מה דין גביית תשלום כשמספרו המדויק אינו ידוע לא לחייב ולא לגובה?

אור החכמה

משתמש ותיק
שאלני ידידי:
השכרתי דירה לזו"צ, כבר עברה שנה אחת, ומהכא להתם לא יצא לי לבדוק כמה הם השתמשו במים גז וחשמל (חשבתי משום מה שאוכל לדעת למפרע). הדירה היא מפוצלת ויש רישום אחד לשתי הדירות יחד. כעת אין לי דרך לדעת למפרע כמה הם השתמשו. מה עושים במצב כזה?
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
השכרתי דירה לזו"צ, כבר עברה שנה אחת, ומהכא להתם לא יצא לי לבדוק כמה הם השתמשו במים גז וחשמל (חשבתי משום מה שאוכל לדעת למפרע). הדירה היא מפוצלת ויש רישום אחד לשתי הדירות יחד. כעת אין לי דרך לדעת למפרע כמה הם השתמשו. מה עושים במצב כזה?

ללא עיון כלל - לכאורה אינם חייבים אלא בסכום שבטוחים שהשתמשו לכה"פ בכמות זו. ועל השאר המוציא מחברו עליו הראיה.
(ושוב בלי עיון - אין אומרים כאן שכיון שהם מודים במקצת, חייבים שבועה, ומתוך שאינו יכול לישבע משלם, דבשמא ושמא אין דין מודה במקצת).
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
אור החכמה אמר:
השכרתי דירה לזו"צ, כבר עברה שנה אחת, ומהכא להתם לא יצא לי לבדוק כמה הם השתמשו במים גז וחשמל (חשבתי משום מה שאוכל לדעת למפרע). הדירה היא מפוצלת ויש רישום אחד לשתי הדירות יחד. כעת אין לי דרך לדעת למפרע כמה הם השתמשו. מה עושים במצב כזה?

ללא עיון כלל - לכאורה אינם חייבים אלא בסכום שבטוחים שהשתמשו לכה"פ בכמות זו. ועל השאר המוציא מחברו עליו הראיה.
(ושוב בלי עיון - אין אומרים כאן שכיון שהם מודים במקצת, חייבים שבועה, ומתוך שאינו יכול לישבע משלם, דבשמא ושמא אין דין מודה במקצת).
ומה צריך לעשות אם כולם רוצים לצאת ידי שמים?

איך אפשר לדעת כמה הם בטוחים שהשתמשו?

נ. ב. [אגב] האם החיוב הוא לחברות החשמל הגז והמים, והמשכיר פרע חובתם? או שהחיוב הוא למשכיר?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
האם החיוב הוא לחברות החשמל הגז והמים, והמשכיר פרע חובתם? או שהחיוב הוא למשכיר?
כמדומני שכשיש מונה א לשניהם, התביעה של חברת החשמל וכו' הוא רק על בעל הבית, ולא על השני, והחיוב של השני הוא לבעל הבית.
 

מיכי

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
יושב אוהלים אמר:
אור החכמה אמר:
השכרתי דירה לזו"צ, כבר עברה שנה אחת, ומהכא להתם לא יצא לי לבדוק כמה הם השתמשו במים גז וחשמל (חשבתי משום מה שאוכל לדעת למפרע). הדירה היא מפוצלת ויש רישום אחד לשתי הדירות יחד. כעת אין לי דרך לדעת למפרע כמה הם השתמשו. מה עושים במצב כזה?

ללא עיון כלל - לכאורה אינם חייבים אלא בסכום שבטוחים שהשתמשו לכה"פ בכמות זו. ועל השאר המוציא מחברו עליו הראיה.
(ושוב בלי עיון - אין אומרים כאן שכיון שהם מודים במקצת, חייבים שבועה, ומתוך שאינו יכול לישבע משלם, דבשמא ושמא אין דין מודה במקצת).
ומה צריך לעשות אם כולם רוצים לצאת ידי שמים?

איך אפשר לדעת כמה הם בטוחים שהשתמשו?

נ. ב. [אגב] האם החיוב הוא לחברות החשמל הגז והמים, והמשכיר פרע חובתם? או שהחיוב הוא למשכיר?

מה הבעיה לדעת אם הם בטוחים.  הם לא רוצים לגלות?
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
מיכי אמר:
אור החכמה אמר:
יושב אוהלים אמר:
ללא עיון כלל - לכאורה אינם חייבים אלא בסכום שבטוחים שהשתמשו לכה"פ בכמות זו. ועל השאר המוציא מחברו עליו הראיה.
(ושוב בלי עיון - אין אומרים כאן שכיון שהם מודים במקצת, חייבים שבועה, ומתוך שאינו יכול לישבע משלם, דבשמא ושמא אין דין מודה במקצת).
ומה צריך לעשות אם כולם רוצים לצאת ידי שמים?

איך אפשר לדעת כמה הם בטוחים שהשתמשו?

נ. ב. [אגב] האם החיוב הוא לחברות החשמל הגז והמים, והמשכיר פרע חובתם? או שהחיוב הוא למשכיר?

מה הבעיה לדעת אם הם בטוחים.  הם לא רוצים לגלות?
הם עצמם אינם יודעים בכמה בטוח שהם השתמשו.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
ואענה את חלקי אף אני - בלי עיון - כי לכאו' לא ישלמו מה שבטוח השתמשו אלא ישלמו את הממוצע בשוק לפי הנתונים [כמובן ברוצים לצאת ידי שמים ללא דין המע"ה]
 
סימן עה סעיף יח:
טענו שניהם ספק, כגון שטענו הלויתיך ואינו יודע כמה, והשיבו אמת שהלויתני ואיני יודע כמה, אין הנתבע נשבע אפילו היסת, ומשלם לו מה שברור לו ויוצא בו אף ידי שמים. ויש אומרים שכיון שזוכר שלוה, אינו יוצא ידי שמים עד שיתפשר עם המלוה במה שיוכל.
 
חלק עליון תַחתִית