אין חכמה אמר:
HaimL אמר:
כן, אבל זאת לא חכמה גדולה לומר "טיפות של מלאך המוות", להסיק מזה כל מיני דברים, ואז לא להסביר כלום. אם היית מודה, כמוני, שאין לך שום ידיעה בטיבו של מלאך המוות, ולא היית מצהיר "מלאך המוות מופיע ברגע המיתה", ומסיק מזה מסקנות לא ברורות בנוגע לאופן המיתה, למרות המפורש בגמרא, ניחא. אבל אתה רוצה להכחיש את המפורש, בנוגע לאסכרא ולנשיקה, מכוח זה שמלאך המוות "מופיע ברגע המיתה", ולכן א"א לדעת כלום על איך מת מישהו, אז לפחות תסביר לי את המנגנון הבסיסי. כיצד פועל מלאך המוות את המיתה הספציפית.
לשנינו אין ידיעה על טיבו הדוייק של מלאך המוות
אבל ההבדל ביננו שמה שאינך משיג בשכלך אינו קיים לדידך
אני יודע שיש דברים שהם מעבר להשגתי ואינני מכחישם אם הם מוכרחים מדברי רבותינו
אין לי מושג איך פועל המנגון
כשאדע את עניין מפליא לעשות היינו חיבור הרוח והגשם אדע גם את זה
אבל הקישור לכך נמצא בדברי רבותינו
שמיתה מסווימת [גשמית] נגרמת מפעולה מסויימת של מלאך המוות [הרוחני ]
ומיתה אחרת מפעולה אחרת
אין שום דבר מפורש בגמ' אחרת
מה שקורה בעולם הגשם נפעל מפעולות רוחניות של מלאכים
הדבר ברור ופשוט
ומבואר בדברי חז"ל אין ספור פעמים
שוב אתה מציג את הדברים בצורה לא נכונה. מה שאני לא מבין בשכלי הוא לא בלתי קיים. אלא שאם יש הסבר שכלי ופשוט, אי אפשר לומר שעיקר הדברים הוא נסתר.
אמחיש זאת בדוגמה. אין לי השגה שכלית מדוע הבורא ברא את האדם עם הצורך בבית הכסא. אני לא הוא ולכן זה לא משהו שאני יכול להשיג בשכלי. אחרי שידוע לי שהוא ברא את האדם באופן כזה, מטעם הכמוס עימו, אני מבין שחז"ל, שיש להם השגה עליונה בתורה, ידעו לייעץ לחסיד להתפלל על בית הכסא, שיהיה נוח לגשת אליו. אלה אינם דברים פעוטים, אלא אמונת חכמים, שהם ידעו מה טוב לחסיד, ועל מה טוב לו להתפלל. כל הסבר יפהפה ברוחניות הוא דגול מרבבה, אבל הפשט עולה ומתעלה על כולנה.
בכל אופן, נלאיתי מלהמשיך בדיון הזה, כל עוד אני תחת מגבלת כתיבה. אי"ה, לאחר שתוסר המגבלה (אולי יום הכיפורים יכפר), אני אשוב לדיון הזה בחדווה מרובה (אני מסופק אם תעצור את נשימתך עד אז, אבל אני אכן אחזור לדיון הזה, בעזרתו יתברך).