איך מסבירים לבחור

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
בס"ד

(מבין כל האפשריות שהיה לי זה היה המקום הכי מתאים שיכלתי לפרסם את שאלתי)

אני חתן לזוג בעלי תשובה משכילים חביבים אנשים בעלי מידות טובות ועשייה מרובה
האב הוא איש הייטק שמרוויח יפה אך משלב לימוד תורה בד בבד באופן שלא היה מבייש אברך מבחינת כמות 
הידיעות שהספיק ללמוד (חזר בתשובה בגיל 41 ומסיים כל זמן לפחות מסכתא כמו ב"ק עם תוס)

הבעייה היא עם הבן שלו שהוא מאוד מוכשר רגיש אך נחיתי מעט שנמצא בכיתה כבר כיתה ח
שמתבייש בעובדא שאמא שלו רוצה להוציא רישיון והולכת עם אוזניות בלוטוס וכו
עכשיו בצורה ברורה זה לא שהיא מודרנית אלא פשוט החדירה שלה לציבור החרדי לא נעשתה במלואה
ובפרט שבדברים הללו היא לא רואה קלקול אלא צורך (להבדיל מחרדי שיתקלקל שיראה בדברים הללו מותרות 
וירידה)
בגלל שפה היא חוצניקית חזרה בתשובה בגיל מאוחר וכו 
אך היא בהחלט בעלת יראת שמים מידות טובות וכו 
עכשיו היא רוצה להוציא רישיון והבן מתנגד בכל תוקף 
יש למישהו עיצה איך מדברים על ליבו(באופן עקיף או ישיר מי צריך שיעשה זאת  מה הבעיה בעומק?
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
איך ביראת שמיים שלו קשורים ליראת שמיים שלה, ואם כואב לו עליה שיתפלל
 

אור זורח

משתמש ותיק
אני לא מבין למה אתה בתוך הסיפור הזה
כמו שהורים אמורים לא להתערב בחיי הזוג
כך הזוג לא צריך להתערב כלל בחיי ההורים
הם צריכים להסתדר עם הבן שלהם
אתה רק חס ושלום וחלילה יכול לסבך את עצמך
אלא אם כן ביקשו ממך זו שאלה אחרת
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אם תבקשנה ככסף אמר:
איך מדברים על ליבו(באופן עקיף או ישיר מי צריך שיעשה זאת  מה הבעיה בעומק?
שאלה: על סמך מה קבע מעכ"ת שצריכים לדבר על לבו של הבן ולא על לבה של האם, או אולי אף על לב שניהם?
(אני לא אומר כך או כך, אבל משאלתו משמע שכך ברור לו, אז כשאלה למחשבה אני שואל).
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
אני לא מבין למה אתה בתוך הסיפור הזה
כמו שהורים אמורים לא להתערב בחיי הזוג
כך הזוג לא צריך להתערב כלל בחיי ההורים
הם צריכים להסתדר עם הבן שלהם
אתה רק חס ושלום וחלילה יכול לסבך את עצמך
אלא אם כן ביקשו ממך זו שאלה אחרת

נכון ביקשו ממני 
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
אם תבקשנה ככסף אמר:
איך מדברים על ליבו(באופן עקיף או ישיר מי צריך שיעשה זאת  מה הבעיה בעומק?
שאלה: על סמך מה קבע מעכ"ת שצריכים לדבר על לבו של הבן ולא על לבה של האם, או אולי אף על לב שניהם?
(אני לא אומר כך או כך, אבל משאלתו משמע שכך ברור לו, אז כשאלה למחשבה אני שואל).

שאלה טובה
כי בשאלה אני מציין את העובדא הזאת שהיא בעלת יראת שמים ומידות טובות
ולהם יש רב שאיתו הם מתייעצים 
והוא התיר להם 
 
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
איך ביראת שמיים שלו קשורים ליראת שמיים שלה, ואם כואב לו עליה שיתפלל

אני מסכים איתך בעומק 
אבל השאלה אם בחור בן 13 יכול להכיל כזה דבר 
בפרט שהוא רגיש ונחיתי
 

אור זורח

משתמש ותיק
אם תבקשנה ככסף אמר:
נכון ביקשו ממני

אם ילד אוהב את ההורים שלו זה לא אמור להפריע לו מה שההורים שלו עושים בפרט כמו שאתה מציין שהתייעצו עם רב
כפי הנראה יש לו איזה חסר הרגשה שאינו כמו שאר החברים שלו וזה צריך להשלים לו
לעניות דעתי יש להתייעץ עם המלמד שלו או המנהל
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אם תבקשנה ככסף אמר:
ולהם יש רב שאיתו הם מתייעצים 
והוא התיר להם
הוא "התיר לה" כאשר האם עדיין עומדת ברצונה, אבל אם ידברו על לבה (האדם הנכון, ובצורה הנכונה) יתכן מאוד שהיא תבין ותוותר על הרעיון.
שוב, אני לא אומר שזה מה שצריכים לעשות, אבל אולי.
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
התחושה שלי שהסיפור הנוכחי הוא רק סימפטום, ולא הבעי' עצמה.
אתה כותב מנקודת מבטך שהוא נחיתי, ורגיש וכו',
מומלץ מאוד לצד ההתייעצות עם רב על ההיתר, להתייעץ גם עם גורם חינוכי שיתווה להורים דרך ישרה ונכונה באופן כללי.
וכל הכבוד לך על האכפתיות.
 

אור זורח

משתמש ותיק
עוד להרב @אם תבקשנה ככסף
גם אם ביקשו ממך לא ברור שאתה חייב לטפל בזה
כי יותר מסתבר שאם האבא או האמא יפנו למלמד או למנהל שלו יהיה יותר תועלת
כי בסך הכל הוא צריך לבנות את היחסים שלו עם ההורים ולכן צריך שהם יטרחו בזה ושיהיה איכפת להם באופן מעשי
ומדוע שישלחו לזה שליחים
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אם תבקשנה ככסף אמר:
ולהם יש רב שאיתו הם מתייעצים 
והוא התיר להם
הוא "התיר לה" כאשר האם עדיין עומדת ברצונה, אבל אם ידברו על לבה (האדם הנכון, ובצורה הנכונה) יתכן מאוד שהיא תבין ותוותר על הרעיון.
שוב, אני לא אומר שזה מה שצריכים לעשות, אבל אולי.


ג"א הקטן מצטרף.
השאלה היא לא 'בהכרח' האם מותר לאם לעשות או שלא, אלא האם נכון לעשות, ובפרט אם הדבר כה מפריע לבנה, ומטעמים מובנים, אם כי לא מוכרחים
 

אור זורח

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
ג"א הקטן מצטרף.
השאלה היא לא 'בהכרח' האם מותר לאם לעשות או שלא, אלא האם נכון לעשות, ובפרט אם הדבר כה מפריע לבנה, ומטעמים מובנים, אם כי לא מוכרחים
זה לא חינוכי וזה עיוות החינוך שבן ישפיע על אמו בצורה כזאת וכמו שציינו בפרט שעושה כן על פי רב
ולעניות דעתי זה להרוס את הילד ללמד אותו להיות אלים ולהפעיל כח והפגנה נגד מי שלא מוצא חן בעיניו
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ג"א הקטן מצטרף.
השאלה היא לא 'בהכרח' האם מותר לאם לעשות או שלא, אלא האם נכון לעשות, ובפרט אם הדבר כה מפריע לבנה, ומטעמים מובנים, אם כי לא מוכרחים
זה לא חינוכי וזה עיוות החינוך שבן ישפיע על אמו בצורה כזאת וכמו שציינו בפרט שעושה כן על פי רב
ולעניות דעתי זה להרוס את הילד ללמד אותו להיות אלים ולהפעיל כח והפגנה נגד מי שלא מוצא חן בעיניו
לא הגזמת?
 

אור זורח

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
הרב @אור זורח לא זה מה שהוא שאל.

אמשול לך משל
אדם שואל אותי היכן רחוב רבי עקיבא ואני יודע שהרחוב סגור עכשיו האם תגיד לי לענות לו מה שהוא שאל וזהו שיילך כך וכך ויגיע ולא לומר לו שהרחוב סגור עכשיו כי לא זה מה שהוא שאל
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
זה לא חינוכי וזה עיוות החינוך שבן ישפיע על אמו בצורה כזאת וכמו שציינו בפרט שעושה כן על פי רב
ולעניות דעתי זה להרוס את הילד ללמד אותו להיות אלים ולהפעיל כח והפגנה נגד מי שלא מוצא חן בעיניו
לא סופר שהוא בא באלימות... וגם לא שעשה מריבה...הוא פשוט הביע צער על מה שכואב לו, ואולי יש הצדקה בדבריו, ועכשיו צריכים להכרעת דעת תורה לאיזה כיוון מנסים לעבוד, ולא לקבוע מיד שהבן הוא לא צודק וצריכים לחפש דרך איך להשפיע עליו, ומאוד יתכן שעם האדם הנכון יהיה אפשר לדבר על לב האמא, ולא יהיה שום מריבה והאמא תקבל את הדברים בהבנה, ובפרט שאומרים עליה שהיא מלאה ביראת שמים.(אם יחליט מי שיכול להחליט שעל פי תורה זה מה שצריכים לעשות)
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
הרב @אור זורח לא זה מה שהוא שאל.

אמשול לך משל
אדם שואל אותי היכן רחוב רבי עקיבא ואני יודע שהרחוב סגור עכשיו האם תגיד לי לענות לו מה שהוא שאל וזהו שיילך כך וכך ויגיע ולא לומר לו שהרחוב סגור עכשיו כי לא זה מה שהוא שאל


אענה במשל
אם אדם שואל אותך היכן רחוב רבי עקיבא ו'לדעתך' לא כדאי לו ללכת לשם...
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אענה במשל
אם אדם שואל אותך היכן רחוב רבי עקיבא ו'לדעתך' לא כדאי לו ללכת לשם...
השואל ביקש את ..................דעתם.................... של הכותבים.........גם את הדעה שלך ויפה מאוד שאתה כותב אותה אך בבקשה תתן גם לאחרים להשמיע את דעתם..........................................................................
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אור זורח אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
הרב @אור זורח לא זה מה שהוא שאל.

אמשול לך משל
אדם שואל אותי היכן רחוב רבי עקיבא ואני יודע שהרחוב סגור עכשיו האם תגיד לי לענות לו מה שהוא שאל וזהו שיילך כך וכך ויגיע ולא לומר לו שהרחוב סגור עכשיו כי לא זה מה שהוא שאל


אענה במשל
אם אדם שואל אותך היכן רחוב רבי עקיבא ו'לדעתך' לא כדאי לו ללכת לשם...


השאלה היתה על "דעתו" של השואל, שבשאלתו קבע שצריכים לדבר עם הבן, ולא עם האם, ורק שאל איך עושים את זה, אז העלתי שיש צד שני בדבר. ולא שאני סובר שהוא לא צודק, אלא שצריך לשאול למי שיכול להכריע בשאלה כגון זה.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אענה במשל
אם אדם שואל אותך היכן רחוב רבי עקיבא ו'לדעתך' לא כדאי לו ללכת לשם...
השואל ביקש את ..................דעתם.................... של הכותבים.........גם את הדעה שלך ויפה מאוד שאתה כותב אותה אך בבקשה תתן גם לאחרים להשמיע את דעתם..........................................................................


הוא ביקש את דעתם של הכותבים בנושא 'איך מסבירים לבחור' ולא בנושא האם להתערב לבחור, אני טועה?
 

אור זורח

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
לא סופר שהוא בא באלימות... וגם לא שעשה מריבה...הוא פשוט הביע צער על מה שכואב לו, ואולי יש הצדקה בדבריו, ועכשיו צריכים להכרעת דעת תורה לאיזה כיוון מנסים לעבוד, ולא לקבוע מיד שהבן הוא לא צודק וצריכים לחפש דרך איך להשפיע עליו, ומאוד יתכן שעם האדם הנכון יהיה אפשר לדבר על לב האמא, ולא יהיה שום מריבה והאמא תקבל את הדברים בהבנה, ובפרט שאומרים עליה שהיא מלאה ביראת שמים.(אם יחליט מי שיכול להחליט שעל פי תורה זה מה שצריכים לעשות)
אמרתי את דעתי מי שלא נאה לו שלא יקבל

דרך אגב יש לי עוד דעה
דעתי היא שאין מה לדבר יותר באשכול הזה כי נראה שכולם מסכימים שמה שצריך הוא ייעוץ אצל זה או אצל זה וממילא זה מיותר לחלוטין לדון כאן מי צודק או לא
היועץ צריך להחליט מה לעשות והאשכול זה יכול לצאת לגמלאות
 

אור זורח

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
השאלה היתה על "דעתו" של השואל, שבשאלתו קבע שצריכים לדבר עם הבן, ולא עם האם, ורק שאל איך עושים את זה, אז העלתי שיש צד שני בדבר. ולא שאני סובר שהוא לא צודק, אלא שצריך לשאול למי שיכול להכריע בשאלה כגון זה.
אני חושב שאם יהודי בא ושואל שאלה עם שני צדדים מצוה וצריך להאיר לו שיש צד שלישי
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
הוא ביקש את דעתם של הכותבים בנושא 'איך מסבירים לבחור'
לכבוד הרב @הצעיר שבחבורה נ"י.
בשאלה זו קבע השואל נ"י שאכן צריכים להסביר לבחור, אז פשוט צריכים לקחת צעד אחורה, ולראות אם זה אכן נכון שצריכים לדבר עם הבחור או לא.
ולא יעזור להגיד שלא שאל את זה, כי זה גופא הבעיה שלא שאל את זה.
ואםהיה אומר שביררתי ושאלתי דעת תורה והורו לי שצריכים לדבר עם הבן ולא עם האם, אז יתכן שלא היה כאן מקום להכניס פה "דיעות" אחרות של כותבים שסוברים שלא צריכים להתערב וכו' כי השואל שואל על פי מה שהוא כבר בירר לעצמו, אבל כל שלא כך שאל, נשאר מקום להציע שאלה אם זה הדרך הנכונה או לא.
 

אור זורח

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
ואבקש את סליחת הרב @אור זורח אם נשמע מכתיבתי פגיעה בכבודו, לא זו היתה כוונתי, ועמו הסליחה.
אבקש את סליחת הרב @"הצעיר שבחבורה אם נשמע מכתיבתי פגיעה בכבודו לא זו היתה כוונתי ועמו הסליחה
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
הרבנים @אור זורח ו@יושב אוהלים
נראה לי שהתערבו פה שני נושאים
אחד של הרב יושב אוהלים בשאלה האם לפנות אל הבחור שיסכים או אל האמא שתוותר
ואחד של הרב אור זורח שכתב שאין זה ענינו של השואל ולא מתפקידו להתערב

אני התייחסתי אך ורק לנושא השני
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אחד של הרב יושב אוהלים בשאלה האם לפנות אל הבחור שיסכים או אל האמא שתוותר
ואחד של הרב אור זורח שכתב שאין זה ענינו של השואל ולא מתפקידו להתערב

אני התייחסתי אך ורק לנושא השני

גם זה צריך שאלת חכם, ולא שיוכרע על ידי דעת כל אחד ואחד.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אחד של הרב יושב אוהלים בשאלה האם לפנות אל הבחור שיסכים או אל האמא שתוותר
ואחד של הרב אור זורח שכתב שאין זה ענינו של השואל ולא מתפקידו להתערב

אני התייחסתי אך ורק לנושא השני

גם זה צריך שאלת חכם, ולא שיוכרע על ידי דעת כל אחד ואחד.
וכל שלא נשאל, אפשר להעלות צד כזה שאולי זה גם צד שלא אמור החתן להתערב.

הרי יש לנו כבר 4 צדדים:
א. שהאדם הנכון ידבר עם הבן.
ב. שהאדם הנכון ידבר עם האם.
ג. שנשתוק ולא נתערב, ולא נושיע כלל לבן בצערו, ולאמא בצערה.
ד. שנשאל דעת תורה ויורו לנו מה רצון הקב"ה שנעשה בסיפור הזה, ואז גם לברר איך עושים את זה בצורה הכי טובה.
 
 
חלק עליון תַחתִית