כל המשוטט בספרות השו"ת בכל נושא אשר יהא - יראה שיש מקרים שבהם היה פשיטא להו שמספיק לשאול רב גדול או אפילו גדול הדור, והיו מקרים שבהם החליטו דוקא בב"ד במותב תלתא.
והנה לכאורה זהו דבר חדש שהתחדש רק בגלות שלפעמים מכריעים דברים מחוץ לסנהדרין וללא מותב תלתא.
אבל בזמן הבית בכל עיר ועיר היתה סנהדרין של 23 שבסמכותה היה אפילו להרוג.
ועליה אמרה התורה כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם!
(למשל מראות, לא שמעתי מעולם שהושיבו ב"ד להכריע על עד בדיקה)
בין דין לדין. (חו"מ, ובזה אכן תמיד היה מוסכם שצריך ב"ד)
בין נגע לנגע! (יורה דעה, לעיתים רחוקות מושיבים ב"ד)
וקמת ועלית אל המקום וכו' כי הסנהדרין של אותה העיר לא יודעת.
נ. ב. מעשים שבכל יום ובכל עת שמתעוררים נושאים שונים לציבור וליחיד, ולאו דוקא בחושן משפט.
וחזינן שבחלקם מושיבים בית דין לברר ובחלקם האחר שואלים אדם גדול או פוסק מפורסם וזהו.
וצ"ע.
עוד הערה: כמדומה שאצל הגריש"א היה יותר נפוץ המשפט "דבר כזה צריך להתברר בב"ד".
והנה לכאורה זהו דבר חדש שהתחדש רק בגלות שלפעמים מכריעים דברים מחוץ לסנהדרין וללא מותב תלתא.
אבל בזמן הבית בכל עיר ועיר היתה סנהדרין של 23 שבסמכותה היה אפילו להרוג.
ועליה אמרה התורה כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם!
(למשל מראות, לא שמעתי מעולם שהושיבו ב"ד להכריע על עד בדיקה)
בין דין לדין. (חו"מ, ובזה אכן תמיד היה מוסכם שצריך ב"ד)
בין נגע לנגע! (יורה דעה, לעיתים רחוקות מושיבים ב"ד)
וקמת ועלית אל המקום וכו' כי הסנהדרין של אותה העיר לא יודעת.
נ. ב. מעשים שבכל יום ובכל עת שמתעוררים נושאים שונים לציבור וליחיד, ולאו דוקא בחושן משפט.
וחזינן שבחלקם מושיבים בית דין לברר ובחלקם האחר שואלים אדם גדול או פוסק מפורסם וזהו.
וצ"ע.
עוד הערה: כמדומה שאצל הגריש"א היה יותר נפוץ המשפט "דבר כזה צריך להתברר בב"ד".