הבו עצות הלום - סעודת מלווה מלכה

תיובתא

משתמש ותיק
מצווה גדולה ונשגבה היא סעודת מלווה מלכה.
דא עקא שלרוב בני"א (עכ"פ לפי מיעוט השגתי), אין בכרס כדי הכיל ד' סעודות דשנות ביממה אחת לערך. (מן המובחר שמלווה מלכה יהא בסמוך ליציאת השבת, וראוי שיהא בשר). אשמח לקבל עצות מהמקיימים זאת. 
לכאורה הפתרון צריך להיות לאכול פחות בשבת עצמה, אך האם אין בכך משום פגיעה בכבוד השבת? לגבי ג' סעודות עצמן, כתוב שראוי לנהוג כן להפחית המאכל וכל ערום יעשה בדעת, אך לעת עתה לא מצאתי בעיוני הקל, מקור גם לגבי מלווה מלכה.
יש"כ למסייעים. 
 

דרומאי

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
מצווה גדולה ונשגבה היא סעודת מלווה מלכה.
דא עקא שלרוב בני"א (עכ"פ לפי מיעוט השגתי), אין בכרס כדי הכיל ד' סעודות דשנות ביממה אחת לערך. (מן המובחר שמלווה מלכה יהא בסמוך ליציאת השבת, וראוי שיהא בשר). אשמח לקבל עצות מהמקיימים זאת. 
לכאורה הפתרון צריך להיות לאכול פחות בשבת עצמה, אך האם אין בכך משום פגיעה בכבוד השבת? לגבי ג' סעודות עצמן, כתוב שראוי לנהוג כן להפחית המאכל וכל ערום יעשה בדעת, אך לעת עתה לא מצאתי בעיוני הקל, מקור גם לגבי מלווה מלכה.
יש"כ למסייעים. 
מפורש בגמרא שאינו צריך אלא לכזית.
 
 

צבי הירש

משתמש ותיק
הרא"ש היה נוטל ידים לסעודה שלישית מיד אחרי ברכה"ז של סעודת היום, כיון שהסעודה נמשכה עד זמן המנחה, והיה אומר שאם לא יאכל מיד סעודה שלישית לא יוכל לאכול אחר כך. טור סימן רצא.
ועל דרך זה יש לומר בסעודה שלישית, שתיכף כשמסיים לברך ברכה"ז ישאיר המפה פרוסה על השולחן, ויתפלל ערבית ויבדיל על הכוס, ויחזור ויטול ידיו לסעודת מלוה מלכה, כשהאיצטומכא עדיין פתוחה והתיאבון לא נסתם.
 

חימקו

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
אשמח לקבל עצות מהמקיימים זאת.
אני משתדל לאכול כזית פת בזמן סעודה שלישית אחר צאת הכוכבים ובזה אני יוצא יד"ח.
 

טל חרמון

משתמש ותיק
אני בסעודה שלישית אוכל כביצה פת אבל עיקר הסעודה היא פירות משובחים מהארץ הטובה, זה לא מכביד ונותן אפשרות לאכול מלווה מלכה.
הבשר הכי קליל שאפשר לאכול במלווה מלכה זה נקניק.
 

זאת תורת

משתמש ותיק
ובכן אמר:
חימקו אמר:
תיובתא אמר:
אשמח לקבל עצות מהמקיימים זאת.
אני משתדל לאכול כזית פת בזמן סעודה שלישית אחר צאת הכוכבים ובזה אני יוצא יד"ח.
זה לכתחילה?
עד שאתה שואל אם זה לכתחילה, שאל אם זה מועיל בדיעבד.
 
 

ובכן

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נשמה יתירה שיהא לבו פתוח לרווחת מאכל ומשתה מרובים. רש"י ביצה.
ועל זה אומרים בהלצה, שבשבת הנשמה יתרה עוזרת לאכול הרבה, ובמוצאי שבת, הנשמה יתרה הולכת לה, ואנו נשארים עם הכמויות הללו בקיבה...
 
 

חימקו

משתמש ותיק
ובכן אמר:
זאת תורת אמר:
עד שאתה שואל אם זה לכתחילה, שאל אם זה מועיל בדיעבד.
בדיעבד שאלתי על לכתחילה, לכתחילה היה לי לשאול על בדיעבד...
רבי @חימקו, הבא נא מקור שזה מועיל בדיעבד.



אליה רבה סימן ש ס"ק א.
"ואני שמעתי שאם נמשך סעודה שלישית עד אחר חשיכה א"צ לאכול עוד סעודה רביעית במוצאי שבת"
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מנהג נאה שהנהיגה בביתי אשתי, לאפות פיתות טריות לסעודה הנ"ל.
הבעיה העיקרית, שבקיץ אף אחד מהילדים לא רוצה לישון עד הסעודה, ונמצאו קמים מאוחר למחרת.
היינו דאמרי אינשי: מאחורי אדם גדול יש אשה גדולה!
אמור בביתך שעל ידם התחזק אברך פלוני בֶיֶתֶּר שאת להדר במלוה מלכה!
וידוע הענין דפת חמה במוצ"ש.
וזה לשון לקוטי הגר"א בספר מעשה רב:
היה רגיל לאכול צנון במלוה מלכה, שהיה חביב עליו, גם היה מהדר אחר פת חמה
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
הבעיה העיקרית, שבקיץ אף אחד מהילדים לא רוצה לישון עד הסעודה, ונמצאו קמים מאוחר למחרת
באמת יל"ע אם יש מצות חינוך למלוה מלכה. והעולם כנראה לא חש לזה.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
שני אדנים אמר:
אני רוכש לחמניות טריות, מורח מה שמורח, מסגי''פ מה שמסגי''פ, ומסגי'ר עליהם את מלתעות הטאָסטער. מאז החלי בזה לא זכורים לי משום מה אותות סירוב קיבתיים / השקפתיים כאלה ואחרים לסעודתא דדוד מלכא משיחא.
מועיל גם לענין ''פת חמה''.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
צבי הירש אמר:
המפה פרוסה על השולחן,
יש לזכור שזו ההלכה היחידה שמוזכרת בשו''ע לענין מלוה מלכה.

אני כותב זאת כי ראיתי הרבה שאינם מקפידים על כך, ואף אינם יודעים הלכה זו.


שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן ש:
לעולם יסדר אדם שלחנו במו"ש כדי ללוות את השבת, אפילו אינו צריך אלא לכזית.
משנה ברורה סק''א:
היינו לפרוס מפה על שלחנו דרך כבוד וכן שאר דברים הנהוגים אצלו בעריכת השלחן,
 

אריק

משתמש ותיק
גם אני התקשתי תמיד כיצד ניתן לאכול מלווה מלכה.
עד שהגעתי לכולל מוצ"ש...
אצלינו בכולל מוצ"ש כבר שנים רבות מביאים פיצה ללא הגבלה לכל הלומדים.
עדיין לא פתרנו את הבעיה, כי עדיין יש התלבטות לחלק מהמשתתפים האם להסתפק ב 2 משולשים או שמא לכבוד מלווה מלכה להעמיס גם את המשולש הרביעי. ולמעשה נהגו שיבוא המשולש השלישי ויכריע ביניהם.
וגם בקבוקי הקוקה קולה מתרוקנים בזה אחר זה.
והכל לשם שמים.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
אריק אמר:
גם אני התקשתי תמיד כיצד ניתן לאכול מלווה מלכה.
עד שהגעתי לכולל מוצ"ש...
אצלינו בכולל מוצ"ש כבר שנים רבות מביאים פיצה ללא הגבלה לכל הלומדים.
עדיין לא פתרנו את הבעיה, כי עדיין יש התלבטות לחלק מהמשתתפים האם להסתפק ב 2 משולשים או שמא לכבוד מלווה מלכה להעמיס גם את המשולש הרביעי. ולמעשה נהגו שיבוא המשולש השלישי ויכריע ביניהם.
וגם בקבוקי הקוקה קולה מתרוקנים בזה אחר זה.
והכל לשם שמים.


א"כ צריך לפתוח כולל במוצש"ק גם לנשים...
ולפתוח את התתי"ם ובתי הספר גם במוצש"ק...
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
מצווה גדולה ונשגבה היא סעודת מלווה מלכה.
דא עקא שלרוב בני"א (עכ"פ לפי מיעוט השגתי), אין בכרס כדי הכיל ד' סעודות דשנות ביממה אחת לערך.
ואולי משום כך אמר שעצם ה'לוז' אינה ניזונית אלא מסעודה רביעית של 'מלוה מלכה', יען בזמן הזה כבר לא נשאר מקום אחר, והכרח הוא לה, לסעודה זו, להיכנס ולהדחק אל 'עצם הלוז'...
 

משיב דבר

משתמש ותיק
אריק אמר:
גם אני התקשתי תמיד כיצד ניתן לאכול מלווה מלכה.
עד שהגעתי לכולל מוצ"ש...
אצלינו בכולל מוצ"ש כבר שנים רבות מביאים פיצה ללא הגבלה לכל הלומדים.
עדיין לא פתרנו את הבעיה, כי עדיין יש התלבטות לחלק מהמשתתפים האם להסתפק ב 2 משולשים או שמא לכבוד מלווה מלכה להעמיס גם את המשולש הרביעי. ולמעשה נהגו שיבוא המשולש השלישי ויכריע ביניהם.
וגם בקבוקי הקוקה קולה מתרוקנים בזה אחר זה.
והכל לשם שמים.
נו מילא מיושב איך אתם אוכלים מלוה מלכה.
אבל קשה שבעתיים איך אתם פותחים אח"כ ספר?!...
 
 

משולש

משתמש ותיק
תודה על האשכול.
אצלנו אוכלים סעודה שלישית לפני מנחה ואז במוצ"ש יש יותר מקום כי עברו שלוש או ארבע שעות מסעודה שלישית.
 

מביט ומשיב

משתמש ותיק
משולש אמר:
תודה על האשכול.
אצלנו אוכלים סעודה שלישית לפני מנחה ואז במוצ"ש יש יותר מקום כי עברו שלוש או ארבע שעות מסעודה שלישית.

נראה לי לא לגמרי לכתחילה
 
חלק עליון תַחתִית