האם קינוח בפת עדיף

יאיר1

משתמש ותיק
בין חלב לבשר צריך לקנח.
שיטת ר' זירא בגמרא (חולין קה.) אמר רבי זירא אין קינוח הפה אלא בפת.
מסקנת הגמרא שם: והלכתא בכל מילי הוי קינוח לבר מקמחא תמרי וירקא.

לשון השו"ע (פט ב) והקינוח הוא שילעוס פת ויקנח בו פיו יפה, וכן בכל דבר שירצה.
וכעין זה לשון הרמב"ם

מפני מה נקט לשון פת אם הדין כן בכל מה שירצה?
אולי כוונתם שלכתחילה יש לחוש לדעת ר' זירא לקנח דווקא בפת?
 

במבי

משתמש ותיק
מכיוון שמבנה ומרקם הפת הוא הכי מתאים לקינוח הפה (שהוא מעט ספוגי)
 

יאיר1

משתמש ותיק
פותח הנושא
הסבר יפה מאד.
אולי זה סברתו של ר' זירא.
אבל האם אכן להלכה יש כזה ענין להשתמש במה שהכי מתאים...
האם מישהו מהפוסקים מזכיר להעדיף פת?
האם גדולי הדורות הקפידו על כך בדווקא!!
 

דרומאי

משתמש ותיק
יאיר1 אמר:
בין חלב לבשר צריך לקנח.
שיטת ר' זירא בגמרא (חולין קה.) אמר רבי זירא אין קינוח הפה אלא בפת.
מסקנת הגמרא שם: והלכתא בכל מילי הוי קינוח לבר מקמחא תמרי וירקא.

לשון השו"ע (פט ב) והקינוח הוא שילעוס פת ויקנח בו פיו יפה, וכן בכל דבר שירצה.
וכעין זה לשון הרמב"ם

מפני מה נקט לשון פת אם הדין כן בכל מה שירצה?
אולי כוונתם שלכתחילה יש לחוש לדעת ר' זירא לקנח דווקא בפת?
בפסחים דף קיד רבא הוה מיהדר אסילקא וארוזא הואיל ונפיק מפומיה דרב הונא, ואף דרב הונא עצמו לא סבר שיש קפידא בדבר.
ויתכן שזהו ביאור לשון הרמב"ם.
 
 

יאיר1

משתמש ותיק
פותח הנושא
וכן יש בש"ס כמה מקומות. ואפילו כאשר הוי פחות טוב.
גבי הדס - רב כהנא אמר אפילו תרי וחד רב אחא בריה דרבא מהדר אתרי וחד הואיל ונפיק מפומיה דרב כהנא [-סוכה לב ב]
זו לא הנהגה ציבורית. ולא כל כך מיישב.
 
חלק עליון תַחתִית