העתקה מאשכול החידות, ממה שכתב שם הרב @אברך ואנכי
חשבתי ליישב, שאולי מה שמבואר שיש שתי עדים ושתי אותות לישראל, מילה ותפילין או שבת ומילה, אין זו אות בין כל יחיד ויחיד מישראל להקב"ה, אלא זו עדות כללית בין העם לבין הקב"ה, ולכן אין נפ"מ כלל במי שהוא ערל מחמת שמתו אחיו מחמת מילה וכדו', דאף שהוא אינו מהול, מ"מ העם בכללותו יש לו בשבת שתי אותות, מילה ושבת, ולכן גם הוא, שמשתייך לעם הזה ויהודי הנו לכל דבר, נחשב הדבר שיש לו שתי אותות ולכך אי"צ להניח תפיליןץ
ועוד יש להעיר, שהרי בלאו הכי הערל הנ"ל בכל ימות השבוע אין לו אלא אות אחת של תפילין, ולכן אין כל כך ענין שדוקא בשבת יהיו לו שתי אותות...
איתא בגמ' עירובין צו. יכול יניח אדם תפילין בשבתות ויו"ט ת"ל והיה לך לאות על ידך, מי שצריכין אות, יצאו אלו (שבתות ויו"ט) שהן גופן אות. והק' הסמ"ג דהרי גם בחול יש אות דמילה. ותירץ דכתיב "על פי שנים עדים יקום דבר" ובעי ב' עדים ולכן בחול יש ב' עדים, מילה ותפילין, וה"נ בשבת יש ב' עדים, מילה והשבת או היו"ט גופו, ולכן א"צ בשבת ויו"ט תוספת של אות תפילין.
והקשה בתרומת הדשן (ח"ב סי' ק"ח) דלפי הסמ"ג, א"כ מי שמתו אחיו מחמת מילה דאין לו אות דברית מילה, יניח תפילין בשבת, וכתב ע"ז בתה"ד וז"ל: נראה דאין לחלק כלל בשביל טעם זה דמפרש סמ"ג דרך אגדה בעלמא ולא מחלקינן משום אותו טעם וכו' ע"ש בדבריו. ובעצם קושית הסמ"ג דיש אות מילה בחול ראה ברוקח (סי' ל) שתי' בזה דאות דמילה לא חשיב אות, דבעי אות מיציאת מצרים עכ"ד.
יודגש כי באמת לא מצינו שיטה הסוברת כן להלכה, מלבד הבית הלל בסי' לא שכתב שלפי טעם הסמ"ג כך צריך להיות הדין. מכל מקום כל האחרונים חולקים וסוברים שאין להניח, כפי שכתב התרומת הדשן. יצויין לברכי יוסף סי' לא שהביא בזה תשובת התרוה"ד והרדב"ז ודחה את דבריהם, ומצדד בתחילה שיש מקום לומר לערל מחמת שמתו אחיו שיניח תפילין בשבת, אך גם הוא מסיק שלא.
חשבתי ליישב, שאולי מה שמבואר שיש שתי עדים ושתי אותות לישראל, מילה ותפילין או שבת ומילה, אין זו אות בין כל יחיד ויחיד מישראל להקב"ה, אלא זו עדות כללית בין העם לבין הקב"ה, ולכן אין נפ"מ כלל במי שהוא ערל מחמת שמתו אחיו מחמת מילה וכדו', דאף שהוא אינו מהול, מ"מ העם בכללותו יש לו בשבת שתי אותות, מילה ושבת, ולכן גם הוא, שמשתייך לעם הזה ויהודי הנו לכל דבר, נחשב הדבר שיש לו שתי אותות ולכך אי"צ להניח תפיליןץ
ועוד יש להעיר, שהרי בלאו הכי הערל הנ"ל בכל ימות השבוע אין לו אלא אות אחת של תפילין, ולכן אין כל כך ענין שדוקא בשבת יהיו לו שתי אותות...