חודשי השנה כנגד יב שבטים - ספר היצירה

א סו

משתמש ותיק
אומרים שבספר יצירה מוזכר שי"ב שבטים הם כנגד י"ב חודשי השנה, ובכל חודש ישנה בחינה מסוימת של אותו שבט. לא מצאתי את הדברים מפורשים בספר יצירה עצמו, אולי מישהו יוכל להראות לי את מקומו, ואת הפירוט של כל השבטים כנגד החודשים.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אגב פעם שמעתי דחדשי המזלות הם לא לפי החודשים העבריים אלא לפי החודשיים הנוצריים (לא להיבהל), דהיינו חודשי הנוצרים אינם שלהם אלא עוד לפני הנצרות הם היו ונקראים חודשי חמה כי הם תלויים בחמה והמזלות גם תלויים בחמה ולא בלבנה.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
עי' בני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר א' ובעוד מקומות שהביא ענין זה שהחדשים מכוונים נגד שבטי י-ה, ובהערות על הבנ"י הביאו שמקור הדבר הוא בספר שערי אורה סו"פ ה
 

תולעת יעקב

משתמש חדש
כמעיין המתגבר אמר:
אגב פעם שמעתי דחדשי המזלות הם לא לפי החודשים העבריים אלא לפי החודשיים הנוצריים (לא להיבהל), דהיינו חודשי הנוצרים אינם שלהם אלא עוד לפני הנצרות הם היו ונקראים חודשי חמה כי הם תלויים בחמה והמזלות גם תלויים בחמה ולא בלבנה.
שיבוש גמור, אין דבר כזה חדשי חמה, שנת החמה היא שס"ה ימים, ותחלק אותה לכמה שתחפוץ.
בימים קדמונים היו רק 10 חדשים בשנה, עד שבא יוליוס קיסר והוסיף חודש לעשות זכרון לשמו, ונקרא יולי, ואוגוסטוס הוסיף גם ונקרא אוגוסט.
ותדע, שכן אוקטובר פירושו שמיני ודצמבר פירושו עשירי. ועתה [אחר שהוסיפו הנ"ל] החודש השמיני נהיה עשירי, והעשירי שנים עשר.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
תולעת יעקב אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אגב פעם שמעתי דחדשי המזלות הם לא לפי החודשים העבריים אלא לפי החודשיים הנוצריים (לא להיבהל), דהיינו חודשי הנוצרים אינם שלהם אלא עוד לפני הנצרות הם היו ונקראים חודשי חמה כי הם תלויים בחמה והמזלות גם תלויים בחמה ולא בלבנה.
שיבוש גמור, אין דבר כזה חדשי חמה, שנת החמה היא שס"ה ימים, ותחלק אותה לכמה שתחפוץ.
בימים קדמונים היו רק 10 חדשים בשנה, עד שבא יוליוס קיסר והוסיף חודש לעשות זכרון לשמו, ונקרא יולי, ואוגוסטוס הוסיף גם ונקרא אוגוסט.
ותדע, שכן אוקטובר פירושו שמיני ודצמבר פירושו עשירי. ועתה [אחר שהוסיפו הנ"ל] החודש השמיני נהיה עשירי, והעשירי שנים עשר.
אבל בכל זאת המזלות הם כל אחד חלק י"ב משס"ה ימים ולא משנ"ד ימים.
 
 

תולעת יעקב

משתמש חדש
עלה מבבל אמר:
אבל בכל זאת המזלות הם כל אחד חלק י"ב משס"ה ימים ולא משנ"ד ימים.
זה אתה יודע, שזכית להיות אחר יוליוס ואגוסטוס, אבל לפניהם לא ידעו ממושג זה של 12 חודשי חמה.
והגע בעצמך, לשון חודש שייך רק בלבנה שכל ירח מחדשת מהלכה, משא"כ בחמה יש רק מהלך שנתי ולא 10/365, וגם לא 12/365,
ושם דבר לא מתפעל מכך שהגיע לחלק אחד או שבע או עשר מתוך מהלכה השנתי.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
תולעת יעקב אמר:
עלה מבבל אמר:
אבל בכל זאת המזלות הם כל אחד חלק י"ב משס"ה ימים ולא משנ"ד ימים.
זה אתה יודע, שזכית להיות אחר יוליוס ואגוסטוס, אבל לפניהם לא ידעו ממושג זה של 12 חודשי חמה.
והגע בעצמך, לשון חודש שייך רק בלבנה שכל ירח מחדשת מהלכה, משא"כ בחמה יש רק מהלך שנתי ולא 10/365, וגם לא 12/365,
ושם דבר לא מתפעל מכך שהגיע לחלק אחד או שבע או עשר מתוך מהלכה השנתי.
לא חלקתי על דבריך כלל, רק אמרתי שמהלך הי"ב מזלות הוא כאורך שנת חמה ותל"מ
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
תולעת יעקב אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אגב פעם שמעתי דחדשי המזלות הם לא לפי החודשים העבריים אלא לפי החודשיים הנוצריים (לא להיבהל), דהיינו חודשי הנוצרים אינם שלהם אלא עוד לפני הנצרות הם היו ונקראים חודשי חמה כי הם תלויים בחמה והמזלות גם תלויים בחמה ולא בלבנה.
שיבוש גמור, אין דבר כזה חדשי חמה, שנת החמה היא שס"ה ימים, ותחלק אותה לכמה שתחפוץ.
בימים קדמונים היו רק 10 חדשים בשנה, עד שבא יוליוס קיסר והוסיף חודש לעשות זכרון לשמו, ונקרא יולי, ואוגוסטוס הוסיף גם ונקרא אוגוסט.
ותדע, שכן אוקטובר פירושו שמיני ודצמבר פירושו עשירי. ועתה [אחר שהוסיפו הנ"ל] החודש השמיני נהיה עשירי, והעשירי שנים עשר.

הרי מדברים על המזלות וחלוקת המזלות קיימת ונראת בשמים בחלוקה של שנת חמה [אם כי יש בזה שינויים] 
ובאמת ידוע שהתקופה נקבעת על פי שנת חמה ולא על פי שנת לבנה וכל זה פשוט וברור, 
אמנם אף על פי כן משום מה כן מתייחסים שכל חודש של שנת לבנה מתייחס לחודש מסויים. 
ובאמת הידיעה מחלוקת המזלות לשנים עשר היה ידוע מאז ומתמיד [גם אם לא נהגו אצל היוונים ואחרייהם אצל הרומאים  לחלק את השנה לשנים עשר חודשים] 
 
  • תודה
Reactions: nls

תולעת יעקב

משתמש חדש
איש ווילנא אמר:
ובאמת הידיעה מחלוקת המזלות לשנים עשר היה ידוע מאז ומתמיד [גם אם לא נהגו אצל היוונים ואחריהם אצל הרומאים  לחלק את השנה לשנים עשר חודשים]
מנא לך הא ?
אם אפשר למע"כ, נא לציין מקור קדום לזמנים ההם.
ואגב, טענתי היתה שאין דבר כזה "חדשי חמה" בעצם.
אמנם צ"ל שנשתמשו בחלק אחד מ-12 בשנה כ"חודש חמה" בלשון מושאל.
ואיך שיהא לא מדובר בחודש יוליאני, כי אם בפרק זמן של שלושים יום ועשר שעות ומחצה [עיין פדר"א ו].
 
חלק עליון תַחתִית