בגדרן של עולת העוף וחטאת העוף

משה נפתלי

משתמש ותיק
הבדל יש בקרבנות העוף בין עולה לחטאת. קרבן עולת העוף - בן־מינו של קרבן עולת הבהמה הוא, ושניהם סוג־קרבן אחד הם. תדע, דהא בחדא מחתא מחתינהו קרא:
אִם־עֹלָה קָרְבָּנוֹ מִן־הַבָּקָר,
וְאִם מִן־הַצֹּאן קָרְבָּנוֹ לְעֹלָה,
וְאִם מִן־הָעוֹף עֹלָה קָרְבָּנוֹ.
לעומתו, קרבן חטאת העוף - נבדל הוא מקרבן חטאת הבהמה, וסוג־קרבן בפני עצמו הוא. תדע, דהא כל עצמו אינו אלא קרבן־דם ולא קרבן־אִשֶּׁה, שכן אין בו אכילת מזבח, ואף אכילת הכהנים לא נתפרשה בו בתורה כלל.

ועוד, דהנה שש חטאות־העוף הן, ומלבד אחת מהן הבאה לכפרה, שאר כל החטאות קרבנות טהרה הן: זב וזבה, יולדת ומצורע, ונזיר שנטמא.
 

זוטרא

משתמש ותיק
כמדומני שהחילוק פשוט
עולה היא באה בנדבה, והתורה נתנה לכל אחד אפשרות לתת, אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד...
וכלשון הפסוק בעולת ראייה איש כמתנת ידו
אך חטאת היא מחויבת, ורק בדל התירה התורה חטאת העוף
ובקרבנות הטהרה שלא באו על חטא ממש מובן
וצריך טעמא על קרבן שבועה
 
משה נפתלי אמר:
הבדל יש בקרבנות העוף בין עולה לחטאת. קרבן עולת העוף - בן־מינו של קרבן עולת הבהמה הוא, ושניהם סוג־קרבן אחד הם. תדע, דהא בחדא מחתא מחתינהו קרא:
אִם־עֹלָה קָרְבָּנוֹ מִן־הַבָּקָר,
וְאִם מִן־הַצֹּאן קָרְבָּנוֹ לְעֹלָה,
וְאִם מִן־הָעוֹף עֹלָה קָרְבָּנוֹ.
לעומתו, קרבן חטאת העוף - נבדל הוא מקרבן חטאת הבהמה, וסוג־קרבן בפני עצמו הוא. תדע, דהא כל עצמו אינו אלא קרבן־דם ולא קרבן־אִשֶּׁה, שכן אין בו אכילת מזבח, ואף אכילת הכהנים לא נתפרשה בו בתורה כלל.

ועוד, דהנה שש חטאות־העוף הן, ומלבד אחת מהן הבאה לכפרה, שאר כל החטאות קרבנות טהרה הן: זב וזבה, יולדת ומצורע, ונזיר שנטמא.
אולי תמקד קצת, למה אתה חותר.
יש כמה הבדלים בדינים בין חטה"ע לחטאת בהמה, כמו לגבי כיבוס, אבל סלקא דעתין בגמרא שאף בחטאת העוף ינהג כיבוס וממעטים זאת מ'תשחט' בנשחטות הכתוב מדבר, והגמ' מדמה את זה לצורך בריבוי לחטאות הפנימיות להטעין כיבוס את הבגד שהוזה עליו מדמן. בקיצור, נראה לכאורה להיפך, שגם היא בכלל הפרשה ואי"ז שם חלוק (כנראה גם אתה לא הקצנת כ"כ, וא"כ השאלה מה כן).

(אני כותב מקופיא את שלהלן, כי זכור לי במעומעם שמדברים מזה ואולי מישהו יוכל להוסיף לקח, אבל יכול להיות שזה ממש לא נכון: לגבי חילוק הפרשיות, צריך לדעת עד כמה זו הערה, כי בעצם מה שמפריד בין חטאת בהמה לחטאת העוף זה אשם, ואשם - בעצם - מלבד מה שיש לו שם בפני עצמו ובא על דברים אחרים, הוא שוה לחטאת לכל דבר, במתנותיו ובאכילתו. זאת ועוד, סדר המקראות לגבי חטאת ואשם עיקרו עוסק במחייב הבאתם ולא ב'סוג הקרבן', והפרשה סובבת והולכת סביב כהן משיח, העלם דבר, נשיא, יחיד, ואז שבועת העדות וכו' שאם תשיג ידו מביא קרבן לאשם ואם לא תשיג ידו מביא שתי תרים או שני בני יונה אחד לחטאת ואחד לעולה).
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב בשבת תחכמוני אמר:
תמקד קצת, למה אתה חותר.
– א –​
ליישב תמיהה רבתי בסוגיא דה'מקדיש נקבה לעולתו' בפרק אלו קדשים:
קָא סָלְקָא דַעְתִּין, הַיְנוּ טַעְמָא דְּרַבִּי שִׁמְעוֹן גַּבֵּי מַפְרִישׁ נְקֵבָה לְעוֹלָתוֹ, מִשּׁוּם הָכִי עוֹשָׂה תְּמוּרָה, דְּהָאִיכָּא שֵׁם עוֹלָה עָלֶיהָ גַּבֵּי עוֹלַת הָעוֹף; אֶלָּא מֵעַתָּה, יָחִיד שֶׁהִפְרִישׁ שָׂעִיר לִשְׂעִירָתוֹ תִּקְדּשׁ, דְּהָאִיכָּא שְׂעִיר נָשִׂיא; אִי נַמֵּי, נָשִׂיא שֶׁהִפְרִישׁ שְׂעִירָה לִשְׂעִירוֹ תִּקְדּשׁ, דְּהָא יָחִיד מַפְרִישׁ שְׂעִירָה. הָנֵי תְּרֵי גוּפֵי נִינְהוּ.
דיש לתמוה טובא, אמאי לא פריך: יחיד שהפריש זכר לחטאתו תקדוש, דהאיכא שם חטאת עליה גבי חטאת העוף, וחד גופא הוא. (ולגודל התמיהה, יש שביקשו להוכיח מכאן שאין חטאת העוף באה זכר.)
אך להאמור ניחא, דשם חטאת בעוף ושם חטאת בבהמה שני שמות נינהו.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב בשבת תחכמוני אמר:
תמקד קצת, למה אתה חותר.
– ב –​
להבין קביעתו של רבינו יחיאל בר יוסף (מובא בשיטה מקובצת מנחות דף ד ע"ב): 'דלא אמרינן חמש חטאות מתות אלא בבהמה, אבל בעוף לא'. דלכאורה תמוה: מנלן הא? ברם לדברינו ניחא, דלאורם נמצא כי נבדלת היא חטאת העוף מחטאת הבהמה יותר מן ההבדל שבין חטאת ואשם, אשר זיווג אותם הכתוב ואמר 'כחטאת כאשם תורה אחת להם'.
 
 
משה נפתלי אמר:
ליישב תמיהה רבתי בסוגיא דה'מקדיש נקבה לעולתו' בפרק אלו קדשים:
קָא סָלְקָא דַעְתִּין, הַיְנוּ טַעְמָא דְּרַבִּי שִׁמְעוֹן גַּבֵּי מַפְרִישׁ נְקֵבָה לְעוֹלָתוֹ, מִשּׁוּם הָכִי עוֹשָׂה תְּמוּרָה, דְּהָאִיכָּא שֵׁם עוֹלָה עָלֶיהָ גַּבֵּי עוֹלַת הָעוֹף; אֶלָּא מֵעַתָּה, יָחִיד שֶׁהִפְרִישׁ שָׂעִיר לִשְׂעִירָתוֹ תִּקְדּשׁ, דְּהָאִיכָּא שְׂעִיר נָשִׂיא; אִי נַמֵּי, נָשִׂיא שֶׁהִפְרִישׁ שְׂעִירָה לִשְׂעִירוֹ תִּקְדּשׁ, דְּהָא יָחִיד מַפְרִישׁ שְׂעִירָה. הָנֵי תְּרֵי גוּפֵי נִינְהוּ.
דיש לתמוה טובא, אמאי לא פריך: יחיד שהפריש זכר לחטאתו תקדוש, דהאיכא שם חטאת עליה גבי חטאת העוף, וחד גופא הוא.
מסתמא אתה תיטיב ממני למצוא את הציטוט לזה שהקשה קושיא רבתא והניח אותה באיזושהי בורכתא...

אף שאיני מונח בסוגיות חמורות אלו (שאף בשעה שאתה עוסק בהן אינן מן הקלות), ואת דברי הגמ' איני יודע ליישב, למה הקושיא מפרה ופרו - שהגמ' כן שאלה - יותר טובה מאשר הקושיא מזכר דאיכא בעוף, מכל מקום יש אולי להעיר, שהרי דעת הרמב"ם פ"ד מפסוהמ"ק ופ"א מתמורה שמשנה בחטאות אינן מתקדשות לא קדושת הגוף ולא קדושת דמים וימכרו שלא במום, וגרע ממקדיש נקבה לאשם או לעולה, (והקדושה שכן חלה בהן היא בפשטות כעין ד' הרמב"ם בפ"ג מאיסורי מזבח ה"י גבי טומטום וכו' שלא נתקדשו ומ"מ ימכרו, ועי' במכתבים שבסוף ס' חי' מרן רי"ז הלוי), ויהיה הטעם מה שיהיה, לכאורה אותו טעם <עלום> הוא גם הטעם לכך שאף לר"ש דס"ל מילתא דלא חזיא וכו' מ"מ מפריש נקבה לעולה עושה תמורה משום דאיכא שם עולה עליה בעולת העוף, ואעפ"כ מפריש זכר לחטאת אינו מתקדש כלל ואע"פ שיש שם חטאת עליו בחטאת העוף.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
שאם תשיג ידו מביא קרבן לאשם ואם לא תשיג ידו מביא שתי תרים או שני בני יונה אחד לחטאת ואחד לעולה).
עשיר מביא חטאת ולא אשם
 

יהודי מפרגן

משתמש ותיק
כשהתורה נתנה חטאת העוף יש גם עולת העוף
כי בכל חטאת יש חלק אשה לד' וחלק לכהן
ובעוף החטאת כולו לכהן והעולה כולו לד'
 
איש מזרע אהרן אמר:
יושב בשבת תחכמוני אמר:
שאם תשיג ידו מביא קרבן לאשם ואם לא תשיג ידו מביא שתי תרים או שני בני יונה אחד לחטאת ואחד לעולה).
עשיר מביא חטאת ולא אשם

יושב בשבת תחכמוני אמר:
ואז שבועת העדות וכו' שאם תשיג ידו מביא קרבן לאשם ואם לא תשיג ידו מביא שתי תרים או שני בני יונה אחד לחטאת ואחד לעולה).

וליתר בטחון:
ויקרא פרק ה
(א) וְנֶ֣פֶשׁ כִּֽי־תֶחֱטָ֗א וְשָֽׁמְעָה֙ ק֣וֹל אָלָ֔ה וְה֣וּא עֵ֔ד א֥וֹ רָאָ֖ה א֣וֹ יָדָ֑ע אִם־ל֥וֹא יַגִּ֖יד וְנָשָׂ֥א עֲוֹנֽוֹ:
(ב) א֣וֹ נֶ֗פֶשׁ אֲשֶׁ֣ר תִּגַּע֘ בְּכָל־דָּבָ֣ר טָמֵא֒ אוֹ֩ בְנִבְלַ֨ת חַיָּ֜ה טְמֵאָ֗ה א֚וֹ בְּנִבְלַת֙ בְּהֵמָ֣ה טְמֵאָ֔ה א֕וֹ בְּנִבְלַ֖ת שֶׁ֣רֶץ טָמֵ֑א וְנֶעְלַ֣ם מִמֶּ֔נּוּ וְה֥וּא טָמֵ֖א וְאָשֵֽׁם:
(ג) א֣וֹ כִ֤י יִגַּע֙ בְּטֻמְאַ֣ת אָדָ֔ם לְכֹל֙ טֻמְאָת֔וֹ אֲשֶׁ֥ר יִטְמָ֖א בָּ֑הּ וְנֶעְלַ֣ם מִמֶּ֔נּוּ וְה֥וּא יָדַ֖ע וְאָשֵֽׁם:
(ד) א֣וֹ נֶ֡פֶשׁ כִּ֣י תִשָּׁבַע֩ לְבַטֵּ֨א בִשְׂפָתַ֜יִם לְהָרַ֣ע׀ א֣וֹ לְהֵיטִ֗יב לְ֠כֹל אֲשֶׁ֨ר יְבַטֵּ֧א הָאָדָ֛ם בִּשְׁבֻעָ֖ה וְנֶעְלַ֣ם מִמֶּ֑נּוּ וְהוּא־יָדַ֥ע וְאָשֵׁ֖ם לְאַחַ֥ת מֵאֵֽלֶּה:
(ה) וְהָיָ֥ה כִֽי־יֶאְשַׁ֖ם לְאַחַ֣ת מֵאֵ֑לֶּה וְהִ֨תְוַדָּ֔ה אֲשֶׁ֥ר חָטָ֖א עָלֶֽיהָ:
(ו) וְהֵבִ֣יא אֶת־אֲשָׁמ֣וֹ לַיקֹוָ֡ק עַ֣ל חַטָּאתוֹ֩ אֲשֶׁ֨ר חָטָ֜א נְקֵבָ֨ה מִן־הַצֹּ֥אן כִּשְׂבָּ֛ה אֽוֹ־שְׂעִירַ֥ת עִזִּ֖ים לְחַטָּ֑את וְכִפֶּ֥ר עָלָ֛יו הַכֹּהֵ֖ן מֵחַטָּאתֽוֹ:
(ז) וְאִם־לֹ֨א תַגִּ֣יעַ יָדוֹ֘ דֵּ֣י שֶׂה֒ וְהֵבִ֨יא אֶת־אֲשָׁמ֜וֹ אֲשֶׁ֣ר חָטָ֗א שְׁתֵּ֥י תֹרִ֛ים אֽוֹ־שְׁנֵ֥י בְנֵֽי־יוֹנָ֖ה לַֽיקֹוָ֑ק אֶחָ֥ד לְחַטָּ֖את וְאֶחָ֥ד לְעֹלָֽה:
(ח) וְהֵבִ֤יא אֹתָם֙ אֶל־הַכֹּהֵ֔ן וְהִקְרִ֛יב אֶת־אֲשֶׁ֥ר לַחַטָּ֖את רִאשׁוֹנָ֑ה וּמָלַ֧ק אֶת־רֹאשׁ֛וֹ מִמּ֥וּל עָרְפּ֖וֹ וְלֹ֥א יַבְדִּֽיל:
(ט) וְהִזָּ֞ה מִדַּ֤ם הַחַטָּאת֙ עַל־קִ֣יר הַמִּזְבֵּ֔חַ וְהַנִּשְׁאָ֣ר בַּדָּ֔ם יִמָּצֵ֖ה אֶל־יְס֣וֹד הַמִּזְבֵּ֑חַ חַטָּ֖את הֽוּא:
(י) וְאֶת־הַשֵּׁנִ֛י יַעֲשֶׂ֥ה עֹלָ֖ה כַּמִּשְׁפָּ֑ט וְכִפֶּ֨ר עָלָ֧יו הַכֹּהֵ֛ן מֵחַטָּאת֥וֹ אֲשֶׁר־חָטָ֖א וְנִסְלַ֥ח לֽוֹ
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
לשים לב, שחטאת העוף באה רק במקום בהמה בעולה ויורד, ולמחוסרי כפרה, ואאל"ט מעולם אינה באה רק עם עולת עוף. (מלבד במקרי ספק)

ועוד ששונה היא בהקדשה, שנקבעת רק בלקיחת הקן או בעשיית כהן
 
אהרן פישר אמר:
לשים לב, שחטאת העוף באה רק במקום בהמה בעולה ויורד, ולמחוסרי כפרה, ואאל"ט מעולם אינה באה רק עם עולת עוף. (מלבד במקרי ספק)

ועוד ששונה היא בהקדשה, שנקבעת רק בלקיחת הקן או בעשיית כהן
חוץ מיולדת עשירה שמביאה כבש לעולה ובן יונה או תור לחטאת כמבואר בכתוב.
 
חלק עליון תַחתִית