להעביר ילד את הכביש בדרך לביקור חולים

כרם

משתמש ותיק
צעדתי עם חבר לכיוון בית החולים לבקר ידיד משותף המאושפז בו. בדרך עמד ילד ליד מעבר חציה והמתין למישהו גדול שיעביר אותו את הכביש - לא בכיוון ההליכה לבית החולים. נתתי יד לילד המתנתי אתו עד שהכביש התפנה וחציתי אתו את הכביש בבטחה. כשחזרתי אמר לי חברי כי לא טוב עשיתי, הרי עוסק במצוה פטור מן המצוה, ואנחנו בדרך מצוה לביקור חולים, ולמה זה הפסקתי בדרך לגמול חסד עם הילד?
הצדק עם מי?
 

יאיר

משתמש ותיק
צ"ע אם בכלל הדרך לעשיית המצוה נחשב "עסוק במצוה"
 

מודים דרבנן

משתמש ותיק
קבל שאלה דומה מעלון מטעמים שלחן שבת, מפסקי הגר"י זילברשטיין:

אדם העוסק בהכנת כריכים לילדיו לפני לכתם ללימודים, ובא אביו ומבקש ממנו שיכין עבורו כוס תה, אין לו להניח את העיסוק בכריכים, משום שבזה הוא מקיים מצוות 'ושננתם לבניך', והעוסק במצוה פטור מן המצוה.

מלבד שיש לדון בגדרי העוסק במצוה בענין זה [שהרי הוא עוסק רק בהכנה למצוה, ועוד שעוסק בענף של מצוות תלמוד תורה שכלפיה לא נאמר דין עוסק במצוה, ועוד שהכנת הכריך והשליחה ללימודים לא נעשית רק לשם מצוה], הצגת הדברים בצורה כזו נראה היפך רצון התורה.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פטור מן המצוה, אבל מי אומר שאסור.

נדמה לי שרק הריטב"א [סוכה כה] אוחז כך, אבל כך פוסקים?

עי' שו"ת יבי"א ח"ה י"ג -ו
 

במבי

משתמש ותיק
כשיכול לקיים את שתי המצוות נחלקו הראשונים: לתוס' (סוכה כה. ד"ה שלוחי) ולרא"ש (סוכה פ"ב סי' ו) אינו פטור מהמצווה השנייה, אך לר"ן ולשאר פוסקים פטור גם במקרה זה (דן בזה שאגת אריה לז ד"ה ואע"פ ')

וכן העוסק במצווה אינו פטור ממצוות לא תעשה ואפילו אם היא בשב ואל תעשה, ולכן העוסק במצווה אינו פטור מאיסור בל יראה, וחייב לבער את חמצו (שדי חמד ח"ד ע-סז עמוד 441).

ואצל משה רבינו בעת שיצא לגאול את עם ישראל רואים שנתבע על אי קיום מצות מילה !

ואם אדם עוסק במצווה, ורואה 100 ש"ח על הרצפה לא יתכופף להרימו ?! ובמקרה דנן פעמים רבות זו מצווה שא"א לעשותה ע"י אחרים, וישנו סיפור על הרב שך שפעם נכנס לביהמ"ד כשהוא נותן יד לילדה, והתברר שרצה להעבירה את הכביש אך שכח מכך כי היה שקוע בסוגיא ולכן נכנס אתה לבית המדרש.
 

בבא קמא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
צ"ע אם בכלל הדרך לעשיית המצוה נחשב "עסוק במצוה"
בשלוחי מצווה יש פטור של עוסק במצווה. וכן חתן הוא רק טרוד הוא עדיין לא עוסק בגוף המצווה.
 
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
מסתמא להעביר את הילדה בדרך הליכתו זה לא נחשב טורח, והיכן שאין טורח כותב הביאור הלכה בסימן לח שיקיים את שני המצוות, כי מהיות טוב אל תקרא רע
 

כרם

משתמש ותיק
פותח הנושא
הדגשתי כי הכביש אותו העברתי לא היה בדרך לבית החולים, וודאי יש כאן עיכוב מעט בקיום המצוה.
עוסק במצוה ותוך כך עוסק בדבר הרשות אין בכך פגם, רק במצוה פטור ממנה.
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
כרם אמר:
הדגשתי כי הכביש אותו העברתי לא היה בדרך לבית החולים, וודאי יש כאן עיכוב מעט בקיום המצוה.
הבנתי, אבל זה עדיין לדעתי נחשב דבר פעוט כל כך, [להעביר כביש לכיוון השני], שלא נחשב כטורח לענין שלא לקיים את המצוה להעביר אותה
 

מתלבט

משתמש ותיק
לדעתי העברת ילד את הכביש בכל מקרה עדיף,
כי לצערי ממעקב על הנושא (לאחר שאני בילדותי עברתי תאונה ומאז יש לי רגש לנושא) הרי שלצערינו כאשר ילד ממתין כמה דקות ואף אחד לא מעביר אותו, אז הוא מחליט שיכול לעבור לבד וזה ענין של פיקוח נפש,
כאן אני מנצל את ההזדמנות ופונה לכל אחד ואחד אתה עובר ברחוב ושם לב לילד שעומד ליד הכביש פנה מיוזמתך ותשאל אותו אם הוא צריך לעבור את הכביש, יש ילדים קצת ביישנים וכד', ולצערינו לא פעם ילדים מקלים ראש ועוברים לבד,
אני אישית גם נוהג כל פעם לתת לילד מחמאה על אחריותו שנוהג באחריות ולא עובר לבד את הכביש,
 

כרם

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתלבט אמר:
לדעתי העברת ילד את הכביש בכל מקרה עדיף,
כי לצערי ממעקב על הנושא (לאחר שאני בילדותי עברתי תאונה ומאז יש לי רגש לנושא) הרי שלצערינו כאשר ילד ממתין כמה דקות ואף אחד לא מעביר אותו, אז הוא מחליט שיכול לעבור לבד וזה ענין של פיקוח נפש,
כאן אני מנצל את ההזדמנות ופונה לכל אחד ואחד אתה עובר ברחוב ושם לב לילד שעומד ליד הכביש פנה מיוזמתך ותשאל אותו אם הוא צריך לעבור את הכביש, יש ילדים קצת ביישנים וכד', ולצערינו לא פעם ילדים מקלים ראש ועוברים לבד,
אני אישית גם נוהג כל פעם לתת לילד מחמאה על אחריותו שנוהג באחריות ולא עובר לבד את הכביש,

האמנם זה בגדרי פיקוח נפש לענין חילול שבת?
 

שניאור

משתמש ותיק
כרם אמר:
האמנם זה בגדרי פיקוח נפש לענין חילול שבת?
למה לא?
ברור שתלוי איזה גיל ואיזה כביש ובאיזה שעות, אבל האם לא ברור שיש מקומות שכשילד עובר שם את הכביש הוא מסכן את עצמו ממש רח"ל וכבר היו דברים לעולמים לא תקפ"ץ.
 

רבה יוני

משתמש חדש
כרם אמר:
צעדתי עם חבר לכיוון בית החולים לבקר ידיד משותף המאושפז בו. בדרך עמד ילד ליד מעבר חציה והמתין למישהו גדול שיעביר אותו את הכביש - לא בכיוון ההליכה לבית החולים. נתתי יד לילד המתנתי אתו עד שהכביש התפנה וחציתי אתו את הכביש בבטחה. כשחזרתי אמר לי חברי כי לא טוב עשיתי, הרי עוסק במצוה פטור מן המצוה, ואנחנו בדרך מצוה לביקור חולים, ולמה זה הפסקתי בדרך לגמול חסד עם הילד?
הצדק עם מי?
גם אם פטור ממצות עשה
לא פטור מלאו

ומה עם ''מבשרך אל תתעלם''
ויתכן שיש בזה גם הונאה אם הילד מבקש 
וסתם השחתת המידות

 
 
חלק עליון תַחתִית