מקור בשו"ת תמים דעים

עתיקא

משתמש רגיל
בפני יהושע על תחילת פרק "אלו עוברין" בפסחים הביא פעמיים לפחות את שיטת הראב"ד בתמים דעים סימן רמה, ובשו"ת תמים דעים אין סימן זה, האם מישהו יוכל להפנות אותי לעזור לי למצוא את התשובה המדוברת?
ציטוט של הפני יהושע (שם): אלא שראיתי בספר תמים דעים (בסי' רמ"ה) שכתב הראב"ד ז"ל דלא גרסינן שמשיירות לבנות עניים אלא טיפולן של בנות עשירים לחוד, ונראה שכן הוא ג"כ גירסת רש"י ותוספות.
עוד ציטוט (שם): מצאתי בספר תמים דעים (סי' רמ"ה) בשם הראב"ד ז"ל דת"ק ור"א לא פליגי לענין תכשיטי נשים אלא דת"ק לא חש לשנותו ור"א מוסיף על דבריו דכיון דמסקינן שלא הוצרכו לשנות אלא כדי שיהא בקי בהן ובשמותיהן כדי שיזהר לפרוש א"כ סבר ת"ק דכיון דמאיס ממילא פריש מיניה ואפושי פלוגתא לא מפשינן ודו"ק.

רק רציתי להוסיף שבהשגות על המאור (על הסוגיא) מעיר הראב"ד ג"כ עד"ז המובא בפנ"י.

תודה למסייעים מראש.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
הסברא נותנת שהיה לפני הפנ"י ספר שהיה כתוב בו כך, וייחוס הספר היה בזמן הפנ"י [בע"פ או בכתב] להראב"ד, וגם נחשב כהמשך לתמים דעים, ויתכן שהיה לפני הפנ"י תשובות כת"י של המשך לתמים דעים כעין מה שהיה להרב קאפח.
או יתכן שהיה חומר שנכרך יחד עם התמים דעים. ועיין במבוא של מוסד הרב קוק לריטב"א סוכה שיש מגדולי האחרונים שקראו לריטב"א סוכה חי' הרשב"א משום שהוא נדפס בתוך ספר שבע שיטות להרשב"א, [אע"פ שבתחילת חידושי הריטב"א כתוב שם "חידושי סוכה להריטב"א זללה"ה"].
ויש לציין שגם במגיה למהר"ם חלאווה פסחים מב ע"ב ציין שכ"כ בפנ"י בשם תמים דעים סי' רמ"ה, וכנראה שגם מגיה זה לא מצא הדברים במקורן.
וצריך לזכור שלא כל הספרים שהיו בכתב או בדפוס לפני כמה מאות שנים קיימים גם היום.
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
לכאורה היה לפני הפנ"י את הדפוס הראשון של התמים דעים (כמובא בשם הגדולים ערך הראב"ד השלישי שזהו הדפו"ר) שנדפס יחד עם ספר תמת ישרים בויציאה שפב (נמצא גם באוצר החכמה וגם בהיברו בוקס), זאת מכורח שנות חייו שנולד בשנת תמ"א, ונפטר בשנת תקט"ז (כידוע הסימן שחי משנת אמ"ת עד שנת יוש"ר), וא"כ מוכרח כנ"ל, כי הדפוס השני היה בשנת תקע"ב, ומשם כל הדפוסים הם צילומיו.
ובאמת בדפו"ר הנ"ל מובא בסימן רמ"ה כל ה"כתוב שם" של הראב"ד השלישי (בעל ההשגות), שזהו בעצם כל ההשגות על הרי"ף (ליישב הרי"ף מהשגות המאור) שבדפוס שני נשמט והוכנס במקומן בדפי הרי"ף, ושם אכן נמצא בתחילת "אלו עוברין" השגת הראב"ד שהזכרתי לעיל בהודעתי הראשונה, אבל כל ההמשך של הדברים אינם נמצאים שם.
ואם נאמר שאכן היה לו המשך בכת"י יהיה מובן.
בכל זאת, אם למישהו מבאי פורום קדוש זה יהיה עוד מה להחכימני בענין, אודה לו מאד מראש.
 
חלק עליון תַחתִית