הלכות והנהגות בית בריסק בדיני נידה.

עת הזמיר

משתמש ותיק
האם ידוע למאן דהו על ספר או קונטרס עם הלכות או הנהגות מיוחדות מבית בריסק בעניני נידה?
משום מה מרבים לצטט את החזו"א והגר"מ פיינשטיין בענינים אלו, אולי משום שיש בכתבים מהם, אבל לכאו' לא מסתבר שאין בבית בריסק הנהגות מיוחדות בענינים אלו אם להקל או להחמיר.

לכן אשמח אם יוכלו להעיר את עיני בנושא.
יש ספר שיצא מתלמיד המהרי"ד מבוסטון על נידה אבל לא נראה שאפשר ללמוד מזה משהו שמשקף את דרך בריסק.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש"כ לכל הרבנים החשובים, אבל התכוונתי האם יש איזה קונטרס או ספר המביא יסודות או חומרות הלכתיות בדיני נידה, כגון עונת או"ז או כו"פ ואביאסף. כתמים למיניהם.
או גדר בדם הבא בהרגשה בימינו וכדו' בשאר דברים שנידונו בפוסקים .
 

רימון

משתמש ותיק
בתוך המשפחה כמדומה מקפידים שאין לנשים סתימות בשיניים.
כמדומה שמעתי שאומרים בשם הרש"ז ריגר אחז שכתם פחות מגריס וודאי מגופא טמאה. לא שהם מקפידים על זה, אבל שמעתי כזה שמועה.
(בענין מראות, כשבעל הפי כהן יצא נגד שני מו"צים שקצת שהרבה אנשים בבריסק שואלים, ראי"ס לא הסכים לצאת נגד, אלא תקף בעל הפי כהן)
 

דוד אורליאן

משתמש רגיל
רימון אמר:
בתוך המשפחה כמדומה מקפידים שאין לנשים סתימות בשיניים.
כמדומה שמעתי שאומרים בשם הרש"ז ריגר אחז שכתם פחות מגריס וודאי מגופא טמאה. לא שהם מקפידים על זה, אבל שמעתי כזה שמועה.
(בענין מראות, כשבעל הפי כהן יצא נגד שני מו"צים שקצת שהרבה אנשים בבריסק שואלים, ראי"ס לא הסכים לצאת נגד, אלא תקף בעל הפי כהן)
אין סתימות זמניות אך קבועות יש ויש, וחומרת כתם שודאי בה מגופה דהיינו על הבגד התחתון היא חומרא מקובלת לא רק אצלם. ובענין הפי כהן אני חושב שלא דייקת.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
כמדו' שעושים בדיקות רק בימים א' וז'.
תימה.
ממש לא מתאים להם לעקור הלכה, היפך כל הראשונים.
אם כי בדיקה פעמיים ביום אע''ג שהשו''ע פסק הכי, הרבה ראשונים אינם מצריכים כך וגם מי שמצריך ראייתו תמוהה.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
א. ומה עם בדיקה קו"ת למי שאי"ל וס"ק (כדעת הרמב"ם שמובא בשו"ע)?
והאם ידוע לחכמי הפורום על מי שנוהג כן לדינא?
ב. פעם שמעתי משהו בדבר החומרא של הש"ך בכתם על הבשר שאין בו קולת גריס, ואיני זוכר.
 
משיב דבר אמר:
ומה עם בדיקה קו"ת למי שאי"ל וס"ק (כדעת הרמב"ם שמובא בשו"ע)?
והאם ידוע לחכמי הפורום על מי שנוהג כן לדינא?
איך אפשר לדעת מה כל אחד עושה בביתו?
מיהו די לא משכח"ל שאינו קודם ויסתה ואינו בימי עיבורה ואינו בימי הנקתה וטהורה.
 
הרב מרודוש אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
הרב מרודוש אמר:
שמעתי שהם עושים בדיקה עם שפופרת שמגיע עד פתח הרחם
ולכן עושים רק א' וז'
לא הבנתי מה הקשר

כיון שזה גורם לפצעים
שפורפרת עושה פצעים?
הם צרכים להחליף שפורפרת.
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
אני חושב שכבר הגזמנו כאן עם שמועות פותח האשכול ביקש ספר היינו כונתו מקורות מהימנות (יש לציין שעל חלק מהשמועות כאן החלתי לצחוק לפחות יצא מזה משהו טוב)
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
איך אפשר לדעת מה כל אחד עושה בביתו
הכונה היתה לקהילה או רב מסויים המורה כן. וכדרך האשכול שדן בבית מדרש מסויים על הנהגתו בעניינים אלו. וכמובן.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
אני חושב שכבר הגזמנו כאן עם שמועות פותח האשכול ביקש ספר היינו כונתו מקורות מהימנות (יש לציין שעל חלק מהשמועות כאן החלתי לצחוק לפחות יצא מזה משהו טוב)
א. אתה גם חושב שזה כ"כ נורא לא לקיים את רצונו הטהור והמקורי של פותח האשכול, ולנטות מעניין לעניין שהוא באותו עניין?!
ב. תוכל לצחוק שבעתיים באשכול על מילי דבדיחותא במשנתם של חכמי ישראל.
ומעתה - תשתדל להשיב לגופם של דברים.
(מקוה שגם עכשיו לפחות הצחקתי אותך.....)
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
שייגניסט אמר:
אני חושב שכבר הגזמנו כאן עם שמועות פותח האשכול ביקש ספר היינו כונתו מקורות מהימנות (יש לציין שעל חלק מהשמועות כאן החלתי לצחוק לפחות יצא מזה משהו טוב)
א. אתה גם חושב שזה כ"כ נורא לא לקיים את רצונו הטהור והמקורי של פותח האשכול, ולנטות מעניין לעניין שהוא באותו עניין?!
ב. תוכל לצחוק שבעתיים באשכול על מילי דבדיחותא במשנתם של חכמי ישראל.
ומעתה - תשתדל להשיב לגופם של דברים.
(מקוה שגם עכשיו לפחות הצחקתי אותך.....)
א. גם לולא רצונו הטהור והחכם של פותח האשכול לקבל מקורות נאמנים, אכן השכל הישר אומר לא לקבל ולכתוב כל שמועה בפרט שלפעמים נשמע שטות, שמועות פורחות באויר.
ב. הנ”ל היא גופא התשובה לגופם של דברים והיינו הך דלעיל...
(עכשיו הבנתי שיש מישהו ”קצת” עצבני להערב מקוה שהכל טוב...)
 
 

יהודי

משתמש ותיק
שמעתי מא' מגדולי המורים שליט"א שמנהג בריסק לא לעשות הפסק ביום א' לראייתה (דלא כקולת הרמ"א).
 

ירמיה

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
משיב דבר אמר:
ומה עם בדיקה קו"ת למי שאי"ל וס"ק (כדעת הרמב"ם שמובא בשו"ע)?
והאם ידוע לחכמי הפורום על מי שנוהג כן לדינא?
איך אפשר לדעת מה כל אחד עושה בביתו?
מיהו די לא משכח"ל שאינו קודם ויסתה ואינו בימי עיבורה ואינו בימי הנקתה וטהורה.
לדעת הרמב"ם אי"צ לבדוק קודם שהגיע וסתה [שאינו קבוע]?
 
 
סנגורן של ישראל אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
משיב דבר אמר:
ומה עם בדיקה קו"ת למי שאי"ל וס"ק (כדעת הרמב"ם שמובא בשו"ע)?
והאם ידוע לחכמי הפורום על מי שנוהג כן לדינא?
איך אפשר לדעת מה כל אחד עושה בביתו?
מיהו די לא משכח"ל שאינו קודם ויסתה ואינו בימי עיבורה ואינו בימי הנקתה וטהורה.
לדעת הרמב"ם אי"צ לבדוק קודם שהגיע וסתה [שאינו קבוע]?
לגבי זה וסתות שלנו חשיב קבוע כי לעולם לא רואה קודם זמן זה
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
איך אפשר לדעת מה כל אחד עושה בביתו?
מיהו די לא משכח"ל שאינו קודם ויסתה ואינו בימי עיבורה ואינו בימי הנקתה וטהורה.
לדעת הרמב"ם אי"צ לבדוק קודם שהגיע וסתה [שאינו קבוע]?
לגבי זה וסתות שלנו חשיב קבוע כי לעולם לא רואה קודם זמן זה
אשמח למקור.
אני לא מונח כעת בסוגיא, אך מסתבר לי שאי"ז מוסכם.
 
 
חלק עליון תַחתִית