מבקש אמת אמר:
,בענין זה יש לי תמיהה מזה זמן רב על מהלך החזו"א בזה, שהרי את דברי הראשונים מחשיב עד למאד עד כדי שמתרעם על מי שמעיז לנטות מדבריהם מסיבות שונות או אפילו אם מטיל בהם ספק וכנ"ל, ואילו על דברי האחרונים מהבית יוסף והלאה אין לחזו"א מניעה כלל לחלוק לחלוטין אף לדינא ובהרבה מהמקרים אינו מתייחס לדבריהם כלל. ותמוה לי שהגם שמקובל אצלנו שהראשונים גדולים מן האחרונים, מ"מ לא ברור למה בדברי הטור והר"ן והרא"ש אסור להטיל ספק כלל ואילו על דברי הבית יוסף והרמ"א והמהרש"ל שחיו פחות מ200 שנה אחריהם אפשר לחלוק בלי מניעה?
(ועוד יש לתמוה בזה שבמכתב להגרא"מ פלצ'ינסקי זצ"ל (נדפס בספרו שלום יהודה) כתב החזו"א שלעצמו הרי הוא נוהג להלכה אף נגד דברי הראשונים, וצ"ע היאך זה מסתדר עם שיטתו שדברי הראשונים נאמנים עלינו כנתינתן מסיני. ולא נתבררה לי שיטתו של החזו"א בענין זה)
החזון איש לא כותב במכתב להגר"מ פלצינסקי שפוסק נגד ראשונים
להיפך הוא כותב בפירוש שלענין הלכה במקום שסותרים דבריו לדברי הראשונים הרי הלכה כהראשונים
אמנם מה שכן זה שהחזון איש שעליו נפתח האשכול לא מדבר על פסיקת הלכה אלא על דרך לימוד
אבל כנראה שהחזון איש ראה בזה סטיה יסודית מדברי הראשונים בנסיון לבאר דברי רש"י בשונה מכל הראשונים
בשביל להתאימו עם משאלת לב
ובקשר לעצם הדיון למה לחלוק על ראשונים לא
ואילו לחלוק על ב"י מהרש"ל ורמ"א כן
החזון איש לא המציא את זה
אלא זה מקובל כבר מדורות מגדולי האחרונים שמחוייבים לראשונים
[וידועה אמרתו של הגר"א להגר"ח מוולאזין שאין משא פנים בהלכה עד הרא"ש ואגב היינו שגם על הטור הרשהו לחלוק]
וודאי שיש לכך טעם במציאות אבל בשביל להבין את זה צריך להיות רגיל בעומק דברי הראשונים
וזה ברור שהנושא זה לא רק מי היה מוקדם יותר.
אלא היה שלב שהפסיקו להכריע מעצמם אלא קבלו את הכרעות הראשונים
וכן הב"י והרמ"א אינם מכריעים מעצמם בגמ' אלא מקבלים הכרעת הראשונים [ואפילו התרומת הדשן כך אף שהיה כחד מקמאי בדרך לימודו והיה מוקדם הרבה לב"י ורמ"א כבר נהג כן]
יוצא מן הכלל המהרש"ל שמכריע הכל מעצמו