טבילת בקבוקי פיניציה

במבי

משתמש ותיק
נתחיל בשאלה באופן שונה, האם כלי שייצר מחלל שבת טעון טבילה ?


(וממבט אטימולוגי החברה לכאורה נקראת בשם זה שנשמע כמו "ונציה" שהיא מקור ייצור הזכוכית בימי קדם...)
 

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבותי
אשמח שלכל אחד שיש שאילות אחרות שיפתח אשכול חדש.
אני שאלתי שאילה שהתשובה עליה היא כן או לא,
מי שיכול לעזור ליהודי
תודה רבה.
 

יהודי

משתמש ותיק
בדר"כ זה בקבוק חדש ולא טבול. ויש לטבלו בשימוש שני.
לא כתוב על הבקבוק?
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ככל הידוע אינו טעון טבילה.
הנידון תלוי בשאלה אם כלים של מומר טעונים טבילה כמו בשל גוי. ונחלקו האחרונים, לדעת האבני נזר יו"ד ח"א סי' קט הם טעונים טבילה. לדעת החת"ס אינם טעונים טבילה. כמדומה שההוראה הנהוגה היא שאין צריך לטבול, וכן כתב הגרנ"ק בספר חוט השני יו"ד סי' קכ, א וכן ראיתי מובא בשם ספר טבילת כלים של הרב צבי כהן עמ' צג, שכ"כ גדולי זמננו להלכה, שאי"צ טבילה. ולא עיינתי בפנים. יבואו אחרים ויכתבו דברים ברורים יותר.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
מבירור שערכתי יש בחברת פיניציה שותפות גוי מה שמחייב בטבילה.
 

ידידיה

משתמש ותיק
דוד ה. אמר:
מבירור שערכתי יש בחברת פיניציה שותפות גוי מה שמחייב בטבילה.
המנהג שלא לטבול, וגם באתר הם כותבים שהם בבעלות משפחת מנדל שהם יהודים [תורמי "מכון מנדל" ...], כך שפקפוק ע"ז על סמך בירור שערך ניק אנונימי וללא הצגת שום נתונים לא אמור להתקבל.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
אחד מהרבנים המתעסקים בכשרות אמר לי בזמנו לאחר קניית חברת פניציה ע"י IEL אחזקות כי יש שם שותפות גוי ולכן צריך להתחיל ולטבול את הכלים אם משתמשים בהם שוב. (המדובר על המפעל בדרום משם מגיעים הבקבוקים הרגילים המפעל בצפון שייך לחברה אחרת והזכוכית שם לא מיועדת לבקבוקים).
אכן החברה הוקמה ע"י מורט מנדל (שנפטר מאז) אך יש בה גם שותפות גוי.
כאמור כך אני שמעתי וכיון שהשואל ביקש בירור אינפורמטיבי ולא דיון הלכתי כתבתי את דברי, אכן לאחר דברי הטעם של הרב ידידיה שיש להציג נתונים לפני הכרזות אלו ואחרות, ואחרי שהבנתי כי הנכתב כאן הוא לא רק למברר אלא אמירה הנוגעת לרבים, התחלתי לברר את הנושא שנית מתחילתו ואני מחכה לתשובות מחברת IEL, כאשר יגיעו התשובות אשמח לשתף אתכם.
גמר חתימה טובה
 

דוד ה.

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
דוד ה. אמר:
מבירור שערכתי יש בחברת פיניציה שותפות גוי מה שמחייב בטבילה.
שותפות גוי מחייבת טבילה?
בזמן שהוא שותף בכלי הוא פוטר מטבילה אבל בשעה שחוזר הכלי ונהיה של יהודי כולו יש לטבלו.
כך פוסק הגר"מ שטרנבוך שליט"א, אכן יש לפקפק במקורו שהוא הש"ך בסי' ק"כ סקכ"ו ולכאורה לא דמי דהתם היה בבעלות גוי מתחילה וצ"ע.
 
 

פנחסי

משתמש ותיק
מביקור בחברת פיניציה בירוחם, הבקבוקים ממומסים ויוצרים חדש, ולכן עשייתו על ידי יהודי ופטור מטבילה.
שותפות גוי, עדיין פטור מטבילה. הארכתי בספר הכשרות למעשה
 

דוד ה.

משתמש ותיק
פנחסי אמר:
מביקור בחברת פיניציה בירוחם, הבקבוקים ממומסים ויוצרים חדש, ולכן עשייתו על ידי יהודי ופטור מטבילה.
שותפות גוי, עדיין פטור מטבילה. הארכתי בספר הכשרות למעשה
ברוכים הבאים להרה"ג שליט"א, זכות היא לנו ונשמח שיחכימינו בדבריו.
במחכ"ת שותפות גוי פטור מטבילה כאשר יש שותפות עדיין לגוי, במקום שהבקבוק נמכר לישראל יש לטבלו וכדאיתא בש"ך וכמדומה שכן הוא בספרו הכשרות למעשה.
בנוגע לפיניציה הנדון היה אם יש שותפות גוי במפעל, ניסיתי לברר בחברת האם של פיניציה ולפני מספר ימים חזרו אלי שאין להם את המידע (יותר נכון רצון לברר), אם יש בידכם לברר זאת יהיה לתועלת לכלל הציבור.
 

יהודי

משתמש ותיק
איש הישראלי אמר:
מדוע להשתמש בתוצרתם?
זה באמת לא מובן.
העד"ח טוענים שאין להם ברירה.
אבל אני מאמין שאם הציבור יודע שאינו רוכש מהם כמה שבועות ויעבור לקדם וכדו', כל החברות ימצאו לזה פתרון.
 
 
חלק עליון תַחתִית