עשרה הרוגי מלכות

מלמד להועיל

משתמש ותיק
ידוע שזה היה על המכירה של יוסף ושרבי עקיבא היה כביכול נגד הקב"ה כי האחים צירפו את הקב"ה עמם בחרם
מעניין מאד שהנועם אלימלך בפרשת חוקת כותב בשם הספרים שבאמת רבי עקיבא לא נהרג אלא רק דמותו נראתה לו לרשע ומה שכתבו שהתלמידים אמרו לו והוא אמר כל חיי חיכיתי לזה עיין שם מה שהסביר
מעניין אותי מה המקור ולאיזה ספרים הוא מתכוון וגם אם זה רק רבי עקיבא היה ככה או אצל כל העשרה הרוגי מלכות
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא כך הבינו הפייטנים הראשונים, ובכללם הקליר שהיה בתקופת הגאונים.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
כך כתוב בפרקי היכלות ח, ד והובא גם ברבנו בחיי סוף פרשת מקץ:
 

קבצים מצורפים

  • ‏‏פרקי היכלות ח ד.JPG
    ‏‏פרקי היכלות ח ד.JPG
    53.6 KB · צפיות: 54

אור זרוע

משתמש ותיק
וכן הובא בספר עמק המלך שער עולם התוהו פרק סט, הובא בשו"ת משנה הלכות ט, רכא וז"ל:
וגדולה מזו מצינו ראינו בפרקי היכלות דר"י הובא בספר עמק המלך שער עולם התוהו פ' ס"ט שהקשה דכאן מצינו בזוהר ובגמ' דעשרה הרוגי מלכות נהרגו על קדה"ש ובס' היכלות מצינו שח"ו לא נהרגו הני צדיקי אלא נתחלפו בלופינוס דמח"ג ואשתו ובניו ושריו ובאנשי ביתו ונהרגו תחתם והעמידו לר"ע במקום לופינוס ועשה גזירות טובות לישראל ותי' בעמק המלך דודאי האמת שגופם שלם בכל איבריו עלה לשמים ונעשה עוד היום הזה מיין נוקבין לת"ת ולמלכות כי הזכות של מסירת נפש הועיל לעשות לגופם צורה ושלימות גדול כמו לגופו של אליהו וחנוך ובגמ' אמרו על לשונו של ר' יהודה הנחתום נתונה בפי הכלב וגם ר' עקיבא היו סורקין את בשרו במסרק של ברזל והאיך עשאו לגופם צורה ופועל בעלייתו לשמים אם נפרד ונפזר גופם ובשרם לחלקים נפרדים היאך עלו לשמי מרומים שלמים בגופם וגופו של ר' חנינא בן תרדין שנשרף כולו אלא הדברים נכוחים למבין וישרים למוצאי דעת שלא היה זה אלא פועל דמיוני בהתלבשות הצלם של י' הרוגי מלכות בהמתחלפים ההם ושערי ציון שטבעו בארץ יוכיחו וגם ירושלים ובית המקדש שנגנזו יוכיחו שאמר האר"י ז"ל על זה שהביאו רוחות אבנים שרופות וסיד ממקום אחר להשביע עינו של אותו רשע שחיק טמיא.
 

אוריאל

משתמש ותיק
אם כן נמצא שהמקור לדברים האלו, הם מדברי רבי ישמעאל כהן גדול שחיבר את הפרקי היכלות - אחד מעשרה הרוגי מלכות בעצמו!
אגב, לשיטה זו תתיישב שאלתו הידועה של הגאון האדר"ת היאך נטל רבי ישמעאל את ראשו של רשב"ג והלא אסור לכהן ליטמא למת...
 

מיקי

משתמש רגיל
כך ראיתי היום ברבינו בחיי, וזה תמוה מאד, יש גמרות מפורשות שמספרות מה קרא לעשרה הרוגי מלכות, ופה פתאום כתוב שהם בכלל לא נהרגו? צע"ג.
 

מיקי

משתמש רגיל
ומה שכתוב שר' חנינא בן תרדיון התחלף עם הקיסר ונהיה קיסר במקומו והקיסר נהרג, הרי בגמ' ע"ז מפורש שר' חנינא בן תרדיון נהרג ביחד עם אשתו (ושעל בתו נגזר באותו מעשה גם עונש)? ופה אומר הרבינו בחיי שהוא בכלל לא נהרג?
 
חלק עליון תַחתִית