ידועים דברי חז"ל שמשה רבינו שאל בראותו ייסורי ר"ע: זו תורה וזו שכרה (מנחות כט, ב). וכתב הרמב"ן בשער הגמול (דפוס מערבא עמ' ט): רצו חכמים לומר שאין מיתתו של ר"ע ביסורין הללו ראויה לו לנכות מיעוט מעשים רעים, לפי שהיה צדיק גמור כל ימיו, אלא שהענין נעלם..."
ותורה היא וללמוד אנו צריכים, איך ניתן לומר כזאת, והלא ר"ע היה עם הארץ עד גיל 40, אז איך אפשר לומר שהיה צדיק גמור כל ימיו. חוץ מעצם כך שלא למד, הרי פשוט שמי שהוא עם הארץ לא יתכן שלא ייכשל לרוב בעבירות ובביטולי מצוות ופרטיהן, פוק חזי מה שכתב ר' יונתן אייבשיץ על מי שלא לומד כסדר הלכות שבת. וצריך עיון גדול.
ותורה היא וללמוד אנו צריכים, איך ניתן לומר כזאת, והלא ר"ע היה עם הארץ עד גיל 40, אז איך אפשר לומר שהיה צדיק גמור כל ימיו. חוץ מעצם כך שלא למד, הרי פשוט שמי שהוא עם הארץ לא יתכן שלא ייכשל לרוב בעבירות ובביטולי מצוות ופרטיהן, פוק חזי מה שכתב ר' יונתן אייבשיץ על מי שלא לומד כסדר הלכות שבת. וצריך עיון גדול.