לאן נעלמו עשרת השבטים?

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות
 

אברהם משה

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות
אשמח גם למידע על נהר סמבטיון (קשור לעשרת השבטים, לא?), להיכן הוא נעלם?
שמעתי/קראתי בעבר על נהר בסגנון זה, אך איני זוכר בדיוק.
 
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם משה אמר:
תלמוד-תורה אמר:
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות
אשמח גם למידע על נהר סמבטיון (קשור לעשרת השבטים, לא?), להיכן הוא נעלם?
שמעתי/קראתי בעבר על נהר בסגנון זה, אך איני זוכר בדיוק.
פעם קראתי במוסף שבת כלשהו, על מטייל מסוג החוקרים, שחיפש ולא מצא אבל גילה עדויות וכדומה.
אבל יש עדות של חייל בריטי מזמן מלחמת העולם השניה, שהוא עבר ליד המקום שם, וראה נהר שוצף עם אבנים.
והסיפור של אקדמות כבר ידוע...
 
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
רש"י במלכים:
"שלש גליות גלו עשרת השבטים, בשנת עשרים לפקח, כמו שכתוב למעלה (טו כט) : בא תגלת פלאסר מלך אשור ויקח את עיון ואת דן וגו' כל ארץ נפתלי ויגלם אשורה, וזה היה שנת הארבע לאחז, שהה שמנה שנים ובא עליהם, שנת שתים עשרה לאחז, והגלם לראובני ולגדי" [תורת אמת]
המשנה בסנהדרין:
וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ, בָּעוֹלָם הַזֶּה, וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל, לָעוֹלָם הַבָּא, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, עֲלֵיהֶם הוּא אוֹמֵר (שמואל א ב) ה' מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל. עֲשֶׂרֶת הַשְּׁבָטִים {יב} אֵינָן עֲתִידִין לַחֲזֹר {יג}, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים כט) וַיַּשְׁלִכֵם {יד} אֶל אֶרֶץ אַחֶרֶת כַּיּוֹם הַזֶּה, מַה הַיּוֹם הַזֶּה הוֹלֵךְ וְאֵינוֹ חוֹזֵר, אַף הֵם הוֹלְכִים וְאֵינָם חוֹזְרִים, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, כַּיּוֹם הַזֶּה, מַה הַיּוֹם מַאֲפִיל {טו} וּמֵאִיר, אַף עֲשֶׂרֶת הַשְּׁבָטִים שֶׁאָפַל לָהֶן, כָּךְ עָתִיד לְהָאִיר לָהֶן:
עיקר תוי"ט:
{יד} וַיַּשְׁלִכֵם. מַשְׁמַע שֶׁיְּהוּ כֻלָּם גּוֹלִין בְּמָקוֹם אֶחָד אֶל אֶרֶץ אַחֶרֶת. וְהַיְנוּ עֲשֶׂרֶת הַשְּׁבָטִים שֶׁהֶגְלָם סַנְחֵרִיב וְהוֹשִׁיבָם בְּמָקוֹם אֶחָד כִּדְאָמְרִינַן שֶׁהוֹלִיכָם לִמְדִינוֹת אַפְרִיקָ"א. אֲבָל שְׁנֵי הַשְּׁבָטִים לֹא גָלוּ בְמָקוֹם אֶחָד אֶלָּא נִתְפַּזְּרוּ בְכָל אֲרָצוֹת, וַעֲלֵיהֶם הוּא אוֹמֵר (זְכַרְיָה י) אֶשְׁרְקָה לָהֶם וַאֲקַבְּצֵם. רַשִׁ"י: {טו} מַאֲפִיל. בַּבֹּקֶר, וּבַצָּהֳרַיִם מֵאִיר. אִי נַמִּי בָּעֶרֶב אָפֵל וְהוֹלֵךְ וּלְמָחֳרָתוֹ מֵאִיר. אַף עֲשֶׂרֶת הַשְּׁבָטִים עֲתִידִין לַחֲזֹר לִהְיוֹת לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא. רַשִׁ"י:
מסכת שבת:אמר רבי חלבו חמרא דפרוגייתא ומיא דדיומסת קיפחו עשרת השבטים מישראל רבי אלעזר בן ערך איקלע להתם אימשיך בתרייהו איעקר תלמודיה כי הדר אתא קם למיקרי בספרא בעא למיקרא {שמות יב-ב} החדש הזה לכם אמר החרש היה לבם בעו רבנן רחמי עליה והדר תלמודיה. עכ"ל.
אני צריך הסבר עמוק לדברי הגמרא בשבת.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
גמ' סנהדרין צד. להיכא אגלי להו (סנחריב לעשרת השבטים דכתיב (מלכים ב י״ח:י״א) וינחם בחלח ובחבור נהר גוזן וערי מדי הי נינהו אותן מקומות- רש"י:) - מר זוטרא אמר לאפריקי, (וזה לא אפריקה של ימינו, כן כתב מהר"ל מפראג, אלא מקום הרבה יותר רחוק, מעבר להרי החושך), ורבי חנינא אמר להרי סלוג.
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
גמ' סנהדרין צד. להיכא אגלי להו (סנחריב לעשרת השבטים דכתיב (מלכים ב י״ח:י״א) וינחם בחלח ובחבור נהר גוזן וערי מדי הי נינהו אותן מקומות- רש"י:) - מר זוטרא אמר לאפריקי, (וזה לא אפריקה של ימינו, כן כתב מהר"ל מפראג, אלא מקום הרבה יותר רחוק, מעבר להרי החושך), ורבי חנינא אמר להרי סלוג.
אפריקי- זה כנראה אפריקה, השאלה איפה זה הרי סלוג. אולי במפרשים?
זכור לי שראיתי באנציקלופדיה 'אפריקה' שמראים שם כולל מפות איפה בדיוק הפליגו, וגם תמונה שחרוט על עץ בעומק הג'ונגל מגן דוד.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
אפריקי- זה כנראה אפריקה, השאלה איפה זה הרי סלוג. אולי במפרשים?
זה לא אפריקה של ימינו, כן כתב מהר"ל מפראג, אלא מקום הרבה יותר רחוק, מעבר להרי החושך
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בתלמוד הירושלמי נאמר כי "לשלוש גלויות גלו ישראל: אחת לפנים מנהר סמבטיון, ואחת לדפני של אנטוכיה, ואחת שירד עליהם הענן וכיסה אותם" (ירושלמי, מסכת סנהדרין י', ו').

הרמב"ן בפירושו לתורה[14] מזהה את נהר הסמבטיון עם נהר גוזן הנזכר במקרא[5], ולדעתו של אלדד הדני הנהר הזה נמצא בסודאן או בחבש.

דעה אחרת בגמרא אומרת כי ירמיהו החזיר את עשרת השבטים לארץ ישראל, אם כי רש"י מפרש שירמיהו לא הצליח להחזיר את כל עשרת השבטים אלא רק חלק קטן מהם.

יהודי אפגניסטן מזהים את המקומות שאליהם הוגלו עשרת השבטים כמקומות באפגניסטן, "חבור" מזוהה עם מעבר ההרים ח'ייבר, את "הרא" מזהים כעיר הראט ואת "גוזן" מזהים הם עם העיר גזאני שעל גדות נהר גזאני. רבי משה אבן עזרא פירש כי "אפשר שגוזן היא מדינת גזנה, שהיא עיר הבירה של כוראסאן".

יהודי בוכרה מזהים את חבור הנזכרת במקרא עם העיר בוכרה, ולפי המסורת שהייתה רווחת אצלם הם מצאצאי עשרת השבטים].

[הועתק מ - המכלול - ערך עשרת השבטים]
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
תלמוד-תורה אמר:
אפריקי- זה כנראה אפריקה, השאלה איפה זה הרי סלוג. אולי במפרשים?
זה לא אפריקה של ימינו, כן כתב מהר"ל מפראג, אלא מקום הרבה יותר רחוק, מעבר להרי החושך


'מעבר להרי החושך' נאמר על כוזר כמדומה לי.
ונדמה לי שיש גירסה עליהם שהם מעשרת השבטים שאבדו. [זה מעניין הנושא של כוזר אבל אני בעד אשכול נפרד].
 

david6

משתמש חדש
תלמוד-תורה אמר:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד
צריך בירור גדול בעניין המקור לסמל הנקרא 'מגן דוד'
בפשטות היה באותו תקופה הן בעמ"י והן אצל השבטים ודתות עובדי אלילים מזמן בית שני בערך (ויש כאלה המפקפקים בכך ואמרים שזה החל בתקופה יותר מאוחרת כהמאה ה6 למניינם בחריטות פגניות לצד סמלי שמש ירח צלב קרס ואף סמלים מהתקופה הפרעונית הקדומה.
ולאחר זאת, צריך לברר האם זה מוכיח משהוא או שאפילו מרמז או יוצר מספק מסויים בכלל להתחיל לחשוש לעברם או השתייכותם ליהדות וד"ל.
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
david6 אמר:
צריך בירור גדול בעניין המקור לסמל הנקרא 'מגן דוד'
בפשטות היה באותו תקופה הן בעמ"י והן אצל השבטים ודתות עובדי אלילים מזמן בית שני בערך (ויש כאלה המפקפקים בכך ואמרים שזה החל בתקופה יותר מאוחרת כהמאה ה6 למניינם בחריטות פגניות לצד סמלי שמש ירח צלב קרס ואף סמלים מהתקופה הפרעונית הקדומה.
ולאחר זאת, צריך לברר האם זה מוכיח משהוא או שאפילו מרמז או יוצר מספק מסויים בכלל להתחיל לחשוש לעברם או השתייכותם ליהדות וד"ל.
ישנו מאמר מהרבי ר' ברוך ממעז'יבוז' זיע"א
המסביר את הטעם מדוע סמלם של מלכי בית דוד היה המגן דוד
וראה עוד כאן ארץ החיים.jpg
 
 

david6

משתמש חדש
איכא מאן דאמר אמר:
ישנו מאמר מהרבי ר' ברוך ממעז'יבוז' זיע"א
המסביר את הטעם מדוע סמלם של מלכי בית דוד היה המגן דוד
לכת"ר היקר!
אני מדבר על הוכחות קדומות יותר .
כיום ישנם מקומות עם חריטות היסטוריות במקומות שללא ספק היו של יהודים מאיזור המאה ה4-6 למניינם, ויש שם סמל של מגן דוד המוכר לנו כיום.
[אבל ללא ספק, נושא הסמלים בעולם ובמיוחד ביהדות, זכאים לפתיחת אשכול משלהם (אולי קיימים כבר באיזשהו מקום... איני יודע) אדרבה תפתחו!]
בברכה,
 

שמעיה

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות

כפי שכבר ציינו, סמל המגן דוד הוא קדום הרבה יותר לדוד, וברור שהרבי ר' ברוך לא ידע מזה. הרי לא היה לו ויקיפדיה. עד לאחרונה גם אנחנו לא ידענו מזה, כי המכלול צנזר את הערך, אך הנה:
חוקרים מצאו את צורתו של מגן הדוד בתרבויות המזרח הרחוק לפני אלפי שנים, והיא משמשת בתרבויות המזרח עד היום, הן בצורת מגן דוד והן בצורת Sri Yantra (אנ'). מגן דוד מופיע גם בתרבות המוסלמית. ואולם, במאות השנים האחרונות הוא הפך לסמל יהודי מובהק.
 
סמל זה הופיע במספר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל בתקופת בית שני ואחריה, אך הוא הופיע לצד צורות נוספות כדוגמת הפנטגרם (כוכב בעל חמישה קודקדים) וצלב הקרס, ולא בין הסמלים היהודיים המובהקים של התקופה ההלניסטית.

 
 

שמעיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
תלמוד-תורה אמר:
אפריקי- זה כנראה אפריקה, השאלה איפה זה הרי סלוג. אולי במפרשים?
זה לא אפריקה של ימינו, כן כתב מהר"ל מפראג, אלא מקום הרבה יותר רחוק, מעבר להרי החושך
הרי החושך של ימינו או של ימי המהר''ל מפראג? או שמא אותם הרי חושך של ימי סנחריב?

 
 

שמעיה

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
תלמוד-תורה אמר:
אפריקי- זה כנראה אפריקה, השאלה איפה זה הרי סלוג. אולי במפרשים?
זה לא אפריקה של ימינו, כן כתב מהר"ל מפראג, אלא מקום הרבה יותר רחוק, מעבר להרי החושך


'מעבר להרי החושך' נאמר על כוזר כמדומה לי.
ונדמה לי שיש גירסה עליהם שהם מעשרת השבטים שאבדו. [זה מעניין הנושא של כוזר אבל אני בעד אשכול נפרד].

כוזר, הוא מקום מציאותי. נקשרו בו כמובן אגדות שחלקן אולי אמת וחלקן לא. אך מה קשר בין כוזר להרי חושך נעלמים?
 

chaim

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות

לכאורה עצם זה שפעם שמעו מהם, שיש מכתבים לפני כמאתיים שנה ואולי יותר איני זוכר בין אנשים שגרו בארץ ישראל לבין אלה שגרו שם במדינות רחוקות, וסיפרו שם על המלך שלהם היהודי וכדומה - והיום אין שום עדות משום מקום, הרי זה מראה שכנראה היה איזה מלחמה עם המוסלמים למיניהם, ונשתמדו או שהקהילה התפזרה וכהיום אין כזאת קהילה, אז במקום ללכת לחפש אנשים שכבר לפני כמה דורות כבר לא חיים כמו יהודים, ישנם הרבה אנשים כאלה ברוסיה וספרד וכדומה, ובשביל מה ללכת להתעניין בהסטוריה שכבר היום לא קיימת בכלל... ומה דהוה הוה
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
תלמוד-תורה אמר:
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות

כפי שכבר ציינו, סמל המגן דוד הוא קדום הרבה יותר לדוד, וברור שהרבי ר' ברוך לא ידע מזה. הרי לא היה לו ויקיפדיה. עד לאחרונה גם אנחנו לא ידענו מזה, כי המכלול צנזר את הערך, אך הנה:
חוקרים מצאו את צורתו של מגן הדוד בתרבויות המזרח הרחוק לפני אלפי שנים, והיא משמשת בתרבויות המזרח עד היום, הן בצורת מגן דוד והן בצורת Sri Yantra (אנ'). מגן דוד מופיע גם בתרבות המוסלמית. ואולם, במאות השנים האחרונות הוא הפך לסמל יהודי מובהק.
 
סמל זה הופיע במספר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל בתקופת בית שני ואחריה, אך הוא הופיע לצד צורות נוספות כדוגמת הפנטגרם (כוכב בעל חמישה קודקדים) וצלב הקרס, ולא בין הסמלים היהודיים המובהקים של התקופה ההלניסטית.
מכח זה אתה מקשה על הר"ר ברוך?
נו נו
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעיה אמר:
תלמוד-תורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
זה לא אפריקה של ימינו, כן כתב מהר"ל מפראג, אלא מקום הרבה יותר רחוק, מעבר להרי החושך


'מעבר להרי החושך' נאמר על כוזר כמדומה לי.
ונדמה לי שיש גירסה עליהם שהם מעשרת השבטים שאבדו. [זה מעניין הנושא של כוזר אבל אני בעד אשכול נפרד].

כוזר, הוא מקום מציאותי. נקשרו בו כמובן אגדות שחלקן אולי אמת וחלקן לא. אך מה קשר בין כוזר להרי חושך נעלמים?
אחת מן האגדות שהזכרת אומרת שהכוזרים היו מעשרת השבטים והתבוללו.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
איכא מאן דאמר אמר:
שמעיה אמר:
תלמוד-תורה אמר:
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות

כפי שכבר ציינו, סמל המגן דוד הוא קדום הרבה יותר לדוד, וברור שהרבי ר' ברוך לא ידע מזה. הרי לא היה לו ויקיפדיה. עד לאחרונה גם אנחנו לא ידענו מזה, כי המכלול צנזר את הערך, אך הנה:
חוקרים מצאו את צורתו של מגן הדוד בתרבויות המזרח הרחוק לפני אלפי שנים, והיא משמשת בתרבויות המזרח עד היום, הן בצורת מגן דוד והן בצורת Sri Yantra (אנ'). מגן דוד מופיע גם בתרבות המוסלמית. ואולם, במאות השנים האחרונות הוא הפך לסמל יהודי מובהק.
 
סמל זה הופיע במספר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל בתקופת בית שני ואחריה, אך הוא הופיע לצד צורות נוספות כדוגמת הפנטגרם (כוכב בעל חמישה קודקדים) וצלב הקרס, ולא בין הסמלים היהודיים המובהקים של התקופה ההלניסטית.
מכח זה אתה מקשה על הר"ר ברוך?
נו נו

הדא הוא דכתיב: אל תבלבלו אותי עם עובדות.
 

פפפפ

משתמש ותיק
אין מובן הקו' כלל הלא ענין י"ב גבולי אלכסונין מוזכר כבר ברמב"ן ומה שהגויים גם ידעו מזה זה דבר פשוט כמו הרבה דברים שגם הגויים ידעו
 

יעבץ

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
תלמוד-תורה אמר:
עשרת השבטים מעניין את הרוב.
לכן פתחתי אשכול לעניין זה, וכל האחד שיש לו מידע ומקורות- שישתף.
למשל:
יש שמועה שהרבה שבטים באפריקה- הם יהודים ומוצאים שם סמלי מגן דוד, ועוד שבבי הלכות
אשמח גם למידע על נהר סמבטיון (קשור לעשרת השבטים, לא?), להיכן הוא נעלם?
שמעתי/קראתי בעבר על נהר בסגנון זה, אך איני זוכר בדיוק.
היה על עניין זה אשכול בעבר הרחוק.
ולכאו' אין כל תימה היכן הנהר, שלא מצאנו שכרת ה' ברית עם נהר זה שלא יפסוק לעולם. וברבות הימים יבש הסמבטיון ואיננו עוד.
עשרת השבטים מח' במשנה אם עתידים לשוב, אך דומה שכיום אין חולק שאין להם עדיין *לאן* לשוב, כאשר אפילו קהילות אשכנזים וספרדים לא מסוגלים לבוא זה בזה, היאך יתקיים בהם ובנו 'והיו לעץ אחד'?!
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק כרמלי [עיתונאי וחוקר חרדי] במסעותיו תר בעיקר אחרי השבטים האבודים באזור המזרח הרחוק ואפריקה
 

עטסופר

משתמש ותיק
המקום שיש לו מסורת המבוססת ביותר זה הפלאשים באתיופיה שהרדב"ז ותלמידו המהריק"ש כתבו שמקובל שהם שבט דן, ועל סמך דבריהם הגר"ע יוסף החשיבם כיהודים, ובעקבות פסיקתו גולדה מאיר הביאה אותם לארץ. שאר הרבנים סברו שמידי ספיקא לא נפקי ודרשו גיור לחומרא.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
אין מובן הקו' כלל הלא ענין י"ב גבולי אלכסונין מוזכר כבר ברמב"ן ומה שהגויים גם ידעו מזה זה דבר פשוט כמו הרבה דברים שגם הגויים ידעו
אם יוכל הרב לפרש לנו מהו עניין יב' גבולי האלכסונים שזכרת? ומה שייכותו למגן דוד? ושכרו כפול מן השמים אכי"ר
(כי לפי מה שאני יודע אין שייכות בין זה לסמל המגן דוד)
 
 

פפפפ

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
פפפפ אמר:
אין מובן הקו' כלל הלא ענין י"ב גבולי אלכסונין מוזכר כבר ברמב"ן ומה שהגויים גם ידעו מזה זה דבר פשוט כמו הרבה דברים שגם הגויים ידעו
אם יוכל הרב לפרש לנו מהו עניין יב' גבולי האלכסונים שזכרת? ומה שייכותו למגן דוד? ושכרו כפול מן השמים אכי"ר
(כי לפי מה שאני יודע אין שייכות בין זה לסמל המגן דוד)



אינני מבין בזה מאומה [מלבד אשר שמעתי] ואם יש הכחשה אני חוזר בי כי מגן דוד הוא בעל ו' קוים וקצותיהם הם י"ב גבולי אלכסונין
ואם אין שייכות חוזרני בי
וממ לענין ידיעת הגויים הדבר פשוט כי הרבה ידיעות של הגויים מקורן מישראל
 

מי כעמך ישראל

משתמש רשום
שמעיה אמר:
איכא מאן דאמר אמר:
שמעיה אמר:
כפי שכבר ציינו, סמל המגן דוד הוא קדום הרבה יותר לדוד, וברור שהרבי ר' ברוך לא ידע מזה. הרי לא היה לו ויקיפדיה. עד לאחרונה גם אנחנו לא ידענו מזה, כי המכלול צנזר את הערך, אך הנה:
מכח זה אתה מקשה על הר"ר ברוך?
נו נו

הדא הוא דכתיב: אל תבלבלו אותי עם עובדות.
אלו עובדות? אם אתה מבין קצת בזה אתה יודע שמחקרים ארכיאולוגיים ותיארוך של חפצים מאוד לוקים בחסר והם מלאים תיאוריות, כמעט לא עובדות
כך הם מגיעים לתאריכים של מליוני שנים וכו'
 
 
חלק עליון תַחתִית