המצפה לישועת ה' אמר:
מצו"ב בירור מקיף שנערך ע"י אלמוני, אשר לדבריו ערך בנושא בירור מקיף ויסודי.
סיכום דיני תשלום בתחבורה ציבורית, אלול תשפ''א.pdf
הכלל העולה מכל דבריו של הכותב האלמוני שליט"א הוא שחברות התחבורה מפסידות הפסדים כל שהם לכה"פ בחלק מהפעמים, בכך שהנוסע לא משלם, ובזה לדבריו נשמט הנידון להתיר שלא לשלם כיון שהמדובר כאן בכספי החברה המפעילה ולא בכספי המדינה עכת"ד הנוגע.
ואנוכי בער ולא איש, אבל שותא דמר לא ידענא.
בעבר חברות התחבורה היו המפעילות של התחבורה. חלקה של המדינה בתחבורה היה רק בזכיינות ובכללים כיצד להפעיל את התחבורה (מחיר, מסלולים ושאר הנחיות), אחרי שמשרד התחבורה החליט שחברת אגד לדוגמא מפעילה של אזור מסויים, כעת הם המפעילים! והם אלו שנותנים את השירות, וכשאני משלם אני משלם להם, וכשאני לא משלם אני גוזל אותם!, והם הבעלי בתים לקבוע את כל הכללים והדברים, כיון שאני בא לקבל מהם שירות בדיוק כמו שאני בא לקבל שירות מכל חנות וחברה אחרת.
אבל כיום המצב שונה לחלוטין!. מפעילת התחבורה בכל מקום בארץ היא המדינה - משרד התחבורה!!!!, חברת אגד לדוגמא היא שכירה של המדינה!!, את התשלום המדינה משלמת לאגד כיון שהיא שכרה אותם לתת שירות לתושבים. וכשאני לא משלם אני גוזל את מדינת ישראל. וזה לא משנה מה הסכמי השכר של המדינה עם אגד, אפילו אם משרד התחבורה יגיד לאגד שהוא מקבל לפי תיקופים, זה לא הופך אותי לאדם שמקבל שירות מאגד, כי אני לעולם מקבל את השירות ממשרד התחבורה.
דוגמא להמחיש את הדבר. עיריית ירושלים לדוגמא מחזיקה אגף גביה לגבות ארנונה, באגף ישנו עובד בשם יצחק. השכר של יצחק אינו קבוע אלא תלוי בכמות התשלומים ששילמו דרכו במהלך החודש. אין ספק שיצחק עובד אצל העירייה, ולא אצלי!! יצחק אינו פועל שלי. וממילא אם אני החלטתי שלא לשלם ארנונה בצדק או שלא, אני בשום אופן לא גוזל את יצחק!!! אני גוזל רק את העירייה. אני יכול אולי להשתתף בצערו, ואולי להחליט לשלם אפילו שאני לא חייב כדאי שיצחק יתפרנס, אבל בשום אופן אני לא גונב אותו!! מבחינתי הוא שכיר של העירייה.
הוא הדין בנידון דידן. חברת אגד היא שכירה של משרד התחבורה, אם אני לא צריך לשלם, אז השינויים שיהיו בתנאי השכר של אגד אינם תקפים כלל!!!, אגד הם לא שכירים שלי שקפחתי את פרנסתם, אגד הם שכירים של משרד התחבורה והוא זה שקיפח את פרנסתם (ואולי בצדק לפי החלטה והסכמי השכר ביניהם, אך זה לא עניני)
בקיצור אם הלכה היא שמותר לגנוב מהם, אז מותר מהם ומשכיריהם ומפועליהם וכו' ואין שום נפק"מ לאזרח הקטן מה הם הסכמי הסחר ביניהם
אשמח מאוד מאוד לשמוע מהחכמים והרבנים כאן חוו"ד על הדברים