וכאן מגיעה הנקודה שראוי אחת ולתמיד להוציאה מן הרגש אל השכל, יש לציבור בכללותו ותבדקו את זה, תחושה לא הכי טובה מ'פורים', נכון כולם 'אוהבי פורים' הם, אבל באיזה שהוא מקום אנו חושבים לעצמנו נו, באמת, זה העניין? להשתכר? להשתגע? להוציא את כל מה שיש בבטן או בלב? באיזה שהוא מקום אנו בטוחים שבבאמת של הדברים אין זה צריך להראות כך
ולמה זה צריך להראות כך..ובכלל מה ההבדל בין יהודי שיכור לגוי שיכור.
תראה בדברים הלקוחים מגליון מחשבה תורנית.
ויֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב: וַתִּקְרֶאןָ לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹקֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹקיהֶן: פ' כה א-ב. עם ישראל עומד אחר שקיבל את התורה וזכה לגילוי שכינה במעמד הר סיני, גדור מהחטא במשך ארבעים שנה, כמובא במדרש תנחומא פט"ז שאחד מד' דברים שבזכותם נגאלו ישראל ממצרים "שלא נפרצו בעריות" ולא סרחו בעבירה עד שבאו לשטים, ואם כך כיצד הצליחו בנות מואב להחטיאם בחטא ובכפירה לעבוד ע"ז ולהיטמאות לבת נכר...והנה הסיבה להתדרדרות נוראה זו מצינו בגמ' (סנהדרין קו. במדרש תנחומא פ' יח ובמד"ר שם)
שהמסובב לכל חטאתם היה שתיית יין, "אמרה לו רצונך שתשתה כוס של יין כיון ששתה בער בו אמר לה השמיעי לי הוציאה יראתה מתוך חיקה אמרה לו עבוד לזה אמר לה הלא יהודי אני אמרה לו ומה איכפת לך כלום מבקשים ממך אלא פיעור, ולא עוד אלא שאיני מנחתך עד שתכפור בתורת משה רבך" -מיד משקהו היין ובוער בו השטן היה נשטה אחריה שנא' (הושע ד) זנות ויין ותירוש יקח לב" מד"ר מד"ת.
והנה הדברים דרושים הסבר! מצד אחד גנות היין רעה כפי שנוכחנו בפרשתנו, וכמו שמצאנו גבי נח את שאירע עימו אחר ששתה יין, וכן מצינו בגמ' סוטה ב. בטעם שנסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן
היין שמביא לידי חטא... אולם מצד שני נוכחים אנו בדברים הפוכים שהנה מצינו "יין ישמח לבב אנוש" ומצווים אנו לשתות יין בקידוש והבדלה וד' כוסות
ובסעודת פורים ועוד... וכן מצינו הטעם שנזיר מביא קרבן בימי טהרתו הוא בכדי לכפר על שמנע עצמו מהיין (שי' ר' אלעזר הקפר. תענית י"א. ועוד),אם כן יש לנו לדעת היאך מסתדרים שני ענינים הללו הנראים כנוגדים אחד לשני.
הסיפור האמיתי שלפנינו שמעתי מידידי ר' י. ס שלי' ועלילתו מתחקה אחר סיפור פרשתנו, אלא שמכוון הוא לצד ההפוך, ממחיש הוא את מגרעות היין ומאידך ליתרונות הגלמים בו, ובכך בע"ה יתיישבו ההערות.
חתונת היין
משפחה מכובדת היתה, מפורסמת לשם ולתהילה באצילותה, הכל הלך על מישרים עד לאותו היום שנודע על אחת מבנות המשפחה שהדרדרה ופרקה מעליה עול תומ"צ, ולא עוד אחר שהכירה בן נכר חפצה להינשא לו. כל תחנוני ההורים שתמנע מלעשות צעד הרה אסון שכזה, נפלו על אזניה האטומות,
'משפחה מנומסת מתורבתת היא זו, מכבדת ומוקירה לכל אדם' היתה אומרת כל אימת שהיו הוריה טוענים כנגדה... כשניסה האב להעמיד את ביתו על חומרת מעשיה, סירבה לשמוע את דבריו, ומשלא צלח בידו לשכנעה, הלך האב השבור לתנות את צערו וכאבו בפני רבו, לקבל עצה לא עלה בדעתו יען שלא חשב שיש כזאת.. לכל הפחות ישיב הרב נפשי בדברי תנחומים חשב לעצמו...
'גייסתי את כל כוחותי לשכנעה והיא בשלה, מתעקשת להינשא לבן נכר, בתחילה ניסיתי ללכת עמה בדרך הקשה, ומשלא הועיל פניתי ללבה לרגשותיה אך היא את אזניה אטמה מלשמוע,
סגור וחתום עמה להינשא לשיגעצ', מה יכול הרב כבר ליעצני אין דבר שלא השתדלתי בו והתאמצתי לפעול לטובת העניין סיים האב בקול שבור.. תקשיב אמר לו הרב בקולו הרך, עוצרו משטף דבריו, תציע לה לערוך את מסיבת האירוסין בביתכם, האב נדהם לשמוע את עצת הרב.. אולי לא הסברתי לרב את המצב לאשורו, אמר האב בנימוס...
החתן המיועד לא מזרע ישראל, בן נכר הוא, לחוג את מסיבת האירוסין בביתי הרי תחשוב שמסכים אני עם דרכה הנלוזה, בטח לזאת לא מתכוין הרב.. כן! כן! לזאת התכוונתי השיב לו הרב, בתך רוצה להנשא לגוי שייגעץ לא ליושב אהלים, עם כל זאת אם עצה אתה מבקשני אומר לך מה מוטל עליך לעשות..
תחגוג אירוסי ביתך,
ותערוך סעודה מפוארת בביתך, הזמן כל משפחת החתן החל ממשפחתו וכלה בידידיו וכל שתוסיף הרי זה משובח...
בעוד האב מרים את עיניו בתמיה 'כאומר היתכן לעשות כדבר הזה לחגוג נישואי יהודיה לעם אחר לשמוח על כריתת ענף מאילן האומה היהודית, במקום לשבת כאבל בבית ולבכות לרבונו של עולם'
אלא שהרב לא הניח לו לשקוע במחשבות והטיל לעברו בקשה נוספת..
"בסעודת האירוסין תגיש לפניהם יין כיד המלך מכל המינים והסוגים וכל הגדול מחבירו בתסיסתו הרי זה משובח", הקפד על תנאי זה "שהנשמה תלויה בו" וב"ה תצמח ממנו הישועה, היהודי קיבל על עצמו לעשות כעצת הרב... בלי לבקש הסבר והבהרה ניחן הוא באמונת חכמים גדולה...
בינתיים הבת ששמעה מאביה על רצונו לערוך לה מסיבת האירוסין בביתו, לא האמינה למשמע אזניה, 'די בכך שאתה לא מנסה לעכב ממני להנשא לגוי כפי שעד היום נהגת, עוד הינך רוצה שנחגוג שמחת האירוסין בביתך, מה נשתנה יום מיומיים סיימה משפטה בהחמצת פנים ולא הסכימה לקיים רצון האב ..זה נראה לה חשוד. אבל אחר ששמעה מאביה שכך הורה לו הרב.. הסכימה בשמחה
'בטח עכשיו שיש לי תמיכה מהרב הרי ברכה גדולה תשרה על זיוג הגון זה', אמונת חכמים לפחות היתה לה..
הגיע יום האירוסין הבת עוד התעקשה לשבור צלחת הרי יהודיה היא ולא יתכן לותר על מנהג יהודי שורשי מקדמת דנא, האב בלע את עקשנות המוזרה של ביתו, נו שוין שיהיה...אם כבר עושים אירוסין כפי שציוה הרב אז עד הסוף...
ביום האירוסין משפחת הגוי התיצבה בהרכב מלא, ידידיו מכל צומת דרכים הגיעו לשמחתו..מי לא... לבושים במיטב חליפותיהם נכנסו אחד אחד בצורה מנומסת והפריחו "מזל טוב" לזוג הנפלא העומד לבנות בית..., נאמן לא ולא.. אבל בית עומד להקים.. בצורה מכובדת התיישבו להם סביב השולחנות העמוסים לעייפה במאכלים מכל הסוגים בשר ודגים וגם ברבורים.., לא לפני ששטפו ידיים מטעמי היגיינה. תחבו מפית על חולצתם מפני הלכלוך, כן מתורבתים היו.. או אז השתרר דממה באולם, מלבד קול נעיצת המזלגות וקשקוש הסכינים ..
שהרי לא יאה למתורבתים שכמותם לבצוע לחמנייה ביד ...נו שויין.. הגה מפיהם הבולס לא יצא יען כי מנומסים היו ובפה סגור אכלו..
נסתיימה לה מנה ראשונה ..לא לפני שהשאירו משהו בצלחת...קרץ האב לעבר המלצר, "הגש לפניהם את בקבוקי המשקה, היינות לכל סוגיהם על כל שולחן ושולחן, עד שלא ישאר בקבוק אחד לריק בארגז, רוצה אני שיגיע הוא לכל גרון ניחר ונכר...
והוא בעצמו להיטט בין שולחן לשולחן לודא שלא נשאר אחד מבני הניכר עם גרון ניחר... הפציר בכל אחד לשתות, "
אצלנו היהודים מנהג חשוב לשתות יין בסעודת אירוסין אל תמנעו טוב מבעליו" אמר להם האב.. והגויים המנומסים.. לא הרהרו אחריו מכבדים הם כל אחד במנהגיו...
בתחילה נשמעו פרצי צחוק גסים, אך משכלו המשקאות החריפים, פשטו חליפותיהם, הסירו העניבה, והחלו רוקדים במחול שיכורים תוך הפרחת גידופים וניבול פה על העם היהודי. כל מלצר שנקלע לקרבתם זכה לדחיפה הגונה מהחוגגים, ואם לא די להם בכך אף את השולחנות והצלחות צירפו למחולם נדחפים בשמחה בידי וברגלי הסועדים הערלים.. הכלה המהוללה זכתה לקיים מנהג שבירת הצלחת בהידור, שכן כל צלחות הסעודה הצטרפו לאחותם...
החתן בתחילה עוד סירב לשתות, ידע הוא נפש בהמתו... אבל לבסוף אחר שראה את קרוביו וידידיו, זגוגי עיניים, עם לחיים אדומות, התרצה ללגום, שלא לפרוש מהציבור... ניסתה הכלה להסיח תשומת לב חתנה המנומס, מלהצטרף לחגיגות השיכורים אך ללא הצלחה, קפץ הוא על השולחן והתחיל להרקיד קרוביו עד כלות נשמתם..
האב צפה מהצד בעדר הבהמות המרקד, ועל פניו הבזיק חיוך, שמח הוא בשמחתם...
אלא שלא שמחתו כשמחתם, ידע הוא שביתו עדינת הנפש, מזרעו של אברהם, המעוטר במידת הבישנות, תסרב להינשא לאדם גס רוח שכזה...
בבית הרב עדין בקע האור, בשעת לילה מאוחרת עדין שקוע הרב בעיונו, מפזם לעצמו בניגון נעים את לימודו...
דפיקות נשמעו בדלת, אחרי שחזורו ונשנו ניעור הרב משרעפיו, ניגש לדלת לברר
מיהו האיש המתדפק על דלתו בשעה לילה כה מאוחרת.
כשפתח את הדלת ראה על מפתנו את תלמידו, אב הכלה לעתיד.. כשהוא עם פנים זורחות, בידו בקבוק יין, ובפיו שיר הלל..
כבוד הרב, תהילות לקל, בתי הכלולה שברה את השידוך... עכשיו כלולה היא בתוך שם ישראל מחוברת לעם הנצח...
הטרחתי עצמי בשעת לילה מאוחרת לבשר לרב על הבשורה הטובה.. אבל יותר מכך בפי תמיהה גדולה איך ידע הרב להשיא עצה קטנה ומועילה שתגרום לביטול הקשר מהלא כשר...
השיב לו הרב.. חז"ל גילו לנו שתכונות אומות העולם ה"ה כבהמות ועם כל זאת אנו רואים מידי פעם בפעם בגויים מתורבתים להפליא בצורת דיבורם, אכילתם לבושם...
אלא שגילו לנו חז"ל "אדם ניכר בכוסו,
בכדי להסיר את בגדי האדם המזוייפים מגויים מנומסים הללו צריכים אנו ליין שיפשוט בגדי האדם ויגלה את מה שהם באמת, בהמות... ומאידך בת ישראל בכל מצב רוחני שהיא, ניחונה במידת הבישנות העדינות ודאי תסרב להינשא לגוי בער זה עד כאן המעשה ששמעתי.
ועכשיו נבוא לבאר הסתי' שהזכרנו בראש המאמר הנ"ל: סיבת חטא עם ישראל שהיו גדורים מעריות במשך מ' שנה, החלה מחמת שתיית היין ואם כך שהיין הוא מניע הרסני עד שגרם לעמ"י לחטוא היאך מצינו חובת שתיית יין בליל הסדר בקידוש בסעודת פורים...אלא ללמדך שלא "הנחש ממית אלא החטא" כשיהודי שותה יין משום שכך ציווה ה' הרי שמחובר הוא לשורשו האמיתי ופנימיותו הזכה מתגלה במלוא הדרה..וכמו שאמרו חז"ל "נכנס יין יצא סוד", מהו סוד? פנימיות האדם!..וכן מצינו בגמ' סנהדרין לח. דרבי כל אימת שרצה לשמוע דבר תורה מת"ח היה מורה ליתן להם לשתות יין, וכן אמר רבא הוריות יג: חמרא וריחני פקחין. היינו שע"י שתית היין פותח שערי חכמה, הצפונה בלב האדם... אבל כל שיושב היהודי ושותה יין לתאוותו הרי מעמעמת את פנימיותו, ומחזקת את גופו הגשמי...
כל הזכויות שמורות מלבד מתן קרדיט-כך מופיע שם.