פרשת סוטה

אברהם העיברי

משתמש ותיק
אני מביא ציטוט מהשל"ה הקדוש. לגבי חטא אדם הראשון, למי יש ביאור מה היה החטא הראשון, שקדם לפיתוי הנחש, וחטא האכילה מעץ הדעת?

של"ה תורה אור פרשת נשא פרק ה פסוק טו וְהֵבִיא הָאִישׁ אֶת-אִשְׁתּוֹ, אֶל-הַכֹּהֵן, וְהֵבִיא אֶת-קָרְבָּנָהּ עָלֶיהָ, עֲשִׂירִת הָאֵיפָה קֶמַח שְׂעֹרִים; לֹא-יִצֹק עָלָיו שֶׁמֶן, וְלֹא-יִתֵּן עָלָיו לְבֹנָה--כִּי-מִנְחַת קְנָאֹת הוּא, מִנְחַת זִכָּרוֹן מַזְכֶּרֶת עָוֺן.

וז"ל: ואמר מנחת קנאת (הוא מנחת זכרון) מזכרת עון, רצה לומר, מזכיר עון הראשון של אדם שבא מחמת קנאה, ואמרה אמן אמן, כי משביעה על ידי גלגול, ומכאן למדו רבותינו, גלגול שבועה.
דע, כי יש בזה סוד, אילו לא היה חטא אדם הראשון שגרם לחוה להיות סוטה, שבא הנחש וכו', אז תמיד היו נשמות חדשות, ולא היו צריכין לבוא לידי גלגול, אבל בעונותינו הם מגולגלים, והם גלגול שבועה, כי משביעים להנשמות טרם בואן לגוף, כמו שאמרו רבותינו ז"ל.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ר' @אברהם העיברי -בזוהר מובא כמה ענינים בזה.
ולילית לא היתה עזר כנגדו, כמו שכתוב ולאדם לא מצא עזר כנגדו, כלומר שהיתה קליפה רעה ולא היה סומך עליה, והיתה עמו עד אותה שעה שכתוב, לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו, כי אז הוסרה ממנו. תא חזי, אדם אחרון כל הנבראים היה, לכן היה צריך לבא לעולם אדם שלם, לפיכך הוסרה ממנו לילית וניתנה לו חוה תחתיה. (שם תיז)
ומאין לנו שהועיד בו והזהירו על זה, זה שאמר ויאמר לאדם הן יראת ה' היא חכמה, וסור מרע בינה, כלומר כשתשרה יראתי עליך אז תשיג חכמה שהיא למעלה על הכל, כשראה אדם שהוא שליט יקר על כל, שכח מצוות אדונו, ולא עשה מה שנצטוה. אמר רבי תנחום אמר רבי חנילאי, לא עשה הקב"ה את האדם אלא שישתדל בכבוד קונו, זה שאמר כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו... (שם שם תשדמ)
רבי שמעון אמר הקב"ה שם את אדם הראשון בגן עדן, ונתן לו תורתו לעבוד בה ולשמור מצוותיה, זה שאמר ועץ החיים בתוך הגן, וכתוב עץ חיים היא למחזיקים בה, אמר הקב"ה כשיהיה לו לאדם הנאה בגן הזה, יעסוק בה וישמור אותה, אבל מפני העידונים וההנאות שהיו שם לאדם לא שמר תורתו עד שגירשהו משם. (שם תשעו)
וראה גם ד חז"ל [סנהדרין כט.] כל המוסיף גורע שהוסיף אדם הראשון איסור הנגיעה.
 

אברהם העיברי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים, שאלה על תגובתך.

שם תיז איני רואה בזה עוון.

שם תשדמ אולי זה העוון של עץ הדעת?

שם תשעו שם מדובר על עון שבגינו נטרד מגן עדן.

אדגיש את אמירתו של השל"ה,
אדם חטא בחטא, שגרם את פיתוי הנחש, שהביא בעקבותיו את האכילה מעץ הדעת.

מהו אותו חטא? באופן ספציפי.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אברהם העיברי אמר:
הפקדתי שומרים, שאלה על תגובתך.
שם תשדמ אולי זה העוון של עץ הדעת?
שם תשעו שם מדובר על עון שבגינו נטרד מגן עדן.
אדגיש את אמירתו של השל"ה,
אדם חטא בחטא, שגרם את פיתוי הנחש, שהביא בעקבותיו את האכילה מעץ הדעת.
מהו אותו חטא? באופן ספציפי.
העון שבגינו נטרד זה אכן עץ הדעת, אבל מה שקדם לו, זה העינוגים, ושכחת מצות ה' ויראתו. כך לכאו' אפש"ל.
ובכלל ד' השל"ה הנז' באים ע"ד הגמ' סוטה ט. גבי נחש הקדמוני וראה משנ"כ בזה-
דע שהמאמר הזה הוא סוד עמוק, שלא מצינו רמז מן המקרא שנזדווג נחש לחוה. ועוד שחטאה של חוה היה שהטע[ת]ה את בעלה והאכילתו מפרי עץ הדעת. ורז"ל הם אמרו שבא נחש על חוה והטיל בה זוהמא, כמו שכתבנו פרק ר"א דמילה. אבל הוי יודע שדברים אלו דברי קבלה הם, שלא ניתנו להיכתב בפירוש, ויש להם סמך מן המקראות בענין שאין רשומו ניכר אלא ליודעים, וסודו תלוי מו' ימי בראשית, (ולא) [ולכן] אמרו כאן "וכן מצינו בנחש הקדמוני" בפירוש ולא אמרו נחש סתם, ולמה נאמר מאמר זה לענין סוטה שמנחתה תוכיח...
(רבי טודרוס הלוי אבולעפיה, אוצר הכבוד כאן)
מכל מקום רואים שדברים ד' קבלה הם שלא נתנו להכתב בפירוש.
וד"א ראה מש"כ בזה המהר"ל-
האדם יש לו שייכות אל הנחש, שאם לא היה לאדם שייכות אל הנחש לא התחבר הנחש אל האדם להיות מסית אותו ולא היה בא הנחש על חוה. וראיה לזה שיש לאדם שייכות אל הנחש, כי האדם היה מלך על התחתונים, וכן הנחש היה מלך בחיות בתחתונים קודם שנתקלל, והיה האדם בלבד הולך בקומה זקופה, וגם הנחש היה הולך בקומה זקופה קודם שנתקלל. וכך אמרו במסכת סוטה: אמר הקב"ה אני אמרתי הנחש יהא מלך על כל בהמה וחיה... ואיבה אשית. הרי שהיו דומין עד שהיה רוצה לישא חוה, ודבר זה קודם קללה, שהנחש יש לו דמיון וקירוב אל האדם והאדם אל הנחש.
(מהר"ל, נתיבות עולם, נתיב העבודה, פרק י)
 

אלימלך

משתמש ותיק
אולי שנתעסקו בתשמיש לעיניו.
אבל יותר נראה כמש"כ הרב הפקדתי, שהחטא היה שגרם לה לחטוא [ע"י שהוסיף לה איסור הנגיעה]
 

אברהם העיברי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לאלימלך ולהפקדתי,

אולי אני אעלה נקודה שחשובה לעניין.

בסיפור הנחש ישנם שני שלבים.

א. ביאת הנחש אל חוה.
ב. עץ הדעת שנכשלה בו האשה, וגרימת חטא זה לאדם הראשון, כדי שלא ישאר לבדו אם תמות, וישא אחרת.

מהשל"ה בכל אופן, זה נשמע כך:

......אילו לא היה חטא אדם הראשון שגרם לחוה להיות סוטה, שבא הנחש וכו',......

כך אני רואה את דברי השל"ה, ולכן איסור הנגיעה שהוסיף לה, איני יודע אם ניתן לתת לזה שם 'חטא'. או שזה גרם שהיא תהיה סוטה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יש כאן כמה שאלות. בכל אופן לברר את הדברים לאשורם רצוי לעלות את ד' השל"ה במקורם א. אם מתיחס לנחש הקדמוני ב. אם מש"כ חטא אדם הראשון שגרם.
 

אברהם העיברי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
יש כאן כמה שאלות. בכל אופן לברר את הדברים לאשורם רצוי לעלות את ד' השל"ה במקורם א. אם מתיחס לנחש הקדמוני ב. אם מש"כ חטא אדם הראשון שגרם.

במקורם? אני העתקתי את לשון השל"ה במדוייק כפי שמופיע בתורה אור בחומש האלשי"ך.
 

אברהם העיברי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם העיברי אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
יש כאן כמה שאלות. בכל אופן לברר את הדברים לאשורם רצוי לעלות את ד' השל"ה במקורם א. אם מתיחס לנחש הקדמוני ב. אם מש"כ חטא אדם הראשון שגרם.

במקורם? אני העתקתי את לשון השל"ה במדוייק כפי שמופיע בתורה אור בחומש האלשי"ך.

הבנתי כוונתך. אכן יש לעיין שוב בדברים שם, למרות שנראה לי שאין העניין קודם קשור, אם זכרוני אינו מטעני.
אך אבדוק זאת בעז"ה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ספר השל"ה הקדוש - ספר במדבר דברים - במדבר נשא בהעלותך תורה אור (יא)
והנה אמרו רז"ל (זח"א נד, א) בא נחש על חוה והטיל בה זוהמא. ועל זה נסמך אחר כך פרשת סוטה. ועבר עליו רוח קנאה, כבר כתבתי מענין רוח, ורוח קנאה היא רוח הטומאה מצד הנחש שהיה באדם כשראה אותו משמש עם חוה. וכבר כתבו המקובלים שהפירוד שנעשה למטה על ידי הנחש מכח שבא עליה נחש, נעשה גם כביכול בזיווג שלמעלה, סוד ד"ו פרצופין קיצוץ. זהו שאמר איש איש כי תשטה אשתו ומעלה בו מעל. כבר פירשתי לעיל ענין מעל. ואמר איש איש שני פעמים, וכתב רש"י על פי רז"ל ללמדך שמועלת בשתים, באיש מלחמה שלמעלה ואישה מלמטה. וסוד הענין כמו שכתבתי, כי גרמה פירוד בין הדבקים שלמעלה, כי נכנס הקליפה במקום קודש, וכמו שכתבו המקובלים על בא נחש על חוה והטיל בה זוהמא, רומז על חוה שלמעלה. וכבר כתב הפרדס שלמעלה חלילה אין הדברים כפשטן שנכנס הטומאה אל הקודש פנימה, אלא הענין הוא קול קטרוג הקליפות נשמע למעלה. והדיין אמת ברוך הוא צריך לעשות דין אמת, והקב"ה חפץ חסד הוא ולהטיב לזולתו, אבל מכח הקטרוג צריך לעמוד מכסא רחמים לכסא דין, ומונע השפע הטוב הראוי להיות נשפע להדבקים בו, ונשפע אל החצונים. ודבר זה נקרא כניסת הקליפה בתוך הקדושה, והארכתי בזה בהקדמה שלי תולדות אדם. זהו סוד ועבר עליו רוח קנאה והיא נטמאה, או עבר רוח קנאה וגו' והיא לא נטמאה, וכביכול מדבר מחוה של מעלה שנכנסת שם הקליפה בטומאה, זהו והיא נטמאה. אבל באמת היא לא נטמאה, כי אין כניסה ממש חס ושלום כדפירשתי:
והנה משביע הכהן אותה בשבועת האלה, כי הם לקללה ולא לברכה, והקללה מצד ארור הנחש. והיה לוקח הכהן מים בכלי חרס, ומן העפר אשר בקרקע המשכן. כן היתה יצירתו של אדם, היה עפר מהאדמה ממקום מזבח האדמה, ואחר כך אד יעלה להשקות ונעשה מעפר ומים. וכשקילקל וחטא נעשה כלי חרס, כי הוא חרס מחרסי אדמה מצד העפר שבו, ומן המים שבו נעשה עלול לקבל טומאה, כי המשקין עלולין הן לקבל טומאה להיותן תחילה. על כן והשקה את הסוטה מתוך כלי חרס. והנה האדם מצד שנעשה מהעפר היה ראוי להיות בטבע נכנע, נפשו כעפר לכל. אמנם מצד המים שבאים מלמעלה ונובעים ומתפשטים, נתלבש בקנאה ותאוה וכבוד שהוציאו אדם קדמאה מהעולם. זהו סוד שהמשקים עלולים לקבל טומאה: וכו'.
ואמר מנחת קנאות מזכרת עון, רצה לומר מזכיר עון הראשון של אדם שבא מחמת קנאה. ואמרה האשה אמן אמן, כי משביעה על ידי גלגול.
ומכאן למדו רבותינו ז"ל (קדושין כז, ב) גלגול שבועה. דע כי יש בזה סוד, אלו לא היה חטא אדם הראשון שגרם לחוה להיות סוטה שבא הנחש כו', אז תמיד היו נשמות חדשות ולא היו צריכין לבוא לידי גלגול, אבל בעו"ה הם מגולגלים, והם גלגול שבועה, כי משביעים להנשמות טרם בואן לגוף, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (נדה ל, ב):
ואם לא נטמאה האשה וטהורה היא ונקתה ונזרעה זרע. לכאורה מאחר שאמר ואם לא נטמאה ממילא היא טהורה, ומה צריך לומר אחר כך וטהורה היא. אבל לפי הסוד רומז, אף מי שנטמא בעון ונעשה טהור על ידי תשובה, אז ונזרע זרע, כי גדולה תשובה שזדונות נעשים זכיות (יומא פו, ב):
אחר כך נסמכה פרשת נזיר, ואמרו רז"ל (ברכות סג, א), הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין. מכל אשר יעשה מגפן היין לא יאכל, והוא סוד הפרי של אדם היה גפן. וחוה סחטה אשכול של ענבים והוא יין המשכר, על כן ענבים לחים ויבשים לא יאכל, לחים מורה על מדת הדין הקשה, יבשים מדת הדין הרפה. ומיין שסחטה חוה באה מיתה לעולם, על כן הנזיר על כל נפשות מת לא יבוא:
והנה כתיב אצל הנזיר כי נזר אלהיו על ראשו, כמו שכתוב בכהן כי נזר שמן משחת אלהיו עליו. כי הנזיר הוא כמו כהן שלא יטמא למת, ונקרא קדוש. אמנם יש יותר מעלה בנזיר, כי הכהן לא זכה להנזר אלא על ידי שמן המשחה, אבל הנזיר נזר אלהיו עליו. ודבר זה צריך ביאור. ויתבאר גם כן בזה מה שאמר כי יפליא לנדור נדר נזיר, ויהיה מופלא פירוש מכוסה ונעלם, כמו כי לא נפלאת היא ממך. והענין כי אלו לא חטא אדם היה גופו קדוש כתנות א ור, ועתה נעשה כתנות ע ור, ובשר חמרי. והושם בגן עדן לעבדה ולשמרה, כי היה ראוי לעבודה כי לא היה זר. ועתה בהתלבשות כתנות עור נעשה זר, עד בוא אהרן שהוא במקום אדם, ונתקן הזרות שבו על ידי שמן.
 

אלימלך

משתמש ותיק
אכן לכאו' כונתו ש"אלו לא היה חטא [בצירי] אדם הראשון" ועל זה הוא מפרש מה שנוגע לענינו "שגרם לחוה להיות סוטה שבא הנחש כו' "
ואין הכונה כלל שאדם הראשון גרם לחטא.
 

סלע

משתמש ותיק
כונת השל"ה תוצאה מחטא אדם הראשון נגרם לחוה להיות סוטה ולא שחטא ראשוני של האדם הוא שגרם. וכך נראה בדבריו שהעתיקו. אני חושב שזו גם כוונת הכותבים כאן.
 
חלק עליון תַחתִית