ביאור הרעיון מאחורי סכנת הזוגות

במבי

משתמש ותיק
ידועה סכנת הזוגות (מובא פסחים קי. ועוד) שנמנעו מלאכול ולשתות בזוגות, אך מה הרעיון מאחורי חשש זה?
ונראה לומר ש"טט בכתפי שתים ופת באפריקי שתים" (סנהדרין ד: - מנחות לד:)
ו"טט" זה לשון המזכירה את המילה מוות !
במבי אמר:
אמר ר' יהושע: הרואה טי"ת בחלומו — סימן יפה לו. (ב"ק נה.) וצ"ב מדוע נחשוב שלא כך?

אך א"ל שכידוע "טויט" זה מת באידיש (וכן DEAD באנגלית) והיינו חושבים שזה סימן רע, קמ"ל שלא.

ומעניין שבתרבויות המזרח ישנו פחד מהספרה 4 הנקרא.... טטראפוביה ! (טטרא = ארבע, פוביה = פחד)



והגמ' בשבת כותבת אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי אֶלְעָזָר: אֵין לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ אֶלָּא יִרְאַת שָׁמַיִם בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה׳ אֱלֹהֶיךָ שׁוֹאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה וְגוֹ׳״, וּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר לָאָדָם הֵן יִרְאַת ה׳ הִיא חׇכְמָה וְגוֹ׳״ — שֶׁכֵּן בְּלָשׁוֹן יְוָנִי קוֹרִין לְאַחַת ״הֵן״. (שבת לא:) אך הספרה 2 היא כבר מוות,  הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים.
 
 

פפפפ

משתמש ותיק
במבי אמר:
ידועה סכנת הזוגות (מובא פסחים קי. ועוד) שנמנעו מלאכול ולשתות בזוגות, אך מה הרעיון מאחורי חשש זה?
ונראה לומר ש"טט בכתפי שתים ופת באפריקי שתים" (סנהדרין ד: - מנחות לד:)
ו"טט" זה לשון המזכירה את המילה מוות !
במבי אמר:
אמר ר' יהושע: הרואה טי"ת בחלומו — סימן יפה לו. (ב"ק נה.) וצ"ב מדוע נחשוב שלא כך?

אך א"ל שכידוע "טויט" זה מת באידיש (וכן DEAD באנגלית) והיינו חושבים שזה סימן רע, קמ"ל שלא.

ומעניין שבתרבויות המזרח ישנו פחד מהספרה 4 הנקרא.... טטראפוביה ! (טטרא = ארבע, פוביה = פחד)



והגמ' בשבת כותבת אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי אֶלְעָזָר: אֵין לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ אֶלָּא יִרְאַת שָׁמַיִם בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה׳ אֱלֹהֶיךָ שׁוֹאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה וְגוֹ׳״, וּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר לָאָדָם הֵן יִרְאַת ה׳ הִיא חׇכְמָה וְגוֹ׳״ — שֶׁכֵּן בְּלָשׁוֹן יְוָנִי קוֹרִין לְאַחַת ״הֵן״. (שבת לא:) אך הספרה 2 היא כבר מוות,  הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים.
ולמה שש ושמונה אסור
ולענין שתים אכן זה שיש בלשונת זרות מילות מלשוה"ק זה נכון אבל לא בטוח שזה קשור לענין הזוגות ולא עיינתי כעת בגמ' בפסחים 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
להבנתי, פעם האמינו בכך שדברים שנעשים בעולם הגשמי יש להם השפעה גם בעולם השדים. ולכן, מי שאוכל, אז השד אוכל משהו כנגדו. ומי שאוכל, או שותה, בזוגות, כאילו שלא מסכים לתת לשדים את מאכלם. אבל זה רק להבנתי. אם יש למישהו ביאור סביר איך זה קשור לשדים (כמבואר שם בכל האגדתא), אשמח.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
להבנתי, פעם האמינו בכך שדברים שנעשים בעולם הגשמי יש להם השפעה גם בעולם השדים. ולכן, מי שאוכל, אז השד אוכל משהו כנגדו. ומי שאוכל, או שותה, בזוגות, כאילו שלא מסכים לתת לשדים את מאכלם. אבל זה רק להבנתי. אם יש למישהו ביאור סביר איך זה קשור לשדים (כמבואר שם בכל האגדתא), אשמח.

מעניין באמת שצל אומרים באנגלית Shadow ומובא בגיטין שלשדים אין צל דצל (בבואה דבבואה - גיטין סו.)
 
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
HaimL אמר:
להבנתי, פעם האמינו בכך שדברים שנעשים בעולם הגשמי יש להם השפעה גם בעולם השדים. ולכן, מי שאוכל, אז השד אוכל משהו כנגדו. ומי שאוכל, או שותה, בזוגות, כאילו שלא מסכים לתת לשדים את מאכלם. אבל זה רק להבנתי. אם יש למישהו ביאור סביר איך זה קשור לשדים (כמבואר שם בכל האגדתא), אשמח.

מעניין באמת שצל אומרים באנגלית Shadow ומובא בגיטין שלשדים אין צל דצל (בבואה דבבואה - גיטין סו.)
כמדומני שהתרגום לארמית של "להטיל צל" הוא למשדי (לזרוק, להטיל) טולא. וגם הצל עצמו (טולא) הוא דומה למילה "להטיל".
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
במבי אמר:
ידועה סכנת הזוגות (מובא פסחים קי. ועוד) שנמנעו מלאכול ולשתות בזוגות, אך מה הרעיון מאחורי חשש זה?
ונראה לומר ש"טט בכתפי שתים ופת באפריקי שתים" (סנהדרין ד: - מנחות לד:)
ו"טט" זה לשון המזכירה את המילה מוות !
במבי אמר:
אמר ר' יהושע: הרואה טי"ת בחלומו — סימן יפה לו. (ב"ק נה.) וצ"ב מדוע נחשוב שלא כך?

אך א"ל שכידוע "טויט" זה מת באידיש (וכן DEAD באנגלית) והיינו חושבים שזה סימן רע, קמ"ל שלא.

ומעניין שבתרבויות המזרח ישנו פחד מהספרה 4 הנקרא.... טטראפוביה ! (טטרא = ארבע, פוביה = פחד)



והגמ' בשבת כותבת אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי אֶלְעָזָר: אֵין לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ אֶלָּא יִרְאַת שָׁמַיִם בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה׳ אֱלֹהֶיךָ שׁוֹאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה וְגוֹ׳״, וּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר לָאָדָם הֵן יִרְאַת ה׳ הִיא חׇכְמָה וְגוֹ׳״ — שֶׁכֵּן בְּלָשׁוֹן יְוָנִי קוֹרִין לְאַחַת ״הֵן״. (שבת לא:) אך הספרה 2 היא כבר מוות,  הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים.
גם "אל תסתר פניך ממני אל תט באף עבדך"
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב ראיתי פעם באחד מהמפרשים שהסבירו את השם דג אלתית (המוזכר במכשירין) בצורה הנ"ל "אל טט" כלומר הוא לא מת ואף אם הוא התייבש כמעט לחלוטין. (ניסיתי היום לחפש זאת, אך העלתי חרס)
 
חשבתי שאני חולם -
מעיזים להשוות דברי האמוראים הקדושים לתרבויות המזרח, וכותבים 'פעם האמינו', כביכול אנו המתקדמים מבינים יותר טוב,
ואין אפילו אחד שקם ומוחה ?
דן לכף זכות, שהפורום היה אז מצומצם יותר...
 

HaimL

משתמש ותיק
בלויא אמר:
חשבתי שאני חולם -
מעיזים להשוות דברי האמוראים הקדושים לתרבויות המזרח, וכותבים 'פעם האמינו', כביכול אנו המתקדמים מבינים יותר טוב,
ואין אפילו אחד שקם ומוחה ?
דן לכף זכות, שהפורום היה אז מצומצם יותר...
אתה באמת חולם (וגם מעיז פנים). אני לא אמרתי שום דבר על דברי האמוראים הקדושים. מישהו כאן שאל על הרעיון שמאחורי זה, ולכן אמרתי שזה נראה לי ההסבר התרבותי, שאנשים היו יכולים לייחס לחשש הנ"ל. דברי האמוראים הקדושים עצמם הם סוד ה' ליריאיו, ותל"מ.
 
 
אולי אני צריך לחלוץ נעליים ולבקש מחילה וירטואלית...
לא זכיתי להבין [וכמדומה שגם הקוראים אינם מבינים] מה ההבדל בין 'הרעיון שמאחורי זה' ו'ההסבר התרבותי' לבין 'דברי האמוראים הקדושים עצמם'.
מחילה, אבל זה קצת נשמע כמו שר' צ"מ זילברברג שליט"א מספר על ההוא שסיפר מה בדעתו לנקום במי שהרע לו, ואמרו לו, הלא אתה מאמין שהכל משמיים, וענה, 'מ'רעדט דאך'...
אגב, מה זה ותל"מ ?
אם פגעתי בכבודו שלא לצורך אני מבקש מחילתו ברבים.
 

HaimL

משתמש ותיק
בלויא אמר:
אולי אני צריך לחלוץ נעליים ולבקש מחילה וירטואלית...
לא זכיתי להבין [וכמדומה שגם הקוראים אינם מבינים] מה ההבדל בין 'הרעיון שמאחורי זה' ו'ההסבר התרבותי' לבין 'דברי האמוראים הקדושים עצמם'.
מחילה, אבל זה קצת נשמע כמו שר' צ"מ זילברברג שליט"א מספר על ההוא שסיפר מה בדעתו לנקום במי שהרע לו, ואמרו לו, הלא אתה מאמין שהכל משמיים, וענה, 'מ'רעדט דאך'...
אגב, מה זה ותל"מ ?
אם פגעתי בכבודו שלא לצורך אני מבקש מחילתו ברבים.
אתה לא צריך לעשות שום דבר, חוץ מאשר ללמוד קצת להירגע, ולהיות מתון בביקורת שלך.

והריני להסביר. שאל השואל, מה הרעיון שבזוגות. ברור לי (ומאחר ואתה מדבר בשם הקוראים, אתיר לעצמי גם להניח שברור לקוראים, לרבות לשואל עצמו) שחשש הזוגות הוא קבלת חז"ל, וסוד השם ליריאיו. מאחר ובכל זאת, תמיד רוצים לקרב את הדברים אל השכל, כתבתי לפי הבנתי. שים לב גם, שלא כתבתי שהיום יודעים שזה שטויות. כתבתי פעם האמינו, מאחר והיום השדים לא נראים, או לא מתגלים. כמדומני שיש דעות שהשדים היו רק או בעיקר בבבל, בגלל הטופוגרפיה הספציפית שלה, ועוד כמדומני, שהביאו כאן, היכן שהוא, ומתי שהוא, גם מאמר מקיף ונרחב בנושא.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת פסחים דף קט עמוד ב
לא יאכל אדם תרי, ולא ישתה תרי, ולא יקנח תרי, ולא יעשה צרכיו תרי. 

מהרש"א חידושי אגדות מסכת פסחים דף קי עמוד א
שלום לטובה מצטרף כו'. הוא מבואר כו' כי סכנת הזוגות לפי שהם כח השניות וכל שני רע דלכך לא נאמר כי טוב ביום ב' גם גיהנם נברא ביום ב' וכל הימים שאינן זוגות הם כח הא' והזוגות הם בכח יום ב' וע"כ ביום ד' מארת חסר כתיב וניתן רשות למזיקין בליל ד' גם ביום ו' נתקלל אדם וארץ וז"ש לקמן בתרי קטלינן בד' מזקינן כו' משום דתרי הוא גוף השניות אבל הד' אינו רק כח השניות וע"פ מ"ש ג' ברכות כהנים שהן ס' אותיות המגינין כנגד המזיקין ואת זה לעומת זה כי רוחות הטומאה הם ס' כדלקמן עלו ביה ס' שידין כו' וכמ"ש פרק מי שאחזו דה"ל לשלמה ביעתותא מן האשמדאי אמר הנה מטתו שלשלמה ששים גבורים וגו' מפחד בלילות והיינו ס' אותיות של ברכת כהנים שהם מצילין האדם מן המזיקין הממונין על הזוגות כדאמרינן לקמן דאשמדאי ממונה על הזוגות והשתא לא פליגי הני אמוראי דאמרי תרווייהו שלום שהוא סיום כל הג' ברכת כהנים ומשלים לס' אותיות לטובה מצטרף להציל מן המזיקין שהוא תיבה ז' מברכה ג' ואינו מצטרף לרעה שאין תיבה ח' אחריה אבל וישמרך ויחנך שאינן משלימין ברכת כהנים בתיבות ובאותיות מצטרף לרעה ורבה ורב יוסף הוסיפו דגם ברכה ב' ויחנך שהיא כוללת רוב הברכות בתיבות ובאותיות ג"כ לטובה מצטרף כו' ואביי ורבא הוסיפו דגם ברכה א' וישמרך שהיא מיעוטה בתיבות ובאותיות כיון שהן מכלל הג' ברכות מס' האותיות לטובה מצטרף כו' להציל מס' שידין אבל שנים שהם עיקר ומקור השניות והזוגות יש בו סכנה אי משום מזיקין אי משום כישוף כמ"ש רשב"ם ותוס' ודו"ק:

ספר גבורות השם למהר"ל - פרק לח 
ואין המזיקים שולטים בזה כי אין מזיקים שולטים רק בשניות, כמו שידוע במה שאמרו חכמים (פסחים ק"ט ע"ב) שלא לאכול זוגות ולשתות זוגות כי המזיקים שולטים על זה ואינם שולטים על אחדות, ודבר זה סוד נפלא נתבאר בספר באר הגולה, 

ספר באר הגולה למהר"ל - הבאר השני 
ועוד אמרו מה שאסרו חכמים לשתות זוגות הוא ענין כשפים. ואין הדבר כך וכי איך לא יאמין האדם במזמור יושב בסתר עליון, שם נזכר בפירוש שצריך האדם שמירה מן המזיקין. וכי הדבר הזה רע ללמוד האדם על מה הם שולטים להיות נשמר מהם, והנה דבר זה חכמה גדולה ללמד האדם שיהיה ניצול מן המזיקים, אבל ח"ו שיהיו פועלים בזה רק להגן ולהציל. והרי דניאל קרא אותו נבוכדנצר רב חרטומיא (דניאל ד') ר"ל גדול שבמכשפים כלם, ועוד כתיב (שם ב') וכל דבר חכמה ובינה אשר שאל מהם המלך וימצאם עשר ידות על כל החרטומים האשפים אשר בכל מדינות מלכותו, וזה מוכח שידעו כישוף וח"ו שיהיו הם מכשפים רק להציל עצמם. ומפני שידעו בחכמתם שהשדים שולטים במי שאוכל או שותה שתים, היו מצילין האדם מזה ולמדו אותו שאל יאכל שתים ואל ישתה שתים. וענין זה הוא חכמה נפלאה מאוד, צריך ג"כ לגלות לפרש מה שמקובל מפי חכמים. כי הש"י כאשר ברא עולמו יש בריאה שאינו עצם הבריאה רק הם נמשכים אחר עצם הבריאה ואינם עיקר הבריאה וכבר בארנו זה למעלה ג"כ. ודבר זה תמצא בנבראים גשמיים ונבראים בלתי גשמיים כמו הרוחות והשדים, והם אינם עצם הבריאה רק הם נמשכים אחר עצם הבריאה ואינם עיקר הבריאה וכבר בארנו זה למעלה ג"כ. ודבר זה תמצא בנבראים גשמיים ונבראים בלתי גשמיים כמו הרוחות והשדים, והם אינם עצם הבריאה, אבל הם נמשכים לבריאה וטפולים אצל הבריאה. ובדברים הגשמיים כמו התולעים וכיוצא בזה, אין בהן בריאה רק בשביל שאין הבריאה זולתם ומ"מ אינם עצם הבריאה, ודבר זה נקרא שניות, כי בעצם ובראשונה אין בהם בריאה כלל רק הם שניות לבריאה, לכך הם שולטים במקום שיש שניות כי זהו כחם. 

בית הבחירה (מאירי) מסכת פסחים דף קט עמוד ב
בכמה מקומות ביארנו שבאותם הזמנים היו העם נמשכים אחר דברי' המוניים כלחשים ונחשים ופעולות המוניות וכל שלא היה בהם סרך עבודה זרה ודרכי האמורי לא חששו בהם חכמים לעקרם וכל שכן במה שהיה הרגילות אצלם בו כל כך שהיה טבעם מקבל בענין חזוק או חולשה וכמו שהעידו בסוגיא זו דקפיד קפדינן ליה דלא קפיד לא קפדינן ליה וממין דברים אלו הוא שהיו רגילים להזהר מן הזוגות וכשתקנו חכמים ארבע כוסות שלא לגרוע או להוסיף מצד אותם ההבלים הוצרכו לרוב רגילותם לתת טעם לדבריהם והוא שאמרו ליל שמורים הוא לילה המשומר ובא מן המזיקין וכבר נמנעו מטעם זה מלומר בה ברכה מעין שבע אם חל בשבת שהרי לא נתקנה אלא מפחד המתאחרים לבא כגון עם שבשדות וכן אמרו שכוס של ברכה אחר שאינו מענין הסדר מצטרף לטובה ר"ל לבטל תורת זוגות מן השנים שעברו ואינו מצטרף לרעה להחזיר בדין זוגות בצירוף כוס של הלל הבא אחריו אם מפני שאינו מסדר הפסח כמו שכתבנו אם מפני שאותן שלש שמתחלת אכילה עד סוף אכילה הם חשבון אחד והרביעי שהוא אחר אכילה הוא חשבון אחר וכן פרשוה בדרך אחרת שכל אחד מהם מצוה בפני עצמה היא ואין צירוף לאחד עם חברו:

הצג קובץ מצורף זוגות.PDF
הצג קובץ מצורף מלכיאל - ענין הזוגות.PDF
 

HaimL

משתמש ותיק
א"כ, לפי פירוש המאירי, ייתכן שטעיתי בכך שזאת קבלת חז"ל, ואכן הוא מהטעם של אמונה קדומה, שהיום כבר לא מאמינים בה, ורק חז"ל הם שהתירו להמון העם לנהוג כפי דרכם (ומכאן ילמד האדם להיזהר שלא לקדש כל דבר שהוא רואה ולא מבין)
 

אור החכמה

משתמש ותיק
בלויא אמר:
חשבתי שאני חולם -
מעיזים להשוות דברי האמוראים הקדושים לתרבויות המזרח, וכותבים 'פעם האמינו', כביכול אנו המתקדמים מבינים יותר טוב,
ואין אפילו אחד שקם ומוחה ?
דן לכף זכות, שהפורום היה אז מצומצם יותר...

עיין בבקשה בדברי המאירי שהבאתי למעלה...
 

ערבה

משתמש ותיק
קופץ על האשכול,
מדוע לא חוששים ל'זוגות' בלחם משנה?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
הצדק עמו, ובחפזי שגיתי.
אך אכן מפורש בסוגיא דזוגות (פסחים קי, ב) דככרות אין בהן האי חששא, שנגמרו בידי אדם.
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
אור החכמה אמר:
בלויא אמר:
חשבתי שאני חולם -
מעיזים להשוות דברי האמוראים הקדושים לתרבויות המזרח, וכותבים 'פעם האמינו', כביכול אנו המתקדמים מבינים יותר טוב,
ואין אפילו אחד שקם ומוחה ?
דן לכף זכות, שהפורום היה אז מצומצם יותר...

עיין בבקשה בדברי המאירי שהבאתי למעלה...
וכ"ה במאירי שבת לענין קמע מומחה
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הצדק עמו, ובחפזי שגיתי.
אך אכן מפורש בסוגיא דזוגות (פסחים קי, ב) דככרות אין בהן האי חששא, שנגמרו בידי אדם.
איברא, דאכתי יש לתמוה, שומר מצווה וגו'. ויש לדחוק ולומר, דשמא המצווה בשבת לבצוע על שני כיכרות, אבל לא שכ"א יאכל שני כיכרות שלמים, ולכן אין בזה מצווה, וע"כ צריך לתרץ שאין חשש זוגות בכיכרות לחם.
 
 
רז בן ציון אמר:
אור החכמה אמר:
בלויא אמר:
חשבתי שאני חולם -
מעיזים להשוות דברי האמוראים הקדושים לתרבויות המזרח, וכותבים 'פעם האמינו', כביכול אנו המתקדמים מבינים יותר טוב,
ואין אפילו אחד שקם ומוחה ?
דן לכף זכות, שהפורום היה אז מצומצם יותר...

עיין בבקשה בדברי המאירי שהבאתי למעלה...
וכ"ה במאירי שבת לענין קמע מומחה
תמיד אפשר למצוא איזה ראשון....

מוכרים שלא לטובה ה'מסכילים' שאוהבים להתלות ברלב"ג או במו"נ או ברשב"ם עה"ת וכדו'...
יש את הדעה המקובלת אצל שלומי אמוני ישראל, ותל"מ.
אני רוצה מאוד לקוות שמשתתפי הפורום כאן הם כאלו, ולא שכאן יש במה לכל האוהבים לחלוק על גדו"י [יש כאלה פורומים, חסומים בנטפרי בד"כ, ב"ה].

ראיתי פעם בס' הלכה חשוב [איני זוכר כעת איפה, אם מישהו יודע אשמח גם לדעת],
בשם מרן הגרש"ז אויערבך זיע"א,
שאף שבזמן שהתגלה ס' הזהר היו מגדו"י שהתנגדו לו,
מ"מ פשוט, שלהם היה הרשות לעשות כן, ואנו מחוייבים לכבד אותם,
אבל בזמנינו, מי שיחלוק על הזוה"ק אזי יינו יין נסך, כידוע מה'דרדעים',
כי זה כבר התקבל בעמ"י כחלק מהתורה.

 
 

בן ראם

משתמש ותיק
בלויא אמר:
איזה ראשון....
עד שאתה מלין על הרב @HaimL שמזלזל באמוראים (ואינו כן) הזהר בכבודן של ראשונים- "איזה ראשון..." שאפשר למצוא אינו לשון כבוד.
 

ערבה

משתמש ותיק
בלויא אמר:
רז בן ציון אמר:
אור החכמה אמר:
עיין בבקשה בדברי המאירי שהבאתי למעלה...
וכ"ה במאירי שבת לענין קמע מומחה
תמיד אפשר למצוא איזה ראשון....

מוכרים שלא לטובה ה'מסכילים' שאוהבים להתלות ברלב"ג או במו"נ או ברשב"ם עה"ת וכדו'...
יש את הדעה המקובלת אצל שלומי אמוני ישראל, ותל"מ.
אני רוצה מאוד לקוות שמשתתפי הפורום כאן הם כאלו, ולא שכאן יש במה לכל האוהבים לחלוק על גדו"י [יש כאלה פורומים, חסומים בנטפרי בד"כ, ב"ה].

ראיתי פעם בס' הלכה חשוב [איני זוכר כעת איפה, אם מישהו יודע אשמח גם לדעת],
בשם מרן הגרש"ז אויערבך זיע"א,
שאף שבזמן שהתגלה ס' הזהר היו מגדו"י שהתנגדו לו,
מ"מ פשוט, שלהם היה הרשות לעשות כן, ואנו מחוייבים לכבד אותם,
אבל בזמנינו, מי שיחלוק על הזוה"ק אזי יינו יין נסך, כידוע מה'דרדעים',
כי זה כבר התקבל בעמ"י כחלק מהתורה.
א. מה רע למצוא 'איזה ראשון' (כלשונך), ולהיתלות באילן גדול? (הרבה שיעורים כלליים בישיבות עובדים כך) 

ב. אשמח להגדרה ברורה מי הם 'שלומי אמוני ישראל'?

ג. איך יודעים מה התקבל אצל שלומי אמוני ישראל בנידון דידן?

ד. כמה זמן צריך לעבור משעת האמירה של 'הראשון' עד שמחליטים שאכן דבריו התקבלו או שלא התקבלו?


 
  
 
 
בן ראם אמר:
בלויא אמר:
איזה ראשון....
עד שאתה מלין על הרב @HaimL שמזלזל באמוראים (ואינו כן) הזהר בכבודן של ראשונים- "איזה ראשון..." שאפשר למצוא אינו לשון כבוד.



קיבלתי, צודק,
הכוונה היתה 'ראשון יחיד' שרוב הראשונים לא סוברים כמוהו,
באמת אין כותבים כך.
אגב, אחר כתיבת התגובה נמלכתי בדעתי שהיא חריפה מידי, וניסחתיה מחדש באופן שמכבד יותר את הרבנים המגיבים ודעותיהם השונות, ובטעות טכנית התפרסה הטיוטה הראשונה...
 

אור החכמה

משתמש ותיק
בלויא אמר:
בן ראם אמר:
בלויא אמר:
איזה ראשון....
עד שאתה מלין על הרב @HaimL שמזלזל באמוראים (ואינו כן) הזהר בכבודן של ראשונים- "איזה ראשון..." שאפשר למצוא אינו לשון כבוד.



קיבלתי, צודק,
הכוונה היתה 'ראשון יחיד' שרוב הראשונים לא סוברים כמוהו,
באמת אין כותבים כך.
אגב, אחר כתיבת התגובה נמלכתי בדעתי שהיא חריפה מידי, וניסחתיה מחדש באופן שמכבד יותר את הרבנים המגיבים ודעותיהם השונות, ובטעות טכנית התפרסה הטיוטה הראשונה...

האם יוכל נא כבודו למנות את "רוב הראשונים" שאינם סוברים כמו המאירי בעניין זה?
 

מתבונן לעומק

משתמש רגיל
בלויא אמר:
חשבתי שאני חולם -
מעיזים להשוות דברי האמוראים הקדושים לתרבויות המזרח, וכותבים 'פעם האמינו', כביכול אנו המתקדמים מבינים יותר טוב,
ואין אפילו אחד שקם ומוחה ?
דן לכף זכות, שהפורום היה אז מצומצם יותר...

אתה צודק. רק עכשיו ראיתי את הדברים הנוראיים והמחלחלים האלו . מלאי קרירות ובוז לדברי חז"ל הקדושים. אוי לנו שכך עלתה בימינו שבפורום המתקרא "חרדי " ומאושר ע"י הרבנים נכתבים דברי כפירה גמורה כאלו ואין פוצה פה ומצפצף !!
אללי לנו על שריפת התורה שמתבצעת בכל יום ויום לנגד עינינו , והקהל שוחק ומשחק !
 

ערבה

משתמש ותיק
מתבונן לעומק אמר:
בלויא אמר:
חשבתי שאני חולם -
מעיזים להשוות דברי האמוראים הקדושים לתרבויות המזרח, וכותבים 'פעם האמינו', כביכול אנו המתקדמים מבינים יותר טוב,
ואין אפילו אחד שקם ומוחה ?
דן לכף זכות, שהפורום היה אז מצומצם יותר...

אתה צודק. רק עכשיו ראיתי את הדברים הנוראיים והמחלחלים האלו . מלאי קרירות ובוז לדברי חז"ל הקדושים. אוי לנו שכך עלתה בימינו שבפורום המתקרא "חרדי " ומאושר ע"י הרבנים נכתבים דברי כפירה גמורה כאלו ואין פוצה פה ומצפצף !!
אללי לנו על שריפת התורה שמתבצעת בכל יום ויום לנגד עינינו , והקהל שוחק ומשחק !

איני מבין מדוע כבודו חבר בפורום שמקרר אותו, וגורם לחלחול של דברי כפירה נוראיים כאלה לתוך ליבו...
אתה מזכיר לי את אותו אדם שנוסע לחופי הים בתל אביב כדי למחות בנשים לא צנועות.

 
 
חלק עליון תַחתִית