למה תלו את "אותו האיש"

יצחק

משתמש ותיק
בפרשת השבוע (פרק כ"א פסוק כ"ב) וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת ותלית אתו על עץ

ובסנהדרין דף מה: כל הנסקלין נתלין דברי רבי אליעזר וחכ''א אינו נתלה אלא המגדף והעובד ע''ז. וקיי"ל כחכמים שאינו נתלה אלא המגדף ועובד ע"ז.

וקשה בגמ' סנהדרין דף מג. בערב הפסח תלאוהו ליש"ו והכרוז יוצא מלפניו מ' יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו ולא מצאו לו זכות ותלאוהו בערב הפסח.
וקשה לפי דעת חכמים אמאי תלאוהו ליש"ו הרי הכרוז יוצא מלפניו שכישף והסית והדיח, ולא כתוב שגידף ועבד ע"ז.

עוד יש להעיר בנוסח הגמ' בערב הפסח תלאוהו ליש"ו, ולכאורה היה צריך לומר סקלוהו ליש"ו שזה הוא עיקר דינו כמו שהכרוז יוצא מלפניו שהוא יוצא ליסקל.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
עד עכשיו לא ברור לי אם חכמים הרגוהו ממש או שרק הסגירוהו לרומאים והם אלו שהרגו.
אם הרומאים הרגוהו בפועל אין שאלה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
עד עכשיו לא ברור לי אם חכמים הרגוהו ממש או שרק הסגירוהו לרומאים והם אלו שהרגו.
אם הרומאים הרגוהו בפועל אין שאלה.
לא הבנתי איך יתכן לומר שהסגירוהו לרומאים והם הרגוהו- בגמרא מפורש שיצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל, והיינו מיתת ב''ד.
 

MacroShadow

משתמש חדש
דרומאי אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
עד עכשיו לא ברור לי אם חכמים הרגוהו ממש או שרק הסגירוהו לרומאים והם אלו שהרגו.
אם הרומאים הרגוהו בפועל אין שאלה.
לא הבנתי איך יתכן לומר שהסגירוהו לרומאים והם הרגוהו- בגמרא מפורש שיצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל, והיינו מיתת ב''ד
אכן, יש"ה המבואר שם נהרג בידי הסנהדרין, אך כלל לא פשוט שהוא יש"ו מייסד הנצרות. וכבר נשפך דיו רב בליבון הסוגיה הזו.
 

דרומאי

משתמש ותיק
MacroShadow אמר:
דרומאי אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
עד עכשיו לא ברור לי אם חכמים הרגוהו ממש או שרק הסגירוהו לרומאים והם אלו שהרגו.
אם הרומאים הרגוהו בפועל אין שאלה.
לא הבנתי איך יתכן לומר שהסגירוהו לרומאים והם הרגוהו- בגמרא מפורש שיצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל, והיינו מיתת ב''ד
אכן, ישו המבואר שם נהרג בידי הסנהדרין, אך כלל לא פשוט שהוא ישו מייסד הנצרות. וכבר נשפך דיו רב בליבון הסוגיה הזו.
נכון מאד, אך הקושיא של @יצחק במקומה עומדת: למה תלו את מי שלא יהיה- למ''ד אינו נתלה אלא מגדף ועובד ע''ז, ועל זה היתה התייחסותי.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
כעת הראוני שבגמ' בסנהדרין כשהגמ' מביאה את הסיפור על אותו האיש לגבי שמאל דוחה וימין מקרבת מפורש שם שאחרי שהוא התיאש מעצמו הוא עבד ע"ז.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
כעת הראוני שבגמ' בסנהדרין כשהגמ' מביאה את הסיפור על אותו האיש לגבי שמאל דוחה וימין מקרבת מפורש שם שאחרי שהוא התיאש מעצמו הוא עבד ע"ז.
אך הכרוז יוצא מלפניו שהוא נהרג על שכישף והסית והדיח, לא כתוב שנהרג על עבודה זרה וצ''ע.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
היכן נאמר לשון מסית ומדיח, האם לא בע"ז?
ויתכן שהסית והדיח לייחס לעצמו כוחות אלוהיים בשיתוף, ע"י כישוף, כמו שממשיכי דרכו עשו.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
חיבור קדמון מכתב יד שהדפסתי בסוף אותיות דר"ע מהדורתי (זכרון אהרן).
 

קבצים מצורפים

  • tjs.png
    tjs.png
    130.9 KB · צפיות: 102

יוסף יוסף

משתמש ותיק
ראש לישראל וראש לאומות העולם
ראש לישראל ???? לאיזה ישראל בדיוק היה ראש?
 

דרומאי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
היכן נאמר לשון מסית ומדיח, האם לא בע"ז?
ויתכן שהסית והדיח לייחס לעצמו כוחות אלוהיים בשיתוף, ע"י כישוף, כמו שממשיכי דרכו עשו.

ודאי שמסית מיירי בע''ז, אך לא נהרג על שעבד ע''ז, וממילא לא היה להם לתלות אותו. וכן מכשף גם אם 'מייחס לעצמו וכו'' עדיין אינו נהרג מדין עובד ע''ז ואין נתלה, וקושיא במקומה עומדת.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
יוסף יוסף אמר:
ראש לישראל וראש לאומות העולם
ראש לישראל ???? לאיזה ישראל בדיוק היה ראש?
הכונה שהיו לו אנשים מישראל שהוא היה עליהם ראש, ואין הכונה שהיה ראש לכל ישראל. ראה באותיות דר"ע המצורף כאן, וראה עוד בהערות הרב בנימין שלמה המבורגר לספר משיחי השקר ומתנגדיהם פרק א.
 

קבצים מצורפים

  • ד.png
    ד.png
    201.3 KB · צפיות: 82

שאר לעמו

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
שאר לעמו אמר:
היכן נאמר לשון מסית ומדיח, האם לא בע"ז?
ויתכן שהסית והדיח לייחס לעצמו כוחות אלוהיים בשיתוף, ע"י כישוף, כמו שממשיכי דרכו עשו.
ודאי שמסית מיירי בע''ז, אך לא נהרג על שעבד ע''ז, וממילא לא היה להם לתלות אותו. וכן מכשף גם אם 'מייחס לעצמו וכו'' עדיין אינו נהרג מדין עובד ע''ז ואין נתלה, וקושיא במקומה עומדת.

בפשוטו הוא ייחס לעצמו כוחות אלוהיים, ובזה הוא הסית והדיח, וזוהי עבודה זרה.
 

ראובן

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בפרשת השבוע (פרק כ"א פסוק כ"ב) וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת ותלית אתו על עץ

ובסנהדרין דף מה: כל הנסקלין נתלין דברי רבי אליעזר וחכ''א אינו נתלה אלא המגדף והעובד ע''ז. וקיי"ל כחכמים שאינו נתלה אלא המגדף ועובד ע"ז.

וקשה בגמ' סנהדרין דף מג. בערב הפסח תלאוהו ליש"ו והכרוז יוצא מלפניו מ' יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו ולא מצאו לו זכות ותלאוהו בערב הפסח.
וקשה לפי דעת חכמים אמאי תלאוהו ליש"ו הרי הכרוז יוצא מלפניו שכישף והסית והדיח, ולא כתוב שגידף ועבד ע"ז.

עוד יש להעיר בנוסח הגמ' בערב הפסח תלאוהו ליש"ו, ולכאורה היה צריך לומר סקלוהו ליש"ו שזה הוא עיקר דינו כמו שהכרוז יוצא מלפניו שהוא יוצא ליסקל.
אם נפרש כמו הטוענים שהסגירוהו לרומאים והם תלאוהו, אם כן יש ליישב שעל פי דינו היה להוציאו ליסקל אבל מאחר שגם סיכן את ישראל, אחר שנגמר דינו ולא מצאו לו זכות נעשה גברא קטילא בדיני ישראל ומותר למוסרו למלכות, ועל ידי זה מסרוהו ותלאוהו הגויים.
יש לעיין גם אם לדברי חכמים אין נתלה המסית והמדיח שהרי הגמרא בתחילת ארבע מיתות אומרת שכוח המדיח, חמור ומזה מוכח שסקילה חמורה מסייף. ואפשר שנכלל ב"העובד ע"ז" וכ"ש המסית אחרים לעבדה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
דרומאי אמר:
שאר לעמו אמר:
היכן נאמר לשון מסית ומדיח, האם לא בע"ז?
ויתכן שהסית והדיח לייחס לעצמו כוחות אלוהיים בשיתוף, ע"י כישוף, כמו שממשיכי דרכו עשו.
ודאי שמסית מיירי בע''ז, אך לא נהרג על שעבד ע''ז, וממילא לא היה להם לתלות אותו. וכן מכשף גם אם 'מייחס לעצמו וכו'' עדיין אינו נהרג מדין עובד ע''ז ואין נתלה, וקושיא במקומה עומדת.
בפשוטו הוא ייחס לעצמו כוחות אלוהיים, ובזה הוא הסית והדיח, וזוהי עבודה זרה.


מבחינה הלכתית אין קיום לטענותיך, כי אם חיובו מדין מסית אין זה בכלל עבודה זרה. המקרה שאתה נוקט שהוא גם עובד ע''ז וגם מסית ומדיח באותו מעשה- לא קיים בהלכה. שו''ר שהוא סוגיא בסנהדרין דף ס''א ואין הפנאי בידי לעיין.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
בגמרא סנהדרין קז איתא להדיא על ישו זקף לבינתא וכו', והדברים פשוטים שהיה עובד עבודה זרה.
וזכורני שראיתי בספרו של הרב המבורגר הנזכר שהביא גירסה זקף צליבותא, והדברים לכאורה סותרים דברי ספר הכוזרי, דשם איתא שהנוצרים מאמינים לעבוד עץ שנתלה עליו או עץ אחד בצורתו, אבל לפי הגירסה הנזכרת נמצא שכבר בחיי ישו הרשע עבד לצורת הצלב.
 

דרומאי

משתמש ותיק
amsgula.net אמר:
בגמרא סנהדרין קז איתא להדיא על ישו זקף לבינתא וכו', והדברים פשוטים שהיה עובד עבודה זרה.
וזכורני שראיתי בספרו של הרב המבורגר הנזכר שהביא גירסה זקף צליבותא, והדברים לכאורה סותרים דברי ספר הכוזרי, דשם איתא שהנוצרים מאמינים לעבוד עץ שנתלה עליו או עץ אחד בצורתו, אבל לפי הגירסה הנזכרת נמצא שכבר בחיי ישו הרשע עבד לצורת הצלב.
עכ''פ לא על זה הוא נסקל, וקושיא כדקיימא קיימא.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
הדבר פשוט דמסית לא גרע מעובד ע"ז לענין זה, עי' בפירוש קדמון שהבאתי לעיל, ועיין עוד בספר פני מבין, נאווארו, דף רכח ע"ב שהאריך בזה עוד.
 
חלק עליון תַחתִית