מבקש אמונה
משתמש רגיל
ידועים דברי הרמב"ם שאנו לא מאמינים במשה רבנו (או כל מי שיעמוד אחריו ויעשה כמוהו) מכוח האותות ומופתים והיחד החזקה אשר עשה עליני כל ישראל, אלא מכח זה שאנו עדים בדבר שהוא נביא אמת, כי עינינו ראו ואזננו שמעו שה' מדבר עמו במעמד הר סיני כו' כו', וכש"נ וגם בך יאמינו לעולם.
כמו"כ ידועים דברי הרמב"ן (ואתחנן, ובשכחת הלאוין) עה"פ רק השמר לך כו' פן תשכח - שמעמד הר סיני היא יסוד אמונתינו, על פי הכלל שאין אדם נוחל שקר לבנו כו' כו'.
והדברים עתיקין.
אבל כמה תמיהות יש בדבר:
כמו"כ ידועים דברי הרמב"ן (ואתחנן, ובשכחת הלאוין) עה"פ רק השמר לך כו' פן תשכח - שמעמד הר סיני היא יסוד אמונתינו, על פי הכלל שאין אדם נוחל שקר לבנו כו' כו'.
והדברים עתיקין.
אבל כמה תמיהות יש בדבר:
- בחז"ל (וברש"י) מבואר שלפי ה'תכנת המקורית', כביכול, לא היתה אמורה להיות התגלות בכזו קנה מידה. ורק בעקבות בקשת בני ישראל "רצוננו לראות את מלכנו", ענה הקב"ה הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמעו העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם". והתמיהה גדולה עד למאוד: הייתכן שלולא בקשת ישראל, לא היה לנו כיום שום ביסוס והוכחה חותכת לאמיתות התורה?! האם הקב"ה באמת ציפה שייתכן שדת זה ימשיך לאורך ההיסטוריה ללא גיבוי חסר-תקדים של התגלות אלוקית המונית?!?
- מושג יסודי זה, שלאמונתינו יש הוכחה חותכת שאין לשום עם או דת אחר, לא מוזכר בשום מקום אחר, פרט במקורות הנ"ל מדברי הראשונים, שהיו אמונים על ויכוח ועימות תמידי עם הנוצרים ומכחישי התורה. האמת, שהמשמעות הפוכה. ברוב מקומות בתורה, כשמדובר על גודל מעלת עם ישראל וחובתו לעבוד את ה', מודגש בעיקר יציאת מצרים ואת האותות והמופתים אשר ראו עיניך. [וגם דברי משה רבנו שם בפרשת ואתחנן, "כי שאל נא לימים וגו' השמע עם קול אלוקים וגו'" (שלכאורה משמע כדברי הרמב"ן), נאמר בצמוד לפסוק שלאחריו "או הניסה אלוקים לקחת לו גוי" וגו'. כלומר, הרעיון המרכזי הוא לרומם חשיבות עם ישראל בעיני ה' אשר בחר בם, ואת גודל חיוב קבלת עומ"ש ומצוות. ומי לנו גדול מתוכחת יהושע לעם ישראל בסוף ספר יהושע, נאום שלם על היסטורית התהוות העם הנבחר, שמסתיים עם פנייה לבני ישראל שיחליטו אם הם רוצים לעבוד לה' או לאל אחר... הפרשה מתחיל "כה אמר ה' בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם גו'" והולך ומפרט את כל האותות והמופתים הגדולים שנעשו לישראל. ולאורה ייפלא מאוד, איך לא מוזכר הנס הגדול מכולם, שהקב"ה התגלה לעיני כולם, ותשמיעם את את קולך מלבת אש, אתה נגלית בענן כבודך על הר סיני ללמד לעמך תרה ומצוות. שלכאורה זה אמור להיות המחייב הכי גדול לקבלת עומ"ש יותר מכל הניסים שנעו להם לאבותיהם!