שאלה בסיסית באמונה

איש תלמודי

משתמש ותיק
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
שואל כעניין אמר:
צדיק גוזר והקב"ה מקיים ואז כביכול אינו יכול לעשות רצונו
יכול - אלא דאינו רוצה.

לפי מה שהבנתי עד היום מאמר זה, שכביכול כובש הקב"ה רצונו מפני גזירת הצדיק. 

ולא שהקב"ה משנה את רצונו כרצון הצדיק

הלא כן?
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שואל כעניין אמר:
איש תלמודי אמר:
שואל כעניין אמר:
צדיק גוזר והקב"ה מקיים ואז כביכול אינו יכול לעשות רצונו
יכול - אלא דאינו רוצה.

לפי מה שהבנתי עד היום מאמר זה, שכביכול כובש הקב"ה רצונו מפני גזירת הצדיק. 

ולא שהקב"ה משנה את רצונו כרצון הצדיק

הלא כן?

למעשה - הוא רוצה לכבוש את רצונו 
אך לא הוה בגדר אינו יכול לעבור על גזירת הצדיק.
 

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

זהו בדיוק כל יכול.
זה ההבנה הפשוטה ביותר.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חושב מבחוץ אמר:
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

זהו בדיוק כל יכול.
זה ההבנה הפשוטה ביותר.

אבל למעשה הוא מוגבל מאיזה דבר
והלא הוא אין סוף.
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
'לא יוכל לעשות משהו' אינו איזה דבר שא"א לעשותו
הוא תיאור של יכולת לעשות הכל
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שש אנוכי אמר:
'לא יוכל לעשות משהו' אינו איזה דבר שא"א לעשותו
הוא תיאור של יכולת לעשות הכל



האם הוא יכול לברוא משהו שאינו יכול לסתור אותו
אם כן יהיה משהו שאינו יכול לעשות
ואם לא הרי יש משהו שאינו יכול לעשות.
 

שפת הים

משתמש ותיק
המושג יכולת הוא רק במושגים המצומצמים והמוגבלים שלנו.
כשם שאנחנו לא יכולים לתפוס איך אצל הקב"ה אין זמן ותנועה, כך איננו יכולים לתפוס היאך אצלו אין מושג בכלל של גבול ואי יכולת.
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
המושג יכולת הוא רק במושגים המצומצמים והמוגבלים שלנו.
כשם שאנחנו לא יכולים לתפוס איך אצל הקב"ה אין זמן ותנועה, כך איננו יכולים לתפוס היאך אצלו אין מושג בכלל של גבול ואי יכולת.
וניתן להוסיף שחלק ממה שהוא כל יכול זה שאין אנחנו יכולים להבין מה הוא יכול ומה לא 

 
 

זאב בודד

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.
 
 

דודעלע

משתמש ותיק
השאלה כפי שהבנתי אותה היא האם בלי גבול יכול להגביל עצמו, וא"כ התשובה היא ש'כשם שכוחו בבלי גבול, כך כוחו בגבול, שאם אין אתה אומר כן נמצאת אתה מחסר שלימותו'
קיצר, הוא יכול
ולענ"ד הוא הוא עניין הצמצום
 

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
בשביל להבין יותר את השאלה וכן יותר כיוון לתשובה שואלים את זה בצורה כזאת האם הקב''ה יכול לברא אבן שהוא לא יכול להרים אותה
ודנו בזה רבות יותר המרצים בקירוב וכדו'
 

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
דודעלע אמר:
השאלה כפי שהבנתי אותה היא האם בלי גבול יכול להגביל עצמו, וא"כ התשובה היא ש'כשם שכוחו בבלי גבול, כך כוחו בגבול, שאם אין אתה אומר כן נמצאת אתה מחסר שלימותו'
קיצר, הוא יכול
ולענ"ד הוא הוא עניין הצמצום

אבל אחרי בהגביל את עצמו הרי הוא מוגבל
 

נדיב לב

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

שאלת האבן הכבדה המפורסמת.

פרדוקס הכל-יכול, או טיעון התכונות הסותרות, היא שאלה שהועלתה על ידי מספר ראשונים[1]. הפרדוקס מקשה על המושג אומניפוטנטיות (כל-יכולוּת). האם יתכן שהאלקים הכל-יכול מסוגל ליצור אבן שאותה הוא לא יוכל להרים?" או "האם יתכן שהאלקים שהוא כל-יכול ויודע הכל, מסוגל לברוא אדם המסוגל לעשות משהו ולהיות היחיד היודע זאת?".

ישנן מספר דרכים להגדיר את היותו של האלקים כל יכול:

"א' כל-יכול באופן אבסולוטי" משמעותה שא' יכול לעשות כל דבר בכלל. בפרט כל דבר הניתן לתיאור על ידי רצף של מלים, גם אם ניתן להראות שרצף המלים הזה מכיל סתירה פנימית. הפרדוקס במלוא חריפותו מתייחס בעיקר להגדרה מסוג זה. חלק מן הראשונים[דרוש מקור] פותרים את הפרדוקס על ידי הטענה שישות כל יכולה (ה'), איננה כפופה להיגיון האנושי.
"א' כל-יכול" משמעותה שהטענה "א' יכול ב'" היא נכונה אם ורק אם ב' הוא תיאור עקבי של פעולה. הגדרה כזאת פותרת חלק מהפרדוקס, אך איננה מתחמקת מהמקרה שבו ב' מוגדר כ"אבן שהיוצר שלה איננו מסוגל להרים אותה". תיאור כזה של ב' איננו מכיל כל סתירה פנימית בפני עצמו, שהרי אנשים מסוגלים לייצר חפצים שהם אינם מסוגלים להרים. נובע מכך שאנשים מסוגלים לעשות דברים שכל-יכול (בהגדרתו זו) איננו יכול.
"א' כל-יכול" משמעותה שהטענה "א' יכול ב'" היא נכונה אם ורק אם "א' עשה ב'" הוא תיאור נטול סתירה פנימית. הגדרה כזאת פותרת את הפרדוקס המקורי לחלוטין, אך עדיין טומנת בחובה בעיות מוסריות (אם ב' הוא "לשקר") או בעיות של זמנים (אם ב' הוא "להביא לכך שירושלים מעולם לא הייתה קיימת"). כמו כן, הגדרה כזאת עשויה לא לספק כופרים, או מאמינים הרואים בהגדרה של ה' ככל-יכול בצורה "מופחתת" כזאת, פגיעה בה'.
"א' כל-יכול" משמעותה שהטענה "א' יביא לכך שב'" נכונה אם ורק אם "א' יביא לכך שב'" הוא תיאור נטול סתירה פנימית. הגדרה כזאת מתחמקת גם מבעיות של זמנים.
גישת הראשונים לשאלת הפרדוקס
בעניין הכוונה הראויה בהזכרת שם אלקים, נפסק: "ובהזכירו אלקים, יכוין שהוא תקיף, בעל היכולת ובעל הכֹחות כֻּלם."[2]

הגישה המקובלת לפרדוקס היא להראות שתכונת ה"כל יכול", מנועה מעצם הגדרתה להיות "לא כל יכול", ולכן נמנעת האפשרות שכל יכול לא יוכל להרים את האבן שהוא יצר. ודוקא משום שהוא כל יכול:

וכך כתב רס"ג[3]: "ולכן לא תהללנו שהוא עושה את החמשה יותר מעשרה, על אף שאינו מוסיף עליהן, ולא שהוא מכניס את העולם בתוך טבעת, בעוד שאינו מיצר את זה ולא מרחיב את זה, ולא שהוא מחזיר את אתמול במצבו של אתמול, מפני שכל אלה מן הנמנע. ויתכן שישאל אותנו אחד הכופרים עליהן, אז נענה לו שהוא יכול על כל דבר. וזה אשר שאלו עליו אינו מאומה, כי אם הבל, וההבל אינו כלום. וכאלו שאלו אם יש לו יכולת על לא כלום, כי על זה שאלו באמת."

דברים דומים כתב הרמב"ם, והוסיף: "ואין חסרון ביוצר בכך שאינו יכול לעשות את הנמנע [...] ולא נייחס לקל יתעלה חוסר אונים מכיוון שאין הוא יכול להפוך את עצמותו לגוף או לברוא את מי שהוא כמותו".[4] זאת אומרת שעצם זה שהוא "לא יכול" להגביל את עצמו - זו היכולת הגדולה ביותר, ואם היה יכול להגביל את עצמו אז היה מוגבל (נקרא לעיתים "נמנע הנמנעות"). הסבר דומה נמצא גם בדברי רבי יוסף אלבו[5], רבי ידעיה הפניני[6], רבי יצחק עראמה[7] הרלב"ג[8] והאברבנאל[9].

בפילוסופיה בת זמננו
על פי פרופ' שלום רוזנברג, השאלה נוגעת לשאלת כפיפותו של אלקים לעקרונות ההגיון: "במידה שהתשובה היא לא, בעולם הרציונליסטים, בו אין משולשים בעלי ארבעה קדקודים ולא עיגולים מרובעים, אין זאת פגיעה כלל בכבודו ובכל יכולתו לטעון שהוא "כפוף" לעקרונות ההיגיון, שמבטא את חכמתו". מאידך, אם התשובה היא כן: "תמצא את עצמך בקוסמוס שהוא מעבר לחוקי תבונתך. הקב"ה אינו נבהל מאילוצי חוק הסתירה, ואולי יצר אי-שם, עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות, ואבנים מוזרות כאוות רצונך."[10]

 

חפר

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

מחוק הבורא שהוא כן יכול, כלומר כל מה שיתכן הוא יכול לעשות, מה שלא יתכן בכלל זה שהוא לא יכול רק הדבר מצד עצמו לא יתכן, ובכלל זה לא יתכן בורא שהוא לא כל יכול.
 

מבקש השם

משתמש ותיק
המושג יכולת אצל הקב''ה זה בעצם הגבלה ופחיתות, כי להיות ''יכול'' זה להיות יכול על ''משהו'', ומהו המשהו הזה שהקב''ה צריך להיות יכול עליו?  על כרחך שזה גם משהו ממנו, שהוא מבטא את אי היכולת שעליו הקב''ה יכול. ונמצא  שבכל דיבור על יכולת כלפיו יתברך, מושרש תפיסה של אי יכולת שבאה ממנו.
 

זאב בודד

משתמש ותיק
זאב בודד אמר:
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.
וארחיב.
להגביל יכולת דורש לבצע שינוי או בפועל או בנפעל, בפועל - הקב''ה, לא שייכים שינויים, וכמו שהסברתי,
בנפעל- האבן בדוגמא הרווחת, לא שייכים שינויים- מפני שלתפיסת היהדות, בניגוד לתפיסת העולם המדעי, העולם אינו המשכי, אלא מתחדש, ולכן למרות שראינו מקודם אבן בדיוק באותו מקום, האבן היא לא אותה אבן והמקום הוא לא אותו מקום, וזאת אומרת שכל שינוי אינו תהליך, אלא חידוש אבן זהה במקום/מצב שונה, ואין זו אותה האבן- ובקיצור שכל אובייקט מתקיים רק פרק זמן בלתי מתחלק ולכן גם בנפעל לא שייכים שינויים.
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

לא הסברת את השאלה.
וכי זו הלכה למשה מסיני שהוא כל יכול, שנשאל שאלות של סתירה מיניה וביה.
אולי באמת "אינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו",
ואין זו סתירה לכך שהוא כל יכול, כיון שהדבר נובע מהמציאות האמתית שהוא כל יכול.
על מה מתבססת שאלתך, עד שאתה מכנה אותה "שאלה בסיסית באמונה".
 

הערשלה

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
קודם כל, זאת ממש לא שאלה 'בסיסית באמונה'!!!
זאת שאלה פילוסופית בלבד! אם משעמם לך, אוכל להמציא לך עוד הרבה שאלות מסוג זה.

דבר נוסף, בורא העולם יכול לעשות הכל, כולל גם שלא תבין אותו.
שאלה זו מופרכת מעצם היותה.
אתה מנסה למדוד את הא"ס ובעל היכולות כולם, במידות וגבולות ההגיון המוגבל שלך, איך???
 

קמנו ונתעודד

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.


איוב מב ב: "ידעת [יָדַעְתִּי] כִּי כֹל תּוּכָל וְלֹא יִבָּצֵר מִמְּךָ מְזִמָּה"

כפי שהובא לעיל, הקב"ה גם יכול וגם לא יכול בו זמנית והנסיון לדחוף אותו לתוך כבלים של הגיון שלנו נועדה לכשלון.
אלא שהסתכלות כזאת לא שייכת לשכלים שלנו ואין לנו עסק בה.

וכדאי לעיין ברצינות בדברי הראשונים שהובאו לעיל. וראה זה:
https://tablet.otzar.org/#/book/195571/p/414/t/1614458391234/fs/0/start/0/end/0/c
 

ובכן

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
ומכח 'פרדוקס' זה, 'מוכח' שצריך לזרוק את השכל:
שיחות הר"ן אות רכ אמר:
אחר שבא מלמברג שחי אחר כך שתי שנים היה מדבר בכל פעם הרבה מאמונה, והבנו מדבריו שכל דבוריו שמדבר כל כונתו היה הכל בשביל להכניס אמונותינו האמתיות בלב כל אחד ואחד מישראל. והיה רגיל להזכיר כמה פעמים גדל עצם נפלאות הטובה שעשה לנו משה רבנו עליו השלום, שנתן לנו את התורה ופתח בה (בראשית א א):‏ "בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ", וגלה לנו האמונה הקדושה בלי שום חכמות וחקירות. וגנה הרבה את ספרי המחקרים והפילוסופים והתלוצץ מהם בכמה מיני ליצנות. וברר לעינינו שאינם יודעים כלום
והמבין יבין, ואיך היא 'שאלה בסיסית באמונה'...
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
זאב בודד אמר:
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.

נדמה לי שהוא יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2
אלא שאינו רוצה ואין לנו השגה ב'רצונו' ''ואין טעם לרצון''.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דודעלע אמר:
השאלה כפי שהבנתי אותה היא האם בלי גבול יכול להגביל עצמו, וא"כ התשובה היא ש'כשם שכוחו בבלי גבול, כך כוחו בגבול, שאם אין אתה אומר כן נמצאת אתה מחסר שלימותו'
קיצר, הוא יכול
ולענ"ד הוא הוא עניין הצמצום

חזק ביותר!  להגדרה כזאת ציפיתי!
ואשמח אם תוכל לבאר יותר.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
בפילוסופיה בת זמננו
על פי פרופ' שלום רוזנברג, השאלה נוגעת לשאלת כפיפותו של אלקים לעקרונות ההגיון: "במידה שהתשובה היא לא, בעולם הרציונליסטים, בו אין משולשים בעלי ארבעה קדקודים ולא עיגולים מרובעים, אין זאת פגיעה כלל בכבודו ובכל יכולתו לטעון שהוא "כפוף" לעקרונות ההיגיון, שמבטא את חכמתו". מאידך, אם התשובה היא כן: "תמצא את עצמך בקוסמוס שהוא מעבר לחוקי תבונתך. הקב"ה אינו נבהל מאילוצי חוק הסתירה, ואולי יצר אי-שם, עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות, ואבנים מוזרות כאוות רצונך."[10]

נדמה לי שיש איזו מימרא מר' נחמן מברסלב שהקב''ה יכול לעשות ממשולש מרובע.
 

זאב בודד

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
זאב בודד אמר:
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.

נדמה לי שהוא יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2
אלא שאינו רוצה ואין לנו השגה ב'רצונו' ''ואין טעם לרצון''.
הרמב''ם וכן החזו''א בהשמטות מתווכחים אתך.
 
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
נדיב לב אמר:
בפילוסופיה בת זמננו
על פי פרופ' שלום רוזנברג, השאלה נוגעת לשאלת כפיפותו של אלקים לעקרונות ההגיון: "במידה שהתשובה היא לא, בעולם הרציונליסטים, בו אין משולשים בעלי ארבעה קדקודים ולא עיגולים מרובעים, אין זאת פגיעה כלל בכבודו ובכל יכולתו לטעון שהוא "כפוף" לעקרונות ההיגיון, שמבטא את חכמתו". מאידך, אם התשובה היא כן: "תמצא את עצמך בקוסמוס שהוא מעבר לחוקי תבונתך. הקב"ה אינו נבהל מאילוצי חוק הסתירה, ואולי יצר אי-שם, עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות, ואבנים מוזרות כאוות רצונך."[10]

נדמה לי שיש איזו מימרא מר' נחמן מברסלב שהקב''ה יכול לעשות ממשולש מרובע.


הכוונה מבחינה חומרית, היינו שהקב"ה יכול ליצור מגוף משולש - מרובע, ולא מבחינה רוחנית

וכבר האריכו בזה כאן
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=21413&start=60
 
 
חלק עליון תַחתִית