לא נתברר לי כל כך ענינו של העובר עבירה להכעיס. את מי הוא מכעיס, הוא הרי מאמין בד', אם כן כיצד הוא חושב להכעיסו ומה הריוח שיש לו בכך, האם הוא חושב את עצמו לחזק יותר ממנו או לכזה שיכול להרגיזו כמו אחד המרגיז את חבירו. מהו "יודע את בוראו ומתכוין למרוד בו"?
ביותר קשה לי במש"כ הרמב"ם (פ"ג מהלכות תשובה ה"ט) דמומר לעבירה אחת זה שהחזיק עצמו לעשות אותה עבירה בזדון והורגל בה ונתפרסם בה אפילו היתה מן הקלות וכו' ונמצא כאילו בטלה מצוה זו מן העולם אצלו הרי הוא מומר לאותו דבר והוא שיעשה להכעיס. עכ"ל. ולכאורה תמוה אם רוצה הוא להכעיס, מדוע מקיים הוא את שאר המצוות. וצ"ע.
אגב, בענין זה שמעתי סיפור המקובל בחב"ד: היה אדם באחת העיירות שנחשב לאפיקורוס הגדול ביותר באזורו ונקרא שמו "לייבל אפיקורס". פעם חפץ אי מי לפגשו ולדון עימו בעניני אפיקורסות. מה רבה היתה פליאתו כאשר הגיע אליו וראהו מעוטר בטו"ת עסוק בתורה ומדקדק בהלכה כאחד מן קמאי. לשאלתו 'היתכן'? השיב לייבל אפיקורס: אם אין רבונו של עולם מה הענין לעשות עבירות!!!
ביותר קשה לי במש"כ הרמב"ם (פ"ג מהלכות תשובה ה"ט) דמומר לעבירה אחת זה שהחזיק עצמו לעשות אותה עבירה בזדון והורגל בה ונתפרסם בה אפילו היתה מן הקלות וכו' ונמצא כאילו בטלה מצוה זו מן העולם אצלו הרי הוא מומר לאותו דבר והוא שיעשה להכעיס. עכ"ל. ולכאורה תמוה אם רוצה הוא להכעיס, מדוע מקיים הוא את שאר המצוות. וצ"ע.
אגב, בענין זה שמעתי סיפור המקובל בחב"ד: היה אדם באחת העיירות שנחשב לאפיקורוס הגדול ביותר באזורו ונקרא שמו "לייבל אפיקורס". פעם חפץ אי מי לפגשו ולדון עימו בעניני אפיקורסות. מה רבה היתה פליאתו כאשר הגיע אליו וראהו מעוטר בטו"ת עסוק בתורה ומדקדק בהלכה כאחד מן קמאי. לשאלתו 'היתכן'? השיב לייבל אפיקורס: אם אין רבונו של עולם מה הענין לעשות עבירות!!!