הנהגת הגראי"ל זיע"א בישן חלק מהלילה, לענין ברכות התורה

יואל נהרי

משתמש ותיק
ספר 'צדיק כתמר יפרח' עמ' שמ"ה:
"רבינו הסביר הנהגתו בענין ברכות התורה, למי שישן חלק מהלילה, שעושה כפי הצעת הגרח"ג שליט"א (אולי הגר"ח גריינימן ?), ורבינו קילס את ההצעה שזה הצעה טובה, דהנה בברכת אהבה רבה יוצאים בברכת התורה, הרי דדי בברכה אחת, א"כ כשמתעורר לדוגמא בשעה אחת אומר ברכה אחת, שזה כבר מספיק בשביל ללמוד, אלא שחז"ל תיקנו מ"מ לברך שתי ברכות וכיון שלפעמים הולך שוב לישון, ואז יהיה ספק שיקום בבוקר אם צריך לברך שוב ברכה"ת, לכך אומר אז הברכה השניה".
 

איש אל רעהו

משתמש ותיק
לא מובן מה הראיה מברכת אהבה רבה? הרי שם הוא נפטר מכל הברכות שמברכים על התורה - זאת אומרת שזה במקום כל הברכות, אבל מנין ללמוד מזה שיש מעלה בברכה אחת כשצריך לברך ב' ברכות?
 

יהושע

משתמש ותיק
איש אל רעהו אמר:
מה הראיה מברכת אהבה רבה? הרי שם הוא נפטר מכל הברכות של התורה זאת אומרת שזה במקום כל הברכות, אבל מנין ללמוד מזה שיש מעלה בברכה אחת כשצריך לברך ב' ברכות?
מי אומר שנפטר מכל הברכות? 
 
 

איש אל רעהו

משתמש ותיק
יהושע אמר:
איש אל רעהו אמר:
מה הראיה מברכת אהבה רבה? הרי שם הוא נפטר מכל הברכות של התורה זאת אומרת שזה במקום כל הברכות, אבל מנין ללמוד מזה שיש מעלה בברכה אחת כשצריך לברך ב' ברכות?
מי אומר שנפטר מכל הברכות? 
כתוב שהוא נפטר אז ברור שהוא נפטר מהכל.
 
 

יהושע

משתמש ותיק
איש אל רעהו אמר:
יהושע אמר:
איש אל רעהו אמר:
מה הראיה מברכת אהבה רבה? הרי שם הוא נפטר מכל הברכות של התורה זאת אומרת שזה במקום כל הברכות, אבל מנין ללמוד מזה שיש מעלה בברכה אחת כשצריך לברך ב' ברכות?
מי אומר שנפטר מכל הברכות? 
כתוב שהוא נפטר אז ברור שהוא נפטר מהכל.
איפה כתוב שהוא נפטר? 
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהושע אמר:
איש אל רעהו אמר:
יהושע אמר:
מי אומר שנפטר מכל הברכות? 
כתוב שהוא נפטר אז ברור שהוא נפטר מהכל.
איפה כתוב שהוא נפטר? 
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יא עמוד ב
משקרא קריאת שמע אינו צריך לברך, שכבר נפטר באהבה רבה 

מגן אברהם סימן קלט ס"ק יב
אשר בחר. אבל צ"ל אח"כ אשר קדשנו במצותיו וצונו לעסוק בדברי תורה והערב נא [ב"ח רש"ל] משא"כ באהב' רבה דפטור לגמרי, 

 
 

זוזו

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
ספר 'צדיק כתמר יפרח' עמ' שמ"ה:
"רבינו הסביר הנהגתו בענין ברכות התורה, למי שישן חלק מהלילה, שעושה כפי הצעת הגרח"ג שליט"א (אולי הגר"ח גריינימן ?), ורבינו קילס את ההצעה שזה הצעה טובה, דהנה בברכת אהבה רבה יוצאים בברכת התורה, הרי דדי בברכה אחת, א"כ כשמתעורר לדוגמא בשעה אחת אומר ברכה אחת, שזה כבר מספיק בשביל ללמוד, אלא שחז"ל תיקנו מ"מ לברך שתי ברכות וכיון שלפעמים הולך שוב לישון, ואז יהיה ספק שיקום בבוקר אם צריך לברך שוב ברכה"ת, לכך אומר אז הברכה השניה".

כן זה הגר"ח גריינימן זצ"ל ונכתב ע"ז פעם בכאיל תערוג באריכות.
ושם הוסיפו שבני הגר"ח זצ"ל ציינו שאביהם היה אומר כן מהחזו"א.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
זוזו אמר:
יואל נהרי אמר:
ספר 'צדיק כתמר יפרח' עמ' שמ"ה:
"רבינו הסביר הנהגתו בענין ברכות התורה, למי שישן חלק מהלילה, שעושה כפי הצעת הגרח"ג שליט"א (אולי הגר"ח גריינימן ?), ורבינו קילס את ההצעה שזה הצעה טובה, דהנה בברכת אהבה רבה יוצאים בברכת התורה, הרי דדי בברכה אחת, א"כ כשמתעורר לדוגמא בשעה אחת אומר ברכה אחת, שזה כבר מספיק בשביל ללמוד, אלא שחז"ל תיקנו מ"מ לברך שתי ברכות וכיון שלפעמים הולך שוב לישון, ואז יהיה ספק שיקום בבוקר אם צריך לברך שוב ברכה"ת, לכך אומר אז הברכה השניה".

כן זה הגר"ח גריינימן זצ"ל ונכתב ע"ז פעם בכאיל תערוג באריכות.
ושם הוסיפו שבני הגר"ח זצ"ל ציינו שאביהם היה אומר כן מהחזו"א.
יש אפשרות להעלות לפה דברים מכאיל תערוג ?
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
ספר 'צדיק כתמר יפרח' עמ' שמ"ה:
"רבינו הסביר הנהגתו בענין ברכות התורה, למי שישן חלק מהלילה, שעושה כפי הצעת הגרח"ג שליט"א (אולי הגר"ח גריינימן ?), ורבינו קילס את ההצעה שזה הצעה טובה, דהנה בברכת אהבה רבה יוצאים בברכת התורה, הרי דדי בברכה אחת, א"כ כשמתעורר לדוגמא בשעה אחת אומר ברכה אחת, שזה כבר מספיק בשביל ללמוד, אלא שחז"ל תיקנו מ"מ לברך שתי ברכות וכיון שלפעמים הולך שוב לישון, ואז יהיה ספק שיקום בבוקר אם צריך לברך שוב ברכה"ת, לכך אומר אז הברכה השניה".

חידוש יש בדבר כיון שאי' בראשונים שם שהתקנה היא ברכה אחת למקרא אחת למשנה ואחת לתלמוד וכתב הבה"מ דע"כ נהגו לקרא משלשת הדברים אחר כן וא"כ הרי מבטל את התקנה השלמה כעת ולומד בלא הברכה הראויה לתלמוד בשביל שאולי אח"כ יהיה בספק שאז יהיה דינו ככל הכרעות ספק
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
אולי מישהו יוכל לבאר בבקשה מה "הספק" שיש במי שבירך באמצע הלילה וחזר לישון. מה הצד שלא יצטרך לברך שוב בקומו. הרי רוב הראשונים סוברים שאפילו על שנת יום צריך לברך. ומעיקר הדין כן ההלכה אלא "שנהגו" לא לברך כמו שכ' בב"י ובשו"ע סי' מז סעיף יא. ובמשנה ברורה כתב שפשוט שהמברך לא הפסיד, עיי"ש. וא"כ פשיטא ופשיטא שעל כל שנת לילה שוב צריך לברך ומה מקום הספק?
 

אין חכמה

משתמש ותיק
ינון בר כוכבא אמר:
אולי מישהו יוכל לבאר בבקשה מה "הספק" שיש במי שבירך באמצע הלילה וחזר לישון. מה הצד שלא יצטרך לברך שוב בקומו. הרי רוב הראשונים סוברים שאפילו על שנת יום צריך לברך. ומעיקר הדין כן ההלכה אלא "שנהגו" לא לברך כמו שכ' בב"י ובשו"ע סי' מז סעיף יא. ובמשנה ברורה כתב שפשוט שהמברך לא הפסיד, עיי"ש. וא"כ פשיטא ופשיטא שעל כל שנת לילה שוב צריך לברך ומה מקום הספק?
היא הנותנת כיון שעיקר מה שאין מברכין נימק הב"י משום שיטת ר"ת ששנת לילה לא הוי הפסק ואע"פ שאין הלכה כמותו בשנת יום חוששין לדבריו סוג שינה ארעית כזו אחר שכבר בירך ונתכון לפטור את היום הבא י"ל שכלול במנהג זה
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
אין חכמה אמר:
ינון בר כוכבא אמר:
אולי מישהו יוכל לבאר בבקשה מה "הספק" שיש במי שבירך באמצע הלילה וחזר לישון. מה הצד שלא יצטרך לברך שוב בקומו. הרי רוב הראשונים סוברים שאפילו על שנת יום צריך לברך. ומעיקר הדין כן ההלכה אלא "שנהגו" לא לברך כמו שכ' בב"י ובשו"ע סי' מז סעיף יא. ובמשנה ברורה כתב שפשוט שהמברך לא הפסיד, עיי"ש. וא"כ פשיטא ופשיטא שעל כל שנת לילה שוב צריך לברך ומה מקום הספק?
היא הנותנת כיון שעיקר מה שאין מברכין נימק הב"י משום שיטת ר"ת ששנת לילה לא הוי הפסק ואע"פ שאין הלכה כמותו בשנת יום חוששין לדבריו סוג שינה ארעית כזו אחר שכבר בירך ונתכון לפטור את היום הבא י"ל שכלול במנהג זה
יישר כח. ועתה באמת ראיתי תשובה ארוכה מיני ים בעניין זה בשו"ת יביע אומר למרן מלכא הגר"ע יוסף זצ"ל בחלק ח סי' ה. ושם באות ב הביא מהפרי חדש ומטה יהודה כדבריך, עיי"ש באורך.
 
 

איש קטן

משתמש ותיק
נראה שאין בעיה לברך ברכה אחת רק שיברך אשר בחר בנו
מכיוון שיש ספק אם 'אשר קידשנו' ו'הערב/והערב נא' היא ברכה אחת או שתיים

זכור לי שהמשנה ברורה מביא שמי שישן ביום שנת קבע לרוב הפוסקים הוי הפסק רק שנהגו כר'ת שלא , הוא כותב המברך ברכה אחת לא הפסיד ויברך אשר בחר בנו שהיא מעולה שבברכות

גם הגמרא מביאה אמוראים שחד בירך אשר קידשנו וחד אשר בחר וכו..
 
חלק עליון תַחתִית