שיר השירים קודש הקדשים או רק נקודה אחת בעבודת ה?

הערשלה

משתמש ותיק
בעקבות נידון שהיה באשכול שנחסם הבאתי לכאן ציטוט מתוך מו"מ שהיה שם בבירור מקומו של ספר שיר השירים.
אבקש לשמוע את חוו"ד הת"ח.
האם שיר השירים מהווה את הנקודה המרכזית המהותית והפנימית ביותר בחיי היהודי?
או שהוא רק נקודה אחת בעבודת ה'?
@חיצי גיבור
 על ידי חיצי גיבור » אתמול, 14:26
הערשלה כתב: 
13 אוקטובר 2021, 23:59
חיצי גיבור כתב: 
13 אוקטובר 2021, 23:48

אצלי בתורה כתוב "בני בכורי ישראל".

והנקודה הנזכרת מתומצתת בלשון הרמב"ם יפה יפה, בפ"ט מהלכות תשובה, וכלשונו: 
וכיצד היא האהבה הראויה הוא שיאהב את ה' אהבה גדולה יתירה עזה מאוד עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה' ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה. יתר מזה תהיה אהבת ה' בלב אוהביו שוגים בה תמיד כמו שצונו בכל לבבך ובכל נפשך. והוא ששלמה אמר דרך משל כי חולת אהבה אני. וכל שיר השירים משל הוא לענין זה:
אין סתירה בין מה שכתוב בתורה למה שאמר שלמה המלך, הוא הבין וראה זאת בתורה.
בכ"א ישנם רמות שונות של קשר וכל אחד יבחר באיזו מערכת יחסים הוא רוצה לעבוד את ה'.
המובחרת היא זאת המוזכרת בשיר השירים ומופיעה בהרבה מקומות בחז"ל.

הבל הבלים.

מפני מה המובחרת היא שיר השירים ולא תורת משה????    

שיר השירים הוא שיר מלא אהבה וקדושה והיא נקודה אחת בעבודת השם (הלא שלמה כתב  גם את קהלת ומשלי) אשר מביאה את האדם אל הדרך המובחרת הכתובה והרמוזה והמפורשת בתורה. 
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
 

הערשלה

משתמש ותיק
פותח הנושא
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
כך גם נראה לי.
ואכן קודש הקדשים היה במקום מוסתר...
 
 

חיצי גיבור

משתמש רגיל
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 
 
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
חיצי גיבור אמר:
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 
כנראה לא למדת מימיך זוהר וכתבי האר"י כראוי, ואכמ"ל.

עכ"פ, אם בנגלה חפצך, לך נא גש עיין וראה בדברי הנביאים ותראה שרוב הנבואות משולות במשל ה"שיר השירים".
אלא שכלל ישראל נמשלו גם בלשון בן ועבד, אך מהותם הוא בחי' הנ"ל.

 

 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
יראת ד' ואהבתו הם יסודות עבודת ד' ושיא השלמות היא עבודת ד' מאהבה כמבו' במס"י ועוד רבים
וכל שיא השירים הוא ביטוי לאהבת ישראל לקב"ה ואהבת הקב"ה לישראל
 

חיצי גיבור

משתמש רגיל
נחמן הקטן אמר:
חיצי גיבור אמר:
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 
כנראה לא למדת מימיך זוהר וכתבי האר"י כראוי, ואכמ"ל.

עכ"פ, אם בנגלה חפצך, לך נא גש עיין וראה בדברי הנביאים ותראה שרוב הנבואות משולות במשל ה"שיר השירים".
אלא שכלל ישראל נמשלו גם בלשון בן ועבד, אך מהותם הוא בחי' הנ"ל.

 


ספר הזוהר שכולו משל זה אצלך העיקר. אבל התורה שכותבת בפירוש (לא ברמז ולא בסוד) שבני ישראל בנים בהם זה כלשונך רק: "אלא שכלל ישראל נמשלו גם בלשון בן ועבד".

עולם הפוך!


 
 

הערשלה

משתמש ותיק
פותח הנושא
חיצי גיבור אמר:
נחמן הקטן אמר:
חיצי גיבור אמר:
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 
כנראה לא למדת מימיך זוהר וכתבי האר"י כראוי, ואכמ"ל.

עכ"פ, אם בנגלה חפצך, לך נא גש עיין וראה בדברי הנביאים ותראה שרוב הנבואות משולות במשל ה"שיר השירים".
אלא שכלל ישראל נמשלו גם בלשון בן ועבד, אך מהותם הוא בחי' הנ"ל.


ספר הזוהר שכולו משל זה אצלך העיקר. אבל התורה שכותבת בפירוש (לא ברמז ולא בסוד) שבני ישראל בנים בהם זה כלשונך רק: "אלא שכלל ישראל נמשלו גם בלשון בן ועבד".

עולם הפוך!
זה לא עולם הפוך, זה העולם הישר!

מה שכתוב בתורה בפירוש זה תורה שבכתב ומה שנמסר ע"י חכמינו ז"ל זה תורה שבע"פ.
אולי אינך יודע, אבל כדאי שתדע, התורה שבע"פ היא נשמת התורה שבכתב. פנימית עיקרית ונסתרת.
 

הערשלה

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראה בשיר השירים רבה פרשה א וז"ל:
"תנינן אמר ר' עקיבא חס ושלום לא נחלק אדם אחד מישראל על שיר השירים שלא תטמא את הידים שאין כל העולם כולו כדאי כיום שנתנה בו שיר השירים למה שכל הכתובים קדש וזה קדש קדשים".
 

הערשלה

משתמש ותיק
פותח הנושא
חיצי גיבור אמר:
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 
גם אם תורת הנסתר אכן נסתרת, אין הכוונה שיש להתעלם ממנה ולהתכחש למציאותה.


אבל גם בלי הראיה מתורת הנסתר ר' עקיבא שהבאתי את דבריו בהודעה הקודמת אמר את דבריו שמופיעים במדרש ולא בתורת הנסתר.
 

מרדכי מהצפון

משתמש ותיק
חיצי גיבור אמר:
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 

אין כאן שום סתירה אלא שתי דינים:

א) גוף כלל ישראל, דהיינו כל יחיד בפרטות וכל העם בכללות, הם בנים להקב"ה כמבואר בפסוקים ע"ד הפשט (גופי תורה).

ב) נשמת כלל ישראל, דהיינו מה שנקרא 'כנסת ישראל', היא הנקודה הפנימית עליו מדובר בשיר השירים ע"ד הנסתר (נשמתא דאורייתא).

בדרך כלל בעולם המעשה האדם מתייחס להקב"ה כבן - עושה את רצונו וירא מפניו,

אבל העובד את ה' באמת, בלבו פנימה הרגשתו מתעלה לחיבור של אהבה עמוקה.

קצרתי מאוד ואכמ"ל, המבין יבין, (והזורק חיצים יזרוק)
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
פותח הנושא
מרדכי מצפון אמר:
חיצי גיבור אמר:
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 

אין כאן שום סתירה אלא שתי דינים:

א) גוף כלל ישראל, דהיינו כל יחיד בפרטות וכל העם בכללות, הם בנים להקב"ה כמבואר בפסוקים ע"ד הפשט (גופי תורה).

ב) נשמת כלל ישראל, דהיינו מה שנקרא 'כנסת ישראל', היא הנקודה הפנימית עליו מדובר בשיר השירים ע"ד הנסתר (נשמתא דאורייתא).

בדרך כלל בעולם המעשה האדם מתייחס להקב"ה כבן - עושה את רצונו וירא מפניו,

אבל העובד את ה' באמת, בלבו פנימה הרגשתו מתעלה לחיבור של אהבה עמוקה.

קצרתי מאוד ואכמ"ל, המבין יבין, (והזורק חיצים יזרוק)
כדאי להוסיף שכמו בכל מערכת יחסים בין גוף לנשמה שהנשמה היא נותנת את הקיום לגוף ולא להיפך ורק באופן של חיבור ומיזוג מלא ביניהם.
כך גם במערכת היחסים שבין הגוף והנשמה של כלל ישראל, נשמת ישראל היא הנותנת את הקיום לגוף באופן של חיבור ומיזוג מושלם ביניהם.
 

דודעלע

משתמש ותיק
פוק חזי בקשר אב-בן גופא שאף שהקשר יכול וצריך לבוא לידי ביטוי בכבודו ובמוראו
הרי ברור שאין זה מהות הקשר, ולא יחדל הבן להיות כזה באם יחדל לאהוב או לכבד
אלא הקשר הוא בעצם מהות הבן שהוא נמשך מעצם האב

ובכבוד ומורא גופא הרי יש להם הגדרות הלכתיות ברורות (מאכילו ומשקהו כו' לא ישב במקומו ולא יסתור את דבריו)
ואף על פי כן ברור שלמעלה מזה הוא הרגש הכבוד והמורא וכמאמר יש מאכיל אביו פסיוני וכו' ויש מטחינו בריחיים ויורש גן עדן
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
חיצי גיבור אמר:
נחמן הקטן אמר:
אמת שעפ"י הנגלה אפשר לטעות שזו היא רק נקודה אחת בעבודת ה'.
אבל ע"פ תורת הנסתר הדבר ברור ידוע וללא ספק שזה הנקודה הבסיסית והמהות של כלל ישראל בכלל ובפרט.
תמוה בעיני להביא ראיה מתורת הנסתר, הלא לא לחינם נסתר הוא, וכל עניין ההזדווגות וכדו' אינם אלא משל עב ואין להביא ראיה משם כלל.  ומ"מ אצלי בתורה כתוב "בנים אתם" "בני בכורי", לא אשה, לא רעיה, וכל כעין זה. 
מאות פעמים בעיקר בנביאים אחרונים, כנסת ישראל כרעיה רוב התוכחה כבגידת אישה בבעלה, ואף בלשון חריפה מאוד הרבה נחמות גם בנוסח זה, וקחם מספר ישעיהו בעיקר. ואף איכה הייתה כאלמנה, ובחז"ל כאישה שהלך בעלה למדה"י. פלא בעיני תגובתך המוזרה כאילו אין לך אלא חמישה חומשי תורה.
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
הכותרת מעמידה בסימן שאלה את קודש הקודשים.

אני מבין שיש צורך למשוך קליינטים אבל עדיין...

ואולם בעקבות הכותרת התעוררתי לעיין בדברי הרמב"ם בהלכות שאר אבות הטומאות פרק ט הלכה ו הכותב שעל אף שמגילות קהלת ושיר השירים וקהלת הן דברי חכמה בלבד אבל עדיין מטמאות הן את הידים. עיין בדבריו, וע"ש במעשה רוקח.

 
 

הערשלה

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
הכותרת מעמידה בסימן שאלה את קודש הקודשים.

אני מבין שיש צורך למשוך קליינטים אבל עדיין...

הכותרת הגיעה לעולם בעקבות כאלו שפקפקו בעניין.
כמובן שאיני מסכים עמם ולכן פתחתי אשכול זה.

אין בעיה לשאול על חז"ל, יש בעיה להתווכח ולחלוק עליהם.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
שתי התשובות נכונות, הוא נקודה בעלמא מחד גיסא, כי למעשה הוא לא גוף כל התורה ומצוות. אבל מאידך הוא חובק הכל, כי בו נמצאת הצורה של קיום הקשר עם הקב"ה = התו"מ. זה כמו לשאול אם מה שאבא אוהב את בנו זה נקודה בעלמא או כל הקשר ביניהם. הקשר הוא בכל פרט בחיים, אבל האהבה היא נקודה שחובקת הכל.
 

הערשלה

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
שתי התשובות נכונות, הוא נקודה בעלמא מחד גיסא, כי למעשה הוא לא גוף כל התורה ומצוות. אבל מאידך הוא חובק הכל, כי בו נמצאת הצורה של קיום הקשר עם הקב"ה = התו"מ. זה כמו לשאול אם מה שאבא אוהב את בנו זה נקודה בעלמא או כל הקשר ביניהם. הקשר הוא בכל פרט בחיים, אבל האהבה היא נקודה שחובקת הכל.
כמשל הקשר בין הנשמה לגוף.
הנשמה היא התוכן העיקרי, אבל היא מתבטאת בפועל בחיים רק ע"י הגוף.

א"א להתעלם מהתוכן העיקרי כ"כ בחיי היהודי ולהתייחס אך ורק לביטוי המעשי.
כמשל האישה המכינה חביתה לבעלה שזה יכול להיות ביטוי לאהבה או סתם כמשרתת ותו לא. ודו"ק.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
א"א להתעלם מהתוכן העיקרי כ"כ בחיי היהודי ולהתייחס אך ורק לביטוי המעשי.
כמשל האישה המכינה חביתה לבעלה שזה יכול להיות ביטוי לאהבה או סתם כמשרתת ותו לא. ודו"ק.
אבל שיה"ש בלי תו"מ, אינו כלום. ורק בתור פנימיות של התו"מ הוא משהו. וע"ז אמרתי נקודה - אבל גם מהות כל הקשר בין ה' לברואיו.
ויש עוד להאריך בזה.
 
חלק עליון תַחתִית