יהי חסדך עלינו
משתמש ותיק
רציתי לשאול האם אדם שמקפיד מאד על גנרטור ושכנו שאינו מקפיד נכבה לו החשמל האם יש מקום בהלכה שלא להסכים לשים את החמין על הפלטה של בעל הגנרטור כיון שזה התחמם באיסור? [באופן שאין בעיות אחרות].
מצד מה, מסייע בידי עוברי עבירה, לפנ"ע על מעשה שבת, בליעות?למה זה תשאל לשמי אמר:לגבי עצם השאלה בהחלט נראה שיש מקום וכמדומה שאכן מקפידים על כך.
אבי חי אמר:מצד מה, מסייע בידי עוברי עבירה, לפנ"ע על מעשה שבת, בליעות?למה זה תשאל לשמי אמר:לגבי עצם השאלה בהחלט נראה שיש מקום וכמדומה שאכן מקפידים על כך.
(אני שואל מחוסר ידיעה)
מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.למה זה תשאל לשמי אמר:אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.
ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.
גם האוסרים מצד מעשה שבת צ"ע האם תבשיל שהתחמם ע"י יהודי נאסר על אף שהיה מבושל כ"צאבי חי אמר:מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.למה זה תשאל לשמי אמר:אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.
ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.
ולעניין בליעות, האם כשהסיר והפלטה יבשים יש חשש?
אבי חי אמר:מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.למה זה תשאל לשמי אמר:אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.
ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.
ולעניין בליעות, האם כשהסיר והפלטה יבשים יש חשש?
זה לא סתירה שתיהם אמתלמה זה תשאל לשמי אמר:חיפשתי באוצי בספר החמל בשבת של הרב מוגרנשטרן את המילים 'מעשה שבת', ועלו כשלושים תוצאות. אך טעם החזו''א אינו משום הנ''ל אלא כמ''ש מע''כ.
אם זכרוני איני מכזיב, הרי במצטמק וטוב לו - אסור.חיים ליצא אמר:גם האוסרים מצד מעשה שבת צ"ע האם תבשיל שהתחמם ע"י יהודי נאסר על אף שהיה מבושל כ"צאבי חי אמר:מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.למה זה תשאל לשמי אמר:אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.
ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.
ולעניין בליעות, האם כשהסיר והפלטה יבשים יש חשש?
{הרמ"א על פי שו"ת הרשב"א אוסר בכ"ג בגוי }
האם יש איזה ראיה שיש בליעות במעשה שבת? (סליחה על הבורות בזה)יהי חסדך עלינו אמר:רציתי לשאול האם אדם שמקפיד מאד על גנרטור ושכנו שאינו מקפיד נכבה לו החשמל האם יש מקום בהלכה שלא להסכים לשים את החמין על הפלטה של בעל הגנרטור כיון שזה התחמם באיסור? [באופן שאין בעיות אחרות].
מבקש אמת אמר:האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?
זה נכון רק בתוך הבית שלי, אבל אסור לי ללכת לבית של מי שמדליק אור בשבת באיסור וליהנות מהאור, כשאפשר להשאר בבית. והוא הדין כאן שהרחובות נסללו ע"י העירייה (יש מקום לדון בשכונות חרדיות לגמרי שהתושבים אינם מעוניינים באור, וגם בזה יש לפקפק, אבל בשכונות מעורבות וכ"ש מקומות לא חרדיים בודאי שאין הרחובות שייכים לי).איש ווילנא אמר:מבקש אמת אמר:האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?
אכן שאלה במקומה
בהקשר לרחובות העיר כמדומה שמבואר בפוסקים שאם משהו מדליק את האור שלא ברשותי אינו חייב להמנע מלהנות מהאור דהיינו וודאי אסור לו לעשות דברים שלא היה עושה בלעדי האור אבל אינו צריך להמנע מעשיית פעולה בגלל האור האסור [כך שכל הנאה שהיה עושה גם ללא התאורה ברחוב שהוא רשות הרבים]
השאלה אם הנקודה היא במה שהדליקו שלא ברשות וכאן אתה צודק שלכאורה הדליקו ברשותמבקש אמת אמר:זה נכון רק בתוך הבית שלי, אבל אסור לי ללכת לבית של מי שמדליק אור בשבת באיסור וליהנות מהאור, כשאפשר להשאר בבית. והוא הדין כאן שהרחובות נסללו ע"י העירייה (יש מקום לדון בשכונות חרדיות לגמרי שהתושבים אינם מעוניינים באור, וגם בזה יש לפקפק, אבל בשכונות מעורבות וכ"ש מקומות לא חרדיים בודאי שאין הרחובות שייכים לי).איש ווילנא אמר:מבקש אמת אמר:האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?
אכן שאלה במקומה
בהקשר לרחובות העיר כמדומה שמבואר בפוסקים שאם משהו מדליק את האור שלא ברשותי אינו חייב להמנע מלהנות מהאור דהיינו וודאי אסור לו לעשות דברים שלא היה עושה בלעדי האור אבל אינו צריך להמנע מעשיית פעולה בגלל האור האסור [כך שכל הנאה שהיה עושה גם ללא התאורה ברחוב שהוא רשות הרבים]
מבקש אמת אמר:האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?
כמדו' שמקילים לעשות כל מה שהיו עושים לולי החשמל. סיפר לי בחור מגאון יעקב שהלך לגראי"ל שטיינימן זצ"ל לשאול שאצל הוריו אין חשמל כשר האם יקפיד ע"ז כשחוזר בשבת והשיב שללמוד בשלחן שבת לא יעשה כי לא יכל לולי האור אך לאכול הרי אפשר גם בחושך ומותרמבקש אמת אמר:האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?
עיין פמ"ג רנג לט בא"א שהאריך בזהמשה אמת אמר:האם יש איזה ראיה שיש בליעות במעשה שבת
אם יהיו הרחובות חשוכים לגמרי מאד מאד קשה ללכת ברחוב, ולא היו יוצאים כי אם לדברים הנצרכים מאד, [איני יודע האם אנשים היו יוצאים לבית כנסת, כיון שלגשש בידיים עם לשם זה מאד מסובך ולוקח הרבה זמן], אמנם בזמן שיש ירח אפשר ללכת בשופי גם בלי תאורה כלל, [מנסיון].חיים ליצא אמר:
וללכת ברחוב אפשר גם ברחובות חשוכים