יותר על כן ולא פחות מפ"ו שנים כשנותיה של מרים ולמה נקרא שמה מרים על שם מירור. (סדר עולם פ"ג)
 

בן עזאי

משתמש ותיק
עוד מ"מ בזה.
מהרש"א חידושי אגדות מסכת סנהדרין דף ז עמוד א

ודקאמר ומקיים בי אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא כו'. אף שעדיין אז לא נתנה הכהונה לאהרן ולא היה מקדש ולא משכן אהרן בכור היה והעבודה היה בבכורות בכל מקום בבמה וה"ל ככהן במקדש
 

חיס

משתמש רגיל
על הראיה השניה שהובא בספר מדרש חכמים הנ"ל שמרים היתה בתה של עמרם מאשה אחרת, ועל כן כתוב בתורה ותלך העלמה ותקרא לאם הילד למה לא כתוב
ותקרא את אמה ? מכן ראיה לשיטתו שמרים היתה מאשה אחרת ולא היתה אמה אלא אם משה עיי"ש
ונראה לי שלא ראיה היא מכיון שכתוב בפירוש קודם וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת אֵם הַיָּלֶד" (ב', ז' - ח'). מדוע התורה קוראת למרים אחות משה בשם "עלמה"?
כדי לרמוז על כך שהיא העלימה מבת פרעה את העובדה שהיא אחותו של התינוק. (חיזקוני) אם כן אפשר לומר שהעלימה גם אם אם הילד ולא ראיה...
 

חיס

משתמש רגיל
קמנו ונתעודד אמר:
ושמרים הייתה הגדולה מניין לך?

כן כתב רש"י (שבת פח ע"א) משה תליתאי  שלישי לבטן מרים אהרן ומשה עיי"ש
 

קמנו ונתעודד

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
מםאלף אמר:
הרב ראובן חיים קליין - אהרן הבכור.pdf

צירפתי רק את שני העמודים האחרונים הנוגעים לעניננו

יש"כ!

נתווספו שם כמה מ"מ חשובים, כגון משמעות בבמדבר רבה שאהרן היה בכור.

מה שהביא שם ממדרש שנדמ"ח שמרים לא היתה בת יוכבד אלא מאשה אחרת, נסתר מדברי רז"ל בסוטה יא ב.
" ושם אשת עמרם יוכבד בת לוי אשר ילדה אתה ללוי במצרים ותלד לעמרם את אהרן ואת משה ואת מרים אחתם  " במדבר כו נט
איש מזרע אהרן אמר:
קמנו ונתעודד אמר:
ושמרים הייתה הגדולה מניין לך?

תוס' בכורות ד. ד"ה ואהרן
מה הראיה מראשונים אחרים (וראב"ע דרכו לחלוק גם על מדרשי אגדה)?
(אבל ע"ע באבן עזרא עצמו שמות ב ב (הארוך) אולי משמע שמרים גדולה יותר))
 
 

קטיל קניא

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
יושב אוהלים אמר:
אבי חי אמר:
ברשב"ם ורמב"ן ועוד ראשונים עה"פ ותקח מרים הנביאה אחות אהרן, משמע שאהרן היה גדול גם ממרים.
אשמח מאוד אם תואיל בטובך לצטט דבריהם.
רשב"ם:
אחות אהרן – על שם הבכור קורא אחות, כמו שפירשתי אצל: אחות נביות (רשב״ם בראשית כ״ח ט׳) ואחות לוטן (רשב״ם בראשית ל״ו כ״ב).

רמב"ן:
אחות אהרן – הנכון בעיני כי מפני שהוזכרו בשירה משה ומרים, ולא הוזכר אהרן בכאן רצה הכתוב להזכירו, ואמר: אחות אהרן דרך כבוד לו, שהוא אחיהם הגדול ואחותו הנביאה מתייחסת אליו, שגם הוא נביא וקדוש יי.
ויתכן שדרך הכתובים לייחס אל גדול האחים, וכן: ואחות לוטן תמנע (בראשית ל״ו כ״ב), כדרך: את עוץ בכורו ואת בוז אחיו (בראשית כ״ב כ״א), וכן: ובני כלב אחי ירחמאל (דברי הימים א ב׳ מ״ב), שהיה גדול אחיו, שנאמר: את ירחמאל ואת רם ואת כלובי (דברי הימים א ב׳ ט׳).
כונת הרמב״ן על גדול שבאחים.

בפי׳ רמב״ן פ׳ שמות (ב׳,א׳ בסו״ד) מבואר להדיא שמרים היתה גדולה מאהרן.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
יושב אוהלים אמר:
אבי חי אמר:
מה שהביא שם ממדרש שנדמ"ח שמרים לא היתה בת יוכבד
שנדמ"ח????

מדרש חדש ומשולל.PNG

כמו שכתב הרב @קמנו ונתעודד, הדברים מופרכים.
אא"כ נפרש שכיון שגדלה אותה נקרא שילדתה...
מה זה "שנדמ"ח" - ואיפה הוא מצטט את זה?
 

אבי חי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מה זה "שנדמ"ח" - ואיפה הוא מצטט את זה?
שנדפס מחדש (כלומר שאינו ותיק אלא נדפס לאחרונה).
בעמוד השני בטור הימני למטה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
יושב אוהלים אמר:
מה זה "שנדמ"ח" - ואיפה הוא מצטט את זה?
שנדפס מחדש (כלומר שאינו ותיק אלא נדפס לאחרונה).
בעמוד השני בטור הימני למטה.

במחיכ"ת "נדפס מחדש" פירושו שהדפיסו את זה עוד פעם. לא שזה מדרש חדש.
 

אבי חי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
במחיכ"ת "נדפס מחדש" פירושו שהדפיסו את זה עוד פעם. לא שזה מדרש חדש.
מוחל בשמחה.
עי' בספר חו"ב.
ומקורו טהור בחזו"א או"ח סז יב.
 
חלק עליון תַחתִית