להיכן נעלמו כל ה"ערב רב" מהמדבר?

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
להיכן נעלמו כל הערב רב?
זה בולט במיוחד בכניסת ישראל לארץ שלא רואים שקיבלו כלום בנחלות, וגם לא רואים היכן הם התארחו אצל איזה שבט, ובכלל לא מדברים עליהם.
ואולי אף לפני כן נעלמו בתורה מאז העגל? 
 

מצפה למשיח

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
להיכן נעלמו כל הערב רב?
זה בולט במיוחד בכניסת ישראל לארץ שלא רואים שקיבלו כלום בנחלות, וגם לא רואים היכן הם התארחו אצל איזה שבט, ובכלל לא מדברים עליהם.
ואולי אף לפני כן נעלמו בתורה מאז העגל?





במדבר פרשת בהעלותך פרק יא פסוק א
(א) ויהי העם כמתאננים רע באזני יקוק וישמע יקוק ויחר אפו ותבער בם אש יקוק ותאכל בקצה המחנה:

רש"י במדבר פרשת בהעלותך פרק יא פסוק א
בקצה המחנה - במוקצין שבהם לשפלות, אלו ערב רב. רבי שמעון בן מנסיא אומר בקצינים שבהם ובגדולים:
 

אייזיק 0

משתמש ותיק
אני לא זוכר כ"כ מקורות, אבל כמדומה שחלקם נהרגו לאחר חטא העגל וחלקם מתו במתאוננים וכו', ולא נותר מהם מי שיכנס לארץ.
(כמובן כ"ז לגבי הגופות, אבל מנשמותיהם אנו סובלים עד היום, וכנודע בספרים הקדושים).
 

עטסופר

משתמש ותיק
ברש"י בסוף בלק מחשב שנהרגו קרוב ל200,000 בחטא פעור ע"י הדיינים, ואילו כשרש"י דן על ההבדל בין המנין של תחילת במדבר לזו של פנחס, כותב שנראה שכל 24,000 המתים במגיפה היו משבט שמעון וזה מסביר את הפער, אך על העובדה שנהרגו ע"י הדיינים אין התייחסות, מה שמסתבר שאלו היו הערב רב.
 

להשיג

משתמש ותיק
ברזלים אמר:
הקימו מדינה..
איני יודע כמה ברצינות נכתבה ההודעה המצוטטת..
אבל בשיעור ששמעתי מהגר"מ שפירא הוא דיבר בכיוון הזה
הוא דיבר שהם קיימים לאורך כל הדורות וכו'
ולשאלה שחזרה ע"ע בכמה צורות למה הם לא מוזכרים בכתבי הקודש, או בכניסה לארץ וכו', הוא סרב להתפעל מהקושיא, ואמר שאנחנו יודעים שהם קיימים (הביא מספרי קבלה בנידון, איני זוכר במדויק)
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
להשיג אמר:
הוא דיבר שהם קיימים לאורך כל הדורות וכו'
מבואר בזוה"ק בכ"מ וכגם בכתבי האר"י שבכל דור ודור יש ערב רב ויתרבה קודם משיח ויהיה בירור כו', אך כמדו' שאין הכוונה שהם צאצאים להערב רב דקרא [ועי' חגיגה די"ד]
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מלבי"ם בפרשת כי תשא
(לה) "ויגוף". אמנם הערב רב שהם עשו את העגל נגפו במגפה, ופי' חז"ל שהם אלה שלא היו שם עדים והתראה, כי מן בני ישראל שעבדו היו עדים אלה שלא עבדו, אבל הערב רב שכולם עבדו לא היו עדים כי הם בכללם היו העושים, וע"כ הערב רב כולם נגפו במגפה כי להם לא נשבע ה' להביאם לארץ ומשה לא התפלל עליהם כנ"ל (פסוק י"א), ובאר שלא אהרן עשה רק הם עשו, כי אהרן היה אנוס כנ"ל:
 

יעקב לב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
מלבי"ם בפרשת כי תשא
(לה) "ויגוף". אמנם הערב רב שהם עשו את העגל נגפו במגפה, ופי' חז"ל שהם אלה שלא היו שם עדים והתראה, כי מן בני ישראל שעבדו היו עדים אלה שלא עבדו, אבל הערב רב שכולם עבדו לא היו עדים כי הם בכללם היו העושים, וע"כ הערב רב כולם נגפו במגפה כי להם לא נשבע ה' להביאם לארץ ומשה לא התפלל עליהם כנ"ל (פסוק י"א), ובאר שלא אהרן עשה רק הם עשו, כי אהרן היה אנוס כנ"ל:

א. מה פירוש הדבר שלא היו עדים על הערב רב, כיוון שכולם עבדוהו? וכי לא היו ישראלים כשרים שראו חלק מהם?
ב. מאי נפק"מ איך נהרגו, אם במגפה או בחרב?
 

על זאת

משתמש ותיק
בדיוק חשבתי בשבת שהמגפה היה על הערב רב וכדכתיב ויגוף ה' את 'העם' וסתם עם היינו ערב רב ובכלל לא נכתב ענין המגיפה סמוך לההריגה וההשקיה, אלא שהיה קשה לי דברי רש"י שהמגפה היה בשביל עדים בלא התראה וכי בדיוק הערב רב הם אלו שלא התרו בם. והמלבים שציטטת כתב שהיו בלא עדים, וצ"ע.
 

יעקב לב

משתמש ותיק
על זאת אמר:
וסתם עם היינו ערב רב
גם אני זכרתי כזה ווארט. (מה מקורו?)
אך מה נעשה ל'עם' רב שנזכר, שקשה להולמו כן. וכגון;
א. אחר דברי משה לבני לוי נאמר (לב כח) : וַיַּֽעֲשׂ֥וּ בְנֵֽי־לֵוִ֖י כִּדְבַ֣ר מֹשֶׁ֑ה וַיִּפֹּ֤ל מִן־הָעָם֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא כִּשְׁלֹ֥שֶׁת אַלְפֵ֖י אִֽישׁ׃ (מכך גם נדחית לכאורה תובנתו שדוקא הויגוף היה להעם הערב רב. דמאי שנא? גם בחרב נאמר 'העם').
ב. הא דבסמוך, בסוף העניין אמר לו (לג א) לך עלה מזה אתה והעם וגו' וראה רש"י שם: אתה והעם; כאן לא נאמר עמך. [בשונה מ-לב ז, וברש"י שם].
ועוד, כל ה'עם' הבאים בכל פרשיות המתאוננים המרגלים וכו' כבר היה אחר העגל, ואם אכן כולם כלו בזה, איך יתפרש כן 'העם' בשאר אלו המאורעות?
 

יעקב לב

משתמש ותיק
ביבליופיל אמר:
הערב רב הם תמיד אלו המתנגדים לחוג שלי
ה'ערב-רב' האמיתיים, הם אותם שלא הגיעו להוראה [ע"ד ערב שויו"ט] ומורים שכל המנגדים לחוגיהם ודעותיהם הם ערב רב וכל שאר שמות וכינויים שקראו להם.
 

יאיר

משתמש ותיק
איך זה שאף אחד לא כתב את התשובה הפשוטה שמאותו דור לא נשארו רק כלב ויהושע (בגמ' פרק חלק)

ולפי המדרש באיכה נשארו רק 15,000


על פי המדרש, חטא המרגלים אירע בתשעה באב. כעונש נאלצו בני ישראל לחפור לעצמם קברים בכל שנה לאחר מכן, ובתשעה באב לחכות בקברים למותם. מדי שנה היו שמתו בקברם, ואלו שנותרו בחיים ידעו שקיבלו שנה נוספת לחיות. בשנה הארבעים לנדודים במדבר אף אחד לא מת בקברו, על כן המשיכו בני ישראל להיכנס לקברים בלילות הבאים במחשבה שאולי טעו בחישוב התאריך. משהגיע ט"ו באב, ליל ירח מלא, הבינו שתשעה באב עבר בוודאות והעונש תם.

רשב"ם ב"ב קכא. :
"שכלו בו מתי מדבר - במדרש איכה יום שבטל בו החפר דאמר ר' לוי כל ערב תשעה באב היה כרוז יוצא הכל יצאו לחפור חפרין וישנין בהן ובשחרית הכרוז יוצא יבדלו החיים מן המתים והיו בודקין אותן ונמצאו ט"ו אלף ופרוטרוט חסרין בכל שנה וכך עשו מ' שנה יום לשנה יום לשנה הרי מ' שנה בשנה אחרונה עשו כן בדקו עצמן ונמצאו שלמים אמרו שמא טעינו בחשבון וכן בי' בו וכן בי"א וכן בי"ב וכן בי"ג ובי"ד עד דאיתמלי סיהרא כיון דאיתמלי סיהרא אמרו ביטל הקב"ה אותה גזירה קשה מעלינו ועשו משתה ושמחה ויו"ט:"
 

יאיר

משתמש ותיק
אבל לפי הגמ' בסנהדרין חלק? גם מסתמא מתו

מעבר לזה, גם למדרש איכה, אתה רוצה להגיד לי שבנ"י מתו והערב רב לא?? הרי זה לא מסתבר שהמחטיאים לא ייענשו גם, שהרי הם יותר גרועים מהחוטאים (וגם פחות ראויים מצד נשמתם)
 

על זאת

משתמש ותיק
יאיר אמר:
איך זה שאף אחד לא כתב את התשובה הפשוטה שמאותו דור לא נשארו רק כלב ויהושע (בגמ' פרק חלק)

ולפי המדרש באיכה נשארו רק 15,000


על פי המדרש, חטא המרגלים אירע בתשעה באב. כעונש נאלצו בני ישראל לחפור לעצמם קברים בכל שנה לאחר מכן, ובתשעה באב לחכות בקברים למותם. מדי שנה היו שמתו בקברם, ואלו שנותרו בחיים ידעו שקיבלו שנה נוספת לחיות. בשנה הארבעים לנדודים במדבר אף אחד לא מת בקברו, על כן המשיכו בני ישראל להיכנס לקברים בלילות הבאים במחשבה שאולי טעו בחישוב התאריך. משהגיע ט"ו באב, ליל ירח מלא, הבינו שתשעה באב עבר בוודאות והעונש תם.

רשב"ם ב"ב קכא. :
"שכלו בו מתי מדבר - במדרש איכה יום שבטל בו החפר דאמר ר' לוי כל ערב תשעה באב היה כרוז יוצא הכל יצאו לחפור חפרין וישנין בהן ובשחרית הכרוז יוצא יבדלו החיים מן המתים והיו בודקין אותן ונמצאו ט"ו אלף ופרוטרוט חסרין בכל שנה וכך עשו מ' שנה יום לשנה יום לשנה הרי מ' שנה בשנה אחרונה עשו כן בדקו עצמן ונמצאו שלמים אמרו שמא טעינו בחשבון וכן בי' בו וכן בי"א וכן בי"ב וכן בי"ג ובי"ד עד דאיתמלי סיהרא כיון דאיתמלי סיהרא אמרו ביטל הקב"ה אותה גזירה קשה מעלינו ועשו משתה ושמחה ויו"ט:"

וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה המה יבואו שמה והמה יירשוה
האם הערב רב לא ילדו בנים, השאלה הוא על צאצאי הערב רב שנעלמו מהאופק, לא רואים אותם בכניסה לארץ
 
חלק עליון תַחתִית