לשים את הצונט' של השכן שהתחמם בלי גנרטור?

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
רציתי לשאול האם אדם שמקפיד מאד על גנרטור ושכנו שאינו מקפיד נכבה לו החשמל האם יש מקום בהלכה שלא להסכים לשים את החמין על הפלטה של בעל הגנרטור כיון שזה התחמם באיסור? [באופן שאין בעיות אחרות].
 
שעשעת אותי עם הכותרת. וצ''ל לשים בביתי טשולנט שהתחמם בלא גנרטור אצל השכן.

לגבי עצם השאלה בהחלט נראה שיש מקום וכמדומה שאכן מקפידים על כך.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
להבנתי על זה אמרו מי שאמרו להחמיר בדרבנן ולהקל בדאורייתא

ובעצם השאלה יש הרבה יותר מבליעות איסור של ביטול גמילות חסדים וכו

דאכתי יש לשאול האם יינו של אותו שכן שאין לו גנרטור יין נסך והאם הוא מצטרף למניין ועוד שאלות מעין אלה
שהרי לדעת המחמיר הוא מחלל שבת
 

אבי חי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
לגבי עצם השאלה בהחלט נראה שיש מקום וכמדומה שאכן מקפידים על כך.
מצד מה, מסייע בידי עוברי עבירה, לפנ"ע על מעשה שבת, בליעות?
(אני שואל מחוסר ידיעה)
 
אבי חי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
לגבי עצם השאלה בהחלט נראה שיש מקום וכמדומה שאכן מקפידים על כך.
מצד מה, מסייע בידי עוברי עבירה, לפנ"ע על מעשה שבת, בליעות?
(אני שואל מחוסר ידיעה)


אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.

ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.  
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.

ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.  
מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.

ולעניין בליעות, האם כשהסיר והפלטה יבשים יש חשש?
 
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.

ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.  
מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.

ולעניין בליעות, האם כשהסיר והפלטה יבשים יש חשש?
גם האוסרים מצד מעשה שבת צ"ע האם תבשיל שהתחמם ע"י יהודי נאסר על אף שהיה מבושל כ"צ 
{הרמ"א על פי שו"ת הרשב"א אוסר בכ"ג בגוי }
 
 
אבי חי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.

ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.  
מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.

ולעניין בליעות, האם כשהסיר והפלטה יבשים יש חשש?



חיפשתי באוצי בספר החמל בשבת של הרב מוגרנשטרן את המילים 'מעשה שבת', ועלו כשלושים תוצאות. אך טעם החזו''א אינו משום הנ''ל אלא כמ''ש מע''כ.

לגבי הבליעות צדקו דברי מר.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
חיפשתי באוצי בספר החמל בשבת של הרב מוגרנשטרן את המילים 'מעשה שבת', ועלו כשלושים תוצאות. אך טעם החזו''א אינו משום הנ''ל אלא כמ''ש מע''כ.
זה לא סתירה שתיהם אמת
 

שמעיה

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
אבי חי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אין לי מושג אבל לענ''ד משום בליעות של בישול בשבת ע''י ישראל.

ראה נא, העושים גנרטור זה משום הדין הנ''ל, וזה לא רק הידור וכדו', וממילא אין נפק''מ בכל החילוקים של הנוהגים בחשמל לדעת האוסרים.  
מנא לך מה טעם הנוהגים בגנרטור? אני נמנה עמהם ב"ה, ולא ברור לי כלל כדבריך, ולמיעוט ידיעתי הטעם העיקרי הוא חילול השם.

ולעניין בליעות, האם כשהסיר והפלטה יבשים יש חשש?
גם האוסרים מצד מעשה שבת צ"ע האם תבשיל שהתחמם ע"י יהודי נאסר על אף שהיה מבושל כ"צ 
{הרמ"א על פי שו"ת הרשב"א אוסר בכ"ג בגוי }
אם זכרוני איני מכזיב, הרי במצטמק וטוב לו - אסור.
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
רציתי לשאול האם אדם שמקפיד מאד על גנרטור ושכנו שאינו מקפיד נכבה לו החשמל האם יש מקום בהלכה שלא להסכים לשים את החמין על הפלטה של בעל הגנרטור כיון שזה התחמם באיסור? [באופן שאין בעיות אחרות].
האם יש איזה ראיה שיש בליעות במעשה שבת? (סליחה על הבורות בזה)

נניח שיש, איך בדיוק יעבור בליעות בזה שהוא מניח על פלטה שלך?
 
 
התקשרתי לאברך שאמר לי פעם שיש איסור, והתברר שטעיתי.

הסיפור היה שהתארח בביתו יהודי שמקפיד מאוד על גנרטור, והאברך המארח בעצמו ג''כ מקפיד על גנרטור. איברא דכבה החשמל, ורצה המארח לשים את הסיר אצל שכן המשתמש בחשמל, ולזה חשש האורח משום מצטמק ויפה לו, והשתא א''ש.

למודאגים: תיכף ומיד חזר המארח והעלה את הסיר לשכן אחר, אלא שנשמט ממנו האורח ואכל דברים אחרים, כנראה מחשש אותן דקות בודדות שעמד הסיר אצל השכן המשתמש בחשמל.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?

אכן שאלה במקומה 
בהקשר לרחובות העיר כמדומה שמבואר בפוסקים שאם משהו מדליק את האור שלא ברשותי אינו חייב להמנע מלהנות מהאור דהיינו וודאי אסור לו לעשות דברים שלא היה עושה בלעדי האור אבל אינו צריך להמנע מעשיית פעולה בגלל האור האסור  [כך שכל הנאה שהיה עושה גם ללא התאורה  ברחוב שהוא רשות הרבים] 
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
מבקש אמת אמר:
האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?

אכן שאלה במקומה 
בהקשר לרחובות העיר כמדומה שמבואר בפוסקים שאם משהו מדליק את האור שלא ברשותי אינו חייב להמנע מלהנות מהאור דהיינו וודאי אסור לו לעשות דברים שלא היה עושה בלעדי האור אבל אינו צריך להמנע מעשיית פעולה בגלל האור האסור  [כך שכל הנאה שהיה עושה גם ללא התאורה  ברחוב שהוא רשות הרבים] 
זה נכון רק בתוך הבית שלי, אבל אסור לי ללכת לבית של מי שמדליק אור בשבת באיסור וליהנות מהאור, כשאפשר להשאר בבית. והוא הדין כאן שהרחובות נסללו ע"י העירייה (יש מקום לדון בשכונות חרדיות לגמרי שהתושבים אינם מעוניינים באור, וגם בזה יש לפקפק, אבל בשכונות מעורבות וכ"ש מקומות לא חרדיים בודאי שאין הרחובות שייכים לי).
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
איש ווילנא אמר:
מבקש אמת אמר:
האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?

אכן שאלה במקומה 
בהקשר לרחובות העיר כמדומה שמבואר בפוסקים שאם משהו מדליק את האור שלא ברשותי אינו חייב להמנע מלהנות מהאור דהיינו וודאי אסור לו לעשות דברים שלא היה עושה בלעדי האור אבל אינו צריך להמנע מעשיית פעולה בגלל האור האסור  [כך שכל הנאה שהיה עושה גם ללא התאורה  ברחוב שהוא רשות הרבים] 
זה נכון רק בתוך הבית שלי, אבל אסור לי ללכת לבית של מי שמדליק אור בשבת באיסור וליהנות מהאור, כשאפשר להשאר בבית. והוא הדין כאן שהרחובות נסללו ע"י העירייה (יש מקום לדון בשכונות חרדיות לגמרי שהתושבים אינם מעוניינים באור, וגם בזה יש לפקפק, אבל בשכונות מעורבות וכ"ש מקומות לא חרדיים בודאי שאין הרחובות שייכים לי).
השאלה אם הנקודה היא במה שהדליקו שלא ברשות וכאן אתה צודק שלכאורה הדליקו ברשות 
אבל אם הנקודה שכל שזה ברשותי אני לא צריך לצאת מרשותי על אף שזה שהדליק הדליק ברשות [ואינו דומה לבית חברו שאין זה רשותו כלל] 
יש לומר שהוא דין ברשות רבים 
דוגמא נוספת לספק ניתן לומר בבית של שותפים שאחד השותפים הדליק את הנר ויש לו רשות [ואפילו גוי הדליק שאסור להנות ממעשיו כשעשה לצורך ישראל] האם הישראל השותף צריך לצאת מהבית כיון שהדליק ברשות. או שכל שיש לו רשות במקום אינו צריך לצאת 
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?

האסור הוא להשתמש ופשוט לא עושים דברים שאי אפשר בלי 
וללכת ברחוב אפשר גם ברחובות חשוכים כנ"ל שקופץ לי החשמל בבית על אף שזה בלילה עדיין אין זה כמכת מצריים שאי אפשר ללכת כלל 
 

עושה שלום

משתמש רגיל
מעשה רב

אני זוכר לפני כ-10 שנים היה פעם הפסקת חשמל בשבת בלילה בשכונת רוממה בירושלים ובאו כל העם והניחו את הצ'ולנט אצל הרה"ג ר' נפתלי קופשיץ שליט"א
רב ביהמ"ד חנוכי הישיבות ברחוב זכרון יעקב ברוממה
שבביתו משתמשים רק בגנרטור
 

יעקב1

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
האם מי שסובר שאין שום צד קולא ואיסור גמור הוא להשתמש בחשמל, מקפיד גם לא להסתובב בלילה כשנהנה מאור פנסי הרחוב הפועלים על חשמל? וכשנקלע למקום ומתברר שיש חשמל רגיל, האם נשאר בחדרו ושוכב בעצימת עיניים כל השבת?
כמדו' שמקילים לעשות כל מה שהיו עושים לולי החשמל. סיפר לי בחור מגאון יעקב שהלך לגראי"ל שטיינימן זצ"ל לשאול שאצל הוריו אין חשמל כשר האם יקפיד ע"ז כשחוזר בשבת והשיב שללמוד בשלחן שבת לא יעשה כי לא יכל לולי האור אך לאכול הרי אפשר גם בחושך ומותר

עי' במקומות המסומנים מקונטרס על חשמל כשר
1.jpg
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
 
וללכת ברחוב אפשר גם ברחובות חשוכים 
אם יהיו הרחובות חשוכים לגמרי מאד מאד קשה ללכת ברחוב, ולא היו יוצאים כי אם לדברים הנצרכים מאד, [איני יודע האם אנשים היו יוצאים לבית כנסת, כיון שלגשש בידיים עם לשם זה מאד מסובך ולוקח הרבה זמן], אמנם בזמן שיש ירח אפשר ללכת בשופי גם בלי תאורה כלל, [מנסיון].
במקומות שיש הרבה משתמשים בגנרטור אין שאלה, כיון שהאור המגיע מהבתים מספיק כדי שיוכלו ללכת עמו ברחוב.
 
 
חלק עליון תַחתִית